25.05.2017
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Niin se aika vaan rientää ja lapset kasvavat… Paitsi hetkinen, mulla ei ole lapsia. Sen sijaan mulla on auto, joka täytti huhtikuun lopussa jo kaksi vuotta!
Kaksi vuotta on Leonin elämässä eräänlainen rajapyykki. Sen takuuaika menee umpeen ja lisäksi on aika mennä ensimmäiseen tarkastus- ja öljynvaihtohuoltoon, mikäli 30 tkm ei ole tullut aiemmin täyteen. Aikaraja tuli Leonilla ensin vastaan, sillä kilsoja mittarissa oli silloin vasta 22828 km.
Öljynvaihdon yhteydessä selvitin, mitä öljyä Seat Leoniin laitetaan, jos vaihtaisi LongLife huolto-ohjelman kiinteään huoltoväliin. Säästäisikö siinä?
Tämä huolto oli viimeinen tilaisuus valittaa auton vioista, ennen kuin takuu umpeutuu. Niinpä pyysin huoltoa tarkistamaan iskarit, joiden ero oli kuntotarkastruksessa yllättävän iso. Autosta alkoi myös kuulua talven jälkeen uusia rasittavia natinoita, joten pyysin myös kuulostelemaan niitä.
Tällainen huolto ei mene odottaessa pikapalveluna, mutta onneksi on nuo huollon sijaispolkupyörät, millä pääsee hurauttamaan töihin hetkessä. :)
Öljynvaihtohuolto
Leonissa on mukautuva LongLife-huolto-ohjelma, mikä tarkoittaa sitä, että auto itse kertoo, milloin öljy kannattaa vaihtaa - kuitenkin viimeistään 2 vuoden tai 30 tkm ajon jälkeen. Vaihtoväliin vaikuttaa mm. kuljettajan ajotapa, mutta muita ehtoja en siitä tiedä.
LongLifesta huolimatta vaihdatin Leonin öljyt ekaa kertaa jo vuosi sitten. Olen päätynyt vuosittaiseen öljynvaihtoon, koska Suomen vaihtelevat lämpötilat ja lyhyet ajomatkani rasittavat moottoria. Parikin huoltoneuvojaa suositteli sitä minulle jo Polon aikaan.
Öljyn valutus pois moottorista. Kuva on viime vuodelta, mutta tuskinpa tuo tapahtuma on miksikään muuttunut.
Vuosittain vaihtaessa arvokas LongLife-öljy tietysti menee vähän hukkaan, mutta ostamalla öljyn itse säästän hinnassa niin paljon, että ei haittaa. Nyt ostin Minimanista neljän litran kanisterin VW 504.00 / 507.00 -luokituksen mukaista Mobil 1 ESP Formula 5W-30 -öljyä hintaan 30,90 e, mikä tekee litrahinnaksi 7,73 e. Seatin merkkihuollossa Jyväskylän Autotarvikkeellahan täsmälleen sama öljy maksaa 21 e litralta…
Tuomani neljän litran kanisteri ei ihan riitä, koska Leoniin laitetaan kerralla 4,5 litraa öljyä, mutta pyysin huoltoa laittamaan loput heidän tynnyristään. Tehtaan ohjeessa määritellään, että 1.4 TSI moottoriin laitettaisiin vain 4 litraa öljyä, mutta ymmärsin, että kaikissa Suomen merkkihuolloissa laitetaan 4,5 litraa eli öljytikun yläreunaan, jotta autoilijan ei tarvitse heti olla lisäämässä sitä. Neljä litraa riittää vain tikun puoliväliin.
Auton LongLife-huoltoväli olisi myös mahdollista vaihtaa kiinteään aika/kilometriperusteiseen huoltoväliin, jolloin öljynvaihto tehtäisiin 15 000 km tai viimeistään yhden vuoden ajon jälkeen.
VW 504.00 / 507.00 luokituksen mukainen Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ja VW 502.00 / 505.00 luokituksen mukainen Mobil Super 3000 X1 5W-40 moottoriöljy.
Kiinteällä huoltovälillä tehdas määrittelee käytettäväksi bensakoneissa VW 502.00 -luokituksen mukaista öljyä, jollaista on mm. Mobil Super 3000 X1 5W-40. Tämä öljy on hieman LongLifea halvempaa. Leonin huoltoneuvoja suositteli kuitenkin käyttämään vuosittaisessakin vaihdossa LongLifea, koska se on kuulemma turbon ja muun voitelun kannalta parempi.
Leonin huoltovälin vaihtaminen kiinteäksi voisi olla järkevää, koska vaihdatan öljyn joka tapauksessa joka vuosi. En kuitenkaan viitsi, koska sitten huolenpitosopimuskin pitäisi tehdä uusiksi, jotta sen kuukausimaksu kattaisi vuosittaiset öljynvaihdot. Tämä menee ihan kätevästi näinkin, että maksan ylimääräiset vaihdot käteisellä.
Tarkastushuolto
Seat Leonin 30 000 km tarkastushuolto koostuu nimensä mukaisesti lukuisista tarkastuksista ja ainut vaihdettava osa on raitisilmasuodatin. Toisaalta tämän verran ajetussa autossa ei pitäisi mielestäni juuri mitään vaihdettavaa ollakaan.
Huollon tarkastuskohteissa oli paljon samoja asioita kuin kuntotarkastuksessa, mm. tuulilasin ja pyyhkimien kunto, valojen suuntaus, jarrut ja jarrujärjestelmä sekä moottorin ja moottoritilassa olevian osien tarkastus alta ja päältä.
Leonin valojen suuntauksen tarkastus. Ei, en todellakaan seurannut koko huoltoa, vaan lähdin töihin yleiskuvan nappaamisen jälkeen.
Renkaista tarkistettiin ikä, urasyvyydet sekä rengaspaineet. (Tarkastusdokumentista ei tosin käynyt ilmi, mikä on oikea paine.) Jäähdytysnesteestä tarkastettiin määrä ja pakkasenkestävyys. Jopa sellainen asia kuin ensiapulaukun viimeinen käyttöpäivä tarkastettiin - minun ea-laukustani se kuulemma puuttui.
Huollossa tarkastettiin myös akku. Se oli ihan kunnossa, mutta jännite oli vain 12,37 V eli hieman alakanttiin. Akun ollessa täysi jännite on 12,6 V. Jos jännite on puolestaan alle 11,2 V, auto ei enää käynnisty.
Leonin akun alhainen varaus ei oikeastaan yllättänyt, koska olin ajanut käytännössä koko kevään pelkkää pätkäajoa kaupungissa. Eihän se raukka ehdi latautua siinä ollenkaan!
Akkutesterin tulos: "kunnossa - lataa"
Huoltoneuvoja sanoi, että alhaisella varauksella ei ole merkitystä kesällä. Syksyllä hän sen sijaan ottamaan “poikamaisemman otteen” ajamiseen. Korkeammat kierrokset (2500-3000 rpm) tuottavat enemmän sähköä ja sitä riittää akun varaustason ylläpitämisen lisäksi myös akun lataamiseen. Vaihtoehtoisesti akun voi toki ladata myös ulkoisella akkulaturilla.
Olin ollut ihan siinä uskossa, että akku latautuu pitkillä maantiesiirtymillä kierroksista riippumatta. Ilmeisesti nykyautoissa on niin paljon sähkölaitteita, että normaali matka-ajo ei vain riitä kaikkeen. Täytyypä tutkia akun latautumista kesän aikana eri ajotyyleillä!
Seuraava tarkastushuolto on 30 tkm tai viimeistään vuoden päästä, jolloin koko auto käydään läpi ja vaihdetaan jarrunesteet. Lisäksi ajattelin teettää silloin ilmastointihuollon. Harkitsin sitä ensin jo tälle vuodelle, mutta huolenpitosopimus määrittää, että sen saa tehdä vasta kolmen vuoden ikäiseen autoon. Tai siis totta kai sen saisi tehdä aiemminkin, mutta silloin siihen en voi käyttää huolenpitosopimustilin rahoja.
Seatin huoltoon oli tullut uutena juttuna mahdollisuus pyytää huoltoneuvoja käymään auto pintapuolisesti läpi ennen asentajalle antamista. Huoltoneuvoja näkee nopeasti jarrujen kunnon, maalipinnan vauriot, pyyhkimen sulkien kunnon yms. ja voi huomauttaa niistä heti asiakkaalle. Pikatarkastus ei maksa mitään, mutta silti tosi harva autoilija sen ottaa, vaikka sitä kysytään jokaiselta.
Huoltoluettelo.
Huollon hinta
Leonin huolto maksoi kokonaisuudessaan 198,06 e:
- Tarkastushuolto + öljynvaihto 89,10 e
- Öljynvaihdon osat 22,90 e (sis. öljynsuodatin, tiiviste, öljyproppu)
- Itse tuomani öljy 4 litraa 30,90 e
- Autotarvikkeen öljy 0,5 litraa 0,00 e (olisi kuulunut maksaa 10,50 e, mutta unohtivat laskuttaa sen)
- Raitisilmasuodattimen vaihtotyö 9,90 e
- Raitisilmasuodatin 35,80 e
- Ongelmajätemaksu 5,00 e
- Tarveainelisä 4,46 e (ei mitään havaintoa mitä tämä sisältää)
Iskunvaimentimien tarkastus
Käytin Leonin ennen huoltoa kuntotarkastuksessa, missä ilmeni, että takapään iskunvaimentimien keskinäinen ero oli vähän turhan suuri.
Huolto teki autolle iskunvaimennintestin - tai kuten huoltoneuvoja sanoi; pompputestin - ja pääsinkin katsomaan sitä paikan päälle. Laite näyti ihan samalta kuin katsastusasemalla, mutta sen liike ja ääni olivat jotenkin paljon sivistyneemmät. Myös tulos oli ihan jotain muuta kuin katsastusasemalla!
Jyväskylän Autotarvikkeen laitteen mukaan iskareissa ei ollut mitään vikaa, vaan ero oli "marginaalinen" 15 % siinä missä Meidän Katsastuksella ero oli ollut 19 %. Oudompaa oli kuitenkin se, että katsastusasemalla yksittäisten takaiskunvaimentimien luvut olivat 22 % vs. 27 % kun taas huollossa numerot olivat toisin päin 26 % vs. 22 %.
Eri laitteet kuulemma antavat erilaisia tuloksia, mutta näin maallikkona isot erot laitteiden kesken tuntuvat kyllä oudoilta! Vai ovatko katsastusaseman numerot vinksahtaneet pöytäkirjaan väärin päin? Noh, täytyy kai uskoa että iskunvaimentimet ovat kunnossa. Huolto ei löytänyt niistä silmämääräisesti myöskään mitään sanottavaa, kuten ei kuntotarkastajakaan.
Takaiskunvaimentimien ero oli Jyväskylän Autotarvikkeen testerillä 15%, kun Meidän Katsastuksen testeri näytti 19%.
Loputtomat natinat
Ennen huoltoa koitin myös löytää Leonista viimeiset natinat korjattavaksi. Talvella auto natisi ajoittain sieltä täältä, mutta ainahan autot natisevat talvella. Ilmojen lämmettyä nollan tuntumaan bongasin jostain oikealta silloin tällöin kuuluvan uuden natinan, mutta vaikka ajoimme mieheni kanssa autolla 60 km testilenkin, en saanut spotattua paikkaa, mistä ääni kuuluu.
Kerroin huollossa, että ehkä B-pilari, mutta huolto ei saanut koko ääntä kuuluviin. Olisin tosin ollut aika yllättynyt jos äänenlähde olisi löytynyt...
Kun ilmat lämpenivät 10 asteen tienoille, alkoi oikea puoli natista toden teolla. En käsitä mistä ääni tulee, sillä ovethan on eristetty viime syksynä viisinkertaisesti! Eikä vika ole varmaan minun päässäni, vaikka mieheni vitsaileekin, että eniten autossa narisee sen kuljettaja... :’D Hänkin nimittäin taannoin hermostui ääneen niin, että kävi hakkaamaan ovea kesken ajon!
Viime syksynä takaluukun ääntä koitettiin korjata (ääninäyte tässä) eikä sekään kuulu täysin hiljenneen, mutta tähän korkeaan uuteen ääneen nähden se on sentään paljon siedettävämpi, koska ääni on matalampi.
Välillä tuntuu, että koko auton saisi laittaa paaliin koska olen niin stressaantunut noiden äänien takia, vaikka muuten se on ollut ihan superhyvä! Tarkoituksena olisikin sopia kesäksi Audiovisionin kanssa auton lattian äänieristyksen tekeminen (vähentää rengasmelua) ja samalla pyytää etsimään ja hiljentämään tuo raivostuttava natina.
Alkaa pikkuhiljaa tuntua taas siltä, että kuulosuojaimille voisi olla käyttöä.
Keskustelu
Melkein huvittaa että vm. 2015 ja alle 30tkm ajettuun autoon pitää lisätä öljyä jopa 15tkm vaihtovälin aikana. 2000-malliseen 300t+ ajettuun ei tarvitse...
Naurattaisi ellen tietäisi kuinka huonoja moottoreita VAG-konserni on tehnyt viimeiset 10 vuotta. Ajo-ominaisuudet ovat hyviä mutta hinta niistä on kyllä kohtuuton. Päästöskandaalin nyt voi jättää omaan arvoonsa koska samaa puliveivausta harrastavat ihan kaikki muutkin.
Milloinkas Leonin huolto-ohjelmassa on ilmansuodattimen ja tulppien vaihto? Kyseiset komponentit kun ovat vaihdettavista osista moottorin toiminnan kannalta ehdottomasti tärkeimmät, luonnollisesti öljyn ja suodattimen lisäksi. 50tkm samoilla tulpilla vm. 2000 mallissa, ja oli tulpat sitten sen näköisetkin. Nykymoottoreissa tulpat ovat vielä paljon kovemmalla rasituksella kun litratehot ovat ihan jotain muuta.
LL-huollot ovat kyllä todella mahtava keksintö, autotehtaan näkökulmasta. Autotehdasta ei todellakaan kiinnosta kuin se ensimmäinen omistaja jolta rahat tulevat. Ja kun LL-ohjelma mahdollisesti on halvempi kuin tavallinen, totta kai nuukaileva volkkaristi sitä noudattaa. Seuraavat käyttäjät sitten maksavat sen laskun kun moottori on aivan järkyttävässä mäskissä joka johtaa toimintahäiriöihin tai pahimmillaan täystuhoon.
Leonissa ilmeisesti on softassa ominaisuus joka estää käynnistyksen jos akkujännite on liian alhainen? Akkujännite on kieltämättä hieman alhainen, mutta ei mikään ihme jos autossa on sattunut vaikka olemaan testeri kiinni ja siksi sytytysvirrat päällä viimeisen puoli tuntia ennen akkujännitteen tarkistusta. Akun oikeasta kunnosta kertoo vasta kuormituksen alainen testi, ts. kuinka alas jännite kyykkää startatessa. Tokihan akkutesteri vastaavan monesti tekee, joten voihan tuo olla tehtykin.
Usein toistuvat startit lienevät syy hieman vajaaseen jännitteeseen, liikkeellä ollessa en usko että niin paljon voisi kulutusta olla etteikö auton laturissa potku riittäisi, kun tässä autossa ei edes ole käytännössä mitään ulkoisia sähkönkuluttajia. Ellei sitten ole usb-laturi tms. aina kiinni.
Ilmastoinnin huoltoon on yksi hyvä sääntö. Jos se toimii, älä koske siihen.
Kaikki muu on ihan silkkaa rahanhukkaa. Huoltolaite ainoastaan imaisee kylmäaineet ja öljyt talteen, tekee alipainetestin, ja lykkää samat kylmäaineet ja uudet öljyt takaisin. Ei minkäänlaista lisäarvoa jos ilmastointi toimii moitteetta. Öljyjä ei ole tarvis vaihtaa, jos tarvisi niin autojen ilmastoinnit eivät toimisi yli kymmentä vuotta koskematta, ja kuitenkin ne toimivat. Alipainetestillä etsitään vuotoja, mutta testi on niin epätarkka että jos siinä havaitaan vuoto, on kuljettaja jo huomannut että ilmastointi ei toimi. Normaalisti ilmastointilaitteessa on sisällä suurempi paine kuin ulkopuolella, testi tehdään toisin päin jolla pienet vuodot monesti sulkeutuvat. Pienet vuodot paljastuvat ainoastaan typpitestillä, jossa laitteisto täytetään testikaasulla (typellä) ja seurataan paineen laskua _pitkään_ (useita tunteja vähintään). Tämä ei ymmärrettävästi kuulu normaalin 50-100e ilmastointihuollon hintaan.
Iskaritestin kanssa on sama ongelma kuin alipainetestissäkin, sillä näkee vian vasta kun se on niin suuri että se pitäisi kyllä huomata jo ihan ajossakin. Iskaritestissä on niin paljon muuttuvia tekijöitä, että katsastusasematkin käyttävät sitä vain ilmaisemaan täysin pimeitä iskareita. Sen mitä sillä näkee, on puolien välinen suuri ero. Siinäkin tulee heittoja jo siitä että autossa on eri painoinen kuljettaja, auto on ollut toinen kylki aurinkoon päin ja siksi toisen puolen renkaissa on näin 0.3bar enemmän painetta jne.
Autojen erilaiset alustarakenteet aiheuttavat sen, että itse lukemat eivät ole mitenkään päin vertailukelpoisia, ainoa tiä tosiaan näkee on suuri puoliero. Em. syistä pienet puolierot eivät näy mitenkään päin luotettavasti.
Jälleen kerran hyvä kirjoitus. Natinat tosiaan eivät noin uuteen autoon kuulu. Toivottavasti saadaan vähenemään..
Kiitos mahtavan pitkästä kommentista! :)
Leoniin piti lisätä öljy ekaa kertaa joskus 11 tkm tienoilla. Olisikohan silloin moottorissa ollut just tehtaan lisäämänä vaan se 4 litraa öljyä eli tikun puoliväliin? En tullut kevään huoltoa enne katsoneeksi, miten paljon siitä oli öljynvaihdon jälkeisenä 9000 km matkalla kadonnut.
Leonin raitisilmansuodatin vaihdettiin tässä 30 tkm, joten olisikohan seuraava vaihto sittem 60 tkm kohdalla? Tulppien vaihtoajasta en tiedä, täytyy kysyä kun seuraavan kerran oon yhteydessä huoltoneuvojaan.
Luulen, että suurin osa autonomistajista menee vaan huolto-ohjelman mukaan eikä edes ajattele vaihtoehtoa, ellei ole harrastuneisuutta tai huollossa erityisesti suositella vuosittaista vaihtoa. LongLife-huolto toimii varmaan lämpimämmissä maissa, mutta Suomen oloissa ja pätkäajolla huoltoneuvojani suositteli vaihtamaan vuosittain. Vähän halvempihan se taitaa olla vuosittaiseen vaihtoon verrattuna; en usko että tavisöljy olisi niin paljon halvempaa että saisi kaksi vaihtoa yhden hinnalla.
En tiedä onko Leonissa softassa käynnitymisen esto, jos jännite on liian matala. Millaista jännitettä voisi pitä rajana, jos käynnistäessä mittaa jännitteen? Luulen että noiden testeri tekee tarkistuksen viimeisen päälle, kun huolto-ohjelmas erikseen määrätään käyttämään juuri tiettyä VAS 6161 -testeriä.
Opin huolon jälkeen testaamaan akun jännitteen prosentteina ihan mittaristosta. Painetaan tripin nollauspainiketta niin pitkään, että se näyttää ruudulla tekstin "battery" tms ja sitten kun irrottaa napista, saa akun latausprosentin. Yksi aamu töihin lähtiesssä jännite oli 60 %. Kahdeksan kilometrin matkalla annoin startstopin sammuttaa auton 5 kertaa ja töissä akun jännite oli silti 70 %! Ajattelin sitten, että johtuu siitä että auto on juuri ollut käynnissä, mutta iltapäivällä jännite oli edelleen 70 %. Ei mitään järkeä...
Luulen että oikeampi ilmastointihuolto mulle olisi joku tuuletus vai miksi sellaista kutsutaan. Polossa 3,5 vuoden kohdalla alkoi sisäilma olla tunkkaista ja ajattelin että se tarttee ilmastointihuollon mutta eihän se perustaso vaihda kuin aineet. Haluan tämän auton kanssa bälttää sen että se alkaa haista tunkkaiselle sisältä.
Vähän outoja nuo iskaritestit tosiaan, kun ei ole edes mitään selkeää rajaa missä pomppaisi katsastuksesta. Vaan katsastajan ammattitaitoa on tietää onko hyvä vai ei. Hieno perustelu tuo auringonpaistekin eri tulokselle! Vaikka nyt ei sitä ollutkaan niin silti kertoo miten kaikki vaikuttaa.
Varmaan halvoissa autoissa natinoita voi olla, mutta tämä jatkuva natina 32 ke autossa missä koeajokappaleessa ei ollut mitään natinoita, on raivostuttavaa! Äänieristysmies sanoi, että natinat on aina aika hankalia, mutta hän koittaa saada niitä hiljaiseksi. Toivottavasti saa, sillä sitten jos lattiakin on on eristetty ja ovet tms natisee edelleen, niin natinat eroaa vielä kovemmin...
Onneksi ajelen autolla, jolla on ajettu jo reilusti yli 300tkm. Eikä vieläkäkään tarvitse vaihtovälillä öljyä lisätä.
Mutta auto onkin ajalta, jolloin ihmiset halusi pitää autonsa kunnossa mahdollisimman pikään. Eikä tuollaisista idioottimaisista 30tkm. öljynvaihtoväleistä puhunut kukaan.
Mobil 1 ESP 5W-30 on niin edullista (ja hyvää) ettei autossa kannata muuta käyttääkään. Itse teen niin, että vaihtovälin puolivälissä (ts. noin kerran vuodessa) imaisen alipainepumpulla öljyt pois lämpimästä koneesta öljyntarkistustikun putken kautta ja kaadan tämän jälkeen koneeseen uudet öljyt ilman öljynsuodattimen vaihtoa. Aikaa menee ehkä 15-20 minuuttia. Auton käytän kuitenkin virallisessa huollossa auton ehdottamaan aikaan, että saan huoltokirjamerkinnät (ja suodatinkin vaihtuu). Tämän operaation vuosikustannukset ovat 4,5 öljylitran hinta, mikä on aika vähäinen summa autoilun kokonaiskustannuksiin nähden, mutta tarjoaa mielenrauhan siitä, että kone ja turbo pelaavat ongelmitta mahdollisimman pitkään. Jäteöljyt voi ainakin meilläpäin viedä ilmaiseksi kaupungin jätteenkeräyspisteelle. Sopiva pumppu löytyy esim. Biltemasta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Oljyt-ja-rasvat/Imupumppu-2000017049/
Kimmo: Olisi kyllä toivottavaa, ettei tarvitsisi lisätä vaihtovälin aikana. Mutta mitä oli öljynvaihtovälit ennen idioottimaisia 30 tkm välejä ja mikä siitä tekee idioottimaisen?
Pohjoisen karpaasi: Juu hintaero on kyllä niin pieni, että ei oikeastaan järkeä käyttää huonompaa öljyä. Sulla on kätevä taktiikka, säästää sen ylimääräisen öljynvaihdon työn hinnan. Ja suodattimen. :)
30tkm öljynvaihtoväli on idioottimainen tuollaisessa pätkä ajossa öljyn karstoittumisen vuoksi. Maantie ajossa toi 30tkm on siedettävämpi mutta oma kantti ei kestäisi ajaa noin kauaa samoilla öljyillä. Ennen oli tyypillinen öljynvaihtoväli noin 15tkm, mikä on varsin hyvä vaihtoväli minun mielestä.
Omassa autossa on öljynvaihtoväli 40tkm (!) ja automaattivaihteiston öljynvaihtoväli 120tkm. Öljyt menee moottoriin kahdesti vuodessa vaihtoon, se ei oo niin kallista, ja laatikko öljyt kerran vuodessa, tosin kilsojakin tulee vähän ajoista riippuen 45-60tkm vuoteen.
Raitis- eli sisäilmasuodattimen kunto on moottorin kannalta yhdentekevä, mutta ei tietenkään matkustajien. Sen ongelmaksi tulee lähinnä tukkeutuminen.Onhan se toki myös otollinen kasvualusta kaiken maailman sienikasvustoille, jos se vuorotellen saa liää likaa ja kosteutta. Niinpä se on hyvä vaihtaa vuosittain.
Oleellista sen sijaan on moottorin ilmansuodattimen pitäminen kunnossa. Sen tukkeutuminen lisää kulutusta ja heikentää moottorin tehoa. Pahimmillaan suodatinpaperiin voi tulla reikiä, jolloin se päästää likaista ilmaa moottoriin, ja tämä kuluttaa moottoria tavallista nopeammin.
Sytytystulppien kestoikä piteni dramaattisesti 90-luvun alussa, kun bensiiniin lakattiin lisäämästä lyijytetraetyyliä. Se muodosti tulppiin sähköä johtavaa karstaa, joka heikensi tulppien kykyä tuottaa kipinää Silti tulppien vaihto on silloin tällöin paikallaan, mutta kyllä ne sentään reilusti yli 50 000 km kestävät.
Perushuloltojen tekeminen ja tarvikkeet eivät kuitenkaan maksa maltaita, ei niistä kilometriä kohti monta senttiä kerry. Niinpä huolloista ja öljynvaihdoista tnkiminen on väärää säästöä.
Vielä tuosta akkuasiasta. Kunnossa oleva latausjärjestelmä tuottaa sähköä tarpeeksi ilman moottorin huudattamistakin. Akun latautumista hillitsee ennen kaikkea akun kyky ottaa varausta vastaan. Mitä kylmempää, sitä vähemmän akku ottaa virtaa. Kyseessähän on kemiallinen reaktio, ja ne ovat voimakkaasti lämpötilasta riippuvaisia. Jos pakaksta on 25 astetta, muutaman ensimmäisen minuutin jälkeen akun vastaanottaman virran voimakkuus laskee rajusti, se on yleensä vain 1–2 ampeeria. Jos akun kapasiteetti on esim. 55 ampeerituntia, ja tästä on kulutettu vaikka kymmenesosa, varaustilan palauttaminen vaatii jopa viiden tunnin ajon! Pakkasella auto siis kaipaa pitkiä ajomatkoja tai vaihtoehtoisesti akun lataamista verkkovirtalaturilla.
Akun purkautuessa sen lyijylevyjen pinnalle muodostuu lyijysulfaattia. Ladattaessa se taas hajoaa. Jos akku on heikossa varaustilassa, levyjen pinnalle muodostunut lyijysulfaatti kiteytyy. Se ei hajoa enää lataamalla, vaan estää akkuhappoa pääsemästä tekemisiin lyijyn kanssa. Aktiivinen pinta vähenee j akun kapasiteetti eli sähkömäärä laskee. Autoilija joutuu käymään akkukaupassa ennen aikojaan. Siksi on tärkeää huolehtia akun varaustilasta.
Oleellisin asia on, että auton latausjärjestelmä tuottaa sähköä riittävästi. Sen mittaaminen on helppoa, laitetaan vain jännitemittari (vaikka tavallinen yleismittari) akun napojen väliin. Jännitteel pitäisi olla yli 14 volttia, kun mottori käy. Oikein kuumalla kelillä jännite voi jäädä hieman alemmas, koska jännitesäätimessä on useimmiten lämpötilakompensointi. Akku ei tarvitse lämpimässä yhtä korkeaa latausjännitettä kuin kylmässä.
Öjynvaihtovälit olivat ennen vanhaan naurettavan lyhitä. Kuplavolkkarin öljyt oli aihdettava 2500 kilometrin välein. Kuplassa ei enää ollut rarvauskohteita, mutta aikoinaan autojen alustan rasvanippelit kaipasivat rasvaa jopa 750 km välein!
Sopva öljynvaihtoväli siippuu ajomäärästä. Ratkaisusi vaihtaa öljyt kerran vuodessa on fiksu. Öljynvaihdon tarpeellisuus riippuu ennen kaikkea siitä, mitenöljyn ominaisuudet ovat säilyneet. Tärkeimpiin niistä kuuluu kyky sitoa ja neutraloida happamia palamisjätteitä, jotka muodostavat happoja öljyyn joutuneen kosteuden eli veden kanssa. Asiantuntijat puhuvat öljyn emäsreservistä.
Öljy myös kerää likaa itseensä, ja kaikkea sitä ei suodatin pysty poistamaan. Se myös ajan mittaan ohenee, ja sen voitelukyky heikkenee. Nuo mainitut asiantuntijat puhuvat öljyn leikkautumisesta.
30 000 km öljynvaihtoväli on hyvä, jos ajetaan vaikkapa 60 000 km vuodessa. Jos sen sijaan kilometrejä kertyy 15 000 km, vuosittainen öljynvaihto on hyvä ratkaisu. Pätkäajo varsinkin talvella kerää myös öljyyn kosteutta. Hiilivetyjen palaessa syntyy paljon vettä, josta suurin osa poistuu pakokaasuina, mutta jonkin verran tätä höyryä pääsee myös mäntien ohi kampikammioon, jossa sitä tiivistyy öljyn joukkoon. Talvella öljy ei lämpene riittävästi, jotta vesi haihtuisi pois.
Pätkäajossa hiljalleen tyhjenevän akun ongelman olen itse ratkaissut lataamalla automaattilaturilla akun täyteen ennen talvea, eli loka-marraskuussa. Piuhat kiinni illalla ja aamulla akku on täydessä tikissä. Tai viimeistään viikonlopun aikana :). Sopivia latureita saanee halvemmallakin, mutta itsellä on ainakin toiminut hyvin tämä malli: http://www.motonet.fi/fi/tuote/455547/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-50-Polar-12-V5-A
Kiitos kaikille mahtavan pitkistä kommenteista! Niitä on tosi kiva lukea ja oppia uutta. :)
Petri:
Ohhoh, sun 40 tkm öljynvaihtoväli on ihan sairaan pitkä! Mikä automerkki on kyseessä?
Luulen että 30 tkm öljynvaihtoväli on ok, kun ajetaan jossain keski-euroopassa maantieajoa. Täällä ei tosiaan tee mieli pitää yli vuotta samoja öljyjä. Tosin en osaa ajatella, mitä tekisin sitten, jos ajaisin vuodessa sen 30 tkm. Varmaan sitten vaihtaisin vain kerran vuodessa, koska olisi myös maantieajoa tasaamassa.
Tapio:
Raitisilmasuodatin meni Leonista nyt kahden vuoden kohdalla ekaa kertaa vaihtoon. Onko se se osa, mikä vaikuttaa nimensä mukaisesti sisäilman laatuun? Nyt tuntuu tyhmältä kysymykseltä, koska nimi viittaisi juuri siihen… En tiedä onko sen vaihto huolto-ohjelmassa seuraavan kerran vuoden vai kahden päästä.
Olet oikeassa siinä, että kaikkiin autoilun kustannuksiin verrattuna huollot lopulta ovat aika vähän. Jos miettii vaikka arvon alenemista … no ei mietitä, tulee vaan paha mieli. :D
Selvityksesi akun tekniikasta ja öljyn vaihtovälin perusteluista olivat mielenkiintoista luettavaa. Kiitos!
Minustakin moottorin korkeammat kierrokset tuntuvat oudoilta akun lataamiseksi, mutta en tunne aihetta niin paljon että voisin sanoa siitä mitään. Ehkä voisin kysyä vielä toisen mielipiteen jostain muualta? Huoltoneuvojani on kyllä hyvin kokenut joten luotan häneen vahvasti, mutta silti… Hurjalta kuulostaa kyllä tuo, että autolla pitäisi ajaa 5 tuntia että saisi palautettua täyden varauksen! Miten edes autoni on kestänyt viime talvea, kun 6 viikkoa ajoin sillä lähinnä 8 km pätkäajoa töihin, kauppaan ja kotiin.
Mikä muuten lasketaan heikoksi varaukseksi? Leon näyttää 60-70 % mitä olen sitä viime aikoina katsonut ennen liikkeelle lähtöä.
En tiennytkään että öljy voi “vettyä” talvella. Olen vain kuullut siitä, miten tankkia ei kannattaisi pitää talvella kovin tyhjänä, ettei siihen pääse kondensiovettä.
Pohjoisen karpaasi:
Minä sain myös ohjeen ladata akku täyteen ulkoisella laturilla ennen talvea. Sain pari vuotta sitten Defa SmartCharge 4A:n mutta en ole testannut sitä kertaakaan. Ehkä täytyy syksyllä.
Akusta: pakkaskylmä akku ei ota kunnolla latausvirtaa vastaan eli täyteeen latautuminen vie todellakin todella pitkään. Siksi erillisellä laturilla lataaminen on suositeltavaa jos akun kunto tai varaustila epäilyttää. Vähän heikompikin akku riittää kesällä, mutta talvella voi olla että akku ei kertakaikkiaan anna tarpeeksi virtaa koneen pyöräyttämiseksi käyntiin. Sinun Leonisi on vielä sen verran uusi, että voisi kuvitella, että akku itsessään ei ole vielä vaihtokunnossa, vaan kaipaa vain lisää latausta. Akku kannattaa talvella ladata täyteen myös siitä syystä, että tyhjä akku jäätyy helpommin pakkasella ja siitä tulee kerralla entinen jos näin käy. Täyteen varatun akun pakkaskesto on noin -70 astetta ja 40% varauksella akku jäätyy -25 asteessa. Lähes tyhjä akku taas jäätyy jopa kymmenessä pakkasasteessa. Tai näin ainakin Google tiesi. Tuo Defa SmartCharge 4A vaikuttaa muuten tuotekuvauksen perusteella aivan toimivalta laturilta eli kannattaa ottaa käyttöön :).
Omiin autoihin olen vaihtotilanteessa ostanut isoimman akun, mikä vain paikalle sopii, ei vara nääs venettä kaada kylmäkäynnistystilanteessa.
Öljystä: siihen todellakin kondensoituu vettä pätkäajossa talvella, itsellä on käynyt sekä VW Golfissa että Audi A4:ssä (molemmat bensiinejä) siten, että auto ilmoittaa pakkasaamuna, että öljynpaine on liian matala ja ajoa ei saa jatkaa/aloittaa. Tämä johtui molemmissa tapauksissa luullakseni siitä, että öljyn imuputken siivilä (joka on öljypohjassa) meni jäästä tukkoon. Lisälämmitys sai öljyt ja autot taas liikkeelle. Paras onkin vaihtaa öljyt alkutalvesta, ajaa auton moottori välillä kunnolla kuumaksi ja käyttää moottorinlämmitintä tarpeeksi pitkään ennen liikkeellelähtöä. Öljyn seassa oleva vesi saattaa synnyttää myös kermamaista majoneesia öljykorkkiin, ks. http://i45.tinypic.com/30acifk.jpg.
PS. Kannattaa muuten tarkasti seurata nimimerkin Tapio kirjoituksia, sillä uskon kirjoittajan olevan autotekniikan tietämyksen grand old man :-)
Kiitos jälleen perusteellisesta kommentista ja vinkeistä! :)
Leonissa on tosiaan uusi akku, joten luulisi että se on ihan kunnossa, kun huollon akkutesterikin niin väitti. Toisaalta Polon akku kuoli mystisesti jo alle kolmen vuoden jälkeen. Talvella akku loppui kahteen kertaan ja kun sitten vein sen huoltioon, selvisi että akku oli entinen... http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/ja-sitten-kuolo-korjasi-polon-akun
Onpa jännä, että sulla on suorastaan kahdella autolla käynyt tuo että öljynpaine on liian matala. Luulisi etä juuri minulla sitä tapahtuisi, kun ajan van pätkäajoa. Toisaalta auto on kyllä lähes aina lämmityksessä.
Tuo öljymajoneesikuva on kyllä aika hurja, enpä tiennyt tuollaisenkaan olevan mahdollista... :O
Tapion kommentit ovat kyllä todella hyviä! Mutta niin ovat kyllä sinunkin. :)