14.01.2025

Sähköautojen hyvät ja huonot puolet

Osoite kopioitu

Kuva: Adobe Stock

Autoileva maailma sähköistyy kovaa vauhtia ja kaikki valtavirran automerkit ovat lähteneet leikkiin mukaan ainakin jollain tavalla (toiset toki paremmin kuin toiset). Löytyy myös merkkejä, jotka keskittyvät ainoastaan sähköautoihin, kuten esimerkiksi Polestar ja Tesla. Näistä tietysti Tesla eritoten on ollut suorastaan vyöryvä voima viimeisen kymmenen vuoden aikana ja yhtenä syynä siihen on ollut se, että siitä on tavallaan muodostunut eräänlainen automaailman vastine Applelle. Molempia brändejä yhdistää ainakin näkyvä johtohahmo (Applen tapauksessa se oli Steve Jobs, Teslan tapauksessa puolestaan Elon Musk), oma ekosysteemi, innovaatiot, helppokäyttöisyys, muista erottuva design ja eräänlainen kulttimaisuus.  

Valtavirran perinteikkäistä automerkeistä Volkswagen on pärjännyt sähköistyvän automaailman keskellä parhaiten. ID.3 ja ID.4 -mallit ovat molemmat myyneet hyvin ja vaikuttavat olevan ihan järkeviä kokonaisuuksia. Sitten meillä ovat vielä nämä supervauhtia kasvavat kiinalaiset merkit, kuten esimerkiksi BYD, jonka kasvu on ollut aivan räjähdysmäistä. Muistaakseni viime viikolla sain lukea uutisista, että BYD on polkaissut jo ohi Teslastakin ja on nyt maailman suurin sähköautojen valmistaja volyymeissa mitattuna.

Nyt kun olen itsekin päässyt ajamaan useammalla erilaisella sähköautolla ja perehtynyt sähköautoiluun muutoinkin, olen päässyt paremmin kärryille niihin liittyvistä positiivista ja negatiivisista puolista.

Aiemmin en ollut innostunut sähköautoista juurikaan, mutta viime aikoina tehdyt koeajot ja esimerkiksi kokemus uuden täyssähköisen Ford Explorerin kanssa saivat päätäni kääntymään. Ehkä se sähköisyys ei olekaan niin pahasta kuin ajattelin… Tosin, edelleen löytyy myös niitä negatiivisia puolia.

Näitä kaikkia täyssähköautoja olen tähän mennessä päässyt elämäni aikana testaamaan:

Ford Explorer

Hyundai Ionic 5

Nissan Ariya

Renault Scenic E-Tech

Tesla Model S

Tesla Model Y

Volvo C40 Recharge

Volvo EX30 Van

Kaikki edellä mainitut autot olivat järjestäen melko hyviä. Ford Explorer teki tosissaan ehkä suurimman vaikutuksen itseeni, mutta kauaksi eivät jääneet muutkaan. Pois lukien ehkä Teslan mallit, jotka jättivät itseni hieman kylmäksi (koin ne enemmänkin teknologisina vempaimina täysiveristen autojen sijasta). Ja, Teslojen taso laadunkaan osalta ei ole aina sitä mitä sen pitäisi olla.

Mutta, mennään eteenpäin ja aloitetaan niistä sähköautojen hyvistä puolista. Tässä kolme ensimmäisenä mieleen tulevaa asiaa:

 

1.      Kiihtyvyys

Sähkömoottorit tuottavat välittömän vääntömomentin, mistä johtuen osa sähköautoista kiihtyy kuin raketti. Tai ainakin tuntuu siltä. Miksi näin? Siksi, koska sähkömoottorit toimittavat tehon suoraan pyörille ilman monimutkaista voimansiirtojärjestelmää. Toisin kuin bensiini- tai dieselmoottorit, jotka vaativat tarpeeksi suuren kierrosluvun muodostumista ennen kuin ne voivat alkaa tuottamaan merkittävää vääntömomenttia, tuottaa sähkömoottori puolestaan maksimaalisen vääntömomentin välittömästi.

Useimmissa sähköautoissa ei ole myöskään moninopeuksisia vaihteistoja. Ne käyttävät tyypillisesti yksivaihteista vaihteistoa, koska sähkömoottorin laaja tehoalue pystyy käsittelemään useita nopeuksia ilman erillisiä vaihteita. Tämä puolestaan sitten eliminoi vaihteiden vaihtamiseen liittyvät viiveet tai tehon menetykset, joita esiintyy perinteisissä, polttomoottorisissa autoissa. Vaikkakin, jos asiaa kysyy keski-ikäiseltä suomalaismieheltä, niin mitään viivettä vaihteiden vaihtamisessa ei ikinä ilmene (ainakaan vaihteiden vaihtajasta johtuvaa), sen verran rallikansaa kuitenkin olemme.  

Polttomoottorit myös menettävät paljon energiaa lämmön ja kitkan vuoksi, kun ne muuttavat polttoainetta liike-energiaksi. Sähkömoottorit ovat paljon tehokkaampia ja suurin osa niiden energiasta muuttuukin suoraan liikkeeksi. Tämäkin edistää niiden kykyä tuottaa vääntömomenttia viipymättä.

Ja, koska sähköautojen voimansiirto on tosissaan niin välitöntä ja saumatonta, se saa kuljettajan ja kanssamatkustajat tuntemaan siltä, kuin auto olisi singottu katapultilla eteenpäin. Sen takia esimerkiksi tehokkaimmat Teslatkin rökittävät kiihdytysajossa ison osan tehokkaimmista urheiluautoista (mutta, ennen kuin Tesla-fanaatikoilla nousee niin sanotusti liikaa hattuun, niin muistutetaan, ettei Tesla siltikään ole mikään urheiluauto, nyt puhuttiin ainoastaan kiihtyvyydestä).

 

2.      Huolettomuus

Sähköautot tarjoavat monenlaista huolettomuutta omistajilleen. Siinä missä polttomoottorisissa autoissa on satoja liikkuvia osia, kuten esimerkiksi mäntiä, venttiileitä, jakohihnoja (tai -ketjuja) ja kampiakseleita, sähköautossa erilaisia liikkuvia osia on vastaavasti vain kymmeniä. Tällä on merkitystä siksi, koska mitä vähemmän autossa on osia, sitä vähemmän on myös asioita, jotka voivat kulua tai rikkoutua, mikä puolestaan tarkoittaa vähempää ylläpitoa ja siihen liittyviä kuluja. Sähköautoihin ei myöskään tarvitse tehdä öljynvaihtoja, koska niissä ei ole sellaisia moottoreita, jotka vaatisivat öljyä toimiakseen. Mitä tulee mahdollisiin huoltotoimenpiteisiin, osa huolloista pystytään tekemään etänä ja esimerkiksi Tesla tarjoaa sellaista mahdollisuutta, että he tulevat huoltamaan auton omaan kotipihaasi. Ei tarvitse lähteä siis joka kerta miettimään, että missähän vaiheessa auton ehtisi taas viemään huoltoon, parhaimmassa tapauksessa huolto tulee tosissaan sinun luoksesi.

Monet sähköautot käyttävät regeneratiivista jarrutusta, joka tarkoittaa siis sitä, että kineettinen energia muutetaan takaisin sähköksi akun lataamiseksi. Tämän kaltainen järjestelmä vähentää perinteisen jarrujärjestelmän kulumista, mikä tarkoittaa puolestaan sitä, että esimerkiksi jarrupalat kestävät paljon pidempään. Eli jälleen vähemmän ylläpitoon liittyviä kuluja.

Sähköauton kanssa ei myöskään tarvitse aina lähteä huoltoasemalle, jos kotoa löytyy mahdollisuus auton lataamiseen. Sähköauton voi ladata kotona täyteen melkeinpä samalla tavalla kuin vaikkapa sen matkapuhelimen. Sen voi jättää latautumaan vaikka yöksi ja kun aamulla herää ja lähtee töihin, ei tarvitse muuta kuin irrottaa laturi ja lähteä liikkeelle.

Sähköautojen kuljettajien ei tarvitse myöskään murehtia polttoaineen lähestulkoon päivittäin vaihtuvista hinnoista. Toki sähkönkin hinta vaihtelee jatkuvasti, jos on esimerkiksi pörssisähkö käytössä, mutta auton lataaminen sähköllä on huomattavasti halvempaa kuin tankkaaminen bensiinillä tai dieselillä (ainakin tämän hetkisessä maailmantilanteessa).

Lyhyesti voisi tiivistää, että sähköautot poistavat suuren osan ajoneuvon omistamisesta aiheutuvasta stressistä poistamalla yhtälöstä monia liikkuvia osia, ylläpitämiseen liittyvää päänsärkyä ja polttomoottorisiin autoihin liittyviä haittoja. Voisi sanoa, että ne eivät ole vain ajoneuvoja, ne ovat käytännössä kuin kodinkoneita.

 

3.      Vastuullisuus

Sähköautot eivät tuota pakokaasupäästöjä, koska ne eivät polta fossiilisia polttoaineita, kuten bensiiniä tai dieseliä. Tämä tietysti vähentää merkittävästi ilman saastumista kaupunkialueilla. Tämä sitten vähentää taas hengitystieongelmia ja ilmastonmuutosta edistäviä kasvihuonepäästöjä. Sähkömoottorit ovat lisäksi paljon tehokkaampia kuin polttomoottorit. Polttomoottoria käyttävät ajoneuvot tuhlaavat suuren osan energiastaan lämpönä, sähköautot puolestaan muuttavat suurimman osan akusta tulevasta sähköstä suoraan liikkeeksi.

Sähköautot voivat myös käyttää sähköä, joka on tuotettu uusiutuvista lähteistä, kuten aurinko-, tuuli- ja vesivoimasta. Kun verkko muuttuu vihreämmäksi, sähköautot voivat toimia melko lailla minimaalisilla ympäristövaikutuksilla. Sähköautoihin siirtyminen saattaa näin ollen vähentää riippuvuutta rajallisista luonnonvaroista, kuten iki-ihanasta öljystä. Kirjoitin ”saattaa”, koska jos sähkö on tuotettu fossiilisella energialla, niin sitten riippuvuus rajallisista luonnonvaroista on edelleen olemassa. Mutta, riippuvuudesta eroon pääseminen säästää luonnonvaroja, mikä puolestaan vähentää öljyriippuvuuteen liittyviä geopoliittisia ja taloudellisia riskejä.

Viimeisenä mainittakoon, että sähköautot ovat huomattavasti hiljaisempia kuin polttomoottoriset ajoneuvot, mikä sitten taas vähentää melusaasteen määrää erityisesti kaupungeissa.

Kuva: Adobe Stock

 

Entä sitten ne sähköautoihin liittyvät huonot puolet? Tässä kolme ensimmäisenä sen osalta mielen tulevaa asiaa:

 

1.      Range-ahdistus

Totuus on, että useimmilla sähköautoilla on huomattavasti lyhyempi toimintamatka kuin perinteisillä polttomoottoriautoilla. Jos tankkaat nykyaikaisen polttomoottorisen auton täyteen, saatat päästä sillä noin 1000 kilometriä (riippuen polttoainetankin koosta ja siitä kuinka taloudellisesti ajat). Suomessa myytävistä sähköautoista pisin range taitaa tällä hetkellä olla Mercedes-Benz EQS 450+ -mallilla, jolla se on jopa 770 kilometriä. Mutta, tuokin range onnistunee ainoastaan teoriassa ja esimerkiksi Suomen talviolosuhteissa todellisempi lukema taitaa olla 400 – 500 kilometrin paikkeilla.

Latausinfrastruktuuri onneksi laajenee jatkuvasti, mutta edelleen on alueita, joissa latausasemia on vain yksinkertaisesti aivan liian vähän. Ruuhka-aikoina ihmiset saattavat joutua jonottamaan pitkiäkin aikoja, että he pääsevät lataamaan autoaan. Sen jälkeen pitää sitten odottaa vielä jonkin aikaa, että auto lataa (suurteholla akun lataa yleensä noin 80-prosenttiin 15-30 minuutissa). Moni sähköautoilija selittää tässä vaiheessa, että lataamisen aikana on sitten hyvä hetki juoda kahvit rauhassa tai vaikka syödä jotakin. Se on sinällään aivan totta, mutta jos on syystä tai toisesta kiire aikataulu (kuten aina joskus saattaa olla), niin silloin näin pitkä latausaika on yksinkertaisesti vain iso haittatekijä. Verrattuna siihen, että vain pysähtyisi tankkaamaan autoon löpöä (joka vie vain noin parisen minuuttia). Ja muistakaa, että mitä enemmän jotain asiaa yrittää jollain tavalla selittää (kuten sähköautoilijat yrittävät selittää tätä latausaikaa hyväksi), sitä enemmän se yleensä viestii siitä, että he itsekin tajuavat asiassa olevan jotakin pielessä.

Vahvaa range-ahdistusta saattaa myös aiheuttaa se, ettei auton antamiin akun kapasiteettilukemiin voi täysin yleensä luottaa. Sitä ei usein tiedä, että kuinka tyhjäksi sen akun oikein uskaltaa ajaa ja hikikarpalot saattavat alkaa valumaan otsalla, jos ollaan alle kymmenessä prosentissa kapasiteetin osalta ja latausasemaa ei ole lähimaillakaan. Ja, jos esimerkiksi pakkasta on paljon, range putoaa monesti aika huomattavallakin vauhdilla.

 

2.      Vastuullisuus

Sähköautot ovat ja eivät ole vastuullisia menopelejä. Jos ajattelee päästöjä, niin sähköautothan eivät tosissaan ajaessaan tuota päästöjä lainkaan eli ne ovat paikallisesti päästöttömiä vehkeitä, mutta sähköauton valmistuksessa syntyy sitten huomattavasti enemmän päästöjä kuin vastaavasti polttomoottoriauton valmistuksessa. Volvon mukaan päästöt ovat jopa 70-prosenttia suuremmat. Toki tuo ero sitten tasaantuu ajokilometrien myötä, etenkin jos sähköautoa saa ladattua ainoastaan uusiutuvasta energiasta tuotetulla sähköllä.

Paljon tosissaan riippuu siitä, että kuinka vihreätä se sähkö on, mitä autoonsa lataa. Vaikka ajelisi tuliterällä Teslalla ne ekologiset bambupöksyt jalassaan (omahyväinen hymy naamalla) ja yrittäisi viestiä naapureilleen ”katsokaa kuinka vihreä minä olen”, ei vihreydestä ole tietoakaan, jos se oman sähköauton käyttämä sähkö on tuotettu fossiilisella energialla.

Sähköautojen akkutuotantoon liittyvä kaivostoiminta aiheuttaa puolestaan isoja ongelmia niin ihmisille kuin ympäristölle. On tiedossa, että esimerkiksi Kongossa on isoja kobolttikaivoksia, joissa ihmisoikeuksia rikotaan räikeästi (tästä on Ylekin uutisoinut aikoinaan). Ympäristövaikutusten osalta puolestaan tiedetään, että koboltti myrkyttää vesistöjä ja kaivosten lähellä oleva ilma on usein myrkyllistä hengittää leijuvan kobolttipölyn vuoksi.

 

3.      Hinta

Sähköautojen hankintahinnat ovat edelleen suhteellisen korkeita, verrattuna moniin polttomoottorisiin autoihin. Tämä on ehkä suurimpia rajoittavia tekijöitä siihen mikseivät sähköautot yleisty Suomessakin kovempaa vauhtia.

Markkinoilta löytyy tällä hetkellä useita autoja, jotka on mahdollista saada molemmilla voimalinjoilla ja siksi niiden osalta onkin hyvä vertailla polttomoottori- ja sähköversioita keskenään. Yleensä sähköversion hankintahinta on noin 10 000 euroa korkeampi kuin polttomoottoriversion. Ja, tuo ero on jo sellainen, että se saattaa säikäyttää kuluttajan siellä autokaupassa (vaikka sähköversio tulisikin pitkässä juoksussa edullisemmaksi, etenkin yhtään enemmän ajavalle).

Yksi ongelma sähköautojen hintojen kanssa on ollut myös se, että osa autonvalmistajista on lähtenyt melko yllättäen pudottamaan joidenkin sähköautojen hintoja (ja aika rajulla kädellä, vieläpä). Tämä on sitten johtanut siihen, että kun kuluttaja on ajanut auton liikkeestä ulos, niin seuraavana aamuna hän on saanut herätä karuun todellisuuteen; auton arvo onkin hetkessä pudonnut paljon enemmän mitä niin sanottu normaali arvonalenema olisi ollut. Tällaisessa tilanteessa kuluttaja saattaa kokea olonsa hyvinkin petetyksi.

Toki, sähköautojen yleisesti korkeat hinnat saattavat johtaa Suomessakin siihen, että kiinalaismerkit tulevat ottamaan erittäin vahvaa jalansijaa näillä markkinoilla. Esimerkiksi edellä mainitun BYD:in hinnat vaikuttavat äkkiseltään katsottuna todella kilpailukykyisiltä (Dolphin-mallin alkaen-hinta on vain vajaat 33 tuhatta euroa).

  

Sähköautoihin liittyy varmasti paljon muitakin hyviä ja huonoja puolia, mutta tässä tosissaan ensimmäisenä mieleeni tulleet asiat. Sähköautot ovat sinällään tärkeä askel kohti kestävämpää ja vastuullisempaa tulevaisuutta, mutta eivät nekään vielä ole täydellisiä. Edelleen on paljon mahdollisuuksia vähentää esimerkiksi niiden valmistukseen liittyviä päästöjä ja parantaa niiden energiatehokkuutta. Ja, mitä enemmän yhteiskunnat ovat puolestaan valmiita panostamaan uusiutuvan energian tuotantoon, sitä vihreämpiä niitä sähköautoja on myös käyttää.

Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Uskon edelleen vedyn voimaan (kun katsotaan tarpeeksi kauas tulevaisuuteen), mutta sähköautoilu on sekin varmasti tullut jäädäkseen.  

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

abc (1) abu dhabi (1) adrian newey (1) airdrop (1) ajaminen (1) alex albon (1) alfa romeo (1) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (1) america (1) apple (1) apple watch (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (3) audi (1) australia (1) auto (6) autoilu (7) autosalpa (3) autosalpa lahti (1) autot (6) bahrain (1) bentley (1) bmw (1) bmw ix (1) bose 10 (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (1) brändiuudistus (1) bugatti chiron (1) byd (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (1) charles leclerc (1) chevrolet corvette (1) christian horner (1) countach (1) crossover (2) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (1) delorean (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (2) e-pace (1) eqa (1) esteban ocon (1) e-tech (1) e-type (1) ex30 (1) f1 (1) ferrari (4) ferrari 458 (1) ferrari laferrari (1) ferrari testarossa (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (1) ford explorer (2) ford explorer ev (1) ford gt (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford sync (1) fordstore lahti (1) formula 1 (1) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) george russell (1) google (3) googleplay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (1) happi (1) helmut marko (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (2) hyundai (3) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jos verstappen (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) kalle rovanperä (1) kansas (1) karjaa (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kia (1) kick sauber (1) koeajo (1) laguna seca (1) lahti (2) lamborghini (1) lando norris (1) las vegas (1) latausinfra (1) latausverkko (1) lawrence stroll (1) le mans (1) lewis hamilton (1) lexus lfa (1) liam lawson (1) liikennevalot (1) logan sargeant (1) maasturi (1) macbook (1) mattia binotto (1) max verstappen (1) mclaren (1) megaconsole (1) melbourne (1) mercedes (1) mercedes-benz (1) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mitsubishi lancer evolution (1) models (1) modely (1) monza (1) moottoritie (1) motari (1) musiikki (1) mustang (1) mustang mach-e (1) nelipyörä (1) nico hulkenberg (1) nissan (1) nissan ariya (2) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oscar piastri (1) pakettiauto (1) paku (1) peugeot (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pierre gasly (1) polestar (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (1) porsche macan (1) powerwall (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) rallikansa (1) range (4) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (1) renault (1) renault scenic e-tech (4) ron dennis (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) sergio perez (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) sonny crockett (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) supernatural (1) suv (2) suzuka (1) swedish house mafia (1) sähköauto (7) sähköautoilu (6) sähköautot (7) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) tampere (1) tesla (6) tesla model s (2) tesla model y (2) tesla supercharger (1) the doors (1) toimintasäde (2) toto wolff (1) toyota (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota wrc (1) twinmotor (1) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (1) van halen (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) williams (1) volkswagen (2) volvo (2) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (1) volvo ex30 van (1) yuki tsunoda (1) zak brown (1) zhou guanyu (1)
nwdb