28.06.2018
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
DSG-vaihteiston kytkimen ja takavalojen takuukorjausten lisäksi Leonille tehtiin huhtikuun lopussa määräaikaishuolto, jossa suoritettiin laaja tarkastushuolto ja jarrunesteiden vaihto sekä huolto-ohjelman ulkopuolisina lisätöinä öljynvaihto ja ilmastoinnin täyttö sekä desinfiointi.
Leonin mittarissa oli 34 100 km huollon aikaan eli pikkaisen reilu 10 000 km ajoa tulee vuodessa.
Pissapojan suuttimien säätö
Leonin pissapoika oli pissinyt kuskin puolen keskimmäisestä suuttimesta jo pidemmän aikaa suoraan katolle.
Yritimme säätää sitä joskus mieheni kanssa, mutta lopputuloksena oli lähinnä menetetyt hermot. Kulmaa on sairaan vaikea säätää tarkkaan kotikonstein; ainakin kun työkaluna on hakaneula… Se siis työnnetään pieneen pallon muotoiseen suuttimen sisään ja käännetään ja toivotaan, että kääntyisi riittävän vähän. Vesi tulee aina joko liian ylös tai alas.
Epäonnistuneesta säädöstä johtuen olen joutunut ruiskuttamaan tuulilasille hirveästi vettä, että se kastuisi riittävästi. Taisin keväällä silti naarmuttaa sitä. Olin ensin säästellyt pyyhkimien käytössä ja sitten sainkin rekasta superravat lasille, jotka oli pakko pyyhkiä pois. Veden kanssa toki, mutta se rapakuorrutus olisi kaivannut vähän enemmän vettä.
Nyt huoltoon viedessä kysyin, että mitä maksaisi säätää suuttimet kuntoon. Aikoinaan kysyin samaa Polosta ja silloin sanoivat, että säätö voidaan tehdä takuutyönä enintään puoli vuotta vanhaan autoon. Noh, nythän olin valmis maksamaankin siitä, mutta iloiseksi yllätyksekseni pissapojan tarkistus ja tarvittaessa säätö kuului laajaan tarkastushuoltoon eikä siis kustantanut mitään ylimääräistä.
Nyt vesi ei lennä enää katolle, vaan tuulilasin keskivaiheille. Mielestäni se saisi päätyä vähän korkeammalle, koska nyt se osuu aika paljon pyyhkijän varteen, mutta on tämä kuitenkin parempi kuin aiempi tilanne.
Naapurini kertoi, että vedentuloaikaa ennen pyyhkijöiden liikkumista voi muuttaa VCDS:llä (VAG-COM Diagnostics System) ja mietinkin, että jos sitä vähän pidentäisi, niin kastuisi ennemmin tuulilasi kuin pyyhkijöiden varret.
Tuulilasin pyyhkimen sulkien vaihto
Minulla oli myös tarkoitus vaihdattaa pyyhkimen sulat huollon yhteydessä, mutta se ei onnistunut, koska yllättäen niitä ei ollut hyllyssä. Olisi pitänyt tajuta sanoa niistä jo huoltoa varatessa.
Huoltoneuvoja pyysi käymään joku päivä kun heillä on sulkia niin vaihtavat ne, jolloin sulat ja vaihto olisi mennyt huolenpitosopimuksen piikkiin. Vaihtotyöstä pitää kuitenkin maksaa n. 10 e, joten mieluummin hain sulat varaosatiskiltä ja asensin ne itse.
Uudet tuulilasin pyyhkimen sulat Seat Leoniin maksoivat varaosatiskillä 42,50 e. Have a Drive -blogin Manu kertoi, että Boschin tarvikesulat maksoivat Leoniin 33,80 e, joten ne ostamalla säästäisi vajaan kympin. Itse kieltäydyn ostamasta enää muita kuin alkuperäisiä, sillä joskus Poloon ostamistani tarvikesulista toinen hipoi A-pilaria vaikka oli ihan oikea sulkamalli ja asennus. Lisäksi autoliikkeessä ei tarvitse arpoa, vaan voi ostaa rekisteriumeron perusteella varmasti oikean pituiset sulat.
Öljynvaihto
Minulla on ollut tapana vaihtaa autoni öljyt vuosittain, vaikka LongLife-huolto-ohjelma vaihdattaisikin sen vain joka toinen vuosi. Suomen vaihtuvissa sääoloissa ja pätkäajolla parempi näin.
Mobil1 öljypänikän ostin Minimanin tarjouksesta 29,90 e / 4 litraa, ja sovin, että se puuttuva puoli litraa laitettaisiin sitten taas autoliikkeen kalliista hanasta. Laskulla lisäöljyä ei kuitenkaan näkynyt, joten mietin, että olivatko unohtaneet laskuttaa sen kuten viime vuonna tai jopa laittaa sen.
Kävikin ilmi, että moottoriin ei ollut mahtunut kuin neljä litraa. Hassua, koska aina ennen sinne on mennyt 4,5 litraa.
Tehdas määrää laittamaan vain neljä litraa eli mittatikun puoliväliin, mutta Suomessa laittavat 4,5 litraa eli mittatikun yläreunaan, jotta sitä ei tarvitse heti olla lisäämässä. Paitsi että nyt mittatikun yläreuna tuli vastaan jo neljän litran kohdalla. Mekaanikko kertoi, että joskus moottori ei vaan tule ihan tyhjäksi vaikka auto onkin vaakasuorassa nosturilla.
Ilmastointihuolto
Auton ilmastointihuolto on mielestäni hieman mystinen. Onko oikeasti tarvetta vaihtaa kylmäainetta, jos jäähdytys toimii? Miksei sitä ole auton huolto-ohjelmassa? Miten usein se kannattaisi tehdä?
Kyselin siitä jo viime vuonna, mutta silloin se olisi pitänyt maksaa erikseen. Nyt kolmantena vuonna ilmastoinnin täyttöhuollon saa tehdä Seatin huolenpitosopimuksen piikkiin.
Ilmastointihuolto maksoi huhtikuussa vielä 79 e, mutta nyt kesäkuussa se maksoi 99 e eikä hinta tule edes jäämään siihen. Kylmäaineen hinta on moninkertaistunut, koska EU rajoittaa sen saatavuutta asetuksella, joka pyrkii vähentämään kylmäaineiden vaikutusta ilmaston lämpenemiseen.
Kylmäaineen vaihtoa tärkeämpää minusta on auton ilmastoinnin desinfiointi. Polo alkoi haista vähän kummalle neljäntenä vuotena ja siitä viisastuneena halusin nyt kolmantena vuonna desinfioida Leonin ilmastoinnin.
Ilmastoinnin desinfiointi tehdään “räjäyttämällä” autossa desinfiointipanos. Sitä ennen autosta poistetaan raitisilmasuodatin ja laitetaan ilmastointi sisäkierrolle.
Raitisilmasuodatin vaihdettiin juuri viime vuonna, joten se otettiin pois desinfioinnin ajaksi, ettei aineen haju pinttyisi siihen. Määrätyn ajan jälkeen aerosolipullo poistetaan ja auto tuuletetaan.
Desinfiointiin käytetty Forte Air Conditioner Cleaner maksoi 39,00 e. En tiedä olisiko hinta eri, jos sen olisi vain ostanut varaosatiskiltä ja desinfioinut itse.
Huollon jälkeen auto oli niin superraikas, että meinasin saada päänsäryn kotiin ajaessani.
Mieheni mielestä hajussa oli imelä yhdistelmä kynttiläpajaa ja karkkikauppaa, kun taas minusta tuoksu oli raikkaan eukalyptuksinen. Pullossa luki sitruuna, että ota siitä nyt sitten selvää.
Joka tapauksessa tuoksu tasaantui muutamassa päivässä miellyttäväksi ja nyt reilun kuukauden jälkeen tuoksun huomaa enää vain harvakseltaan, kun auto on seissyt auringonpaisteessa. Mutta eipä haise myökään epäpuhtauksille!
Laajennettu tarkastushuolto
Joka toinen vuosi Leonille tehdään huolto-ohjelman mukainen tarkastushuolto ja joka toinen vuosi laajennettu tarkastushuolto.
Laajemmat tarkastukset olivat mielestäni aika pitkälle samoja, mitä katsastuksessakin tutkitaan: jarrupalat ja jarrujärjestelmä, pakoputkisto, alusta, moniurahihna, pallonivelet, raidetangon välykset jne.
Huollossa tsekataan jopa ensiapulaukun olemassaolo ja parasta ennen päiväys. Viime vuonna ea-laukun päiväystä ei ollut merkitty, mutta tänä vuonna se oli löytynyt ja todettu viime vuonna vanhentuneeksi... Huoltoneuvoja tosin totesi, että parempi se varmasti on kuin ei mitään.
Laajennettu tarkastushuolto maksoi 39,60 e enemmän kuin perustason tarkastushuolto, joka taas öljynvaihdon kanssa maksoi 89,10 e.
Kustannukset
Työt yhteensä 237,40 e:
- Tarkastushuolto ja öljynvaihto: 89,10 e
- Laajennettu tarkastushuolto: 39,60 e
- Jarrunesteen vaihtotyö: 29,70 e
- Ilmastointilaitteen täyttöhuolto: 79,00 e (sis. aineen)
Osat yhteensä 84,55 e:
- Öljynsuodatin: 4,10 e
- Tiiviste: 5,80 e
- Öljyproppu: 5,00 e
- Ongelmajätemaksu; 5,00 e
- Jarruneste: 17,25 e
- Ilmastoinnin puhdistusaine Forte: 39,00 e
Lisäksi laskun lopussa oli erillinen rivi “tarveaineet”, mihin oli mennyt 10,68 e. Tämä tarkoittaa mm. muttereita, voiteluaineita, hanskoja jne., joita kuluu huolloissa, mutta joilla ei ole omaa varaosanumeroa. Tämä ns. pientarvikelisä on yleisesti käytössä autohuolloissa. Jyväskylän Autotarvikkeella se on 4,5% työn osuudesta laskun loppusummasta, mutta kuitenkin enintään 70 e.
Kokonaisuudessaan huolenpitotililtä veloitettiin 332,63 e. Lisäksi itse ostamani moottoriöljy maksoi 29,90 e ja pyyhkijänsulat 42,50 e.
Eiköhän tällä autolla taas rullaa pitkän matkan ennen seuraavaa huoltoa! Ainakin ajattelisin, että nyt siitä on ehtinyt levitä kaikki mikä on levinnyt, joten nyt vaan kovaa ajoa. Ei ole mitään suunnitelmia vaihtaa uuteen, koska Seat Leon FR on niin erinomainen auto ajaa.
Paras Leonidas!
Keskustelu
Nyt en tajua. Miksi maksat erikseen kaikesta, jos on huolenpitosopimus? Vai onko nuo kommentit huolenpitosopimuksesta yleisiä, että toimenpiteet kuuluisivat siihen, jos sellainen olisi voimassa? Itselläni on Vehon huolenpitosopimus Mersulle, maksan kerran kuussa 45 euroa ja vuosihuollossa ei sitten lisälaskua esitetä, jos ei halua jotain ekstraa. Viimeksi halusin sisäpuhdistuksen, ulkopesun ja vahauksen ja ne maksoin. Kuukausihinta riippuu auton mallista ja iästä sekä vuotuisista kilometreistä.Nykyinen on arvioitu 15.000 kilsan mukaan ja auto on 2-vuotias, joten sen kuukausihinta seuraavaksi, kun se täyttää kolme vuotta.
Kuten kirjoitin tuohon toiseksi viimeiseen kappaleeseen, niin huollon hinta veloitettiin huolenpitotililtä. Eli niistä rahoista mitkä olen huolenpitosopimuksessa maksanut - lasku lähtee autoliikkeestä VV-Autolle. Tiskille maksoin vain pyyhkijänsulat, kun kävin hakemassa ne eri kerralla. :)
Huoltoneuvoja erittelee aina, mitä autolle on tehty ja mitä mikäkin on maksanut riippumatta siitä, maksanko huollon tavallisena asiakkaana vai veloitetaanko kustannukset huolenpitosopimuksesta. Tämä läpinäkyvyys on minusta hyvä juttu! Blogissa käyn läpi kaikki kustannukset, koska uskon, että ne kiinnostavat lukijoita. Kiinnostavathan ne itseänikin.
Leonin huolenpitosopimus on sovittu neljälle vuodelle, max 15 tkm ajoa vuodessa. Maksan siitä reilu 46 e kuukaudessa.
Seatin sivuilla näen huolenpitosopimukseni statuksen:
Laskutetut kuukausierät: 1826,56 €
Hallinnointikulut: 488 €
Huolto- ja korjauskulut: 573,21 €
Sopimuksen saldo: 765,21 €
Seatin HPS on siitä kiva, että sopimuskauden jälkeen yli jääneet rahat palautetaan hallinnointikuluilla vähennettynä. Eli jos nyt lopettaisin sopimuksen (myisin auton) niin saisin takaisin 765,21 e. Onko Mersulla samaa? Olen kuullut, että monilla automerkeillä ei saa mitään rahoja takaisin, kun sopimus päättyy.
Huolto-ohjelmien "ilmastointihuolto" useimmissa autoissa sisältänee vain jäähdytysaineen määrän tarkistuksen ja lisäämisen. Ilmastoinnin desinfiointia taas ei taida huolto-ohjelmiin kuulua yleensä ollenkaan, vaikka olisi hyvinkin tarpeellinen. Olen päätynyt huoltosopimuksesta huolimatta toimimaan siten, että vaihdan raitisilmasuotimen itse vuosittain keväisin, kun huolto-ohjelmassa se normaalisti vaihtuisi vain 2 vuoden välein. Siitä huolimatta tulee ilmastoinnista joskus etikan haju, joka johtunee puun lehdistä ja muusta orgaanisesta materiaalista, jota on ilmastoinnin kanaviin päätynyt. Silloin olen itse tehnyt desinfioinnin juurikin tuollaisella kuvailemallasi "panoksella", Sonax-merkkisellä, jonka hinta on luokkaa 12 euroa. Poistaa hyvin kaikki oudot hajut ja raikastaa edellyttäen tietysti, että auto on muutenkin pidetty hajuista vapaana.
Joo se on vähän hassua ettei desinfiointia tarjota. Tai no, itse asiassa tarjottiin, kun Autotarvikkeen mainostekstarissa ennen huoltoa oli ilmastointihuolto ja desinfiointi molemmat mainittu. Desinfiointi ei ilmeisesti ennaltaehkäisevänä mene huolenpitosopimukseen, mutta jos autossa on outoa hajua, niin sitten menee. Eli ei tosiaan kuulu huolto-ohjelmaan. Mutta kai se on sit siitä kiinni, ettei estä auton käyttöä vaan on vain "kosmeettinen" juttu.
Toimintasi kuulostaa samanlaiselta fiksulta ennakoinnilta kuin mitä vuosittainen öljynvaihtokin. :) Etikan haju kuulostaa jännältä...
Kiitos! Tämä oli erittäin avaavaa. Erityiskiitos kun avaat avoimesti kuluja. Olin itse jo tarttumassa HPS soppariin kunnes luin blogistasi nuo älyttömän korkeat hallinnointikulut! Näitä kun ei muualta käynyt ilmi. Tuntuu kohtuuttomalta maksaa lähestulkoon yhtäsuuret hallinnointikulut kun mitä itse huollot ovat maksaneet. Taidan jatkaa taktiikalla ”kerrytetään autolle sukanvarteen huonon päivän varalle huolenpitorahaa”.
Kiitos viestistä Oltsu! :) Otin huolenpitosopimuksen Leoniin ja edelliseen Poloon tavallaan takuun jatkeeksi, että jos auto "räjähtää" niin hps kulujen päälle ei tule ylimääräisiä korjauskuluja takuuajan ulkopuolella. Huolenpitosopimuksen hallintokulut ovat tosiaan aika korkeat. Seatilla ja Volkkarilla saa sentään osan käyttämättömistä rahoista (=käyttämättömät rahat vähennettynä hallintokuluilla)takaisin hps kauden päätyttyä, jollain merkeillä ei saa mitään!