31.03.2015
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Tämän vuotinen agendani perinteisessä Autokoulu Moottorin liukkaan kelin ratapäivässä helmikuun lopussa oli testata, miten (huonosti) kitkarenkaat pitävät jäällä ja kokeilla, “ilmoittavatko” renkaat, kun pidon menetys on lähellä. Viikon plussakelien jäljiltä rata oli kuitenkin tosi sohjoinen, joten ei ollut merkitystä oliko autossa alla nastat vai kitkat. Noh, tulipahan ajeltua, eikä radalla ole koskaan käynyt aika pitkäksi. Yleensähän se lähinnä loppuu kesken, ja niin kävi nytkin.
Viime vuosina ratapäivä on pidetty Lievestuoreella, mutta tänä vuonna palattiin JoSeMoRa:lle eli Joutsan seudun moottoriradalle. Joutsan etu Lievestuoreen ajoharjoittelurataan verrattuna on sen harjoitusalueen pituus, 430 m, minkä johdosta radalla on turvallista ajaa maantienopeuksilla.
Päivä meni vanhalla kaavalla eli ekana jarrutusmatka- ja turvavälinäyttö ja sitten päästiin ajamaan itse. Komeassa kaaressa nukke jälleen kerran lensi, kun nopeutta nostettiin kympillä 50 -> 60 km/h. Jos näytöt kiinnostavat, niin kannattaa ehdottomasti lukaista viime vuoden blogaukseni, jossa näytöistä on videot ja tarkemmin juttua.
Autokoulun Audi A3 törmää nukkeen jarrutusmatkanäytössä. Auto pysähtyi tälle kohdalle jarrutuksesta 50 km/h nopeudesta, mutta 60 km/h nopeudesta vauhtia on tällä kohtaa vielä ihan reilusti.
Kentälle oli rakennettu esteen väistötehtävä (jarruta ja väistä), kaarreajo (jarruta kun tulet kaarteeseen) ja kitkaympyrä niin, että ne pystyi ajamaan kaikki sanoilla vauhdeilla. Miinuksena tässä oli se, että opettajan antama palaute puuttui täysin, ellei sitä käynyt kysymässä erikseen ekan tehtävän jälkeen. Etu puolestaan oli, että ajaminen oli varsin jouhevaa, kun kukaan ei pysähtynyt radalle, joten pitkiä jonotusaikoja päässyt syntymään. Ehkä seuraavalla kerralla palautteen anto voisi olla kaikkien näiden kolmen tehtävän jälkeen, jolloin yksi opettaja voisi lähettää matkaan ja vaikka pari opettajaa voisi olla radan sivussa antamassa palautetta. Täytyypä ehdottaa. :)
Volvo V70 väistää estettä ja kääntyy poikittain. (Kuva: Reija Ilomäki)
Autokoulun Audi A3 parkissa, Mersu palaamassa tukikohtaan kaarretehtävän vierestä, pari autoa kitkaympyrässä ja minä Pololla oikaisemassa takaisin lähtöpaikkaan. (Kuva: Reija Ilomäki)
Esteen väistötehtävän ajoin ensin 50 km/h vauhdista, missä ei ollut mitään vaikeaa. 60 km/h vauhdissa sen sijaan alkoi olla tekemistä ja ajoinkin tyylikkäästi esteen reunimmaisen törpön yli. Ajattelin, että vika oli kitkarenkaissani, mutta ei selkeästikään, koska ajoin saman törpön yli myös kaverini Hakkapeliitta 8 -nastarenkailla varustetulla Mazda3:lla. Myöhemmin väistö onnistui kuitenkin Pololla tuosta 60 km/h vauhdistakin.
Esteen väistötehtävä Pololla. Alemmassa kuvassa opettaja korjailee törppöjen paikkoja, mutta tällä kertaa minä en rikkonut rataa, vaan jo joku ennen mua. (Kuva: Reija Ilomäki)
Kaarteessa Polo ei tahtonut pysyä. En tiedä mikä siinä oli ajateltu saapumisvauhdiksi, mutta ainakin 50 km/h vauhdista Polo ajautui ulos aika totaalisesti. Tätäkään ei voi laittaa renkaiden syyksi, koska tuossa sohjossa nastoista ei ollut mitään apua. Mielenkiintoisempaa olikin vertailla Polon ja Mazda3:n käytöstä. Esteen väistöstä ne suoriutuivat aika samalla tavalla, mutta kaarrejarrutuksessa niiden käytös oli ihan erilaista: Mazda3 pyrki ulos ison auton isoin elkein kylki edellä, kun taas Polo kääntyi paljon terävämmin. Ajonvakautus oli siis ihan erilainen. Samaa sanoi kaverini, joka testasi puolestaan Poloa.
Myöhemmin kokeilin radan toiseen reunaan rakennettua esteen väistöä 80 km/h nopeudesta. Normaalilla tiellä ei kyllä tulisi kuuloonkaan ajaa noin kovaa, jos sohjoa olisi yhtä paljon kuin nyt radalla oli! Esteen väistäminen kuitenkin onnistui hyvin. Kaikista yllättävin juttu tapahtui kuitenkin sitten, kun Polo lopulta pysähtyi: sen hätävilkut alkoivat vilkkua! Ja minä kun olen luullut, että siinä ei ole automaattista hätävilkutusta, sillä en ole aikaisempien kolmen ratapäivän aikansa saanut niitä syttymään kertaakaan. Mutta niin ne nyt vain syttyivät ja vieläpä joka kerta, kun jarrutin 80 km/h tai kovemmasta vauhdista. Ehkäpä hätävilkkujen syttyminen vaatii toimiakseen kovemman lähtövauhdin; kovempi vauhti = kovempi hätä? Tai sitten sohjon alta löytyi asfalttia ja auton hidastuvuus oli kovempi kuin jäällä ja ne toimivat siksi. Ei voi tietää. Mutta hienoa oli löytää tämä ominaisuus!
Esteen väistäminen 80 km/h nopeudesta.
Tajusin liian myöhään, että radan sohjossa 80 km/h ajaessa olisi ollut hyvä tilaisuus vähän mutkitella ja kokeilla, miltä tuntuu, jos/kun auto lähtee lapasesta. Kun kaikki harjoitustehtävät ovat jarrutuksia, ne ovat tavallaan liikenteen erikoistilanteita. Olet joutunut silloin jo hätään. Sen sijaan normaalissa ajossa, jos tilannenopeus on keliin nähden liian suuri, auto voi lähteä heittelehtimään. Olisi ollut jännä kokeilla, miltä se tuntuu ja miten siitä selvitään.
Loskaa ja sohjoa ja tässä kohtaa alkaa pilkottaa jo asfalttikin...
Yksi päivän hauskoista jutuista oli päästä tapaamaan Autokoulu Moottorin liikenneopettaja Reija. Olin hänen kanssaan samalla luokalla ala-asteella, kunnes perheeni muutti Lievestuoreelle. Viime tapaamisesta on 23 vuotta, toivottavasti seuraavaan menee vähän vähemmän aikaa! :)
Keskustelu
En ole eds tiennyt että on olemassa sellainen ominaisuus kuin automaattinen hätävilkutus...!
Juu on! Fiksu ominaisuus, mutta ihan herkästi ei mene päälle vaan vaatii tosi tiukan jarrun polkaisun. Niin Volkkarin hyötyautojen kuin Mazdankin kanssa radalla ollessa sen annettiin ymmärtää oleva merkki onnistuneesta jarrutuksesta. :P Mazdalla en saanut kertaakaan syttymään, Volkkareista sain Amarokilla muutaman kerran. Ja nyt Pololla! Oon luullut oikeesti et se on vain uusiempien autojen ominaisuus. Kuvittelisin, että se on sulla Cactuksessakin, mutta missäs testaat... :)
Paketti-Mersuissa automaattinen hätävilkutus tarkoittaa sitä, että hätäjarrutehostin on aktivoitunut jarrutuksessa = riittävän voimakas jarrutus. Ilmeisesti muissakin merkeissä on sama logiikka. Omassa Peugeotissanikin oli yllätyksekseni automaattinen hätävilkutus, joka aktivoitui moottoritienopeudesta voimakkaammin jarrutettaessa. Taajamanopeuksissa se ei aktivoidu, eli se on ohjelmoitu keski-eurooppalaisittain äkillisten moottoritiejarrutusten varalle.
Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, että hätävilkut syttyy kun hätäjarrutehostin on aktivoitunut. Tosin on vähän outoa, että hädässä tarvittava ominaisuus vaatii niin kovan polkaisun, että sitä ei selkäytimestä monella tule ilman harjoittelua.
Voi muuten olla että Polossa ei ole syttynyt Lievestuoreen liukkaan kelin radalla hätävilkut siksikään, että siellä nopeudet on taajamaluokkaa eli max 60 km/h. Tai sitten vaan liian liukasta ja pysähdys ei ole ollut äkillinen. Enivei, kiitos kommentistasi, siinä tuli uutta tietoa! :)