30.06.2023

Ajoratojen kuntokartoitus Crowdsorsa-mobiilipelillä

Osoite kopioitu

Vanhempieni kotikunnassa Laukaassa kartoitettiin ajoratojen kuntoa Crowdsorsa-mobiilipelillä viime ja tänä keväänä. Aiemmin pelin nimi oli vielä Crowdchupa, mutta viime vuonna siitä julkaistiin kokonaan uusi versio ja nimi muuttui Crowdsorsaksi, joka on johdettu joukkoistamista tarkoittavasta "crowdsourcing" sanasta.

Pelissä kartoitettavan alueen kartalle on ripoteltu eri arvoisia hedelmiä, joita kerätään ajamalla autolla katuja pitkin ja kuvaamalla niistä samanaikaisesti videota. Kartoituksen päätteeksi tallennetut videot lähetetään Crowdsorsan palvelimelle ja kerätyistä hedelmistä saa rahallisen korvauksen. Crowdsorsa puolestaan toimittaa katujen kuntodatan tilaajalle, tässä tapauksessa Laukaan kunnalle.

Laukaan ajoratojen kuntokartoituksen aloitusnäkymä.

Peli toimii reaaliajassa eli kun joku poimii hedelmät tietyltä katuosuudelta, ne katoavat myös muiden käyttäjien kartalta. Jos videot eivät ole kelvollisia, palautuvat hedelmät kartalle takaisin kerättäväksi.

Puhelin pitää olla kiinnitettynä auton tuulilasiin, jotta videosta tulee riittävän laadukasta.

Laukaan kunnassa oli kartoitettavana 118 km katuja ja hedelmiä tarjolla n. 425 e edestä eli keskimäärin 3,60 e/km. Tähän ansioon tosin ei ole suoraan mahdollista päästä, sillä päättyviä teitä ajetaan edestakaisin ja tulee myös siirtymäajoja kartoitettavilta teiltä toisille.

Kävimme keräämässä äitini kanssa Lievestuoreen taajaman hedelmät parempaan talteen sekä viime että tänä vuonna. Hauskaa äiti-tytär-aikaa! Ajettavan reitin suunnittelu oli helppoa, sillä äiti tuntee kylän kuin omat taskunsa ja minullekin paikat ovat enimmäkseen tuttuja, koska asuin Lievestuoreella nuoruuteni.

Tähtäsimme äidin kanssa aloittamaan kartoituksen heti klo 10, kun tehtävä avautui suoritettavaksi, että ehtisimme varmemmin poimia hedelmät ennen kuin muut ehtivät!

Lähtö tosin hieman viivästyi, koska en keksinyt, miten saan puhelintelineeni auton tuulilasiin niin, että se ei näkyisi kuvassa. Olin myös unohtanut, miten olin kiinnittänyt polarisaatiosuotimen iPhonen kameran eteen, joten sekin vaati vähän askartelua.

Viime vuonna pelissä vaadittiin polarisaatiosuotimen käyttöä, jotta videoissa ei näy turhia heijastuksia ja otin sen nytkin mukaan vaikkei se enää ollutkaan ehdottomalla vaatimuslistalla. Suotimia saa ostettua netistä, mutta minä käytin edellisen autoni kojelautakameran polarisaatiosuodinta, jonka viritin kameran linssin päälle kumilenkeillä.

Polarisaatiosuodinviritys iPhonen kameran päällä.

Lisäksi peitin kojelaudan tuuletusritilät mustalla paidalla, jotta ne eivät heijastu videoon. Ne näkyvät aina kojelautakameranikin videoissa.

Pelin aloitus takkusi myös Crowdsorsan päässä. Hedelmät näkyivät kartalla yleisnäkymässä, mutta kun siirtyi varsinaiseen pelitilaan, jossa kuvataan videota, karttanäkymä oli musta. Koitin käynnistää sovelluksen muutaman kerran uudestaan ja kokeilimme sitä myös äidin puhelimella, mutta sama vika.

Soitin Crowdsorsan nettisivuilta löytyneeseen puhelinnumeroon ja sieltä kerrottiin, että he olivat saaneet pari muutakin raporttia aiheesta ja että he selvittävät vikaa paraikaa. Jonkin ajan päästä sainkin jo puhelun, että kartta toimii taas. Ajoratojen kuntokartoituksia oli käynnissä samaan aikaan usealla paikkakunnalla ja palvelimelta oli loppunut resurssit kesken.

Viime vuonna peli ei ollut vielä niin tunnettu, ja Laukaan muiden taajamien hedelmät säilyivät jopa pari päivää keräämättä. Nyt pelaajia oli muitakin ja iltaan mennessä Laukaa oli 99% putsattu. Lievestuoreella ei ollut muita pelaajia ja saimme kerätä koko taajaman marjat itseksemme.

Hedelmiä oli ripoteltu kaduille arviolta 20-25 metrin välein. Eniten oli mustikoita, joiden arvo on 0,05 e. Välillä on vähän arvokkaampia hedelmiä, kuten rypäleitä (0,10 e) ja mansikoita (0,20 e) ja katujen päissä vielä arvokkaampia persikoita (0,50 e) ja banaaneita (1 e). Lisäksi muutamien kaukaisimpien katujen päissä oli vesimeloneita, joista saa peräti 3 e. Lievestuoreella oli kerättävänä kolme vesimelonia ja koko Laukaan kartoituksessa yhteensä kymmenen, jos muistan oikein.

Lievestuoreen Pirtintietä kartoittamassa.

Pirtintie oli aika huonossa kunnossa, joten hyvä että kartoitettiin!

Muutama hedelmä oli yllättäen puomilla suljetulla alueella. Viime vuonna jätin sen väliin, mutta nyt hyppäsin ulos autosta ja kävin hakemassa 65 senttiä kävellen.

Tehtaantiellä olisi marjoja, mutta sinne ei pääse ajamaan!

Jätin auton portille ja kävin kiertämässä tien kävellen.

Lisäksi joitakin hedelmiä oli myös parilla kevyenliikenteenväylillä, vaikka tarkoitus oli kartoittaa ajoradat autolla ajaen. Tunnustan ajaneeni Antintien loppuosan kevyenliikenteenväylän, koska porukka ajaa siitä muutenkin. (Huono selitys toki...) Toisen neljän mustikan arvoisen kevyenliikenteenväylän videoin vielä iltalenkillä kävellen. Ei siitä rahaa saanut kuin 20 senttiä, mutta halusin putsata koko kartan!

Kaikkiaan Lievestuoreen kartoitettavien teiden kiertämiseen meni aikaa kaksi tuntia ja matkaa kertyi 34 km. Marjoja oli monilla umpikujaan päättyvillä teillä, joten autoa sai pyöritellä jatkuvasti ympäri. Polestarin 360 kamera teki siitä kuitenkin hyvin helppoa. Sähköautolla kartoitus tuli tehtyä ympäristöystävällisesti ilman lähipäästöjä.

Kävimme nappaamassa mustikat vanhan ala-asteeni pihasta, missä oli pakko peilailla vähän Polestaria.

Kuvasin suurimman osan matkasta yhdellä otolla, mutta Crowdsorsa-sovellus pätkin sen useaan erilliseen videoon. Ajoista oli varmaan poistettu kaikki tiet, joita ei tarvinnut kartoittaa.

Päästyäni vanhempieni luokse nopean verkkoyhteyden ääreen lähetin videot Crowdsorsan palvelimelle. Sovellus oli pidettävä koko lähetyksen ajan auki, joten puhelimella ei voinut tehdä muuta samaan aikaan. Lähetykseen taisi mennä aikaa vajaa puoli tuntia.

Kuvattujen videoiden lähetys palvelimelle.

Videot laaduntarkastusjonossa ja hyväksyttyinä.

Kun videot oli lähetetty palvelimelle, ne siirtyivät laaduntarkastusjonoon, missä konenäkö käy läpi videot. Kaikki videoni menivät läpi.

Palkkion kartoitukseen osallistumisesta voi pyytää maksettavaksi silloin kun haluaa. Pienin maksettava summa on 5 e. Lunastamista varten tarvitaan henkilötunnus, pankkitiedot ja veroprosentti. Crowdsorsa vähentää palkkiosta verot ja palkkio näkyy myös tulorekisterissä, joten sitä ei tarvitse muistaa laittaa itse veroilmoitukseen. Nettosin parin tunnin kartoituksesta 46,45 e, josta jäi käteen verojen jälkeen 37,16 e.

Crowdsorsa-sovelluksessa ei ole tällä hetkellä näkyvissä enempää ajoratojen kuntokartoituksia tälle kesälle, mutta sen sijaan tulossa on pyöräteiden kuntokartoituksia mm. Kirkkonummella, Forssassa ja Paraisilla. Pyöräilytehtävissä hedelmiä on teillä tiheämmin kuin autolla ajettavissa tehtävissä.

Joukkoistaminen ei ole jäänyt vain katujen kunnon tarkkailuun, vaan Crowdsorsassa on myös erilaisten objektien bongaustehtäviä, joissa kuvataan mm. kaivonkansia, puistonpenkkejä ja vieraslajeja. Vieraslajien bongauksen lisäksi on vieraslajien torjuntatehtäviä, joissa sovelluksen käyttäjä voi kitkeä vieraslajin pois kartalle merkityltä alueelta ja lähettää siivotulta alueelta sitten videon. Näitä tehtäviä on meneillään tälläkin hetkellä useassa kunnassa; mm. Kuopiossa, jossa siskoni on bongaillut jättipalsamia.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Turvallisuusuhkaa sovelluksissa
16.01.2024 09.29

Tämän päivän kaikkien jo paljastuneiden urkintasovellusten kannalta potentiaalinen peli. Onko tullut mieleen tarkistaa sovelluksen turvallisuus(taustat) kun käydään pelin varjolla kuvamassa suomen infrastruktuuria? Millaiset tahot näiden sovellusten takana? Ts. erittäin hyvä sovellus myös vakoiluun kun "pelaajat" käyvät kuvaamassa jopa puomien takaa. tehokkuutta lisää kun käyttäjälle annetaan rahan arvoisia hedelmiä/sovelluspalkintoja.

Matti
27.02.2024 22.34

Sopisi yleisille teille, missä jo muutoinkin on esim Google Maps kautta nähtävissä kadut. Toimiiko Lahdessa? Vai pitääkö erikseen tehdä kartta?

Jenni
28.02.2024 20.37

Turvallisuusuhkaa sovelluksissa:
Näkisin Crowdsorsan turvalliseksi ja vastuulliseksi. Crowdsorsa on tamperelaisen Finnora Oy:n kehittämä sovellus, joka on saanut myös EU:n rahoituksen. Kaupungit ja kunnat tilaavat Finnoralta kartoituksen kaduista, viemärinkansista, puistonpenkeistä, vieraslajeista, lätäköistä ja määrittelevät alueet mitkä kartoitetaan.

Matti:
Peliin tulee tehtäviä sen mukaan, mitä kaupungit ja kunnat haluavat kartoittaa. Voivat olla katuja tai vieraslajeja tai mitä vaan toimeksiantaja haluaa kartoittaa. Pelin kautta tavalliset ihmiset osallistavat kartoitukseen ja saavat korvauksen.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Crowdsorsa Jenni Tapahtuma

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb