30.03.2014
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Siinä paha missä mainitaan.
Akkubuusterilla saa herätettyä auton akun turvallisesti henkiin.
Edit 9.7.2014: Pyysin Autotarvikkeelta yhteenvetoa huolenpitosopimuksen laskuista blogausta varten. Siinä samalla ilmeni, että akun uusiminen oli mennyt suurimmaksi osaksi liikkeen "goodwill" piikkiin eikä huolenpitosopimuksesta veloitettu kuin 48 e (vaikka kustannus oli 212 e). Nähtävästi siitä syystä, että auto on melko uusi ja vähän ajettu, joten ei pitäisi akun kuolla. Olipa iloinen yllätys! =)
Keskustelu
Kannattanee tarkistuttaa ettei Polossa jokin kuluta virtaa koko ajan. Nimittäin 3 vuotta ei ole normaali elinikä varsinkaan laatumerkkiä olevalle ensiasennusakulle. Jos tietty autolla ajetaan jatkuvasti 2km kahdesti päivässä, niin sekin kyllä syö akkua pahasti, varsinkin talvisaikaan.
Seisotuksen, varsinkaan noin lyhyen ajan ei pitäisi tehdä akulle yhtään mitään. Tästä tuli epäilys että autossa on jokin piilovirrankuluttaja joka tyhjentää akkua jatkuvasti pikku hiljaa vaikka auto seisoo.
Kunnossa olevan akun pitäisi käynnistää pari kuukautta seissyt auto ilman ongelmia
Jos jokin vie Polossa virtaa, niin se on Driveco. Se on kyllä EC-Toolsin mukaan tsekattu, että menee oikeaoppisesti lepotilaan. Syksyllähän Polo ilmoitti kerran vähäisestä latauksesta ja silloin tarkistutin asian.
Miten latausta kannattaisi tarkkailla? Hankkia yleismittari ja tsekata akun varaus ajon jälkeen ja seuraavan kerran ennen seuraavaa ajoa, joka ehkä olisi viikkoa myöhemmin jos on vähäajoinen viikko?
Voi tietysti olla, että Polon akku ihan oikeasti vaan tyhjeni kovilla pakkasilla pitkien ajojen puutteessa. Katsoin ajopäiväkirjaa Drivecosta ja sen mukaan Pololla on ajettu ennen akun loppumista 4.1. 30+30 km ja sitten 10-13.1. välillä 9 ajoa, yhteensä 30 km. 14.1. siirsin sen 20 asteen pakkasessa parkkiruudusta toiseen ja jätin niille sijoilleen 9 päiväksi, missä ajassa akku tyhjeni. Eli viimeiset ajot olivat keskimäärin 3 km pyrähdyksiä. 23.1. latasin akun muka täyteen ja kävin parissa kaupassa autolla ja jätin sen sitten 10 päiväksi ruutuun, missä ajassa akku tyhjeni lopullisesti...
Jäipäs tähänkin vastaamatta, pahoittelut.
Piilovirrankulutuksen saa helpoiten selville seuraavasti: Tarvitaan yleismittari, ja kiinto- tai hylsyavain millä saa akunkengän irti.
Irrotetaan akun miinuskenkä. Tämän jälkeen asetetaan yleismittari virranmittausasentoon. Yhdistetään yleismittarin toinen johdin kiinni irrotettuun kenkään, ja toinen akun miinusnapaan. Auton pitää tietysti olla "pimeänä" eli avaimet mieluiten taskussa. Johtimia voi siis ihan käsin pitää kiinni kengässä ja navassa, ei tarvitse kummemmin kiinnittää. Mittausta tarvitsee jatkaa vain niin pitkään että mittarin lukema vakiintuu.
Jos mittari näyttää että virtaa kulkee ~yhtään niin silloin joku kuluttaa virtaa koko ajan. Nykyautoissa on kaikenlaista härpätintä, mutta jos virtaa menee ainakaan yli 0,5A, on jotain vialla. MOOTTORIA EI SAA TÄSSÄ MITTAUKSESSA KÄYNNISTÄÄ! Ei lähde käyntiin ja mittari hajoaa.
Toinen testi joka hieman kertoo akun kunnosta, on starttitesti. Nyt yleismittari jännitteenmittausasentoon, ja mitataan jännite akun plus- ja miinusnapojen välistä. Lepotilassa mittauksen pitäisi näyttää 12-13V. Sitten mitataan sama jännite startin aikana. Eli toinen mittaan ja toinen starttaa auton normaalisti. Startin aikana kytätään että kuinka alas jännite laskee hetkellisesti. Jos jännite kyykkää kylmällä moottorilla 8V alle niin akku alkaa olla joko tyhjä tai sitten muuten finaalissa.
Varoituksena seuraava: Varmista että yleismittari on oikeassa asennossa. Yritys mitata jännitettä virta-asennossa johtaa mittarin välittömään rikkoutumiseen.
Suuret kiitokset yksityiskohtaisesta vastauksestasi! Tuo starttitesti on muuten tehty Pololle aikoinaan autonhuoltokurssilla, otin siitä oikein videonkin mutta en tullut koskaan bloganneeksi. Se ei tietenkään kerro mitään nykyisestä tilasta, kunhan mainitsin että jotain tuttuakin ohjeissasi oli.
Voisin lähteä seuraavaksi yleismittariostoksille. Vähän pelottavia minusta kaikki sähköön liittyvät jutut ovat, mutta näillä ohjeillasi taidan uskaltaa kokeilla. =)
Osaisitko vielä suositella, millainen mittari kannattaisi hankkia? Hirveän montaa kymppiä en viitsisi siitä maksaa, koska käyttöä on niin vähän.
Ihan Bilteema tahi Motonet. Halpistenkin tarkkuus riitää kyllä autohommiin.
Vaikka tällainen http://www.motonet.fi/fi/tuote/493127/Digitaalinen-yleismittari-MAS830
Mikäs näitä on kirjoitellessa. Blogisi on vallan mainio ja ennenkaikkea asiapitoinen.
Jahas blogger hukkasin kommenttini. Vaihteeksi.
Mutta kiitos vinkistä. Lähinnä mietin, että pitääkö mittarissa olla hainhampaat kiinnittämistä varten, vai riittäkö tuollaiset pienet piikit. Koska niin auliisti vastailet kysymyksiini, niin osaisitko vinkata jotain hyvää momenttiavainta? Mitä niistä kannattaa maksaa ja onko joku Motonetin malli mistään kotoisin?
Kiitos kehuista, lupaan jatkaa samaan malliin! =)
Suosittelen kyllä sen akkulaturin hommaamista. Kustannus asennuksineen noin satasen. Sen saa kytkettyä lohkolämmittimen yhteyteen niin että kun tolpasta tulee virtaa lämppärille akku latautuu siinä sivussa. Eihän nuo mitään älyttömän tehokkaita ole latureita ole (olettaen että tolpasta tulee virtaa sen 2h kerrallaan) mutta varmistaa liikkeellelähdön pakkasaamuina.
Syvällä sisimmässäni olen samaa mieltä, että ei olisi varmaan pöllömpi hankinta. Kuulostaa kätevältä. Mutta piru olkapäälläni sanoo, että kyllä tuo uusi akku nyt tulee kestämään, mitä suotta! Eli vaikka kuinka olisi hyvä, niin jäänee hankkimatta kunnes...
Jaa niin, täällä oli kyselty vielä momenttiavaimistakin..
Meinasin suositella ihan bilteema-motonet-linjan ~20e malleja, mutta viime aikoina on oman vastaavan toiminta tuntunut siinä määrin epämääräiseltä että lienee syytä investoida ainakin kalliimpaan, paremmasta sitten tiedä...
Ehkä tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/765004/Momenttiavain-40-210Nm-12PRO tai tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/765012/Momenttiavain-Michelin-12 voisi olla uskottavia.
Heikosti kokemusta ns. laadukkaista momenttiavaimista niin paha sanoa juuri mitään...
Kävin jo ostamassa yleismittarin ja samalla momenttiavaimen. Mukaan tarttui IKH:n avain 59 eurolla. Jälkeenpäin selvisi, että olisi pitänyt ostaa hylsyjäkin. xD No oppia ikä kaikki ja kävin hakemassa semmoiset ja kiristin pultit. :) Ostin tommosen kalliimman avaimen niin pitäisi olla sitten hyvä. :)