30.08.2020
Koeajossa uusi iso Seat Leon 1.5 eTSI hybrid FR DSG
Siis wow! Se oli ajatukseni, kun näin ekat kuvat uudesta neljännen sukupolven Seat Leonista. Siinä on autolla muodot kohdallaan! Ei vanhakaan Leonidas huonolta näytä; siinä on sporttisuutta ja särmää, mutta tässä uudessa niitä on potenssiin kymmenen. <3
Käväisin keväällä lyhyellä koeajolla uudella Leonilla ja nyt otin auton testiin koko viikonlopuksi. Ja täytyy sanoa että tykkäsin. Ajotuntuma on sikahyvä ja penkit mahtavat!
Auto on venähtänyt pituutta 9 cm ja myös ohjaamo tuntui tilavammalta. Sillä ajamisen jälkeen oma Leon tuntui pieneltä vihreältä kirpulta!
Uusi ja vanha Leon rinta rinnan. Uusi on saanut ärjympää muotoa, mutta keulan ilmeessä on paljon samaa edellisen sukupolven faceliftissä (joka siis ei ole kuvassa, vaan minun pre-facelift Leonini.)
Perustietoa
Kaikki Suomeen tuotavat Leonit ovat enemmän tai vähemmän hybridejä.
Perustaso on 1,5-litrainen 110 kW/150 hv eTSI-kevythybridi, jonka 48 V akku kerää jarrutusenergiaa ja mahdollistaa vapaalla rullauksen moottori sammutettuna.
Syksyllä tarjolle tulee 1,4-litrainen eHybrid-lataushybridi, jonka 13 kWh litiumioniakku mahdollistaa jopa 60 km ajamisen pelkällä sähköllä.
Ensi vuoden alussa myyntiin tulee vielä 1,5-litrainen 96 kW/130 hp TGI-kaasuhybridi, johon voi tankata 17,3 kg maa/biokaasua sekä bensaa.
Kevythybridi ja lataushybridi ovat aina automaattivaihteisia, mutta kaasuversion saa myös manuaalina.
Varustetasoja on kolme: Style, Xcellence ja FR. Xcellence ja FR ovat tavallaan rinnakkaiset tasot, sillä niissä on samoja ominaisuuksia, mutta sitten myös molemmissa omia spesialiteettejaan, kuten erilaista verhoilua ja koristelistaa.
Koeajoauto oli Seat Leon Sportstourer (eli ST eli farkku) 1.5 eTSI DSG FR.
Ulkoasu
Leonin ulkonäkö on entistä aggressiivisempi, mutta profiilissa on kuitenkin tutut elementit. Keulan valokuvio on pienestä terävöitymisestä huolimatta selkeästi tunnistettavissa.
Takaosa on kokenut isoimman muutoksen: siinä on enemmän muotoa ja “Coast to coast” -takavalot liittyvät toisiinsa yhtenä pitkänä valonauhana. Leonin tunnistaa varmasti jos sen näkee pimeällä!
“Leon” on kirjoitettu auton perään kaunokirjoituksella. Se on ehkä vähän ristiriidassa auton sporttisuuden ja terävien kulmien kanssa, mutta ehkä se on tarkoituskin. Tykkään itse nimilogosta tosi paljon.
Uuden Leonin tyylissä toistuu timanttikuvio niin maskissa, umpioissa, kojelaudassa ja FR-varustetasossa myös istuinverhoilussa.
Oli aika, jolloin Seat oli niitä merkkejä, joilta sai poikkeuksellisen värikkäitä autoja, kuten meidän Leonin kirkas vihreä ja upea turkoosi. Valitettavasti näin ei ole enää (ollut muutamaan vuoteen).
Leoniin on tarjolla tosi vähän värejä ja ne ovat tavallisen tylsiä. Musta, harmaa, valkoinen, punainen ja tummansininen. Ainut hieno on reilut 800 e maksava hehkuva punainen, mutta sellainen on aika monella muullakin merkillä joten se ei sillä tavalla säväytä.
Ohjaamo
Autoon istuessa huomaa, että se on saksalaista sukua. Istuin on tukeva ja istuinosa todella pitkä toisin kuin japanilaisissa autoissa, joissa reisituki loppuu herkästi kesken. Tässä on tosin se miinus, että 150-senttiset älkööt vaivautuko - istuinosa on heille aivan liian pitkä. Itsellänikin etureuna ottaa kiinni pohkeisiin mutta ei liian häiritsevästi.
Leonin istuimet ovat varustetasosta riippumatta urheilullisiksi muotoillut eli sivuttaistukea löytyy. Luulin oman vm. 2015 Leonini penkkejä urheilullisiksi, mutta nämä imaisevat vieläkin syvemmälle syleilyynsä! Jyrkemmässäkään kaarteessa ei tule tunnetta, että liukuu pois penkiltä.
Istuimen säädöt ovat samanlaiset kuin ennenkin: selkänojan kaltevuus säädetään jämäkällä rullalla ja penkin korkeus säätyy pumppaavalla kahvalla, istuimen etäisyys etureunassa olevalla kahvalla ja ristiseläntuen voimakkuus penkin sivussa olevalla vivulla. Lisävarusteena on saatavilla sähkösäätöinen istuin.
Matkustajan istuimessa on kaikki saman säädöt kuin kuljettajallakin.
Hieman yllättävää kangaspäällysteisissä istuimissa oli se, että lämpimänä päivänä sekä minä että mieheni huomasimme selän ja ahterin hikeentyvän. Ihan kuin verhoilumateriaali ei hengittäisi. Vai oliko penkki niin tyköistuva, ettei ilma vain päässyt kiertämään pois auringon lämmittämästä penkistä? Ei voi tietää.
Leonin istuimet ovat hyvin voimakkaasti muotoillut ja erinomaiset istua. Lyhyille kuskeille ne kuitenkin saattavat olla liian isot.
Istuinten välissä on keskikyynärnoja, jonka korkeutta ja pituutta voi säätää. Keskikyynärnojan alta paljastuu säilytyslaatikko, jossa on myös tupakansytytinpistoke.
Leonissa on vakiovarusteena lämmitettävä ratti, jonka lämmityksessä on peräti kolme eri tehotasoa. Kyllä kelpaa viileänä päivänä ajella!
Automaattivaihteisen Leonin vaihdekeppi ei ole enää keppi, vaan nelisen senttiä korkea vipu, joka liikkuu eteen ja taakse. Se on tosi mukava käyttää. Isoa keppiä ja sen liikerataa ei oikeasti tarvitse mihinkään, koska vaihteet vaihtuvat joka tapauksessa elektroniikan ohjaamina.
Vaihdevalitsin on sievä pieni vipu.
Ohjaamon kattovaloja ja usb-pistokkeita (jotka ovat muuten vain usb-c-liittimellä) kiertää valkoinen himmeä valonauha, mikä helpottaa niiden löytymistä pimeällä. Kattovalojen kehyksen hehku myös valaisee ohjaamoa juuri sopivasti pimeällä.
Ohjaamoon saa lisävarusteena Wrap Around -tunnelmavalaistuksen, jota hyödynnetään myös kaistavahdissa. Valoille voi valita haluamansa sävyn ja myös eri ajotiloille on omat värinsä. Pimeällä kaupungissa ajaessa värillinen hohde ohjaamossa on hauska, mutta täysin pimeällä maantiellä sammutin ne mieluummin kokonaan, koska himmeinkin taso kiinnitti liikaa huomiota tuulilasin alareunassa.
Wrap Around -valojen turkoosi hehku pimeässä ohjaamossa.
Perusäänentoisto on yllättävän hyvä, vaikka ei päihitäkään oman Leonimme Sound Systemiä, jossa on subwoofer vararenkaan sisällä. Uuteen Leoniin saa myös paremman Beats Audio -äänentoistojärjestelmä, joka sisältää 9 kaiutinta ja subbarin. Sitä ei kuitenkaan saa lataushybridiin, koska siinä ei ole vararengaskoteloa johon subbari mahtuisi.
Ajotuntuma
Oma edellisen sukupolven Leon on ollut tosi hyvä auto ajaa ja uusi Leon ei kalpene sille yhtään.
Pidemmällä koeajolla olleessa farmariversiossa oli säätyvä alusta DCC, jonka pitäisi reagoida maaston muotoihin. En osaa sanoa miten hyvin se sen teki, mutta hirveän hyvältä auto tuntui ajaa. Hatchbackissa oli perusalusta eikä siitäkään ole valittamista.
Leonin alustaa moitittiin jossain arvostelussa liiasta pintakovuudesta. Se ei ole niin letkeä kuin pehmeästi etenevät Toyotat, mutta en silti huomannut siinä mitään ongelmaa. Tykkään, että auto on jämäkkä.
Liikkeelle lähdöissä uusi Leon on ihan eri luokassa kuin vanha. Kevythybridin 48 V sähkögeneraattori tukee moottorin vääntöä ja auto lähtee hyvin jouheasti liikkeelle. Start-stop toimii myös hyvin huomaamattomasti. Oman Leonin DSG-vaihteisto on joskus vähän hitaampi tajuamaan, että nyt pitäisi lähteä liikkeelle, kun esim. saapuu liikenneympyrän huulille ja sitten painaa kaasua. Uudessa tällaista ongelmaa ei ollut lainkaan.
Jarrutuntuma Leonissa on vähän epämääräinen. Rauhallisesti jarrupoljinta painaessa huomaa selkeästi, miten jarrutus tapahtuu ensin sähkögeneraattorilla ja vasta tietyn pisteen jälkeen varsinaiset jarrulevyt aktivoituvat. Tämä vaihto tuntuu pienenä nykäyksenä, mistä en oikein pitänyt.
Ohjauksesta ei ole pahaa sanaa sanottavana, vaan se on taattua laatua. Looginen ja sopivan tunnokas.
Ajotietokone
VW-konsernin autojen ajotietokoneet ovat minulle tuttuja monen vuoden ajalta, mutta Leonin digitaalisen mittariston kanssa olin aluksi ihan hukassa.
Miten kaikkia ratin painikkeita oikein käytetään ja mihin ne vaikuttavat? Opin toiminnan yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta kovin intuitiiviseksi sitä ei voi sanoa. Jopa tällä uudemmalla koeajolla meni taas tovi ennen kuin keksin miten saan haluamani asiat näytön sivuille!
Ajotietokoneessa on neljä erilaista näyttövaihtoehtoa, jotka on kaikki jaettu kolmeen alueeseen. Perinteinen mittaristo, pelkistetty musta näyttö kartalla ja ilman sekä graafisempi värinäyttö.
Kuski voi päättää melko vapaasti, mitä asioita haluaa nähdä näytön eri osissa. Ihan kaikkea tosin ei voi valita minne vaan, vaan esim. ajotiedot saa vain vasemmalle ja keskelle ja radion oikealle.
Näihin eri alueisiin pääsee käsiksi ratin välilehtiä kuvaavilla painikkeilla. Kun yhdelle alueelle on mennyt, sen sisällä olevaa tietoa voi muuttaa ratin rullalla. Ja osaa alueen sisällä olevista asioista voi vaihtaa myös välilehtipainikkeilla, kuten nykyisen, pitkän matkan ja tankkauksen jälkeisiä tietoja.
Itse tykkäsin pitää näytöllä perinteistä mittaristoa, vaikkakin sen nopeusmittari on skaalattu vähän liian suurelle nopeusalueelle. Auton maksiminopeus on 216 km/h, mutta kenties nopeusmittari päättyy vasta 260 km/h:iin…
Mittari on helppo lukea 0-60 km/h väliltä, mutta 60-100 km/h välillä ei ole kuin pieniä viivoja kertomassa välissä olevat tasakymmenet, mikä tekee nopeuden hahmottamisesta hieman vaikeaa. Onneksi oikeassa alakulmassa on ihan numerona nykyinen nopeus. Ja näytön reunoille voi toki myös valita nopeuden.
Infotainment eli iso keskinäyttö
Uuden Leonin parjatuin ominaisuus on sen iso 10-tuumainen keskinäyttö, jonka käyttö kieltämättä vaatii paneutumista. Se jakautuu kolmeen alueeseen: ylimpänä on ilmastointiin liittyvät asiat, keskellä widgetit tai menuruudukko ja alimpana pikakuvakkeet.
Näytön puhelintyylinen näkymä, jossa kaikki pikakuvakkeet ovat ruutuina.
Widgettejä on ruudulla samaan aikaan kolme, ja seuraavaan widgettisettiin pääsee sivulle pyyhkäisemällä.
Jokaiseen widgettiruutuun voi valita itse, mikä asia siinä näytetään. Se voi olla esimerkiksi auton tiedot, puhelin, musiikkisoitin tai navigointi. Yksi widget voi sisältää useamman tiedon ja niiden välillä siirrytään pystysuuntaan pyyhkäisemällä. Esim. auto-widgetissä on näkymät kaistavahdin aktivoinnille, ajotiloille yms.
Widgettien perusnäkymä. "Seat Drive Profile" on yksi "Auto"-widgetin näkymistä. Sen oikean yläkulman painike vaihtaa ajotilaa.
"Auto"-widgetin eri vaihtoehtojen välillä siirtyminen. Keskimmäinen widget on myös "Auto", mutta valittuna on eri ominaisuus.
Koin widgettien käytön aluksi haastavaksi, koska niitä pystyy vierittelemään eri suuntiin. Näytöllä on yleisestikin ottaen niin paljon tavaraa, että alussa tuntui, että sen syövereihin eksyy totaalisesti.
Päivän käytön jälkeen aloin kuitenkin olla aika sujut sen kanssa, kun olin oppinut sen logiikan. Sitä pitää vain rohkeasti painella ja pyyhkiä, että löytää kaikki vaihtoehdot mitä siinä on tarjolla. Sen jälkeen infotainmentin käyttö on ihan sujuvaa.
Kaikki auton asetuksiin liittyvät toiminnot löytyvät oikean alakulman auto-pikakuvakkeen takaa. Hauskana yksityiskohtana auton valot syttyvät kun ollaan ko. menussa.
Infotainment sisältää FR- ja Xcellence-varustetasoissa myös navigoinnin. Vaihtoehtoisesti voi navigoida Google Mapsilla, koska autossa on älypuhelimen peilausmahdollisuus Apple CarPlaylla ja MirrirLinkillä.
Auton navigaattorille voi sanoa osoitteen äänee, mutta sen toiminta on melko epävarmaa. Välillä se tajusi heti, minne ollaan menossa, mutta monta kertaa se ilmoitti osoitteen sanomisen jälkeen, että "toiminto ei ole juuri nyt käytössä". Mitä ihmettä?
Etäkäyttö
Kun hankkii uuden Seatin, siihen saa Seat Connect -palvelun, jonka älypuhelinsovelluksesta näkee mm. missä auto on, mikä sen polttoaineen määrä on ja millaisia matkoja sillä on viimeksi ajettu. Myös ovet voi avata tai lukita etänä. Lataushybridissä on lisäksi mahdollisuus asettaa lähtöaika ja käyttää etänä lämmitystä/jäähdytystä.
Auton kartat, nopeusrajoitustiedot ja liikennetiedot päivittyvät myös Connectin kautta.
Connect-palvelu on ensimmäisen vuoden ajan ilmainen, mutta seuraavat vuodet maksavat palvelupaketista riippuen 50 e / 135 e vuodessa tai 95 e / 225 e kahdessa vuodessa.
Vaikka päivityksiä ei hankkisi, auton hätäpuhelupalvelut ja softapäivitykset tulevat silti kymmenen vuoden ajan.
Ilmastointi
Leonin ilmastoinnin säädöt lämpötilaa myöten on siirretty erillisistä painikkeista infotainment-ruudun yläosaan, mikä on mielestäni aika kökkö ratkaisu.
Auton lämpötilaa voi säätää tökkäämällä ruudulla lämpötilaa, jolloin näytölle ilmestyy plus- ja miinuskuvakkeet.
Lämpötilan säätöön pääsee, kun koskettaa ruudun yläreunassa lukevia lämpötiloja.
Lämpötilaa voi säätää myös liu’uttamalla tai naputtamalla sormea näytön alla olevalla kosketuspinnalla, mutta se tuntuma on hieman epämääräinen. Pimeällä kosketuspintaa ei näe, joten silloin on käytettävä lämpötilamenua tai toivottava parasta.
Lämpötilan säätö näytön alla olevilla hipaisukytkimillä.
Lämpötilaa pitäisi pystyä säätämään myös sanomalla ääneen esimerkiksi “on kylmä”, mutta puheentunnistus ei kertaakaan ymmärtänyt kun yritin sitä komentaa.
Isoin ilmastointiin liittyvä kauhukuvani oli sen käyttö talvella. Joudunko -20 C pakkasessa ottamaan hanskat pois kädestä, että saan tuulilasille lisää puhallusta? Periaatteessa ei, sillä iloiseksi yllätyksekseni näyttö toimii myös hanskat kädessä! Eri asia on sitten, miten hyvin näyttöön osuu paksuilla hanskoilla, mutta periaatteessa pitäisi onnistua.
Tilat
Leonin akseliväli on kasvanut 5 cm entisestä, mikä näkyy erityisesti takamatkustajien jalkatiloissa. Tilaa on ruhtinaallisesti, vaikka edessä istuisi pitkäkin kaveri.
Takana on reilusti jalkatilaa.
Keskimmäiseen takapenkkiin on integroitu keskikyynärnoja ja siitä aukeaa myös suksiluukku. Takapenkit kaatuvat kahdessa osassa, mutta valitettavasti eivät aivan tasaiseksi.
Hatchbackin takatila imee 380 litraa tavaraa. Pohjan korkeutta ei saa säädettyä, vaan se on aina ala-asennossa. Tämä on vähän tylsä juttu, sillä ei olisi iso homma lisätä kahta vaihtoehtoista korkeutta.
Farmarimallin takakontti on tosi tilava; 617 litraa. Takakontin pohjan saa kahteen asentoon, joista ylemmässä lastauskynnystä ei ole lainkaan.
Harmillisesti takakontissa ei ole kuitenkaan kahta varsinaista pohjaa, vaan pohjalevyn ollessa yläasennossa, sen alla olevat tavarat ovat suoraan maalipinnan ja vararengaskuopan päällä. Liekö tämä asioita, millä jotenkin erottua emokonsernin Golfista.
Farkun pohja ala-asennossa.
Farkun pohja yläasennossa.
Farkkumallin takakonttiin saa lisävarusteena 220 V pistokkeen vaikkapa kylmälaukkua varten. Siihen saa myös painikkeen peräkoukun esiin pullauttamista varten eli koukku on esillä vain kun sit tarvitaan ja muulloin sen voi pitää nätisti piilossa takapuskurin alla.
Farkkumallissa on sähköisesti aukeava ja sulkeutuva takaluukku, mutta hatchbackissa perinteinen.
Valot
Leonissa on vakiona Eco-LED valot, joissa valojen kaikki toiminnot ovat vierekkäin omina ledeinään: päivävalo, ajovalo, kaukovalo ja vilkku.
Reilun tonnin maksavat lisävarusteena myytävät Full LED antavat Leonille sille ominaisen ilmeen umpiota kiertävällä Signature led -nauhalla. Sama nauha on sekä päiväajovalo että vilkku. Led-nauhan reunustaman alueen sisällä on lähivalo ja kaukovalo.
Full LED -valot lähikuvassa. Umpion reunaa koristaa sievä timanttikuvio, joka toistuu muuallakin autossa.
Koeajamassani Leonissa oli lisävarusteiset Full LED ajovalot. Niiden hinta on kohtuu suolainen, mutta olivat ne kyllä todella tehokkaatkin. Minulla ei ole tietenkään mittaustuloksia siitä, miten kauas valot kantavat, mutta ainakin ne tuntuivat riittävän kirkkailta, kun kesän jälkeen ensimmäistä kertaa ajoin pimeällä.
Full LED valojen kylkiäisenä Leoniin tulee etuovien viereen syttyvä “Hola!” -tervetulovalo, dynaamiset takavilkut ja takavalojen tervetulo- ja poistumisseremonia. Nämä ominaisuudet ovat mielestäni melko turhia, mutta näyttäväthän ne toki kivalta.
Leon tervehtii kuskia valaisemalla oven eteen espanjankielisen tervehdyksen "Hola!"
Leonin takavalo on Style-varustetasoa lukuunottamatta aina yhtenäinen reunasta reunaan kulkeva makean näköinen led-nauha.
Kerrassaan hohtava perä!
Automaattiset kaukovalot ovat Leonissa vakiovaruste. Olen testannut sellaisia aiemmin Nissan Leafissa ja Toyota Corollassa ja molemmissa automaatista manuaalikäytölle siirtyminen oli vaikeaa. Leonissa automatiikan ja manuaalin välillä vaihtaminen on sen sijaan tosi helppoa ja intuitiivista.
Kaukovaloautomatiikka on aina aktivoituna kun auton käynnistää. Jos haluaa pakottaa pitkät päälle, tyrkkää vasenta viikseä eteenpäin samalla tavalla kuin missä tahansa autossa laitetaan pitkät päälle. Jos taas haluaa automatiikan pois päältä, vetää viikseä itseen päin. Jälleen samalla tavalla kuin normaalien kaukovalojen sammutus. Jos sitten haluaa palauttaa automatiikan päälle, tyrkkää viikseä kerran eteenpäin.
Parinkymmenen kilometrin testilenkillä kaukovaloautomatiikka toimi luotettavasti. Vastaantulijoiden lähestyessä valot sammuivat ihan ok etäisyydellä ja syttyivät melko nopeasti kohtaamisen jälkeen. Ainut mitä jäin kaipaamaan olisi nopeampi aktivoituminen kun katuvalot loppuvat.
Avustavat järjestelmät
Automaattinen rullaus/moottorijarrutus ja ajon avustus
Leonin eTSI kevythybridijärjestelmä mahdollistaa sen, että kun autolla on nopeutta yli 30 km/h ja päästää irti kaasusta, moottori sammuu ja auto rullaa vapaalla. Auton ollessa sammuksissa 48 V akku tarjoaa virran mm. ohjaustehostimelle.
Auto voi siis sammua esimerkiksi kymmenen metriä ennen oikeaa pysähtymistä liikennevaloihin. Tai ihan vaan kun päästää kaasun irti ilman pysähtymisaikeita.
Käytännössä ominaisuus toimi hienosti. Moottorin sammumista ei tahdo edes huomata muusta kuin siitä, että kierroslukumittarin viisari tipahtaa “ready” kohtaan. Kaasua painamalla auto käynnistyy välittömästi uudestaan eikä siinä ehdi tulla tunnetta, että “olisi pitänyt mennä jo!”
Havaitsin, että Leon rullaa vapaalla yleensä vain, jos nopeutta on yli 30 km/h. Jos ajan hitaammin ja päästän irti kaasusta, ei rullaus aktivoidu vaan auto vain moottorijarruttaa.
Leon osaa karttadatan perusteella vaihdella nerokkaasti vapaarullauksen ja moottorijarrutuksen välillä. Jos autolla rullaa vapaalla ja tie alkaakin viettää alas tai lähestytään risteystä, auto vaihtaa rullauksen moottorijarrutukseen (joka myös lataa kevythybridijärjestelmän akkua). Jos nopeus meinaa tipahtaa liikaa, moottorijarrutus vaihtuu taas rullaukseen.
Lähestyttäessä risteyksiä, liikenneympyröitä tai voimakkaita kaarteita kaasu ylhäällä auto myös jarruttaa voimakkaammin kuin pelkällä moottorijarrutuksella. Kaasun painallus luonnollisesti ohittaa auton oman jarrutuksen.
Samaan systeemiin pohjautuen Leon osaa myös vinkata kuskille, milloin jalka kannattaa nosta kaasulta; esimerkiksi kun lähestytään risteystä tai tie alkaa viettää alaspäin.
Liikenneympyrää lähestyessä auto kehotti ottamaan jalan pois kaasulta.
Adaptiivinen vakionopeussäädin
Leonissa on vakiona automaattisesti nopeutta muuttava vakionopeussäädin. Jos liikenne edessä hidastuu, auto hidastaa tai jopa pysähtyy. Kun edellä oleva lähtee liikkeelle, vakkari ilmoittaa olevansa valmis toimintaan ja kytkeytyy takaisin päälle painamalla kaasupoljinta tai ratissa olevaa painiketta.
Mutta ei tässä kaikki! Leonin adaptiivinen vakkari reagoi myös nopeusrajoituksiin.
Jos rajoitus on karttadatassa, auto alkaa hidastaa jo ennakkoon. Jos rajoitus on vain tien pielessä, jarrutus alkaa kun merkki on ohitettu. Jarrutus ei ole hurjan voimakas, joten nopeusvalvontakameroiden kohdalla en siihen uskaltaisi sokeasti luottaa.
Nopeusrajoituksiin reagointi herätti tietysti ajatuksen, että ajaako auto liian hitaasti, kun nopeus on asetettu liikennemerkin mukaiseksi ja autoissa on aina mittarivirhettä. Leonin mittarivirhe ei ollut GPS:llä mitattuna kuin 2-3 km/h, joten sillä pitäisi pystyä ajamaan vakkarin antamilla nopeuksilla ilman, että on kauhea tientukko.
Mutta ei tässäkään kaikki! Leonin vakkari myös jarruttaa mutkiin, ettei niihin mennä satasta ja tangentin suuntaan ulos tieltä.
Tämä ominaisuus on ajatukseltaan tosi hyvä, mutta toteutus jätti hieman toivomisen varaa. Kun navigointi oli päällä ja auto tiesi että pian siirrytään moottoritien erkanemiskaistalle jossa on jonkun matkan päässä 50 km/h rajoitus, se jarrutti turhan paljon jo ennen kaistan vaihtoa, mikä saattoi ärsyttää muita autoiijoita.
Liikennemerkkien tunnistus
Leoniin saa turvallisuuspaketissa liikennemerkkien tunnistuksen. Se tunnistaa merkit pääsääntöisesti hyvin ja kertoo näytöllä rajoituksen lisäksi varoitusmerkit, kuten tietyön ja “lapsia liikenteessä”.
Aina auto ei ollut ihan kartalla nopeusrajoituksista. Muutaman kerran se totesi ilman näkyvää nopeusrajoitusmerkkiä, että 30 km/h rajoitus päättyy ja näytti taas 50 km/h merkkiä. Moottoritien aloitusmerkin se tulkitsi puolestaan 120 km/h rajoitukseksi. Ehkä auto ei tiennyt että Suomessa ko. vihreä merkki ei itsessään sisällä nopeusrajoitusta.
Kaistanpitoavustin
Uuteen Leoniin kuuluu vakiona kaistanpitoavustin. Se lukee tien reunaviivoja ja ohjaa tarvittaessa takaisin keskelle kaistaa, jos kuski ei sitä tee. Jos kuski puolestaan on oikeasti nukahtanut tms. eikä reagoi herättelystä huolimatta, auto pysähtyy lopulta tien reunaan.
Maantiellä kaistanpitoavustin oli hyvä eikä häirinnyt ajoa. Sain myös aja sillä kohtaa kaistaa kuin halusin. Korjausliikkeet olivat pieniä ja harvassa.
Mutkatiellä kaistanpitoavustin oli häiritsevä. Se teki välillä häiritseviä äkkinäisiä ohjausliikkeitä, ihan kuin se ei olisi luottanut siihen, että minulla on ohjat. Ymmärtäisin korjaukset jos olisin oikonut mutkia, mutta pysyin kiltisti omalla kaistallani ja silti auto välillä nykäisi ratista.
Testasin myös, miten pitkään kaistanpitoavustin antaa ajaa ilman käsiä.
Leonissa ratista kiinni pitäminen varmistetaan kapasitiivisilla antureilla. Ne reagoivat liikkeen sijasta kosketukseen, joten hyvin kevyt ote ratista ei aiheuta hälytystä kuten keväällä testaamassani Corollassa.
Speksien mukaan Leon antaa kuskin pitää kädet irti ratista 15 sekuntia. En katsonut aikaa, mutta pitkältä se tuntui. Auton itsekseen itsekseen tekemät ohjausliikkeet olivat hienovaraisia eikä auto ajautunut korjausliikkeen seurauksena kaistan toiseen reunaan.
Kun auto oli joutunut korjaamaan ajolinjaa useamman kerran, se alkoi pimputtaa varoitusääntä ja huomauttaa, että aja keskellä kaistaa. Joku kerta se myös käski ottamaan ratista kiinni, mutta toisella testikerralla se vain valitti, että pitäisi ajaa keskellä kaistaa.
Turvallisuuspaketti XL:ssä tulee mukana Lane Assist Plus kaistanpitoavustin, joka pystyy osittaiseen autonomiseen ajamiseen. Tämä ominaisuus aktivoituu vasta ensi kesänä ja jos auton ostaa jo nyt, ominaisuus tulee siihen softapäivityksenä.
Kuolleen kulman varoitin
Leoniin saa nyt ekaa kertaa kuolleen kulman varoittimen/katvealueen tunnistuksen.
Monissa autoissa varoitus on led-valona peilissä tai ovessa, mutta Leonissa varoitus on huomattavasti isompi: autoa kiertävistä wrap around ledeistä syttyy yli 20 cm pitkä viiru palamaan oranssina, kun viereisellä kaistalla lähestyy auto. Sitä ei voi olla huomaamatta! Jos tällöin kytkee vilkun, lediviiru käy vielä erikseen vilkkumaan.
Katvealueen tunnistus varoittaa vilkkumalla myös silloin, jos meinaa avata oven kun joku lähestyy takaviistosta.
Kuolleen kulman varoitin ilmoittaa todella selkeästi, jos takaviistosta lähestyy auto.
Peruutuskamera ja pysäköintitutkat
Leonissa on vakiona pysäköintitutkat eteen ja taakse. Ne näyttävät selkeästi, miten kaukana ollaan esteestä ja piippaavat lähestyessä tiheämmin.
Peruutuskameran saa lisävarusteena. Se näyttää kuvan päällä hyvät apuviivat minne ollaan menossa, kun rattia kääntää.
Kamera ja tutka eivät sulje toisiaan pois, vaan näkyvät näytöllä kätevästi samaan aikaan.
Pysäköintitutka ja kamera näyttävät molemmat, mihin ollaan kaartamassa.
Pysäköintiavustin
Leonissa on vakiona pysäköintiavustin, jolla auton saa pysäköityä sekä taskuun että perä/nokka edellä ruutuun.
Testasin molempia muutaman kerran ja se on aina yhtä hämmentävää miten auto kääntää itsensä ruutuun.
Kun automaattipysäköinnin kytkee päälle, pysäköintiruudun ohi pitää ajaa, että auto havaitsee sen. Auto päättelee itse, ajetaanko parkkiin taskuun vai perä edellä. Kun se on huomannut sopivan spotin, se pyytää laittamaan peruutusvaihteen silmään ja painamaan kaasua kevyesti. Auto hoitaa ratin pyörittämisen, mikä on aika aggressiivisen näköistä, mutta lopputulos on hyvä.
Automaattista pysäköintiä varten tarvitaan aina rako, johon mennä. Ainakaan testieni mukaan tehdä rivin ekaksi/viimeiseksi sitä ei saa pysäköimään.
Taloudellisuus
Nyt koeajamani Seat Leon 1.5 eTSI farmarimallin yhdistetty WLTP-kulutus on 5,9 l/100 km ja päästöt 135 g; hatchbackin 5,8 l/100 km ja 132 g.
Leonin mittariin kertyi viikonlopun aikana vähän vajaa 300 km. Pääosin ajoin maantiellä, mutta sunnuntaina kuvasin autoa ja ajoin sillä tosi lyhyitä matkoja siirrellessäni sitä kuvausasennosta toiseen. Keskikulutus oli koko viikonlopulta 5,1 l/100 km. Pelkän maantielenkin kulutus oli 4,9 l/100 km. Alle WLTP:n meni siis kirkkaasti.
Ajoin Leonilla tietysti myös 20 km pitkän vakio taloudellisen ajon testilenkkini, joka sisältää sekä maantietä että kaupunkiajoa. Kulutus oli 5,1 l/100 km. Keväällä ajoin saman lenkin Leonin hatchback-versiolla ja silloin kulutus oli 4,5 l/100 km.
Kahden ajon välinen ero on käsittämättömän suuri! Isomman kulutuksen ajoaika oli kolme minuuttia pidempi, joten siinä taisi tulla useampi pysähdys liikennevaloihin, mikä kasvattiva kulutusta. Lyhyillä matkoilla tällaiset merkkaavat yllättävän paljon.
Yhteenveto
Uusi Leon on älyttömän hyvä auto ajaa! Välitön vaste kaasuun, hyvä tuntuma ohjaukseen ja mainio alusta ovat kelpo yhdistelmä. Kävin testaamassa sitä vielä nopeasti viikonlopun koeajon jälkeen ja sanoin silloin myyjällekin, että tykkään autosta kerta kerralta enemmän.
Jarrutuntuma ja näyttö ovat asioita, mitkä voisivat olla paremmin toteutettuja. Niihin kuitenkin tottuu (vai tyytyy?) ja pystyisin antamaan ne anteeksi koska tykkään ajotuntumasta niin paljon. Ne ovat silti takapakkia edelliseen malliin nähden, kuten myös ilmastoinnin säätimet. Onneksi ilmastointia tarvitsee säätää aika harvoin...
Leon on VW-konsernin nuorekkain auto. Joskus se oli myös edullinen, mutta nyt jo perusversiosta saa pulittaa yli 26 ke ja FR:stä liki 30 ke ja nämä ilman mitään lisävarusteita. Syksyllä myyntiin tuleva lataushybridi ei maksa kuin pari tonnia eTSI:tä enemmän, mikä tehnee siitä hyvin houkuttelevan.
Keskustelu
Hieno koeajoraportti taas.
Tuota Infotainmentiä paljon moitittu, mutta kyllä tuon kanssa sinuiksi pääsi mielestäni muutamassa tunnissa.
Onko tässä eHybrid versiona Leonidaksen korvaaja?
Erinomainen ja laaja arvostelu, josta näkee että aiheeseen on ihan oikeasti perehdytty. Aihe sen verran läheinen itsellenikin, että uskaltaudun hieman kommentoimaan.
Auton julkistuksen jälkeen on uutta Leonia tullut tutkittua tarkemmin ja sittemmin koeajettua siinä määrin, että päädyin laittamaan tilauksen sisään huhtikuussa. Syyskuussa pitäisi Sportstourer kevythybridin omaan talliin vihdoin päätyä. Virustilanne tuntuu aikatauluun vaikuttaneen.
Automaateista en ole erityisesti ollut innostunut autoja hankkiessani, mutta tämän auton kohdalla tein poikkeuksen lähinnä siksi, että manuaalia ei Suomeen tuoda ja ennen kaikkea sen tähden, että auton lukuisista avustustoiminnoista saa täyden hyödyn vain DSG-vaihteiston kanssa.
Xcellencen (siis X:llä :-) ) ja FR:n ainoa oleellinen ero taitaa olla alusta, joka jälkimmäisessä on 15mm matalampi. Kaikki muut erot ovat paljolti kosmetiikkaa ja korjattavissa lisävarustelistan kautta. Omaan makuuni X:n sisustus tuntui paremmalta ja myös pyöräkoko 17" sopivammalta kuin FR:n 18".
Sitä harmittelin, että Full LED-valojen hinta on varsin kallis, mutta kompensoihan rahanmenoa niiden mukana sitten ystävällinen Hola-tervehdys maahan pimeällä ja valoshow auton perään. :-) Perus-LED:it antavat muistaakseni 550 lumenia valotehoa, mikä taitaa olla samaa luokkaa kuin edellisen sukupolven Leonin LED:it. Full LED-option kanssa tehoa on 900 lumenia eli eroa kyllä on ja jos pimeässä paljon ajelee, investointi tehokkaampiin valoihin on ihan perusteltu.
Avustimien suhteen tilanne tuntuu auton myynnin ensi kuukausina eläneen aika paljon, eivätkä myyjätkään aina ole olleet kartalla tehtaan aikomuksista. Mallivuosi vaihtui heinäkuun loppupuolella, eli ihan ensimmäiset uudet Leonit ovat vuoden 2020 mallisia, vaihdoksen jälkeiset 2021-mallia. Ajamasi oli varmaankin 2020. MV:n vaihtumisen yhteydessä infotainment-keskusyksikön tyyppi vaihtui ja mahdolliset avustintoiminnot ovat laajemmat 2021-mallissa. Asialla saattaa olla merkitystä, jos jälkikäteen on autoon tarjolla toimintoja, joita ei uutena tullut tilattua. Valmistaja on ainakin vihjannut, että toimintoja saattaisi olla mahdollista autoon aktivoida myöhemminkin, mutta autossa täytyy tietenkin olla teknisesti valmius niille lisättäville toiminnoille.
Tuntuu, että monissa uutta Leonia (ja Golfia) käsittelevissä arvosteluissa on kovasti liioiteltu tablettikäytön hankaluuksia autossa. Taitaa kyseessä olla ennemminkin uuden ja tuntemattoman pelko ja lähteenä kavereiden jutut kantabaarin pöydässä ennemmin kuin omat kokemukset. Tokihan asiat toimivat eri tavalla, mutta kaikkeen tottuu ja uuden Leonin käyttäjä aivan varmasti löytää juuri itselleen parhaiten sopivat toimintatavat autonsa kanssa ja jos ei löydä, onhan olemassa edelleenkin perinteisempiä autoja vaihtoehdoiksi.
Puheohjaus on myös tarjolla, mutta… Koeajossa totesit, että auto ei huomioinut, kun kerroit, että on kylmä. Itsekin tein saman havainnon ja havaitsin, että vaikka auton näyttö kertookin esimerkkinä sellaisen komennon olevan mahdollinen, todellisuudessa asia ei ole näin. Osoittautui olevan niin, että puheentunnistus on viidellä kielellä laajin mahdollinen (englanti, ranska, saksa, espanja, tsekki) ja muilla kielillä suppeampi, jolloin kaikkia komentoja ei tueta, kuten lämmityksen ohjaus, eli näin myös suomeksi. Se on toki ikävä puute.
Kaikenkaikkiaan omassa arvioinnissani auton hankinnassa loppusuoralle pääsivät Golf, Octavia ja Leon. Leoniin päädyin arvioiden, että siinä sai rahalleen selvästi eniten vastinetta ja varustepuoli oli parhaiten tasapainossa. Viiden vuoden takuu on myös huomionarvoinen. Ja omaan makuun Leon on noista kolmesta ehdottomasti tyylikkäin muotoilultaan.
Rii-Si, kiitos kommentista! Mukavaa saada tällaista palautetta. :)
Infotainmentin kanssa tosiaan pääsi sinuiksi kun siihen vähän paneutui. Samoin ajotietokoneen säätö, mikä oli minulle aluksi vaikeaa kävi helpoksi kun sen oppi.
Etenkin mieheni on kiinnostunut lataushybrideistä ja sanoi jo että mun pitäisi pyytää siitä tarjous. Hän on myös sanonut minulle monesti, että pitäisi A-Mersun lataushybridi testata. Ja siis itsekin näen, että seuraavassa autossa pitäisi olla sähköistä voimalinjaa mukana. Jotenkin ei vaan juuri nyt tunnu oikealta ajalta auton vaihtoon, kun Leonidas on tosi hyvä ajaa ja vasta viisivuotias.
zsi, kiitos ihan huippupitkästä viestistä ja kehusta! Tosi kiva lukea ajatuksiasi Leonista ja sen hankinnasta. :)
Luulen että tulet kyllä tykästymään automaattiin, nyt kun siinä ei ole edes lähdössä viivettä niin se on kyllä kiva ajaa. :)
Oho, mulla oli järjestelmällinen "Excellence"-typo tekstissä! Korjasin sen nyt oikeaan muotoon. Xcellencen ja FR:n erot tuntuu tosiaan olevan hyvin pitkälle sitä, mitä varusteita autoon on vakiona laitettu. Mä jotenkin uskottelen itselleni, että FR on sporttisempi vaikka moottori on sama. Toki sen alustan korkeus tekee mutta ei muuten. Mieluummin itsekin ottaisin 17" pyörät. Vaikka täytyy sanoa, että auto ei ollut 18" renkaista huolimatta hirveän meluisa, vaan ihan siedettävä.
Lueskelin noiden ledien valotehosta juttua kirjoittaessa ja ne oli tosiaan 550 vs. 900 lumen. Nämä arvot on kuitenkin lähivaloista mitattu joten mysteeriksi jäi, miten iso ero kaukovaloissa on. (https://www.seat.com/company/news/cars/leon-advanced-illumination.html) Tuota en tiennytkään että vanhan valot olisi uuden perusvalojen tasoiset!
Ajamani Leon oli varmasti mallivuotta 2020. Myyjä kertoi, että ensi kesänä tulisi enemmän avustettu ajo päivityksenä jos ottaa XL-turvallisuuspaketin. Mutta toi on kyllä jännä, miten saat ominaisuuksia autoon kun tilaat sen keväällä ja mallivuosi ehtii vaihtua välissä.
Mietin, että olisiko monet arvostelut valittaneet infotainmentista siksi, että autolla on ehditty ajaa vain pari tuntia ja ensifiilis infotainmentista on sekava. Oli se mullekin, mutta kun auto oli käytössä viikonlopun niin kyllä se kävi tutuksi.
Onpa muuten jännä, että puheohjaus on suomeksi vajavainen! Tästä ei minulle osannut myyjäkään kertoa, vaan sanoi ettei hänkään ole saanut säädettyä ilmastointia sillä. Jännä kun auton antamassa esimerkkikomentolistassa on "On kylmä", sillä sitä tulikin testailtua. Tosin on tosi hidasta säätää lämpötilaa puhumalla, joten siinä mielessä se ei nyt ole suuri miinus.
Leonin ulkonäkö on 10/10 ja se on freesimpi kuin konsernisisarensa. Golf on "kaikilla", tosin tuo uusi versio siitä on nyt edes vähän erilainen kuin aiemmat. Mutta kyllä se Leonin ulkonäkö+ominaisuussetti on vaan yliveto. Saakos tuota 5 v takuuta muihin? Täytyypä tarkistaa, voisi lisätä myös tähän juttuun maininnan siitä.
FR:n vakiopyöräkokoa 18" ihmettelen. Ehkä taustalla on maahantuojan halu korostaa FR:n urheilullista imagoa. Ihan ok pyörät ajossa toki ovat, enkä niitä koeajossa poikkeuksellisen epämukaviksi tai meluisiksi kokenut, mutta pysyttelin kylläkin hyväkuntoisilla päällystetyillä teillä. Siltikin minusta Suomen olosuhteisiin olisi fiksumpi valinta ollut 17" kuten muuallakin Euroopassa - saahan auton silloinkin toki halutessaan isommin vantein. Ongelma ei tietysti koske X-versiota, jossa 17" vakiona.
Sellaisen erikoisuuden huomasin, kun lähdin talvipyörien hankintaa tutkimaan vannevalmistajilta, että uuden Leon:in vannekoot ovat jokseenkin eksoottisia. Tavoitteena kun on saada talvipyörille kaikilta osin samankokoiset vanteet kuin alkuperäisetkin. On ollut vaikea sellaisia löytää; riittävän lähellä olevia vanteita on markkinoilla 2-3 ja vasta nyt syksyllä on tulossa selkeästi uudelle Leon:ille tarkoitettuja vanteita muutama; toivottavasti tulevat saatavilla ennen talvirengaskautta. Tämä ongelma tosin taitaa koskea vain kevythybridiä.
En tuota ollut kuullutkaan, että vasta kesällä 2021 tulisi avustetun ajon mahdollisuus. Se tieto, jota itse olen saanut, kertoo, että kyseessä on VW:n Travel Assist-avustin, joka on Golfissakin. Autolta se edellyttää valmiuksina uutta infotainment-laitteistoa, joka tuli mallivuoden 2021 myötä saataville heinäkuun loppupuolella valmistetuista autoista alkaen. Kyseessä on siis 10-tuumaisella näytöllä ja navilla varustetun keskusyksikön uusin versio. Lisäksi autossa pitää olla kosketuksen tunnistava ratti, joka on nähtävästi vakiona kaikissa Suomessa myytävissä Leoneissa, kun kyseessä ratti, jossa myös lämmitys ja se tulee autoon talvipaketin mukana muutenkin. Kun autossa on nämä kaksi komponenttia, voi auton tilata XL-avustinpaketilla, johon Travel Assist kuuluu. Sehän on itse asiassa palikka, joka yhdistää Lane Assist ja PCC-avustimet automaattiseksi ajoksi.
Leon on kaikessa (ajettavuus, istuimet, voimalinja ja ulkolook) valovuoden Corollaa edellä, samalla tasolla kuin nelos-Octavia. Parhaat ja laadukkaimmat ylivoimaisesti luokassaan. Tosta vaan seuraavakin Leonidas alle!
zsi, kiitos kommentista ja pahoittelut vastauksen viivästymisestä. Halusin varmistaa automyyjältä tuon avustetun ajon jutun enkä millään muistanut laittaa viestiä - hän kyllä vastasi päivässä joten ihan mun hitautta!
Tuotantoviikosta 25/2021 alkaen Travel Assistiin tulee Assisted Overtake -ominaisuus, joka mahdollistaa että auto voi vaihtaa kaistaa itsenäisesti, kun kytkee vilkun päälle. Muutoin Travel Assist on juuri sitä mistä kirjoitit, eli yhdistää adaptiivisen vakkarin ja kaistanpitoavustimen ja pitää auton keskellä kaistaa ja tasaisella etäisyydellä edellä ajavasta. :)
Mitä tarkoitat, että Leonin vannekoot ovat eksoottisia? Onko ne eri levyiset kuin aiemmin tai ET poikkeaa paljon? Entä miten tämä liittyy kevythybridiin?
--
Jepp, kiitos kommentista! Minusta Corolla oli hyvä auto, mutta ajettavuus, istuimet ja ulkonäkö pesee sen täysin. Kaksilitraisella moottorilla Corolla oli kyllä ripeä peli ja tykkään sen hybridiydestä tosi paljon. Leonin kevythybridi kyllä kaventaa voimalinjojen tuntumaa, vain kulutus on isompi. Katsellaan mikä tulee meidän Leonidaksen seuraajaksi, eletään niin jänniä aikoja automarkkinoilla ja vielä ei kuitenkaan ole tarvetta vaihtaa autoa. :)
Taas tuli rippunen lisää tietoa uudesta Leonista. Näinhän asia on koko alkuvuoden ollutkin, että tekniset tiedot tarkentuvat vähitellen. Varmaankin asiaan on vahvasti vaikuttanut covid19, joka on pahasti iskenyt Espanjaan ja juuri Kataloniaan, josta Leonit tulevat.
Ensi kesään siis joutuu Leonissa odottamaan automaattista ohitusmahdollisuutta, mutta onhan kuitenkin mukavaa, jos auton ominaisuudet lisääntyvät pelkän softapäivityksen kautta, joka ei ehkä vaadi edes pajalla käyntiä.
Uuden Leonin vannekoot ovat leveämpiä kuin vastaavissa edellisen sukupolven autoissa. Näin erityisesti 1.5 eTSI:n osalta. Pienempikoneisissa ei samanlaista eroa ole. Niin rengaskoot kuin ET-arvotkin ovat siten aiemmasta poikkeavia 1.5 -kevythybridissä. Sen vuoksi on ollut vaikea löytää alkuperäisvanteita mitoiltaan vastaavia talvikäyttöön. Toki olisin voinut auton mukana ottaa talvipyörät, mutta kaksi seikkaa asiassa tökki. Ensinnäkin Seat:in omat ovat järjettömän kalliita tarvikevanteisiin ja jopa Volkswagenin vanteisiin verrattuna ja toiseksi talvikäyttöön sopivat Seat-vanteet ovat aika masentavan näköisiä - tämä on toki makuasia.
Sen verran täytyy vielä vetää takaisin, että maahantuoja ei ole 100% varma tuleeko automaattinen ohitus softapäivityksenä. Sain myyjältä alunperin sen tiedon, mutta nyt hän sanoi ettei ole tietoa. Toivotaan että tulee, kun auton softaa kuitenkin muuten päivitetään automaattisesti!
Jännä juttu jos vannekoko on eri eTSI:ssä! En itse löytänyt tietoja eri moottorityyppien koista kun Seatin sivuilla on vain eTSI-versiot. Saman levyiset vanteet siinä näyttää olevan kuin minun nykyisessä Leonissa; 7.5 tuumaa. 17" näyttää suorastaan olevan ihan sama rengaskokokin kuin minulla on nyt, kun oon laittanut alkuperäistä kapeammat: alunperin oli 225 mutta mulla on 205 leveät renkaat. Mutta onko pulttijako muuttunut?
Valmistajan vanteet on yleensä sikakalliita, eikä niitä tee mieli siksi hankkia. Itse vaihdoin meidän Leonin vakiovanteille talvirenkaat ja ostin hienommat kesävanteet - vakiovanteet oli 5-puolaisina sopivat talveen. Toivottavasti löydät mieleiset vanteet talveksi, ettei tarvitse tehdä kompromisseja!
Hei Jenni!
oliko uudessa Leonissa mielestäsi enemmän tai vähemmän rengasmelua kun Leonidaksessa?
Moikka Jone,
vähän enemmän melua kuin Leonidaksessa, mutta yllättävän hiljainen se oli kun huomioi että isommat renkaat ja meidän autoa on eristetty melko huolellisesti. :)
Vannevalinnassa asetin kriteereiksi OEM-vanteen mukaisen mitoituksen ilman sovitteita, alkuperäispulttien käytön ja SEAT:in oman napakupin sopivuuden. OEM-mittojen mukaiset vanteet ovat tietysti varmin valinta ja muutama on löytynytkin sillä varauksella, että ET (offset) saattaa olla 1-3 mm verran poikkeava suuntaan tai toiseen, mutta muut mitat ovat täsmälleen samat ja vanteella on ECE-hyväksyntä Leonille. Hyväksi apuvälineeksi vannekokojen mysteereihin perehtymisessä osoittautui https://www.wheel-size.com/ . Kevythybridille näyttäisi olevan listattuna suppeampi valikoima vanteita kuin pienempimoottorisille tai edelliselle Leon-sukupolvelle.
Kiitos taas oikein informatiivisesta mutta myös persoonallisesta koeajojutusta. Näitä on mukava lukea. Odottelen jo kieli pitkänä että pääsisit testaamaan uuden ID3:n tai jotain Leonidas kokoluokan lataushybridiä. Ja kirjoittaisit siitä tänne meidän iloksi :)
zsi okei, mielenkiintoista. Miksi laatuvanteita sovitteilla ja toisilla pulteilla voisi käyttää?
Juho, kiitos komentista, lämmittää mieltä tällaiset kehut! :) Ja iloisia uutisia, ID.3 oli jo mula testissä ja juttu työn alla! Se vähän viivästy nyt kun oli ecorun tuossa välissä niin teen siitä jutun ensin, mutta tulossa on! Ja taas ihan överipitkä... :'D
Kiitos artikkelista. Tiedätkö pystyykö auton infotainmentin kieltä muuttamaan esim. englanniksi? Vai onko Suomeen tulevat autot aina ”suomenkielisiä”? Kiitos vastauksesta jo etukäteen?
Kane: kielen voi vaihtaa vapaasti, mutta "hola hola" täytyy espanjaksi osata sanoa, jos puheella auton herättää.
Sovitteet ja pultit: Pulteissa oleellisia asioita ovat tietysti kierre ja kartio. Jos sekä talvi- että kesäpyörissä on omat pulttisarjansa, tulee siitä kyllä hankaluuksia monenmoisia. Ajatellaanpa renkaanvaihtoa vaikka kotona itse tehtynä. Silloin on vaara, että pultit menevät sekaisin ja kun vanteeseen epähuomiossa kiristää pultin, jonka kartio on vääränlainen, helposti rikotaan se vanne niin ettei kohta kumpaakaan pulttityyppiä saa turvallisesti oikeaan kireyteen. Jos pyörät vaihdetaan muualla, sama ongelma. Erillinen pulttisarja voi myös talven/kesän aikana kadota, kun ei muista mihin tuli ne säilöön laitettua edellisellä kerralla. Sitten on kysymys lukkopulteista. Jos niitä käyttää, täytyykin ostaa kaksi sarjaa ja on kaksi erikoishylsyä hukattavaksi. Monissa autoissa tulee lukkopultit tosin jo tehtaalta ja niiden hylsylle on paikka auton työkaluissa. jne. Eli jos ei halua elämäänsä turhaan hankaloittaa, on järkevää edellyttää, että kummassakin vannesarjassa on yhdet ja samat pultit käytössä.
Sovitteiden rooli sinänsä on keskittää vanne ja vannehan on paikallaan pulttien varassa. Periaatteessa ok, mutta omassa mielessä on, että alkuperäismittainen reikä on turvallisempi, jos vaikka on sattunut jonkun pultin kiristys unohtumaan tms. On myös niin, että yleensä tiettyyn automerkkiin/malliin sopimaan tarkoitetussa vanteessa on sekä pulttien kartio että keskireikä samantien juuri oikeat keskenään.
Kane, psi ehtikin tuossa jo vastata, mutta tosiaan kielen voi vaihtaa vapaasti ja autolle pitää puhua sillä kielellä kuin on käyttiksessä valittuna.
Zsi, kieltämättä pientä vaivaa aiheuttaa kaksi pulttisarjaa, terveisin pari kertaa unohtuneet kotiin kun oon mennyt vaihtamaan kesä/talvipyöriä alle. Nykyisin ne on kyydissä aina vararengaskuopassa, joten ei ongelmaa ja sieltä rengasliikekin osaa niitä etsiä. :)
Tuo vanne asia on mielenkiintoinen, kiitos hyvistä kommenteista, kuin myös erinomaisen seikkaperäisestä ja selkeästä koeajoraportista!
Itse sain tarjouksen uuden Leonin (1.5 eTSI) kanssa rengaspaketista:Continental IC3 16" alu vanteilla vajaa 1400 €. Surffailin paria aluvannetta - en ihan erityisen kovaa tarjousta löytänyt. Onko vinkkiä nettikaupasta tms, mistä löytyy ko autoon sopiva, kohtuu näköinen ja edullinen vannesetti? Nuo renkaat on sellaisenaan sen vajaa 600€, eli vanteet+rengastus+tasapainotus max. 800€.
Vanteiden etsintä oli aika haastavaa. Itse valitsin 17-tuumaiset ja päädyin ratkaisuun, että tilasin vanteet ja renkaat eri myyjiltä. Siinä kävi niin, että haluamani vanne Leonin koossa oli vain parissa nettikaupassa tarjolla, mutta renkaat taas sai selvästi edullisemmin muualta tarjouksesta. Lopuksi vein erikseen hankitut vanteet liikkeeseen, jonka kautta hankin renkaat. Kaikkineen 17-tuumainen pyöräsarja tuli maksamaan noin 1000 euroa. Tuossa tuli säästöä autokaupan tarjoukseen nähden n. 800 euroa.
Kannattaa ensin etsiä haluamansa vanne ja katsoa mistä sen saisi edullisesti. Seatin 16-tuumaisenkin speksit ovat sen verran oudot, ettei niitäkään välttämättä helposti löydä. Totesin vanteita etsiessäni, että ainakin saksalaisilla vannevalmistajilla Dezent ja Rial sekä italialaisella MAK:lla on nimenomaan VAG-autoihin ja siis myös Seat:iin mitoiltaan tarkoitettuja vanteita. Oma hakuni oli sen takia hieman vaikeampaa, kun en soviterenkaallisia vaihtoehtoja hyväksynyt ja halusin käyttää alkuperäispultteja, mutta löytyi kuitenkin.
Pahoitteltu taas vastausten viivästymisestä, unohdan nämä aina kokonaan kun en ehdi vastata juuri silloin kun kommentti tulee...
Leon kuski: Kiitos kehuista! Mukava saada aina palautetta että juttu on ollut hyödyllinen. :) En valitettavasti tunne vanteiden nettikauppoja juurikaan, mutta tietääkseni esim. alcar.fi:stä saa laadukkaita vanteita joissa hyvä takuu. Sitten taas jos haet Contin Ice Contactia edullisesti vanteineen, niin Rengascentereissä näytti olevan tarjous, että ne ja Dezent TR vanteet 899 e 205/55 R16 koossa. Lisäksi allevaihto maksaa jonkun kympin. https://rengascenter.fi/kampanja/syksyn-rengas-vanne-paketti-continental-icecontact3-dezent-tr/
Zsi: Hyvin olet optimoinut renkaiden hankintaa ja hyvä että löysit tarkoilla spekseilläsi itseäsi miellyttävän paketin! Tosiaan kannattaa katsoa, että vanteet joita valitsee on laadukkaat. Soviterenkaasta juttelin talvirenkaita vaihtaessa rengasliikkeessä ja siellä sanottiin että ei ole ollut niistä koskaan ongelmia.
Ei kai niissä soviterenkaissa niin kauheasti ongelmia sinänsä ole. Mutta, syy miksi pyöräkauppiaat niistä tykkäävät, on siinä, että kun on takahuoneessa säkillinen halpoja muovisia soviterenkaita eri kokoisina, ei tarvitse kalliita vanteita pitää kovinkaan montaa vaihtoehtoista kokoa varastossa. Silloin säästetään kustannuksissa, kun erimerkkisiin ja mallisiin autoihin voi työntää samaa vannekokoa vain soviterengas vaihtaen, vaikka vanteesta olisi olemassa autokohtainen versiokin, joka toimisi suoraan ilman sovitteita, auton omilla pulteilla ja auton omalla keskiökoristeella.
Tuo mainitsemasi Dezent TR -tarjous on itse asiassa aika hyvä ja jos en olisi pyöriä jo ehtinyt ostamaan, olisi minuakin kiinnostanut, joskin 17"-koossa.
Zsi, pahoittelut vastauksen viivästymisestä. Autotien kommentointi oli rikki. Tuohon varastoasiaan en kyllä pysty ottamaan kantaa. En ole tullut ajatelleeksi, että rengasliikkeissä olisi isoa varastoa vanteita vaan ne tilataan asiakkaille erikseen, kun toimitukseen menee kuitenkin vai muutama päivä. Paitsi varmaan jotain suosittua tarjousmallia kuten tuo Dezent TR on kyllä varastossakin.
Toivottavasti olet ollut tyytyäinen rengas- ja vannevalintaasi! Nyt kun talvikelejäkin on taas.
Otaksuisin, että yleisimpien automallien kokoja olisi kauppiailla suoraan varastossakin. Sellaisen havainnon vanteita hankkiessa kuitenkin tein, että vaikka rengasmyyjällä olisi hankintakanava tietyn vannevalmistajan tuotteisiin ja kauppiaan hinnastossa olisi jopa asiakkaan haluama vannemalli, mutta eri kokoisena, ei olla useinkaan halukkaita tilaamaan erikseen sitä harvinaisempaa vannekokoa vaan tarjotaan soviterenkaallista vaihtoehtoa. Omat TR-vanteeni onnistuin saamaan pienemmältä kaupalta Pirkanmaalla ja hekin ne vanteet tilasivat erikseen, kun liike on sen verran pieni, ettei varastoja pidetä ja niinpä ne vanteet tulivat minulle suoraan Saksasta keskusvarastolta. Tunnetummat/isommat rengasliikkeet eivät olleet kiinnostuneita tuon koon hankkimiseen erikseen.
Talvipyörillä on päästy ihan mukavasti ajelemaan ja toimivat ihan ok erilaisissa talvisissa kelivaihtoehdoissa. Vuoden lopun sohjokeleissä piti autoa kuitenkin ajaa paljolti "vanhanaikaisesti" ilman ajoavustimia. Siinä huomasi, miten tuollaisen huippuautomaattisen auton kuski laiskistuu, kun tuon poikkeustilanteen koki jotenkin rasittavaksi. :-)
Mitäköhän tarkoittaa infotainment valikossa talvirenkaat aktivoitu ja pois päältä?