23.03.2017
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Vuosi 2017 ei ole ollut suosiollinen Leonille. Vain pari viikkoa C-pilarin naarmun fiksauksen jälkeen pääsin korjauttamaan kiveniskemää tuulilasissa.
Kiveniskuja tulee autoihin kaikista eniten keväällä. Monet syyttävät irtoilevia nastoja, mutta suurin osa lentävistä asioista on kyllä ihan kiviä. Tiet ovat rapautuneet talven jäljiltä kuoppaisiksi, joten tuulilaseja rikkovaa materiaalia riittää.
Lohikoskentie on ollut ihan käsittämättömässä kunnossa tänä keväänä! Tässä minäkin sain kiven ikkunaan, vastapäisellä kaistalla vaan.
Olin ajelemassa myöhään illalla kotiin, kun Bilteman risteystä lähestyessä vastaan ajoi rekka ja kuului kamala paukaus. Tavallisesti lentävät kivet lähinnä napsahtelevat ikkunaan, mutta tämä paukahtava kivi oli ihan eri luokkaa. Kuten myös sen aikaansaannos: 9-jalkaisen hämähäkin näköinen 1,5 cm leveä kiveniskemä nenäni eteen tuulilasin alareunaan!
Komea kiveniskemä Leonin tuulilasissa.
Kotiin päästyäni kaivoin hanskalokerosta heti esiin vakuutusyhtiöstä saamani kiveniskemän suojaustarran. Särö on syytä suojata pikaisesti, ettei se lähde laajenemaan halkeamaksi. Tarran ei tarvitse olla mikään spesiaali, vaan ihan tavallinen kirkas teippikin käy. Pääasia, että vauriokohta on suojassa lialta ja kosteudelta. Kannattaa myös välttää suuria lämpötilaeroja vaurioituneella tuulilasilla, sillä ne edesauttavat halkeamien syntyä.
Kiveniskun suojatarra. Ei ole muuten Nordea myynyt enää muutamaan vuoteen vakuutuksia...
Kiveniskemät pystytään yleensä korjaamaan, jos jälki on kahden euron kolikkoa pienempi. Korjaaminen maksaa keskimäärin 35-65 e, mutta jos autossa on lasivakuutus, korjaus on yleensä maksuton eikä vaikuta bonuksiin.
Olen korjauttanut kiveniskemän viimeksi Polo Seniorista, jolloin korjaus piti hyväksyttää etukäteen sen vakuutusyhtiössä Trygissä. (Tai Nordeassa, en muista enää kumpi se oli.)
Leonidaksen vakuutukset ovat Ifissä, jonne ei tarvitse ilmoittaa lasivahingosta ollenkaan. Riittää, että ottaa yhteyttä suoraan yhteyttä Glassdrive tai Pilkington-ketjuun kuuluvaan lasiliikkeeseen. Liike tsekkaa auton vakuutusturvan ja laskuttaa korjauksen suoraan vakuutusyhtiöltä. Kätevää!
Tuulilasien korjausta Jyväskylässä tarjoavat ainakin Jyväskylän Autolasi ja Rusthalli Seppälässä Lasikalle Jyskässä ja KS Paint Center Seppälänkankaalla.
Leonin lasin korjaajaksi valitsin Jyväskylän Autolasin, koska se sijaitsee työmatkani varrella. Poikkesin siellä iltapäivällä näyttämässä kiveniskemää ja Leon pääsikin samantien hoitoon.
Kiveniskemän korjaus aloitetaan pihdistamalla se poraamalla reikää hyvin pienellä poranterällä. Kohdan päälle asetetaan korjaussilta-niminen työkalu, jonka reiän kautta kiveniskemään injektoidaan hartsia ja puristetaan se särön kaikkiin haaraumiin kierreruuvilla. Hetken kuluttua työkalu poistetaan, ja kolon päälle lisätään vielä muutama tippa hartsia. Paikka kovetetaan ultraviolettivalolla noin viiden minuutin ajan, minkä jälkeen ylimääräinen hartsi hiotaan pois. Lopuksi korjattu kohta vielä kiillotetaan ja sitten homma onkin valmis.
Korjaussilta, jonka ruuvilla hartsi puristetaan särön sisään. Tuulilasin sisällä on tarkastuspeili, josta näkee särön alapuolelta.
Paikan kovetus UV-valolla.
Leonin tuulilasin korjauksessa meni aikaa vähän vajaa puoli tuntia. Hartsin kuivumista odotellessa asentaja kirjautui Ifin portaaliin ja tarkisti rekisterinumeron perusteella Leonin vakuutuksen. Homma ei voisi tästä enää helpottua! Ilman vakuutusta korjaus olisi maksanut minulle 59 e.
Olen tosi yllättynyt, miten siististi kivenisku saatiin korjattua. Poratussa kohdassa näkyy pilkku, mutta hämähäkin jalat ovat lähestulkoon huomaamattomat. Ajaessa sen unohtaa yleensä kokonaan. :)
Paikattu kivenisku on varsin huomaamaton.
Tässä vielä vertailu kotipihassa ennen ja jälkeen korjauksen.
Keskustelu
Autossa kannattaa tosiaan pitää mukana palanen jotakin läpinäkyvää teippiä tai itseliimautuvaa muovikelmua mahdollisen kiven/nastan iskun suojaamiseen. Itselleni on kahdesti tuollainen tapaus sattunut vuosien varrella. Ensimmäinen tapaus sattui viime vuosituhannen lopulla ja olin eräässä Jyväskyläläisessä lasiliikkeessä tehtyyn korjaukseen muuten tyytyväinen, mutta kun autossa oli sävytetyt lasit ja korjauksessa käytetty hartsi väritöntä, erottui korjaus lasista - joskaan ei näkyvyyttä häiritsevästi.
Toinen tapaus muutamaa vuotta myöhemmin sattui uudelle Renaultilleni. Tuolloin vein auton Ranskassa korjaukseen Renault-liikkeen isommalle korjaamolle. Heillä oli käytössä järjestelmä, jossa ensin tarkastettiin vertailuliuskojen avulla auton lasin tarkka sävy ja käytettiin juuri oikean sävyistä hartsia korjaukseen. Tulos oli ensiluokkainen kaikin puolin.
Kun ei tuollaisia tapauksia ole viime aikoina itselleni sattunut, en tiedä miten yleistä korjauksissa on tuo hartsin värin tarkistus, mutta jos korjaajalla suinkin siihen on mahdollisuus, on se minusta tärkeä kriteeri huoltopaikan valinnassa ainakin niille autonomistajille, joilla lasit sävytetyt.
Moi Zsi, kiva kun tulit taas kommentoimaan! :)
Mä en ole edes tajunnut, että tuulilasi voisi olla sävytetty! Mutta googletin ja näköjään valmistaja voi sen tehdä, vain jälkikäteen tummennus on kielletty. Ilmeisesti eri sävyiset lasit on kuitenkin ainakin Ranskassa yleisiä, jos noin hyvää palvelua on että hartsista on eri sävyjä. Ja mielelläänhän sellaista käyttää jos on tarjolla. :)
Onhan volkkareissakin ollut perinteisesti vihreäksi sävytetyt lasit tehtaalta - siis muissa kuin alk. -malleissa. Tosin nykyisessä VW:ssäni lasien sävyksi on mainittu edelleenkin vihreä, vaikka omasta mielestäni väri on kyllä selvästi harmaa. EU:ssa, Suomi mukaanlukien, taidetaan noudattaa tuuli- ja etulasien suhteen 70%:n valonläpäisyvaatimusta ja niin, että vain sävytetyksi jo tehtaalla valmistettu lasi on sallittu. Lisätummennus kalvoin on ainakin Suomessa kielletty. B-pilarista taaksepäin saavat lasit sitten olla tummempia ja kalvojenkin asennus sallittu.
Luulisin, että tehtaalla sävytettyjen tuulilasien värit voivat samassa automallissakin vaihdella jonkin verran. Eri valmistuserien kesken saattaa laseissa olla eroja ja samaa lasia saattaa autonvalmistajalle toimittaa useampikin alihankkija.
Niin joo, tekstiä "Vihreät lämpöä eristävät sävylasit " lukee ihan default käytettyjen autojen ominaisuuslistassakin. Onkohan nämä värit muuten niitä mitä ei paljaalla silmällä juuri havaitse, mutta polaroid-aurinkolasit paljastaa autoista vihreitä ja punaisia tuulilaseja...