27.02.2022
Koeajossa Polestar 2 - kaikki mitä halusit tietää Volvon sähköisestä perillisestä
Koeajoin marraskuussa pikaisesti Polestar 2 sähköauton ja ihastuin! Siinä oli lopulta sähköauto, jossa laatu+ominaisuudet+hinta ovat sillä tasolla, että voisimme mieheni kanssa harkita sitä Leonin seuraajaksi.
Kymmenien tuhansien eurojen arvoisen auton ostaminen alle tunnin koeajolla ei kuitenkaan tuntunut hyvältä, joten pyysin Polestarin maahantuojalta lehdistöauton viikoksi koeajoon kunnollista tutustumista ja blogijuttua varten. Toivottavasti saatte näkemyksen onko Polestar ostamisen arvoinen auto! Me ainakin saimme.
Taustaa
Polestar on tunnettu aiemmin Volvon tehoversioiden brändinä vähän samaan tyyliin kuin Mercedes AMG. Vuonna 2017 Polestar eriytettiin omaksi suorituskykyisten premium-sähköautojen merkiksi, jonka omistajina ovat Volvo Cars ja kiinalainen Geely Holding. Vaikka Polestar onkin itsenäinen automerkki, se hyödyntää paljon Volvon osaamista ja tekniikkaa.
Polestar 2 on nimensä mukaisesti Polestarin toinen oma automalli ja ensimmäinen täyssähköauto. Se esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2019 ja valmistus alkoi seuraavana vuonna. Suomessa Polestaria on myyty syksystä 2021 alkaen.
Polestarilla ei ole lainkaan myymälöitä, vaan Polestar Space -tiloja, joissa autoihin voi tutustua omaan tahtiin tai Polestar-asiantuntijoiden avustuksella. Kauppaa näissä ei käydä, vaan Polestar ostetaan aina suoraan verkosta.
Tilattujen autojen luovutuspisteitä on Suomessa neljä; Polestar Helsinki sekä Volvo-yhteistyökumppaniliikkeet Turussa, Tampereella ja Oulussa.
Perustietoa
Polestar 2 pohjautuu samaan Volvon CMA (Compact Modular Architecture) alustaan kuin Volvo XC40. Pohja on suunniteltu alunperin polttomoottoriautoon, minkä perintönä Polestar 2:ssakin on kardaanitunneli. Siinä se on vain täytetty akuilla.
Polestar 2 on 4 606 mm pitkä, 1 859 mm leveä (1 985 mm peilien kanssa) ja 1 482 mm korkea. Maavara on 151 mm edessä ja 167 mm takana.
Performance-paketilla varustetun Polestarin korkeus on 1 477 mm ja maavara 146/161 mm.
Akseliväli on 2 735 mm ja kääntöympyrä 11,5 m renkaasta mitattuna. Omamassa on versiosta riippuen 2069-2198 kg.
Polestar 2:lla on kahden vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Akun takuu on 8 vuotta tai 160 000 km. Ruostumattomuustakuu on 12 vuotta.
Polestarin hintaan kuuluu kolmen vuoden määräaikaishuollot. Huoltoverkosto on maanlaajuinen, koska huollot tehdään Volvo-liikkeissä.
Autoa saa kolmena eri versiona:
-
Standard range Single Motor
akku 64 kWh
teho 165 kW
kiihtyvyys 7,4 s
toimintamatka 420-440 km (WLTP)
hinta alk. 44 900 e -
Long range Single Motor
akku 78 kWh
teho 170 kW
kiihtyvyys 7,4 s
toimintamatka 515-540 km (WLTP)
hinta alk. 49 900 e -
Long range Dual Motor
akku 78 kWh
teho 300 kW
kiihtyvyys 4,7 s
toimintamatka 450-480 km (WLTP)
hinta alk. 54 100 e
Varustepaketteja on kolme:
-
Pilot Lite, joka sisältää kuljettajaa avustavia toimintoja, kuten adaptiivinen vakionopeussäädin, kaistallapitoavustin, 360° kamerat ja himmenevät sivupeilit.
-
Plus, joka sisältää mukavuusvarusteita, kuten ilmalämpöpumppu, ratinlämmitin, parempi äänentoisto ja lasikatto.
-
Performance, joka sisältää ajettavuuteen vaikuttavia varusteita, kuten säädettävät iskunvaimentimet ja isommat vanteet.
Pilot Lite -paketti korvasi aiemman Pilot-varustepaketin helmikuun lopussa globaalin puolijohdepulan vuoksi. Pilot-paketti sisälsi Pilot Liten ominaisuuksien lisäksi Pixel LED -ajovalot, valojen tervehdyssarjat ja sumuvalojen kaarretoiminnot.
Koeajossa ollut auto oli Polestar 2 Long range Dual Motor, jossa oli Pilot- ja Plus-varustepaketit.
Ulkoasu
Polestar 2 on malliltaan fastback eli katto laskee hyvin viistosti taakse. Muotoilu on maltillista, eikä siinä ole lähdetty turhia keulimaan. Volvon perintö näkyy selkeästi mm. valoissa ja kulmikkuudessa.
Mieheni kehui, että Polestar näyttää tavalliselta autolta eikä avaruusalukselta, mitä osa sähköautoista tuntuu haluavan olla.
Alunperin en lämmennyt Polestarille juuri sen tylsän volvomaisen ulkonäön takia, mutta mitä enemmän olen sitä katsellut, sitä enemmän olen tykästynyt sen yksinkertaiseen tyylikkyyteen. Hatchback on lempikorimallini, mutta kyllä tämä fastback aina mennen tullen katumaaturit voittaa.
Polestar 2:n värikartasta puuttuu kunnolliset värit, niin kuin monella muullakin automerkillä nykypäivänä. On vain modernin hienostunutta ja hillittyä, muttei mitään räväkkää. Voi plaah. Kertonee jotain, että paras väri mielestäni on valkoinen, koska siinä on edes jotain kirkkautta…
Polestar 2:n värikartta on aika masentava. (Kuvakaappaus Polestar 2:n konfiguraattorista.)
Renkaat
Polestar 2:n renkaat ovat vakiona 19-tuumaiset (245/45R19). Perfomance-paketissa ja lisävarusteena autoon saa 20” renkaat (245/40 R20).
Yllättäen Polestar 2:n takavanteet ovat tuuman leveämmät kuin etuvanteet (esim. 8x19x50 vs. 9x19x53), vaikka vanteille asennetut renkaat ovat täsmälleen saman kokoiset. Tästä johtuen etu- ja takarenkaita ei voi kierrättää edestä taakse ja takaa eteen kulumisen mukaan ilman, että renkaat irrottaa vanteilta.
Rengaspaineiden valvontajärjestelmä perustuu ABS-antureihin, joten rengaskohtaisia antureita tarvita.
Ovet ja lukitus
Polestar 2:ssa on tavalliset ovenkahvat! Pakko mainita, koska se ei ole nykypäivänä enää itsestäänselvää. Ikkunoissa on myös karmit, joten tässä autossa ei pitäisi olla jäätymisongelmia.
Ovenkahvoissa on valot jotka syttyvät, kun avaa ovet lukosta. Ne eivät heijasta maahan Polestarin logoa, mutta valaisevat mukavasti.
Lukituksen voi avata vain tarttumalla kahvaan, kunhan avain on kantaman sisällä. Ovet voi lukita avaimettomasti painamalla oven kahvassa olevaa syvennystä.
Polestarin mukana tulee kahden tavallisen avaimen lisäksi painikkeeton “sporttiavain”, joka kestää vaikkapa uimista. Aika kiva idea!
Myös puhelinta voi käyttää avaimena, mutta sitä en päässyt kokeilemaan.
Istuimet
Polestar 2:n istuimet ovat kovahkot, mutta mukavat. Säätömahdollisuuksia on riittävästi: etu- ja takareunan korkeus erikseen, istuintyynyn pituus, sekä ristiseläntuen paksuus ja korkeus.
Sivuttaistukea istuimissa on ihan kohtuullisesti, mutta minua ei haittaisi jos sitä olisi enemmänkin. Selkänoja ja istuin ovat hieman leveämmät kuin Leonissa, joten Polleen mahtunee hyvin vähän tuhdimpikin kaveri. Plus-paketin istuinten WeaveTech-kangas on laadukkaan tuntuista. Siinä on jännä tekstuuri, joka ei luista oikeastaan yhtään edes tuulihousuilla.
Istuimissa on hyvät säätömahdollisuudet.
Istuinten välinen korkea keskikonsoli erottelee kuljettajan ja matkustajan tiukasti omiin poteroihinsa. Jotkut ovat moittineet, että kaasujalka kolisee keskikonsoliin, mutta itse en kokenut sitä ongelmaksi. Mieheni kommentoi kysyessäni, että jalat voisi pitää vähän leveämmässäkin asennossa, mutta ei se kuitenkaan häntä haitannut.
Korkea keskikonsoli pitää kuljettajan ja matkustajan tukasti omilla puolillaan. Keskikonsolin sivussa on kätevä säilytyslokero.
Jalkatilan muoto on hieman yllättävä, sillä se laskee viistosti alas polkimia kohden. Huomasin sen, kun ajelin vakkarilla ja pidin polvet koukussa niin jalat olikin yhtäkkiä paljon korkeammalla. Tämä johtuu lattian alla olevasta akkupaketista.
Jalkatila laskee huomattavasti polkimia kohden.
Sähkösäätöisen istuimen asennon voi tallentaa muistiin kuljettajan ovessa olevista painikkeista. Muistipaikkoja on kaksi per käyttäjäprofiili, joten käytännössä jokaiselle auton kuljettajalle voi tallentaa erikseen ajo- ja latauslepäilyasennon. Kätevää! Muistiin tallennetaan istuimen säätöjen lisäksi sivupeilien asento.
Takapenkkien istuma-asento on hyvä, mutta jalkatilaa ei ole valtavasti. Mieheni, joka on 183 cm pitkä, olisi kuitenkin mahtunut istumaan itsensä takana ilman, että polvet osuivat etupenkkiin. Keskipaikalla matkustamista hankaloittaa massiivinen kardaanitunneli.
Pääntilaa takana ei ole myöskään turhan paljon. Jos mieheni istui ryhdikkäästi, hänen päänsä hipoi lasikattoa. Hieman rennommassa asennossa, jossa olisi kuulemma voinut hyvin matkustaa, päällä oli riittävästi tilaa.
Polestar 2:n takajalkatilat, kun etupenkit on asetettu 160 cm kuskille ja 183 cm matkustajalle sopiviksi.
Ohjaamo
Polestar 2:n mittaristo on perinteisessä kuvussa ratin takana. Tekniikaltaan se on täysiverinen digitaalinen näyttö, johon on mahdollista saada kaksi erilaista näkymää: joko pelkistetty tai karttanäkymä. Ratin painikkeesta näytölle saa auki myös kulutuslukemat.
Ratin vasemman puolan painikkeista käytetään vakionopeussäädintä, kun taas oikeanpuoleisen puolan painikkeilla muokataan ajotietokoneen näkymiä ja vaihdetaan radiokanavaa/soitettavaa biisiä.
Ratin vasemmasta viiksestä löytyy valojen eri asetukset ja oikeasta pyyhkimien nopeudet.
Kojelaudassa ratin vasemmalta puolelta löytyy takaluukun avauspainike ja ohjaamon valaistuksen kirkkauden säätörulla. Luulin sitä ensin valojen korkeussäädöksi ja ihmettelin, että miten led-valoilla voi olla korkeussäätö, mutta käyttöohje paljasti rullan todellisen käyttötarkoituksen.
Kaikki tarpeellinen on käden ulottuvilla Polestar 2:n ohjaamossa.
Keskikonsolin etuosassa on pyöreä rulla äänenvoimakkuuden säädölle ja sen päällä musiikin play/pause painike. Rullan vasemmalla puolella on hätävilkkujen katkaisin ja oikealla painikkeet tuulilasin ja takalasin huurteenpoistolle. Nämä painikkeet ovat kapasitiivisia eli ne eivät liiku oikeasti, vaan pinta vastaa kosketukseen haptisesti, minkä ihminen aistii napautuksena/värähdyksenä ja kuvittelee, että painike oikeasti painuisi alas.
Musiikin play/pause-painike on hassu, sillä välillä sitä painaessa auton hätävilkut syttyvät. Ilman hanskoja se toimi normaalisti, mutta hanskat kädessä sain hätävilkut päälle useamman kerran niin, että mieheni nimesi hanskani taikahanskoiksi ja halusi testata niitä itsekin! :’D Tutkiessamme asiaa selvisi, että hanskat kädessä painiketta tulee painettua hieman kovemmin, että se reagoi, jolloin koko kosketuslevy painuu hieman ja auto kuvittelee että olen painanut myös viereistä hätävilkkukatkasinta.
Keskikonsolin tyvessä on säilytyslokero, johon tulee puhelimen langaton laturi Plus-paketissa.
Näytön alla olevassa kolossa on puhelimen langaton laturi (oikealla puolella) ja pienen luukun alla kaksi USB-C-liitintä. Hätävilkut ja huurteenpoiston painikkeet ovat kapasitiiviset eli eivät liiku oikeasti vaikka tuntuvatkin siltä.
Keskikyynärnojan alla on kaksi mukitelinettä. Etummaisen saa esin liu’uttamalla kyynärnojan taakse, mutta toisen saa käyttöön vain nostamalla kyynärnoja pystyyn. Kyynärnojan alla olevan mukitelineen voi myös irrottaa, jos tykkää käyttää sitä mieluummin säilytyslokerona.
Mukitelineet keskikyynärnojan alla. Kyynärnojan korkeutta ei voi säätää.
Infotainment
Polestar 2:n 11,15-tuumaisen keskinäytön sydämenä sykkii Googlen kanssa yhteistyössä kehitetty Android Automotive käyttöjärjestelmä, jonka kautta hallitaan kaikkia autoon ja ajamiseen liittyviä asetuksia sekä ilmastointia. Näyttö toimii erittäin sujuvasti ja sitä on yhtä helppo käyttää kuin älypuhelinta.
Näyttö voisi olla hieman kuljettajaan päin kallistettu, mutta toimii se nykyisessäkin asennossa ihan ok. Näyttö toimii myös hanskat kädessä, mutta kosketuksilta vaaditaan tietynlaista päättäväisyyttä, jotta viesti menee perille.
Näytön yläreunassa on auton ns. päävalikko, joka sisältää kameranäkymän, auton toiminnot, sovellusnäkymän ja käyttäjäprofiilin tiedot.
Polestar 2:n komentokeskuksen aivoina toimii Android Automotive käyttöjärjestelmä.
Kotinäkymässä on neljä ruutua, joihin voi kuhunkin valita haluamansa sovellukset. Sovellusnäkymän ruutukuvaketta painamalla ruuduissa näkyy joko kaikki sovellukset tai jokaisen ruudun viimeksi käytetyn sovelluksen perustiedot. Sovellusten perusnäkymien välillä voi liikkua pyyhkäisemällä ylös/alas ja sovelluksen saa koko ruudulle klikkaamalla sitä. Useampaa sovellusta ei saa valitettavasti saman aikaisesti auki jaetulle ruudulle.
Viimeksi käytetyt sovellukset.
Koska käyttöjärjestelmä on Android, voi autoon ladata sovelluksia Google Play sovelluskaupasta. Android Automotive -yhteensopivia sovelluksia ei ole vielä hirveän paljon, mutta autoon saa mm. A Better Route Plannerin, Easyparkin, Spotifyn ja Vivaldi-verkkoselaimen.
Polestar :n sovellusvalikoimaa.
Polestarilla on selkeästi mietitty, miten auton toimintonäkymästä saadaan mahdollisimman turvallinen käytettäväksi ajon aikana. Ajoon liittyvien asetusten, kuten regeneroinnin ja ohjaustuntuman, painikkeet ovat isoja ja selkeitä, eikä niitä ole liikaa yhdellä näytöllä, joten niitä on helppo käyttää ajaessakin. Avustimien asetukset ovat suorastaan massiivisia, sillä niiden 6 ruutua täyttävät miltei koko näytön. Esimerkillistä!
Näihin painikkeisiin on helppo osua ajaessakin.
Ajoavustimien asetusten painikkeet ovat esimerkillisen suuria.
Kokonaisuutena Polestar 2:n tieto- ja viihdejärjestelmä on ehdottomasti paras, jota olen käyttänyt.
Ilmastointi ja lämmitys
Polestar 2:n ilmastointia käytetään lähes kokonaan keskinäytöltä. Keskikonsolissa on erilliset haptiset painikkeet vain huurteenpoistolle ja takalasin lämmitykselle. Ilmastoinnin tärkeimmät säätimet eli lämpötila, istuinlämmitin ja ratinlämmitin ovat näytön alareunassa. Painikkeisiin on kohtuu helppo osua ajaessakin, koska käden voi tukea keskikonsoliin.
Ilmastoinnin tärkeimmät säädöt ovat näytön alareunassa.
Lämpötilan numeroa painamalla pääsee lämpötilavalikkoon. Linkkikuvakkeesta voi valita, onko molemmilla etuistuimilla yhteiset vai omat lämpötila-asetukset.
Ratin- ja penkinlämmittimen asetukset.
Ilmastoinnin laajemmat asetukset saa näkyviin pyyhkäisemällä näytön alareunasta ylöspäin. Sieltä löytyy mm. ilmastoinnin alueet, puhalluksen maksimiteho, sisäilman kierrätys ja omilta välilehdiltään esi-ilmastointi sekä yleiset asetukset.
Ilmastoinnin laajemmat säädöt.
Koeajoautoon ekaa kertaa istuttuani mietin hetken päästä, että miten autossa on penkki ja ratti lämpimät, vaikka esilämmitys ei ollut päällä. Kävikin ilmi, että asetuksissa auton voi määrätä lämmittämään automaattisesti myös ratin, kuljettajan istuimen ja matkustajan istuimen, kun kuljettaja istuu autoon. Ai että, mitä luksusta!
Ilmastoinnin asetuksista löytyy mm. kuljettajan istuimen automaattinne lämmitys. Nämä asetukset ovat profiilikohtaisia, joten perheen eri kuskeilla voi olla omien mieltymysten mukaiset säädöt.
Luksusta riittää muuten myös takapenkkiläisille, sillä Plus-paketti tuo sinnekin omat istuinlämmittimet!
Jos sähköä haluaa säästää, ilmastoinnin voi asettaa ekotilaan. Kymmenen asteen pakkasessa ekotila lämmitti autoa sen verran verkkaisesti, että meinasi tulla kylmä. Mutta kun sisälämpötilan oli saanut normitilassa miellyttävään +21 asteeseen, ekotila riitti pitämään kabiinin mukavan lämpöisenä.
Tässä on muuten kerrankin auto, jossa jalkatilassa riittää lämpöä! Monesti autolla pidempää matkaa ajaessa jalkani ovat ihan jäässä, mutta ei Polestarissa. Mieheni harkitsi kotimatkalla Vantaalta Jyväskylään jopa kenkien pois ottamista, kun olin säätänyt lämmityksen +22 asteeseen.
Ilmastoinnin matalin lämpötilavaihtoehto on +17 C. Tarkistan tämän aina koeajoautoista, koska tykkään talvella lyhyillä matkoilla pitää lämmityksen minimissä; ulkovaatteissa kun autossa istutaan.
Peilien sulatus on yhdistetty Polestarissa takaikkunan lämmitykseen. Koeajolla lämpimään parkkihalliin ajaessani peilit menivät välittömästi täysin huurteeseen. Omassa autossani peilien sulatus on niiden asennon säätimen yhteydessä, mutta Polestarista en sitä löytänyt. Pikainen viesti helpdeskiin (= maahantuojan yhteyshenkilölle) ja sain ohjeen laittaa takalasin lämmitys päälle. Alle minuutissa peileistä alkoi taas nähdä.
Ajaminen
Polestar 2:n näyttö herää, kun sen kyytiin istuu. Ajovalmius aktivoituu jarrua painamalla.
Vaihde valitaan isohkosta keinukytkimestä, joka on samassa kohtaa kuin tavallisen auton vaihdekeppi. Hieman epäloogisesti keikautus eteen vaihtaa peruutusvaihteelle (R) ja keikautus taakse ajovaihteelle (D). Välissä on vapaa (N). Vaihteiden järjestys on toki sama kuin omassa autossanikin, mutta siinä vaihdekeppi siirretään aina P:ltä taaksepäin, niin se ei tunnu niin oudolta.
Polestarin vaihteita vaihdetaan keinauttamalla keppiä eteen- ja taaksepäin.
Polestarin kaasupolkimen liikerata muuttuu ajonopeuden mukaan. Kun autolla lähtee hitaasti liikkeelle, kaasupolkimen liikerata on pidempi, jotta auto ei vahingossa “hyökkää”. Terävämmin kaasua painamalla auto sen sijaan lähtee liikkeelle kuin tykin suusta.
Kaasupolkimen pitkä liikerata on mukava pysäköidessä ahtaaseen väliin, jolloin autoa hivutetaan eteenpäin hyvin hitaasti. Vertailun vuoksi jossain autossa kaasupoljinta piti painaa suunnilleen millimetri kerrallaan ettei se liiku liian kovaa, kun oli tiukka väli johon pysäköin.
Ajotuntuma
Polestar on vakaa kulkija ja kyyti on hyvin tasaista. “Etenee kuin tankki”, kommentoi mieheni, ja jatkoi “hyvällä tavalla”. Eli auton yli kahden tonnin muhkea massa tuntuu kyllä ajaessa. Alusta on napakka ja auton luonteeseen sopiva, muttei liian kova.
Säädettävillä iskunvaimentimilla varustettua Performance versiota en ole kokeillut. Halusin koeajoon nimenomaan tämän normaalin version, sillä Performance-alusta on mm. Autogefühlin koeajovideon mukaan aivan liian kova normaaleille teille, ja sopii lähinnä rata-ajoon. Iskunvaimentimien säätö tehdään käsin ja takaiskarien säätöä varten auto pitää nostaa ylös, joten ihan joka päivä asetuksia ei muutella.
Ohjaustuntumalle on kolme vastetta: kevyt, vakio ja tukeva. Mikään niistä ei tunnu liian tehostetulta, mutta vakio oli mielestäni luonnollisin. Keskustassa pyöritellessä kevytkin toimi hyvin. Mieheni puolestaan tykkäsi vakiosta ja tukevasta ja sanoi, että niiden välimuoto olisi paras.
Kiillottuneista risteyksistä liikkeelle lähteminen oli nelivetoisella Polestar 2:lla helppoa kuin heinänteko. Ei minkäänlaista sutimista!
Extremeolosuhteita hain yhdestä Jyväskylän keskustan jyrkästä ylämäestä, josta siitäkin Polestar selvisi kunnialla. Hieman se suti, jos koitti lähteä liikkeelle liian reippaasti, mutta rauhallisesti kiihdyttämällä auto ei ollut moksiskaan mäestä. Omalla autolla ko. mäki on talviolosuhteissa hieman kuumottava, ainakin jos pitää lähteä liikennevaloista liikkeelle ja toinen auto on takana.
Nelivetoinen Polestar 2 tuntui turvalliselta jäisellä ja hieman suojalumisella vanhalla nelostiellä ajaessakin, mikä sai miettimään, että onko kyseessä valheellinen turvallisuuden tunne. Huomasin nimittäin ajavani kovempaa, kuin olisin ajanut omalla autolla samassa kelissä. En kuitenkaan tiedostanut, että auto olisi neliveto ja siksi ajaisin kovempaa. Se vain tuntui vakaalta. Kun auto joissain kohdin tuntui luistavan, hölläsin kaasua. Olisikohan oma auto luistellut enemmän?
Palautettuani nelivetoisen Polestarin viikon koeajon jälkeen testasin lyhyesti etuvetoista mallia. Heti ensimmäisessä liikenneympyrässä auto lähti puskemaan, kun nelikko kääntyi sinne minne pyysin. Olin tainnut tottua vähän liian hyvään… Ei etuveto mitenkään huono auto ollut, mutta kokonaisuutena tykkäsin enemmän nelivedon ajotuntumasta.
Regenerointi ja yhden polkimen ajo
Sähköautoissa puhutaan yleensä regeneroinnin eli energian talteenoton voimakkuudesta. Polestarissa regeneroinnin voimakkuuteen vaikuttava asetus on nimeltään “One Pedal Drive”; yhden polkimen ajo. Sen vaihtoehdot ovat pois, matala ja vakio.
Vakio-asetuksella voi ajaa täysin yhdellä polkimella.
Matala-asetuksella hidastuvuus on varsin voimakas ja ennakoiden ajamalla silläkin pystyy pysähtymään esimerkiksi liikennevaloihin käyttämättä jarrua kokonaan. Jopa pitkässä jyrkässä alamäessä matala-asetus jarrutti niin paljon, että oli painettava kaasua, ettei vauhti hidastunut liikaa.
Pois-asetuksella sähkömoottori ei jarruta lainkaan, vaan auto rullaa omalla painollaan, kun kaasupolkimesta päästää irti.
Polestar 2 reagoi kaasupolkimeen samalla tavalla vakio- ja matala-asetuksilla. “Pois” eli rullausasennossa kaasupoljinta pitää painaa hieman enemmän, että saavuttaa saman nopeuden kuin kahdella muulla asetuksella.
Polestar 2:n ajoon liittyvät perusasetukset.
Volkswagen-konsernin sähköautot säätelevät regeneroinnin voimakkuutta lähestyvien risteyksien mukaan, kun taas IONIQ 5 muuttaa auto-asetuksella regeneroinnin voimakkuutta edellä ajavan auton mukaan. Polestarin regeneroinnissa ei ole mitään älyä, vaan se toimii aina samalla tavalla riippumatta muusta liikenteestä.
Näistä vaihtoehdoista pidän eniten Volkkarin älykkäästä regenistä, mutta sinänsä ihan ymmärrettävä malli Polestarillakin, koska auton toiminta on aina ennakoitavissa.
Jarrupoljinta painaessa Polestar 2 hidastaa ensisijaisesti lataamalla liike-energiaa takaisin akkuun ja hydrauliset levyjarrut aktivoituvat vasta lopuksi/voimakkaasti jarrua painaessa. Erillistä levyjarrujen puhdistustoimintoa ei ole, joten jos ne haluaa pitää kunnossa, kannattaa autolla välillä jarruttaa napakasti.
Kulutus ja taloudellisuus
Polestar 2:n kulutus ja toimintamatka riippuvat akun koosta ja vetotavasta.
-
Standard range Single Motor, akku 64 kWh
Toimintamatka 420-440 km (WLTP)
Kulutus 17,1-18 kWh/100 km (WLTP) -
Long range Single Motor, akku 78 kWh
Toimintamatka 515-540 km (WLTP)
Kulutus 17,1-18,3 kWh/100 km (WLTP) -
Long range Dual Motor, akku 78 kWh
Toimintamatka 450-480 km (WLTP)
Kulutus 19,5-20,3 kWh/100 km (WLTP)
Koeajamani nelivetoinen Polestar 2 oli vuosimallia 2021, jossa matkustamon lämmitys hoidetaan täysin sähkövastuksilla. Vuosimallin 2022 autoihin tulee Plus-paketin mukana ilmalämpöpumppu, joka lämmittää kabiinin tehokkaammin, jolloin sähköä säästyy itse ajamiseen ja auton kulutus pienenee.
Ajoin nelivetoisella Polestar 2:lla viikon aikana 795 km, millä matkalla keskikulutus oli 25,4 kWh/100 km. Ajo oli maantiepainotteista ja keli vaihteli nollasta -10 pakkasasteeseen. Kun tiedetään, että akun koko on 78 kWh, voidaan laskea että Polestar 2:n toimintamatka talvikelissä oli n. 300 km.
Kaupunkia ja maanteitä sisältävän 20 km pituisen vakiokulutuslenkkini ajoin kertaalleen parin asteen pakkasessa.
Autolla oli ajettu yli tunti ennen testiä, joten kabiinin ekstralämmitykseen ei mennyt energiaa, vaan vain pelkkään ylläpitoon joka sekin oli asetettu maltilliseen +17:ään. Automaattinen regenerointi oli pois päältä, koska energiaa edestakaisin siirrettäessä (pyöriltä akkuun, akusta pyöriin) osa energiasta hukkuu matkalle. Nyt keräsin energiat talteen vain kun oli oikeasti tarvetta jarruttaa ja annoin auton vieriä muuten.
Kulutuslenkin tulos oli 20,7 kWh/100 km, mikä on yllättävän lähellä WLTP-normin mukaista kulutusta, etenkin kun huomioidaan että oli talvikeli ja autossa ei ole ilmalämpöpumppua.
Polestar 2 taloudellisen ajon lenkin tulos. Vierssä osamatkamittari koko illan ajoista. Se nollautuu automaattisesti neljän tunnin ajamattomuuden jälkeen.
Siitä ei silti pääse mihinkään, että Pollella on hyvä ruokahalu. Jos etsii vähäruokaista sähköautoa, ei Polestar 2 ole paras valinta. Esim. elokuussa ajamani Hyundai IONIQ 5 meni monta kilowattia pienemmällä. Mikähän sen kulutus talvella mahtaa olla?
Polestar 2:n mittaristossa näkyvä toimintamatka-arvio on turhan optimistinen. Kun akku oli 100% täynnä, toimintamatka oli sen mukaan 400 km, vaikka käytännössä se oli 300 km luokkaa.
Auton keskinäytöllä pyörivä Toimintasädeavustaja-sovellus (Range Assistant) sen sijaan näyttää varsin totuudenmukaisen toimintamatkan, sillä se muokkaa ennustettaan kuljettajan ajotyylin ja auton kulutuksen mukaan. Se näyttää myös hetkellisen kulutuksen, joka ei ole ihan reaaliaikainen, mutta suuntaa antava. Esimerkiksi alamäkeen lasketellessa kulutus tippuu pikkuhiljaa lähelle nollaa.
Toimintasädeavustaja suhteuttaa auton toimintasäteen kuljettajan hetkelliseen ajotyyliin ja antaa mittaristoa paremman toimintasädearvion.
Polestarin toimintamatkaa ei tullut seurattua yhtään niin tarkasti, kuin jonkin pienempiakkuisen sähköauton. Latureita on lisäksi nykyisin sen verran tiheästi, että ajoin vain ja latasin tarpeen mukaan.
Lataus
Polestar 2:n maksimi DC-pikalatausteho on 150 kW. Valmistajan mukaan akku latautuu optimaalisessa lämpötilassa 35 minuutissa 10% -> 80%.
Sähköautojen toimintamatkoihin erikoistuneen tubettaja Kris Rifan testissä Polestar 2:n akun latausteho on noin 140 kW lähes 40% varausasteeseen saakka ja 114 kW 50% saakka, minkä jälkeen teho alkaa pudota. Teho on kuitenkin 80 kW vielä 70% varausasteella.
Latasin Polestaria viikon aikana useamman kerran ABC:n pikalatureilla. Suurin latausteho oli muutaman asteen pakkasessa 119 kW, joka toteutui tullessani laturille esilämmitetyllä noin 30% akulla. Jo 45% kohdalla latausteho oli pudonnut 88 kW:iin, joten ihan Kris Rifan lukemissa ei menty.
Polestar 2 latauksessa Heinolan ABC:llä.
Polestarin latausta voi nopeuttaa kylmällä ilmalla asettamalla laturin Google Mapsin kohteeksi, jolloin auto esilämmittää akkua ja se ottaa sähköä vastaan korkeammalla teholla. Eli käytetään vähän virtaa siihen, että voidaan ottaa paljon virtaa autoon lisää hetken päästä. Kannattaa siis muistaa navigoida tutullekin latausasemalle! Näytöllä esilämmityksestä ei kerrota mitään, joten täytyy vain uskoa, että se toimii.
Laturien etsiminen Google Mapsilla.
Navigoiminen laturille.
Auton sisäinen laturi on lataa kolmesta vaiheesta maksimissaan 11 kW teholla. 11 kW on saavutettavissa yhdestäkin vaiheesta, mutta se vaatisi kotitalouksissa poikkeuksellisen suurta 48 A sulaketta.
Tuomaksen blogikirjoituksesta voi lukea enemmän kokemuksia Polestar 2 lataamisesta talvikelissä.
Navigointi
Polestarin navigaattorina toimii Google Maps, joka on ylivertainen muiden autovalmistajien omiin naveihin verrattuna. Se on nopea, zoomaus on portaatonta, kartat ovat aina ajan tasalla ja se kertoo liikennemäärätkin. Navigoidessa on helppo zoomata tarvittaessa vaikka jokin risteyshärdelli suuremmaksi, jotta tietää ajaa varmasti oikeaa kaistaa.
Google Maps näyttää reittivaihtoehdot reaaliaikaisesti.
Sama Google Mapsin kartta näkyy myös mittaristossa, joten katsetta ei tarvitse navigoidessa kääntää välttämättä yhtään sivuun, ellei halua zoomata enemmän.
Kokemukseni mukaan Google Maps ennustaa auton varausprosentin perille saapuessa hyvin totuudenmukaisesti.
Jos sähkö ei riitä kohteeseen saakka, se tarjoaa latureita reitin varrelta ja kertoo, kuinka kauan niissä pitää ladata. Olisi tosin vielä parempi, jos se kertoisi myös, mihin prosenttiin pitää ladata.
Google Maps huomauttaa, että akun varaus ei riitä perille ja kehottaa lisäämään latauspysähdyksen.
Google Maps tarjoaa reitiltä vain muutamia latureita, vaikka niitä on olemassa paljon enemmän.
Google Maps arivoi latausajan keston, mutta ei kerro, miten montako kilowattia sähköä pitäisi ladata.
Matkan varrella olevien laturien ehdottelu ei toimi ihan täydellisesti, sillä se näytti reitilleni Jyväskylästä Vantaalle vain muutaman vaihtoehdon; esimerkiksi Heinolasta vain K-Latauksen, kun olisi halunnut ABC:lle. Kaikki latauspisteet saa haettua erikseen Google Mapsin salama-ikonilla. Navigoin ABC:lle sitten manuaalisesti, mutta siinä oli se miinus, etten tiennyt kauanko siellä pitää ladata.
Luulisi kyllä, että latureita saisi lisättyä myös käsin reitin varrelle, mutta en keksinyt että miten.
Reittien suunnitteluun voi käyttää myös auton A Better Route Planner -sovellusta, joka osaa näyttää myös matkan varrella tarvittavien lataustaukojen pituuden ja vaadittavan sähkön määrän.
Polestarin A Better Route Planner sovellus näyttää kaikki laturit reitin lähistöltä.
Valot
Polestarin Volvo-sukulaisuus näkyy selkeästi ajovaloissa, jotka ovat Volvoista tutut “Thorin vasarat”. Kulmikkaista takavaloista tulee myös vähän Volvo mieleen, mutta Polestarissa valot muodostavat yhden leveän koko perän levyisen kuvion.
Polestarin valot ovat samanlaiset kuin monissa Volvoissa.
Takavalot palavat Polestar 2:ssa päiväajovalojen kanssa. Päiväajovalojen kirkkaus muuttuu sekä edessä että takana ympäristön valaistusolosuhteiden mukaan; ne ovat kirkkaammat auringonpaisteessa kuin pilvisellä säällä. Hieno ominaisuus!
Autoissa näkyy takaluukun poikki meneviä valoja entistä enemmän. Tässä Polestarin suoraviivainen esitys.
Koeajoautossa oli aiemman Pilot-paketin mukana tulleet Pixel LED -ajovalot / mukautuvat kaukovalot, jotka olivat huikeat! Kaukovalojen ovat leveät ja niiden kantama ensiluokkainen - Tekniikan Maailman koeajon mukaan peräti 190 m, kun monet nykyautot yltävät juuri 150 metriin.
Valitettavasti Pixel LED -valot poistuivat Pilot-paketista helmikuun 2022 puolivälin jälkeen maailmanlaajuisen puolijohdepulan takia, eikä Polestarilla ole tietoa, milloin ne palaavat tuotantoon.
En ole testannut, mutta olen ymmärtänyt, että Polestar 2:n tavallisetkin led-kaukovalot ovat aika leveät ja pitkälle kantavat. Niiden yhteydessä on perinteinen kaukovaloautomatiikka, joka sammuttaa kaikki valot, kun toinen auto tulee vastaan.
Tässä EL EV Youtube-kanavan videossa esitellään tavallisten kaukovalojen toimintaa. Näyttävät minusta ihan hyviltä.
Harri Salon Youtube-videolla puolestaan esitellään Pixel LEDien toimintaa.
Polestar 2 lähivaloilla.
Polestar 2:n Pixel LED kaukovalot.
Pixel LEDien yksittäisiä ledejä sytytetään ja sammutetaan pimeällä ajaessa kamera-avusteisesti niin, että mahdollisimman paljon tietä on valaistu, mutta muuta liikennettä ei kuitenkaan häikäistä.
Näillä mukautuvilla valoilla pimeällä ajaminen oli suorastaan laittoman helppoa. Tuntui turvalliselta, kun vastaantulijan kohdatessa ei joutunut ajamaan sokkona! Vastaantulijoiden (tai edellä ajavan) kohdalla valokuviossa oli vain pimeä alue, joka siirtyi auton mukana.
Kuvioltaan varjostuspalkki on melko karkea. Kuvittelen, että toissa syksynä koeajamani Volkswagen ID.3:n matriisivalojen kuvio olisi ollut hienostuneempi, mutta voin muistaa väärinkin. Joka tapauksessa sillä ei ole merkitystä, koska auto valaisee silti niin hyvin.
Muutaman kerran Polestar hämääntyi sammuttamaan osan valoista myös turhaan. Erään kaarteessa olleen talon kaksi pihavaloa vaikuttivat sen mielestä autolta, samoin jonossa tien molemmin puolin olevat tietyömaan heijastinpylväät. Satunnaisesti liikennemerkit, suurimmaksi osaksi ei. Tämä toiminta lienee sama tavallisilla ja Pixel LED kaukovaloilla.
Kun siirrytään valaistulta alueelta pimeälle, autolla menee hetki havaita se. Itse vaihtaisin nopeammin pitkät päälle. Kun auto huomaa että ollaan pimeällä alueella, se sytyttää kaukovalot ensin himmeästi ja muutaman sadan millisekunnin aikana kirkastaa ne täysille. Ei siis tule pitkät päälle kuin salama kirkkaalta taivaalta, mikä on miellyttävämpää.
Pieni miinus valoille siitä, että valokuviossa on kaksi himmeämpää raitaa jonkin matkan päässä keulasta. Valot voisivat olla myös hieman korkeammat, sillä mäkisessä maastossa vastamäki voi jäädä valaisematta.
Polestar 2:ssa oli ajovalonpesimet vakiona vuoden 2021 mallissa, mutta vuoden 2022 mallista ne on jätetty jostain syystä pois. Itse valot ovat molemmissa malleissa samat.
Säilytystilat ja kuljetuskapasiteetti
Polestar 2:n tavaratila on kooltaan 405 litraa ja istuimet kaadettuna 1095 litraa.
Takaluukun saa avattua kätevästi heilauttamalla jalkaa auton perän alla. Ominaisuuden anturi saattaa tosin puuttua autosta toimitushetkellä maailmanlaajuisen komponenttipulan takia, mutta se voidaan asentaa autoon veloituksetta jälkikäteen.
Tavaratilan pituus on 95/100 cm pitkä riippuen siitä mittaako reunalta vai keskeltä. Tavaratilan pituus on samaa luokkaa IONIQ 5:n kanssa, mutta se tuntuu pidemmältä. Mittaillessani autoa tajusin, että syynä on takapuskurin paksuus: sen ulkoreunasta tavaratilan reunaan on matkaa suunnilleen 23 cm, mikä aiheuttaa hieman kurottelua.
Tavaratilan leveys on 94 cm. Korkeudeksi mittasin takareunan kohdalla 35 cm ja hattuhyllyn kohdalla 40 cm. Tavaratilan pohjasta kattoon on 63 cm.
Pyöräkoteloiden takana on kolot, joissa toisessa on tavaroiden kiinnittämistä varten verkko ja toisessa kuminauha. Sidontalenkkejä on neljä ja kassikoukkuja kaksi.
Polestra 2:n tavaratila.
43 x 57 x 52 cm kokoinen tulostinlaatikko täyttää tavaratilan melko tehokkaasti.
Plus-paketin mukana tavaratilaan tulee kätevä laukkupidike/tilanjakaja, jolla tavaratilan saa pituussuunnassa kahteen osaan. En tiedä, mite tukevasti se pysy pystyssä jos autolla joutuu jarruttamaan kovaa, mutta ainakin normaalissa ajossa se estää ostoskassien kaatumisen ja tavaroiden seilaamisen ympäri takakonttia.
Takakontin tilanjakaja ja viikon ruokaostokset.
Tavaratilan välipohjan alla on syvä, epäsymmetrinen kuoppa, johon mahtuu kevyesti kaikki auton piuhat. Kuopan käyttömukavuutta heikentää se, että välipohjaa ei ole saranoitu, vaan koko metrin mittainen pohja avautuu yhtenä levynä. Koska kuoppa ei ole tavaratilan pituinen, lyhempikin kansi olisi riittänyt. Välipohjan saa pysymään auki erillisellä sivusta tulevalla kannattimella, jota en tosin itse huomannut autosta, vaan luin siitä vasta myöhemmin TM:n arvostelusta.
Tavaratilan pohjan alla on suuri säilytystila.
Takapenkit voi kaataa 40/60 suhteessa. Penkit kaadettua tavaratilan pohja ei ole aivan suora, sillä penkit jäävät hieman vinoon. Penkit kaadettuna tavaratilan pituus on 178 cm.
Takapenkkien keskellä on 18x21 cm kokoinen suksiluukku, joka avataan kääntämällä takapenkin keskikyynärnoja esiin ja takakontin puoleinen luukku alas. Lisäksi keskimmäisen istuimen niskatukea pitää nostaa ylös, jos haluaa aukon koko leveyden saa käyttöön.
Polestar 2:ssa on myös konepellin alle piilotettu etutavaratila, joka vetää 41 litraa. Siinä ei ole erillistä kantta kuten IONIQ 5:ssä, vaan konepelti toimii kantena. Konepellin lukitus avataan perinteisesti kuljettajan jalkatilassa olevasta kahvasta, mikä heikentää luukun käyttömukavuutta. Konepellin alunen on muuten hyvin siisti, sillä näkyvillä ei ole säilytystilan lisäksi kuin tuulilasinpesunesteen täyttöluukku.
Polestar 2:n etutavaratila. Sen sisällä olevaan lokeroon on piilotettu varoituskolmio ja renkaanpaikkausvälineet.
Polestar 2:n suurin kattokuorma on 75 kg. Autolla saa vetää max. 750 kg jarrutonta ja 1500 kg jarrullista peräkärryä.
Ohjelmistopäivitykset
Polestar 2:n ohjelmistopäivitykset on mahdollistaa hakea suoraan internetistä mobiiliverkkoyhteyden yli ns. OTA-päivityksinä (Over-the-Air). Päivityksiä on tullut jo useampia, ja niissä on muun muassa parannettu kaista-avustimen toimintaa, viilattu luistonestoa, muutettu moottorijarrutuksen voimakkuutta ja lisätty akun esilämmitys nopeampaa pikalatausta varten.
Eri versioiden muutoshistoria on nähtävissä Polestarin nettisivuilla. https://www.polestar.com/fi/manual/polestar-2/2022/article/softwareUpdates/
Polestar 2 Long range Dual motor versioon on mahdollista ostaa verkon yli myös Performance-ohjelmistopäivitys, jolla auton teho kasvaa 300 kWh -> 350 kWh.
Äänentoisto
Plus-paketti tuo Polestar 2:een 13 kaiuttimen Harman Kardon äänentoistojärjestelmä, jonka äänen laatu on todella hyvä. Mieheni, perheen kultakorva, sanoi että Polestarissa ehkä paras äänentoisto, mitä testaamissamme autoissa on ollut.
Ajoimme Polestarilla Vantaalta Jyväskylään reilu 3 tuntia musiikkia kuunnellen. Kotipihaan pysäköityäni mietin ääneen, että onpa jännä, kun ei tunnu korvissa miltään kun musiikki loppui. Omalla autolla vastaavan reissun jälkeen yleensä tuntuu, että korvat lepää, vaikka en musiikkia superkovalla huudatakaan.
Mieheni kommentoi, että kyseessä on kuunteluväsymys, jota huono äänentoisto voi aiheuttaa. Oli aika yllättävä huomata tällainen ero, sillä olen pitänyt automme Seat Sound Systemiä ihan laadukkaana! Tälläkin perusteella Polestarin äänentoisto on erinomainen.
Polestariin on esiasennettu Spotify, jota on tosi näppärä käyttää auto ruudulta. (Se vaatii toki henkilökohtaiset Spotify-tunnukset, niitä auto ei sentään tarjoa.)
Äänentoiston tasosäädöt ovat monipuoliset.
Auton asetuksissa voi myös säätää eri voimakkuuden kaikille auton eri merkkiäänille, navigoinnille, musiikille, puheohjauksele jne.
Liitettävyys
Polestar 2 on koko ajan yhteydessä internetiin auton sisäisen modeemin kautta. Palvelu on voimassa 3 vuotta auton ostosta. Sen jälkeen ominaisuus muuttuu maksulliseksi, mutta hinta on vielä mysteeri. Tätä kirjoittaessa kaikki Polestarit ovat vielä niin uusia, ettei maksavia käyttäjiä ole.
Auton voi kytkeä internetiin myös puhelimen kautta.
Bluetooth paritti puhelimen koeajoautoon lähes ajatusta nopeammin. Myös vaihtaminen kahden eri puhelimen välillä on nopeaa ja helppoa.
Puhelut toimivat helposti. Paitsi kun soitin maahantuojan edustajalle ja yritin selittää hänelle kulutusmittarista, niin katkaisin vahingossa puhelun, sillä painike, jolla kulutusmitari otetaan esiin, toimiikin myös puhelun lopettamispainikkeena. Hupsista. Eipä sillä, edustaja kertoi menneensä samaan vipuun itsekin.
Polestar 2:een on luvattu Apple CarPlay tuki, mutta se on viivästynyt. Sen piti tulla jo kesällä 2021, mutta tämän hetkisen tiedon mukaan se olisi tulossa keväällä 2022.
Apple CarPlay on kiva ominaisuus, koska sillä saa peilattua puhelimen auton näytölle. Polestariin en kuitenkaan tuntenut kaipaavani sitä samalla tavalla kuin joihinkin muihin autoihin, koska autossa on jo Spotify ja Google Maps. Toki jos haluaa käyttää esimerkiksi Apple Mapsia ja Apple Musicia, CarPlay on tervetullut ominaisuus.
Autossa on 4 USB-C liitintä; 2 edessä ja 2 takana.
Avustavat järjestelmät
Liikennemerkkien tunnistus
Polestar 2 tunnistaa liikennemerkit ja lukee ne myös karttadatasta. Siinä on samat ongelmat kuin muissakin autoissa eli voi tulla vääriä ilmoituksia merkeistä, jotka ovat joskus seisseet tien poskessa ja lähteneet sittemmin pois, mutta unohtuneet päivittää karttadataan. Tästä on ihan huomautus käyttöohjekirjassa.
Auton mittaristossa näkyy tämänhetkinen nopeusrajoitus, jos auto on nähnyt merkin tai tietää sen karttadatan perusteella. Jos nopeusrajoituskyltti on luettu tien penkalta, se näkyy ruudussa jonkin aikaa ja katoaa sitten. Jos nopeusrajoitustieto on karttadatassa, auto näyttää sen koko ajan.
Asetuksista voi päättää, miten auto varoittaa nopeusrajoituksen ylityksestä. Ylinopeuden varoituksen voi asettaa 5 km/h välein. Itse laitoin + 5km/h, jotta voin ajaa mittarivirheen verran yli.
Nopeusrajoitusten lisäksi auto näyttää mm. moottoritie-, ohituskielto- ja muu vaara -liikennemerkkejä.
Nopeusrajoitusvaroituksen asetukset.
Vakionopeussäädin
Polestar 2:n vakionopeussäätimessä on neljä eri toimintavaihtoehtoa.
Se voi toimia perinteisenä vakionopeussäätimenä, jolloin kuljettaja määrittelee halutun nopeuden tai mukautuvana vakionopeussäätimenä, jolloin kuljettaja määrittelee ajettavan nopeuden, mutta auto hidastaa jos edellä oleva ajoneuvo hidastaa.
Liikennemerkkeihin Polestarin vakionopeussäädin ei reagoi, vaan kuljettajan on itse muutettava asetettua nopeutta, kun nopeusrajoitus muuttuu. Tämä johtuu siitä, että nopeusrajoitusdata ei ole aina luotettavaa.
Vakionopeussäätimen nopeus ja etäisyys edellä ajavaan autoon asetetaan ratin vasemmanpuoleisilla painikkeilla. Nopeutta voi lisätä ja vähentää “+” ja “-“ -painikkeilla; lyhyt painallus muuttaa nopeutta 5 km/h, kun taas pitkä painallus muuttaa nopeutta 1 km/h.
Vakionopeussäätimen voi asettaa vaihtoehtoisesti nopeuden rajoittimeksi, jolloin kuljettaja määrittelee, miten kovaa autolla antaa enintään ajaa. Muuten kuljettaja säätää nopeutta kaasupolkimella.
Nopeuden rajoittimen saa toimimaan ratin painikkeesta automaattisesti myös niin, että se määrittelee enimmäisnopeuden liikennemerkkien ja karttadatan mukaan.
Tämä toiminto olisi ollut hyödyllinen viime syksynä ajaessani pimeällä nopeusvalvontakameraan, kun en ollut huomannut nopeusrajoituksen muuttumista. Hyvä etten ajanut ojaan salamavalon aiheuttamasta säikähdyksestä!
Vakionopeussäätimen toimintavaihtoehdot.
Kuolleen kulman varoitin
Polestar 2:een tulee Pilot-paketissa kuolleen kulman varoitin (BLIS, Blind Spot information), joka ilmoittaa sekä kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta, että kovempaa vauhtia viereistä kaistaa lähestyvästä ajoneuvosta sivupeiliin syttyvällä oranssilla lediraidalla.
Jos suuntavilkun kytkee vilkun päälle kun valo palaa, se käy vilkkumaan punaisena. Jos kuljettaja koittaa vaihtaa kaistaa, Polestar vastustaa ohjausta estääkseen törmäyksen.
Varoitus kuolleessa kulmassa olevasta autosta näkyy sivupeilin reunassa.
Kaistallapitoavustin
Kaista-avustaja (LKA, Lane Keeping Aid) on EU-tasolla autoissa pakolliseksi määritelty varuste, joka estää autoa ajautumasta ulos kaistalta vahingossa.
Polestarin asetuksista voi valita, varoitetaanko kuljettajaa kaistaviivan ylityksestä värinällä vai ohjataanko auto myös takaisin kaistalle. Ominaisuus toimii nopeusvälillä 65 km/h - 200 km/h, mikäli tiellä on hyvin näkyvät sivuviivat.
Kun vilkku on päällä, voi kaistaviivan luonnollisesti ylittää vapaasti.
Joissain autoissa kaista-avustin on niin huolehtivainen, että sen ottaa mieluummin pois päältä. Polestarissa lähinnä mietin, että onko siinä koko ominaisuutta. Ihmetellessäni asiaa miehelleni motarilla ajaessa auto kuitenkin juuri hienovaraisesti ohjasi takaisin keskelle kaistaa, kun olin ajautunut reunaviivalle. Testasin ominaisuutta perään pari kertaa uudestaan, minkä jälkeen auto ystävällisesti huomautti, että olisikohan aika pitää tauko. :D
Kaistallapitoavustimen asetukset.
Pilot Assist
Siinä missä kaista-avustin estää autoa ajautumasta pois kaistalta, Pilot-paketin mukana tuleva Pilot Assist -toiminto pyrkii pitämään auton keskellä kaistaa ohjaamalla autoa aktiivisesti. Ominaisuus laajentaa adaptiivista vakionopeussäädintä, eikä ole käytettävissä, jos vakkari ei ole päällä.
Kun vilkun kytkee päälle esim. ohittamisaikeissa, Pilot Assist menee pois päältä ja adaptiivinen vakionopeussäädin nostaa samalla nopeutta kohti pyyntinopeutta.
Kun auton on ohjannut toiselle kaistalle, Pilot Assist menee takaisin päälle.
Pilot Assistin tekemät ohjausliikkeet ovat vähän liian teräviä minun makuuni. Polestar Helsingin esittelijä kertoi, että Pilot Assistiin on tullut jo kerran ohjelmistopäivitys, joka pehmensi sen ohjausliikkeitä. Toivotaan, että ominaisuutta kehitetään vieläkin paremmaksi.
Pilot Assist vaatii, että kuljettaja pitää kiinni ratista. Laskin, että jos ote on irti pidempään kuin 7 sekuntia, auto kehottaa pitämään kiinni ratista ja Pilot Assistin keltainen ikoni muuttuu oranssiksi. Jos otetta ei palauta seuraavaankaan 7 sekuntiin, ikoni muuttuu punaiseksi ja auto alkaa piipata. Sitä pidemmälle en tohtinut testata moottoritiellä, mutta internet kertoo, että jos kuljettaja ei edelleenkään reagoi, Pilot Assist hidastaa auton pysähdyksiin saakka.
Kuljettajan ote ratista tunnistetaan siihen kohdistuvasta paineesta. Tämä tekniikka on altis virheille, ja ainakin minä pidän siitä kiinni välillä niin kevyesti, että auto käy valittamaan asiasta. Sitten on pakko heilauttaa rattia aavistus, että varoitus menee pois päältä. Esimerkiksi Volkswagen ID.3:ssa käytössä oleva kapasitiivinen tekniikka on parempi, koska se tarkkailee paineen sijaan otteen sähköistä varausta.
Pysäköintitutka, peruutuskamera ja 360° kamera
Polestar 2:ssa on vakiona pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä peruutuskamera. Pilot-paketissa autoon tulee lisäksi sivututkat ja 360° kamera.
Peruutuskamera sijaitsee auton perässä rekisterikilven valojen vieressä ja on aina esillä, joten se rapaantuu herkästi.
Peruutuskamera on koko ajan esillä.
Muut kamerat sijaitsevat peilien tyvessä ja etusäleikön keskellä. Neljän kameran kuvista koostetaan yksinkertainen kuva autosta suoraan ylhäältä, muttei mitään siistiä 3D-mallia, jollainen on esim. IONIQ 5:ssä. En pyöriteltävää 3D-mallia varsinaisesti koe tarvitsevani, mutta odotin ehkä vähän enemmän tuolta lintuperspektiiviltä. Kameroiden tarkkuus on vain ok laatua ja niiden valkotasapainot keskenään erilaiset.
Halutessaan kuljettaja voi tarkastella yksittäisen kameran kuvaa isompana.
Peruutuskamera näyttää selkeästi lähellä olevat esteet ja ajolinjan.
Polestar näyttää 360° kamerakuvan päällä nätisti viivat, jotka osoittavat, mihin auto menee jos ajoa jatkaa samalla ratin asennolla. Viereisissä parkiruuduissa olevat auton ovat aika muodottomia.
Muita kivoja ominaisuuksia
Himmenevät sivupeilit
Pilot-paketin mukana tulee pimeällä himmenevät sivupeilit, joka on aivan mahtava ominaisuus! Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin ajaa pimeällä ja häikäistyä sivupeilien kautta takana ajavan auton valoista. Mutta ei enää.
Pyyhkijät
Tuulilasinpesuneste tulee suoraan pyyhkijöistä. Ei enää väärään suuntaan osoittavia ja katolle pissiviä suuttimia!
Käyttöohje
Polestarissa on todella hyvä käyttöohje. Se on luettavissa suoraan auton näytöltä, mutta löytyy myös Polestarin nettisivuilta vuosimalleittain. Vaikka käyttöohjeessa onkin hyvä haku, niin on myös tosi kätevää, että suunnilleen mitä tahansa aihetta googlettamalla hakutuloksissa on aina käyttöohje!
Selvittelin manuaalista mm. istuimien asentojen tallentamista.
Yhteenveto
Polestar 2 on erinomainen auto. Alusta on hyvä, ajotuntuma mainio, infotainmentin käytettävyys kohdillaan ja materiaalit laadukkaita. Muotoilu on pelkistetyn tyylikästä. Fastback-korimalli on linjakas, eikä auto ole turhan korkea. Valot olivat myös aivan mahtavat.
Suurin Polestar 2:n vika on korkea energiankulutus, jota onneksi kompensoi nopea pikalataus. WLTP:n mukaisesta toimintamatkasta katosi talvella noin kolmannes; autolla pääsi noin 300 km, kun WLTP range on 450 km.
Kokonaisuutena Polestar 2 jäi niin paljon plussan puolelle, että päätimme mieheni kanssa tilata auton.
Nopean toimituksen autoissa oli tarjolla samanlainen yksilö kuin tämä koeajamamme auto eli Polestar 2 Long Range Dual Motor varustettuna Pilot- ja Plus-paketeilla. Tässä autossa on vielä mahtivalotkin. Ilman niitä olisi ehkä pitänyt jäädä vielä tuumaamaan autonvaihtoa, koska olen halunnut matriisivalot Volkswagen ID.3:n koeajosta saakka.
Tähän tietoon auto olisi tulossa maaliskuun lopussa, joten pitkään ei tarvitse odottaa! Sitä ennen voin huokailla aina kehnoilla keleillä, että "Oispa neliveto!" ja todeta perään, että "Kohta on!"
Referral-koodi
Tykkäsitkö Polestarista yhtä paljon kuin minä ja aiot tilata oman?
Polestarilla on suositteluohjelma, jossa auton omistajat voivat jakaa suosituslinkkejä uuden Polestarin tilaajille. Tilaamalla auton suosituslinkin kautta ostaja saa ilmaista latausta 100 e edestä ja suosittelija Polestar-hupparin.
Jos linkki kiinnostaa, laita minulle mailia osoitteeseen poloinenblogi@gmail.com niin lähetän sellaisen sinulle. :) (Linkkien julkaiseminen on kielletty, joten en jaa sitä suoraan tässä postauksessa.)
Vilkaisu tulevaisuuteen - tämä Palokan Prisman ABC-laturi tulee olemaan automme vakiolaturi.
Keskustelu
Mukavasti kirjoitettu arvostelu jälleen kerran! Aiemman Ioniq 5 arvion perusteella uskallettiin syksyllä ostaa vai olle HI5. Itselleni ostin P2:n niin ikään loppusyksystä. Ja olen ollut tyytyväinen! Sinulle on näköjään tulossa auto samoilla spekseillä!
Kiitos Matti! Huippua että artikkelini on auttanut auton valinnassa! :) Kiva myös kuulla että olet ollut Polleen tyytyväinen. Jatkossa ollaan sitten autosamikset! :)
Taas laadukas esittely autosta. Sinun esittelyissä huomioidaan yleensä detaljeja mitä muut mediat jättävät kokonaan huomiotta :)
Teillä ei ilmeisesti ole vielä mahdollisuutta ladata autoa kotona, mutta silti uskaltaudutte jo sähköisen liikkumisen aikaan?
Kiitos Juho kommentista! Pyrin tosiaan tuomaan jutuissani esiin asioita, mitä ei muissa arvosteluissa kerrota, koska en näe oikein hyötyä kirjoittaa uudestaan pelkästään kaikkea samaa mitä monessa muussa arvostelussa on käyty läpi. Tällaiset tärpit voi olla auton tulevan omistajan kannalta merkityksellisiä, kuten tässä huomio vanteiden koosta. On tosi palkitsevaa saada sinunlaisia kommentteja kirjoituksesta!
Meillä ei ole vielä mahdollisuutta ladata autoa kotona eikä olla aktiivisesti sitä vielä edistettykään. Pikalataus kerran viikossa kaupassa käynnin yhteydessä riittää hyvin, sen verran vähän autolla on ajoa. Lataus kotipihassa kyllä kelpaisi, mutta oleme miettineet, että tosi hitaaseen (1,8 kW) ei välttämättä viitsi investoida esim. tonnia, jos taloyhtiö päättää pistää mittarikentän vuoden päästä uusiksi. Mutta koitetaan ajaa koko pihan sähköistystä eteenpäin!
Erinomainen ja sopivan yksityiskohtainen kirjoitus. Polestar kiinnostaa itseänikin kovasti. Nykyisenä hybridi-Volvo kuskina paljon tuttua hallintalaitteissa mutta omaan silmään miellyttävämpi kuin Volvon täyssähköt. Kirjoituksessa mainittu lämpöpumpun ja pixel ledien ristikkyys vuosimallien osalta harmittava miinus mutta komponenttipula ajatellen ymmärrettävä.
Kiitos kattavasta raportista, mukava lukea!
Olisiko tästä mahdollista saada vastaavaa juttua, mikä oli aikanaan Leonistakin, jossa käytäisiin taloudellista puolta läpi? Vaihtoauto, mahdolliset alennukset & rahoitustarjoukset yms.?
Itsellä myös tulee "ykkösautoon" sen verran vähän kilometrejä, että pelkästään halvempien kilometrien perusteella senkin vaihtamista tiloiltaan vastaavaan ja kärryn vetoon soveltuvaan täyssähköön on vaikea perustella. Kiinnostaisi "vertaistuki" laskelmien muodossa :) Toinen auto meillä on jo täyssähkö.
Olipa mukava ja hyvin kirjoitettu juttu Polestar 2:sta.
Kävin koeajamassa Polestarin tässä hiljattain ja se yllätti minut todella positiivisesti. Se tuntui paremmalta kuin vaikkapa Volvon täyssähköt. Puhumattakaan monista muista täyssähköistä joita olen koeajanut.
Polestar 2 on ehdottomasti aivan listan kärkipäässä kun täyssähköisen auton hankinta tulee ajankohtaiseksi. Hinta-laatusuhteeltaan paljon edellä muita koeajamiani merkkejä.
Yhtä pikkudetaljia jäin pohtimaan:
Ymmärtääkö Polestarin Google- karttasovellus nopeuskamerat eli varoittaako se lähestyvästä valvontakamerasta?
Jonne:
Kiitos kehuista! :) Minua myös miellyttää enemmän Polestarin ulkonäkö kuin Volvojen. Vaikka niissä paljon sukunäköä onkin. Mutta tämä ei ainakaan ole niin möhkäle kuin korkeammat Volvot.
Pixel LED valojen tippuminen pois on kyllä tosi harmi. Itse ottaisin ennemmin valot kuin lämpöpumpun.
1/2 autoista sähköllä:
Huippua että muistit mitä olen kirjoittanut Leonin hankinnasta! Kyllä Polestarista olisi tarkoitus tehdä saman tyylinen. Meillä tulee niin vähän kilometrejä autoon, että näilläkin bensan hinnoilla kannattaisi kustannusten puolesta vain jatkaa Leonilla ajamista vs. että ostetaan kokonaan uusi auto. Tämä mutulla, en ole kokonaisuutta laskenut vielä. Autoa ei vaihdettu säästömielessä vaan koska voidaan ja lisäksi mieheni oli sitä mieltä, että olisi parempi vaihtaa uuteen ennen kuin alkaa tulla kalliimpia remontteja Leoniin.
TuoliNalle:
Kiitos kommentista! Itse en ole kokeilut Volvon täysähköjä, mutta muihin testaamiini sähköautoihin verrattuna Polestarin laatuvaikutelma on kyllä todella kohdillaan, mutta ei kuitenkaan ola Audi e-tron hintaluokassa. Siinä oli ensimmäinen sähköauto johon rakastuin! IONIQ 5 oli myös laadukkaan oloinen ja suunnilleen saman hintainen kuin Polle, mutta se hävisi kisan valojen takia.
Polestar ei toistaiseksi varoita kameroista, mutta ominaisuus on käyttöohjeen mukaan tulossa. En muista, näkyikö kameratolppia Googlen karttanäkymässä.
Onnittelut luokan parhaasta sähköautosta. Onneksi et ottanut karmeaa korealaiskippoa eli Hyundai Ioniq5.sta. Hyundait ovat kokemukseni mukaan karmeita vikapesiä, elektroniikka- ja sähkövikaa piisaa ja alustan osat eivät kestä. Volvot kestää ja samalla kestää Polestarkin.
Kiitos onnitteluista! :) En minä pitänyt IONIQ 5:tä karmeana kippona, tuntui ihan laadukkaalta autolta. Pidemmän ajan käyttökokemuksia minulla ei toki ole. Toivoisin, että siinä missä IONIQ 5 on laaduvaikutelmaltaan ihan eri tasolla kuin aiemmat Ioniqit, oli sen näkymättömät osat myös laadukkaita.
Volvoa olen minäkin pitänyt laadukkaana, toivotaan ettei Polestarkaan petä.
Vasta nyt tajusin, että Polestar = Volvo. Olisivat laittaneet nimiksi vaikka Volvostar... Vuosia luulin, että se on vain jonkinlainen kiinalainen.
Kiitos kattavasta arvostelusta! olimme tänään koeajamassa polestar2. Minusta kuskin näytön kartta oli todella pimeä ja päivän valossa tuntui ettei siitä kunnolla nähnyt mitään. Osaatko sanoa, että pystyykö kuskin karttaa kirkastamaan vai onko se aina noin tumma?
Kiitos viestistä, Ida! Kuljettajan näytön kartta on aina tummalla pohjalla. Mittariston ja keskinäytön yleistä kirkkautta voi kuitenkin säätää ratin vasemmalla puolella olevasta rullakytkimestä. Auttaisikohan se? Säädin juuri eilen alaspäin kun ajoin pimeässä ja mittaristo hehkui turhan kirkkaasti.
Terve! Polle on kyllä hyvä auto, kuten kommenteistakin voi päätellä. Itseä häiritsee yksi asia ja se on hankala! Nyt auto on jo toista talvea, nelikko, ja sama ongelma on esiintynyt jo 4:ttä kertaa. Ajan paljon lumisia teitä ja niillä auton takapään alustaan kertyy lunta, joka sulaa moottorin ympäriltä varsinkin ja samoin loskakeleissä lumet jäätyvät lopulta alustaan. Viimeksi jäätä kertyi niin paljon, että pohjan suojamuovit roikkuivat jopa 5-7cm pohjasta! Yksi muovi repeytyikin osittain. Sulattelin autoa tallissa kaksi päivää, ennenkuin kaikki jää oli sulanut (18ast tallissa! ja auto nosturilla 1,5m korkeudessa. Tämä vaiva on ollut jo tosiaankin 4 kertaa. Samoin jään kertyessä sinne alustaan, jousituksesta kuuluu paukahtelua yms. Mitä pitäs tehdä? Eivät tiedä huollossakaan. Alustaa ei ole suunniteltu talvikeliin valitettavasti! Aiemmissa autoissani n. 20kpl ei koskaan ole ollut moisia ongelmia.