30.01.2022
Jakohihnan vaihto Leoniin - merkkihuolto vai monimerkkikorjaamo?
Hupsista! Minulla on ollut tapana raportoida blogiini kaikki Leonin huollot, mutta viime kevään vuosihuolto unohtui täysin. Se oli kuitenkin tavallista merkityksellisempi, koska Leonin jakohihna piti vaihtaa ja siirryin samalla merkkihuollosta monimerkkikorjaamon asiakkaaksi.
Huoltotarjous merkkihuollosta
Pyysin aluksi Seatin merkkihuollosta Jyväskylän Autotarvikkeelta kustannusarvion Leonin huollosta. Se olikin “vähän” tavallista kalliimpi, sillä oli tullut aika uusia jakopään hammashihna.
Minulle on ollut täysi mysteeri, milloin Seat Leonin jakohihna pitäisi vaihtaa. Olin ajatellut, että varmaankin jonkin tietyn kilometrimäärän kohdalla, kuten 60 tkm, mutta auton huoltokirjasta en löytänyt siitä mitään tietoa. Vaihtoväli olikin kuusi vuotta ilman kilometrirajaa. Se tuntuu ihan tajuttomalta, sillä jos ajaisin vaikka 30 tkm vuodessa, tulisi samalla hihnalla ajoa peräti 180 tkm!
Jakohihnan vaihto maksaisi Autotarvikkeella 718 e, mistä työn osuus olisi 343 e ja osat 375 e. Hammashihnan vaihdon yhteydessä uusitaan samalla pultit ja tiivisteet. Lisäksi moniurahihnan ja hammashihnan kääntörullan uusinta oli suositeltavaa jakopään huollon yhteydessä ja ne oli laskettu mukaan kustannusarvioon.
Jakohihnan vaihdon lisäksi ohjelmassa olisi tarkastushuolto sekä ilmansuodattimen ja raitisilmansuodattimen vaihtaminen.
Koska Leon oli yli viisivuotias, oli mahdollista hyödyntää Seat Economy huoltoa ja osia. Osista tosin vain raitisilmasuodattimen sai Economyna, joka maksaa 24 e, kun alkuperäisosa maksaa 45 e. Vaihtotyön hinta olisi 10,50 e. Muut osat, kuten hammashihna, ovat aina alkuperäisosa.
Pyysin Leoniin myös ylimääräistä öljynvaihtoa, jonka olen teettänyt autooni vuosittain huolto-ohjelman kahden vuoden välin sijaan.
Tarkastushuolto ja öljynvaihto maksaisivat Economy-hinnoiteltuna pakettina 199 e.
Olen vaihdattanut Leoniin aina itse ostamani öljyn, koska samaa Mobil 1 ESP Formula 5W-40 saa paljon halvemmalla 4 litran kanisterissa esim. Minimanista (8 e/l) kuin merkkihuollon pumpusta (21,50 e/l). Omilla öljyillä ilman pakettia tarkastushuolto ja öljynvaihto maksaisivat 142 e + oman öljyn hinnan n. 30 e. Säästöä pakettihintaan nähden olisi hieman alle 30 e.
Tarjouspyynnön sähköpostinvaihdon yhteydessä kävi ilmi, että Leonille luokitellun VW/Seat 504.00 öljyn viskositeetti oli muuttunut pienempään sitten edellisen huollon. Aiemmin se oli 5W-30, mutta nyt 0W-30.
Huoltoneuvojan mukaan Volkswagen Group oli ottanut vuoden 2021 alussa käyttöön uuden moottoriöljystrategian, jonka mukainen uusi pienemmän viskositeetin öljy vähentää moottorin sisäistä kitkaa ja siten pienentää auton kulutusta ja päästöjä. Mikään ei kuitenkaan estäisi käyttämästä 5W-30 öljyä, jos niin haluaisin. Myöskään ei ole estettä sekoittaa näitä laatuja, jos pitää lisätä autoon öljyä huoltojen välissä. (Autossani on varalla kanisteri yllättäviä puutostiloja varten.)
Ilmastointihuolto olisi ollut hyvä tehdä jo edellisvuonna, koska sen suositus on kahden vuoden välein, vaikka se ei viralliseen huolto-ohjelmaan oudosti kuulukaan. Silloin säästin rahaa keittiöremonttiin, mutta nyt oli aika tehdä se. Hinta oli 99 e.
Ilmastointihuollon lisäksi pyysin ilmastoinnin desinfiointia, jotta auto pysyy raikkaana sisältä. Suurin osa autoilijoista tuskin tekee sitä koskaan, mutta edellinen automme alkoi jossain vaiheessa olla minun nenääni hieman tunkkainen, niin koitan pitää sen loitolla. Teetin sen viimeksi edellisen ilmastointihuollon yhteydessä ja auto tuoksui sen jälkeen ensin ihan karkkikaupalle ja sen jälkeen pitkään raikkaalle. Desinfiointi maksaisi 39 e kuten viimeksikin.
Kokonaishinta-arvio huollolle näillä kaikilla toimenpiteillä oli n. 1100 e.
Tykkäsin tosi paljon, miten tarkasti Autotarvikkeen huoltoneuvoja eritteli minulle hintoja ja vastaili kattavasti kysymyksiini!
Huoltotarjous monimerkkikorjaamolta
Koska Leon täytti jo kuusi vuotta ja takuut ja huolenpitosopimukset enää kaukainen muisto, aloin miettiä, että onko merkkihuolto oikeasti hintansa arvoinen ja paljonko säästäisin, jos huoltaisin sitä monimerkkikorjaamolla. Olin ottanut jo askelen sinne päin tammikuussa, kun vaihdoin Leoniin uuden akun Mikan & Anssin Autohuollossa. Liikettä on kehuttu somessa ja se sijaitsee lähellä kotiamme, joten se oli looginen valinta.
(Monimerkkikorjaamon käyttäminenhän ei katkaise takuuta, mutta huolenpitosopimus toimii vain merkkihuollossa.)
Mikan & Anssin Autohuollon tarjous sisälsi listan tehtävistä ja pyytämistäni töistä, muttei tarkempaa erittelyä, mikä maksaa minkäkin verran.
Tarjous sisälsi
- Määräaikaishuollon valmistajan huolto-ohjeiden mukaan. 60.000km
- Moottoriöljynvaihto
- Öljynsuodattimen vaihto
- Raitisilmasuodattimen vaihto
- Ilmansuodattimen vaihto
- Jakopään täydellinen hihnasarjan vaihto
- Ilmastointihuolto
- Forte Air condition cleaner
- Huoltovälinäytön nollaus, huollon kaikki laajat tarkastus- ja lisäyskohteet, sekä kaikki huollon työt.
Huollon ajaksi saisi lisäksi käyttöön veloituksettoman sijaisauton.
Kokonaishinta oli 890 e, mikä oli yli 200 e halvempi kuin merkkihuollossa!
Ehkä hieman yllättäen öljynvaihdon öljy piti ottaa tuolta korjaamolta, jotta huollon takuu säilyy. Yllättävää siksi, koska merkkihuolto sallii oman. Erillistä öljyn ja öljynvaihdon hintaa heiltä ei saanut, koska huollot myydään paketteina. Sinänsä sillä ei ole merkitystä, koska hain kokonaisvaltaisesti edullisinta huoltoa, en yksittäistä huollon osa-aluetta.
Mikan & Anssin Autohuollon käyttämä öljy olisi heidän mukaansa laadukasta saksalaista Leprinxol öljyä; Volkswagen Groupin nykyisen suosituksen mukaan 0W-30.
Monimerkkikorjaamossa minua huoletti hieman se, että tehdäänkö siellä kaikki huolto-ohjelman mukaan ja käydäänkö esim. työmääräys läpi yhtä hyvin kuin merkkihuollossa ja miten mahdollisista lisätöistä sovitaan. Entä huolellisuus?
Kyselin näitä Mikalta ja hän vakuutti huolellisuutta ja kertoi, että heillä on samat ohjelmistot kuin merkkiliikkeissäkin, joten huolto noudattaa samaa kaavaa. Työmääräys käydään läpi ja lisätöistä soitetaan, jos niitä tarvitsee tehdä.
Jotkut käyttävät autonsa uudesta saakka monimerkikkorjaamoilla, mutta minä olen niin tottunut merkkihuollon hyvään palveluun, että en noin vain voinut vaihtaa. Onhan Jyväskylän Autotarvike voittanut jonain vuonna Suomen paras Seat-huolto palkinnonkin! Sain kuitenkin Mikan & Anssin autohuollolta vastaukset kaikkiin huoliini ja koska huollon hinta oli huomattavasti edullisempi, päätin vaihtaa.
Huolto
Kun vein Leonin Mikan & Anssin Autohuoltoon, huoltoneuvoja ei käynyt läpi työmääräystä ennen kuin erikseen pyysin. En tiedä, oliko syynä se, että olin käynyt huoltokohteet läpi sähköpostitse toisen omistajan kanssa, mutta tuskin huoltoneuvoja sähköpostinvaihtoa näki?
Mielestäni on hyvä tapa käydä työmääräys läpi kun auton jättää huoltoon, jotta tulee vielä varmistettua, että siinä on kaikki oikein. Näin toimitaan merkkihuollossa, jossa asiakas vielä hyväksyy sovitut työt allekirjoituksellaan. Ennen allekirjoitusta kysytään vielä, että onko jotain muita asioita mitä tarvitsisi tehdä tai lisätäänkö esimerkiksi tuulilasinpesunestettä tai saako tuulilasinpyyhkijänsulat vaihtaa, jos ne ovat kuluneet.
Autoa huoltoon jättäessä kävi ilmi, että se ei välttämättä valmistukaan samana päivänä. En muista enää syytä. Tämä oli minulle yllätys, sillä olin ihan varautunut hakemaan auton iltapäivällä takaisin. Koska huollosta kuitenkin sai sijaisauton ilmaiseksi, ei ollut ongelmaa jättää Leonia sinne pidemmäksi aikaa. Sain alleni uudenkarhean Volkswagen Polon, jolla huristelin kotiin ja illalla harrastuksiin.
Mikan & Anssin sijaisautot valmiina päivän seikkailuihin.
Päivällä huollosta soitettiin, että ilmastoinnin huoltoliittimien sielut olivat vuotaneet ja ne pitäisi vaihtaa. Vuoto oli paljastunut, kun ilmastoinnin huoltoliittimen suojakorkki oli avattu ja sen pohjalla näkyi vihreää. Sielut maksoivat 26,25 e/kpl ja niitä tarvittiin kaksi eli yhteensä 52,50 e lisäkulu.
Seuraavana aamupäivänä sain tekstarin, että huolto oli valmistunut.
Iltapäivällä poikkesin tankkaamassa Poloa omien ajojeni verran. Kulutusmittarin alussa nollaamalla sai helposti laskettua, miten paljon sitä piti lisätä.
Polossa oli reilusti bensaa kun sain sen. Käyttäessäni työpaikan autoa joskus huollossa ajoin sijaisautolla, jonka bensamittari oli punaisella. Silleen pidetään ainakin huoli, että käyttäjät todella tankkaavat sitä. Tai sitten käyttäjät eivät juuri olleet tankanneet autoa ja lopputulos oli nähtävissä mittarista.
Huollon hinta
Vaikka osa toimenpiteistä oli tarjousvaiheessa pakettihinnoiteltu, kuitilla osat ja työvaiheet oli eritelty asiallisesti. Tarkastusluettelo ei ollut niin yksityiskohtainen eikä mekaanikon allekirjoittama kuten merkkihuollossa, mutta sisälsi kuitenkin periaatteessa samat kohteet.
Laskulla oli myös huollon huomio, että pyyhkijänsulat ovat huonot. Niitä en halunnut vaihtaa huollossa, koska sain muualta halvemmat. Yhden huonon kokemuksen jälkeen olen vannonut merkkisulkien nimeen, mutta nyt kun halpuutuslinjalle lähdin, ostin Motonetistä Boschin sulat hintaan 31,80 e ja ne toimivat ihan hyvin.
Huollon kokonaishinta oli 917,63 e.
Työt yhteensä 437,24 e:
- Öljyn ja öljynsuodattimen vaihto: 25,60 e
- Raitisilmasuodattimen vaihto: 19,80 e
- Ilmansuodattimen vaihto: 26,73 e
- Huollon tarkastuskohteet: 48,95 e
- Jakopään hihnasarjan vaihto 311,50 e
Osat yhteensä 480,39 e:
- Öljy Top Tec 0W-30: 69,90 e
- Öljynsuodatin: 10,80 e
- Raitisilmasuodatin: 19,29 e
- Ilmansuodatin: 13,00 e
- Jakopään sarja: 179,00 e
- Micro-V moniurahihna: 24,90 e
- Ilmastointihuolto: 89,00 e
- Ilmastoinnin desinfiointiaine Forte Air Conditioner Cleaner: 22,00 e
- Huoltoventtiilit sielut 2kpl: 52,50 e
Kuitti Leonin huollosta ja ilmastointihuollon raportti.
Hintavertailua
Vertailin mielenkiintoista merkkihuollontarjousta monimerkkihuollon toteutuneeseen laskuun.
Jakohihnan vaihtotyö oli vain muutaman kympin edullisempi kuin merkkihuollossa, mutta hihnasarja ja moniurahihna lähes puolet halvempi. Toki tässä tulee eroa siitä, että kyseessä ei ole alkuperäisosa, mutta silti. Aikamoinen ero!
Ilmastointihuollon desinfiointiaine oli Mikalla & Anssilla lähes puolet halvempi kuin Autotarvikkeella, jossa olen aiemmin maksanut siitä 39 e. Yllättäen se oli jopa halvempi kuin tavarataloissa. Ilmastointihuolto maksoi kympin vähemmän.
Öljy oli halvempaa kuin merkkihuollossa, mutta silti lähes tuplahintaista verrattuna tavaratalosta ostettuun. Nopeasti googletettuna 4 litran tonkka Mobil 1 ESP Formula 0W-30 maksaa 40 e ja on noin kympin kalliimpaa kuin aiemmin käyttämäni Mobil 1 ESP Formula 5W-30 (30 e).
Raitisilmasuodattimen vaihtotyö maksoi yllättäen tuplat merkkiliikkeeseen nähden, mutta raitisilmasuodatin oli viitisen euroa Seat Economy raitisilmasuodatinta halvempi.
Kokonaisuudessan säästin reilu 200 e käyttämällä auton Mikalla & Anssilla vs. Autotarvikkeella.
Yhteenveto
Leonin huolto sujui hyvin Mikan & Anssin Autohuollossa. Palvelu oli ystävällistä ja kaikkiin autoista kiinnostuneen kysymyksiin jaksettiin vastata. Kun keskustelimme jakohihnan vaihtoväleistä ja ihmettelin huolto-ohjelman puuttumista auton huoltokirjasta, huoltoneuvoja tulosti minulle kopion huolto-ohjelmasta, mikä oli oikein ystävällistä.
Seat Leon 1.4 TSI ACT Longlife huolto-ohjelma (blogiin uusiksi kirjoitettuna).
Koska huolto ei sijaitse hyvien liikenneyhteyksien varrella, sijaisauto lienee suurimmalle osalle asiakkaista pakollinen. On tosi kiva, että Mikan & Anssin autot ovat uusia eivätkä kaiken nähneitä kiesejä. Plussaa tietysti myös sijaisauton ilmaisuudesta! Niitä näkeekin Palokan raitilla lähes joka aamu muutaman, jos sattuu menemään töihin kahdeksan maissa.
Ihan pikkumiinuksen annan siitä, että huoltoneuvojilla ei ollut nimikylttejä. Sillä ei varmaan ole monille merkitystä, mutta itse koen senkin hyväksi asiakaspalveluksi. Jos huoltoneuvoja vaihtuu viennin ja palautuksen yhteydessä, voi myös viitata, että "henkilö x sanoi jotain". Tämä tapahtui juuri minulle, mutta juduin vain sanomaan että "se tyyppi joka tässä oli eilen aamulla".
Vähän jäin kaipaamaan Jyväskylän Autotarvikkeen lempihuoltoneuvojani Jarin topakkaa “Olitteko tyytyväinen palveluumme?” kysymystä, jonka hän aina esitti asioinnin päätteeksi. Mikalla ja Anssilla kysymyksen virkaa hoitii hymynaamapalautekone, josta kelpasi painaa vihreää nappia kotiin lähtiessä. Tällä hintaerolla kestän kuitenkin painaa palautekoneen nappia ääneen kysytyn kysymyksen sijaan ja palaan liikkeeseen toistekin.
Taas kelpaa vuosi huristella!
Keskustelu
Huoltoventtiilien sielut ihmetyttää. Jotenkin antanut itseni ymmärtää että ovat aivan tavalliset schraderventtiilin sielut (samat kuin renkaissa) ja maksanee joku 50snt - 1e kappale. Jos näin on niin hyvää katetta jää kyllä huoltoliikkeelle niistä.
Tämä nyt vain toki mutuna...
Mielenkiintoista hinnan heittelyä monimerkkikorjaamolta: tarjous 890€, venttiilit 52€ (=942€ ?), loppuhinta 917€.
Toki merkkiedustuksen sisälläkin on eroja jo perushinnoittelussa. Esimerkiksi Seatin perus Economy-huoltoa saa Suomen Autohuolto Oy:ltä Oulusta 160-170€ vs. 199€. Ajoitin Altea XL:ni määräaikaishuollon viime black fridayhin, jolloin osa Vag-korjaamoista on perinteisesti tarjonnut huoltoja -15%...-25% hintaan paikasta riippuen. Monimerkkikorjaamoilta harvoin löytyy vastaavaa. Kun Autojerrystä katsoo keskihintoja, niin melkeinpä merkkiliikkeen BF-tarjous tulee halvimmaksi vaihtoehdoksi teetättää määräaikaishuollot.
Omia öljyjä en kaupannut, sen sijaan hytin ja moottorin ilmansuodattimet ovat helppoja vaihtaa, että niistä selviytyy itsekin. Tiesin öljylaadun muutoksesta etukäteen mutta merkkiliike laittoi 5W-30 sen kummempaa kyselemättä. Tuostakin muutoksesta 'huonompaan vai parempaan' on vääntöä foorumeilla. Mikähän on "merkki" sulka? Taitaa olla Valeo ja Bosch ainoat mitä löytyy Suomessa kivijalkaliikkeistä :) (toki näistäkin löytyy budjettimalleja).
Kiitos kommenteista ja anteeksi, etten huomannut niitä aiemmin.
Boletus:
Sen enempää asiasta tietämättä googletin laskussa olevaa huoltoventtiilin sielun koodilla "8E0820855" ja sitä löytyy halvimmilaan 18 eurolla. Hieman monimutkaisemmalta osalta se näyttää kuin perus presta-venttiilin sielu.
Zeat:
En tiedä mitä liikkeessä on pyöristelty, kun hinta tippui alkuperäisestä tarjouksesta. Mutta ei haittaa. :D
Jyväskylän Autotarvikkeella, missä olen autoa ennen huollattanut, on myös ollut hyvin Black Friday tarjouksia. Harmi kun Leonidas on rekisteröity huhtikuussa niin Black Friday -tarjoukset ei sovi ajallisesti ollenkaan siihen että sen huolto ajoittuu huhtikuuhun. Yleensä nuo tarjoukset on hyödynnettävä lyhyen ajan sisällä eikä puolen vuden päästä. Viimeksi sain kuitenkin merkkihuollon -20% alennuksella, kun huomasin Seatin somesta päivän voimassa olleen tarjouksen. :) Monimerkikorjaamoissa on sitten alennushinta ympäri vuoden. Ihan mihin tahansa monimerkkikorjaamoon en autoani vain halua viedä, vaan paikan pitää olla suositeltu.
Vuosi sitten vaihdoin Leonin akun tässä samassa monimerkkikorjaamossa. Myöhemmin selvisi, että Leonin täytettyä 5 vuotta siihen olisi saanut merkkihuollosta Seat Economy akun, joka olisi ollut kympin halvempi kuin monimerkkikorjaamo.
En tiedä kuka valmistaa "merkkisulat". Ostin aikoinaan Poloon ihan oikean koodin mukaiset Boschin(?) tarvikesulat ja matkustajan puoleinen sulka hipoi A-pilaria. Sen jälkeen päätin ostaa vain merkkisulkia, jotta saan varmasti autoon sopivat sulat.
Mielenkiintoinen huoltoraportti. Autojen huollon laatu on auton omistajan vaikea todeta kattavasti ja sikäli on hyvä tunnistaa huoltopalveluiden tarjoajat, joiden tiedetään tekevän työt huolellisesti ja asiallisesti. Ei ole mikään itsestäänselvyys edes merkkihuolloissa, sen olen vuosien varrella havainnut.
Pyyhkijän sulat: Seat Leonissa (KL) oli uutena sulat, jotka pitivät ääntä ja pyyhkivät huonosti. Pyysin vaihtamaan takuuna. Uudetkin olivat kuitenkin samalla tavalla ongelmalliset. Tässä vaiheessa päädyin ostamaan itse uudet Valeo-merkkiset, jotka sitten toimivat täysin ongelmitta siten kuin hyvälaatuisten sulkien tuleekin toimia. Johtopäätös on, että ainakin tämän auton (Leon vm. 2020/2021+ ) alkuperäiset sulat ovat ala-arvoisia, enkä niitä autoon kelpuuta. Valmistajaa en tiedä, Seat-sulissa luki vain "Made in Belgium".
Mukavaa zsi saada sinulta taas kommentti! Huippua kun on vakilukijoita vuosien ajalta!
Huollon laatua on tavallisen tallaajan ihan mahdoton arvioida. Minäkin päädyin tähän somessa lukemieni suositusten pohjalta. Tosin siinä missä yhdellä FB kanavalla firmaa kehuttiin, toisella löytyi negatiivisiakin kommentteja. Mutta se on kyllä onnetonta jos merkkihuoltoon ei voi luottaa! Toivoisi, että se olisi se paras huolto, onhan siellä korkeampi hintatasokin ja tuoreimmat tiedot.
Meillä oli Polo Juniorissa sulat, jotka pomppivat tuulilasia vasten. Vaihdettiin takuuseen, ja sama juttu edelleen. Tuntui, että tuulilasi liian nahkea niille. En muista mitä sitten tapahtui. Olisinko vain tyytynyt niihin, ja ajastaan alkoivat liukua paremmin. (Todella ala-arvoista blogausta minulta, kun en löydä tästä raporttia!)
Hyvä että löysit Leoniisi toimivat sulat!