03.05.2015

Leonin luovutushuolto

Osoite kopioitu

Uusi automme ei suinkaan ollut valmis myytäväksi heti, kun se oli kärrätty Jyväskylään, vaan sille piti tehdä vielä luovutushuolto. Siinä auto käydään läpi vielä kertaalleen, kuljetustila deaktivoidaan ja tehdään muita pieniä säätöjä ja tarkistuksia.

Pääsin seuraamaan Leonin luovutushuoltoa Jyväskylän Autotarvikkeen Sorastajantien Direct Express -huoltoon keskiviikkona. Myyjämme Jarno keksi jo kauppoja tehdessä, että voisin tulla sitä katsomaan ja minähän olin tietysti heti valmiina! :)

Luovutushuollon alkajaisiksi Leon ajettiin huollon halliin esittelyautojen hallista, jossa se oli odotellut pari päivää jatkotoimenpiteitä pestynä ja rekisterikilvet kiinnitettynä.

Moottorinlämmitimen asennus

Ensimmäiseksi automekaanikko asensi Leoniin kaupan yhteydessä tilaamani Defan moottorinlämmittimen ja sisähaaran, koska niissä oli kuulemma eniten hommaa. Asennus näytti minusta varsin yksinkertaiselta: auton pohjasta ja vetoakselin ympäriltä vain poistettiin suojat ja lämmitin kiinnitettiin moottorin pohjaan. Ihmettelin, että liimallako se kiinnitetään, mutta mekaanikon lämmittimeen levittämä valkoinen aine olikin lämpöä johtavaa tahnaa. Insinööri innostui: sama juttu kuin tietokoneen prosessorin ja jäähdytinsiilin välissä!

Defa moottorinlämmitin kiinnitettynä moottoriin. Se on siis tuon mustan johdon päässä oleva häkkyrä. Kovin on pieni osa kyseessä! Kuva on otettu auton alta takaapäin. 

Hankalinta lämmittimen asennuksessa oli pistorasian kiinnitys puskuriin. Itse pistoke asettui kivasti suoraan Leonin etusäleikköön ilman ylimääräisiä porailuja, mutta sen vastakappaleen kiinnitys vaati avuksi toisen mekaanikon. Yhdessä mekaanikot vetivät auton etuosan pohjamuovia niin, että toinen sai ujutettua kätensä ja johdon ympärillä olevan kiinnitysmutterin kohti pistoketta. Näytti aika hurjalta, miten paljon pohjamuovia taivutettiin, mutta niin se vain palasi alkuperäiseen muotoonsa. Kun vastakappalemutteri sitten oli saatu tuotua pistokkeen lähelle, se oli helppo ruuvata kiinni.

Kuinka monta mekaanikkoa tarvitaan moottorinlämmittimen pistorasian kiinnittämiseen?

Seuraavaksi mekaanikko porasi sisätilanlämmitimen pistoketta varten reiän rintapeltiin, joka erottaa auton matkustamon ja moottoritilan toisistaan. Pistokkeen johto vietiin siitä läpi ja tiivistettiin kumilla. Sitten pistoke kiinnitettiin autoon, johdot yhdistettiin moottoritilassa ja kiinnitettiin nippusiteillä auton pohjaan. Viimeiseksi mekaanikko ruuvasi vielä Defa Termini -sisätilalämmittimen jalkatilan kylkeen.

Moottorinlämmittimen sisähaaran johdon vienti rintapellin läpi.

Luovutushuolto

Lämmitinjuttujen asentamiseen meni noin tunti, minkä jälkeen oli itse luovutushuollon vuoro. Uudessa autossa ei käytännössä ole mitään huollettavaa, vaan kyseessä on ennemminkin pitkä lista erilaisia tarkastuksia. Osa huoltoluettelon tehtävistä oli myös suoritettu jo jossain vaiheessa aiemmin; mm. kuljetussuojien poisto korista (maahantulotarkastuksessa) ja istuimista sekä mattojen asennus.

Auton moottoritilasta tarkistettiin kaikkien nesteiden määrät (öljy, jäähdytysneste ja jarruneste) ja täytettiin ikkunanpesuainesäiliö. Leonin moottoria ei muuten ole peitetty muovisella kuorella kuten Polossa oli, vaan se on perinteisesti esillä.

Leonin moottoritila.

Akun kunto tarkastettiin testerillä ja sen liittimien tiukkuus käsin. Leonin akku on jännässä kankaisessa pesässä moottoritilassa. Se nähtävästi vähän suojaa akkua kylmältä ja pysyyhän se siellä myös siistimpänä. 

Akun kunto testattiin testerillä. Käynnistysteho oli sen mukaan 97% eli hyvä.

Leonin akun pesä oli niin hauska, että se ansaitsee omat kuvansa. Siellä akku pysyy hyvässä suojassa.

Renkaista tsekattiin sekä kunto että rengaspaineet. Lisäksi pyörien pultit kiristettiin 120 Nm ohjetiukkuuteen.

Leonin renkaiden paine oli käsittämättömältä kuulostava 3,5 bar, mutta kyse olikin kuulemma kuljetuspaineista. Aiemmin rengasliikkeessä työskennellyt mekaanikko laski paineet 2,4 bariin, mikä on kuulemma parempi kuin Leonin suosituspaineet 2,0 bar edessä ja 2,2 bar takana. Vararenkaan paine tarkistettiin tietysti myös. Leonin 18" vararengas on kapea donitsi, joten sen paine piti olla niinkin korkea kuin 4,2 bar. 

Järjestelmätesterillä autosta deaktivoitiin kuljetustila, jonka ideana on pitää autossa aktiivisena mahdollisimman vähän toimintoja, jotta akku ei kulu turhaan kuljetuksen aikana. Rajoitetusti toimivia asioita voivat olla mm. ilmastointi, sisävalot ja radio. Tarkka ominaisuuslista minulle ei selvinnyt, mutta ehkä sillä ei ole väliäkään.

Mekaanikko deaktivoi Leonin kuljetustilaa. Auton OBD-pistokkeessa oli kiinni langaton lähetin, joka oli yhteydessä läppärillä olevaan sovellukseen.

Luovutushuollossa auton pinnat ja sisäosat tarkistetaan vielä kerran, että ovat siistit ja puhtaat. Keli oli tähän hommaan vähän hankala, sillä vettä satoi kaatamalla ja autohan oli heti ravassa, kun mekaanikko vain kävi kiertämässä pihan tarkistuslistaan kuuluvalla koeajolla ja ajoi auton esittelyhalliin luovutusta odottamaan. Samoin tuulilasi ja ajovalot olivat puhtaammat ennen huoltoa, sillä huollossa testattiin ikkunanpesimien toiminta ja siinähän sitten ajovalotkin valuivat pesunestettä - pesimet kyllä selkeästi toimivat.

Auton pintojen puhtauden ja virheettömyyden katselu oli aika ylimalkainen ja huomautinkin mekaanikolle, että voisiko hän pyyhkäistä kuljettajan oven B-pilariin jättämänsä sormenjäljet pois. Tämä oli virhe! Mekaanikko käytti pyyhkimiseen ikkunanpesuainetta ja uutta puhdasta rättiä, mutta siitä jäi silti välittömästi pyyhintäjäljet B-pilarin muoviseen pianolakattuun pintaan. :( B-pilarit olivat Polossa samanlaiset ja niiden pitäminen täysin naarmuttomina on materiaalin vuoksi kyllä mielestäni täysi mahdottomuus. Päätin siis antaa tämän mennä sormien läpi, vaikka myyjälle siitä mainitsinkin luovutuksen yhteydessä. (Kyse on siis tietyssä kulmassa näkyvistä pyyhkimisen aiheuttamista mikronaarmuista, joilta ei voi välttyä muillakaan pinnoilla, kun autoa aletaan pestä.)

Kuljettajan oven B-pilarin mikronaarmut näkyvät vasemman puoleisessa palkissa pystyraitoina pilven yläpuolella. (Silmä erottaa naarmut paljon helpommin kuin kamera, joten niiden esiinsaaminen valokuvasta vaati kuvan överiylikäsittelyn.)

Huoltoa seuratessani kävin läpi Leonin maalipintoja, mutta en huomannut niistä kuin pari aavistuksenomaista tietyssä kulmassa näkyvää mikronaarmua, jotka olivat varmaan tulleet pesussa. Lisäksi yhdestä vanteesta huomasin 1,5 cm pituisen ohuen naarmun. Summa summarum, mitään valittamisen aihetta en maalipinnoista huomannut.

Luovutushuollon tehtävälistaan kuuluu myös sellaiset yksinkertaiset, mutta kuitenkin tärkeät asiat kuin kellon säätö ja radiokanavien viritys. Yllättävämpänä osana huollon viimeistelytöihin kuului asiakkaan matkapuhelimen ja auton hands-free laitteen bluetooth-yhteyden konffaus, minkä teki myyjä ennen luovutusta.

Yhteenveto

Tällaisia juttuja luovutushuoltoon pääpiirteissään kuuluu. Ihan mielenkiintoista oli päästä seuraamaan sitä! Alla olevasta kuvasta näkyy koko tehtävälista, jonka läpikäymiseen meni aikaa 1,5 h. Mekaanikko ei erikseen selittänyt minulle jokaista vaihetta mitä teki, vaan teki juttuja rutiininomaisesti ja kävi vain välillä vilkuilemassa, että mitä tehtävälistaan vielä kuului. Minä sitten välissä kyselin, että mitä nyt vuorossa; esimerkiksi kun mekaanikko tutki takarenkaan ripustuksia. Mahdollisten kuljetustukien poisto (ei ollut) ja jarrujärjestelmien vuotojen silmämääräinen tarkistus oli siinä kyseessä.

Luovutushuollon huoltoluettelo; ensimmäisessä sivussa kiinni myös akkutesterin tulos. 

Omasta mielestäni luovutushuoltoon pitäisi kuulua myös ohjauskulmien ja valojen suuntaus. Harrastajafoorumeilta olen lueskellut, että ne voivat olla välillä mitä sattuu. Nuo tarkistukset olisi voinut tietty tinkiä autoon kaupan päälle jos olisin tajunnut. Nyt jätin pyörien suuntauksen Rengasnuoran tehtäväksi uusien kesärenkaiden asennuksen yhteyteen ja valoista sitten reklamoi, jos tuntuu, että eivät valaise kunnolla. Tässä asiassa meinasin konsultoida valoista tarkkaa kaveriani, jolla on myös ledeillä varustettu Seat Leon (jonka valot oli pitänyt suunnata uusiksi, koska ne olivat olleet väärin.)

Osoite kopioitu

Keskustelu

PEs
06.05.2015 18.39

Oman Leonin pyörienkulmat säädettiin 50tkm kohdalla pari viikkoa sitten.
No eihän nuo olleet ihan kohdallaan.
Nyt auto kulkee paremmin suoraan eikä tarvitse "ajaa" ihan niin paljon.
Olisi tarvinnut vaan tehdä säätö jo aikaisemmin kun talvirenkaisa oikea eturengas kulunut enemmän kuin muut.

Jenni
11.05.2015 20.52

Voi ei, ikävä kuulla että Leonisi kulmat oli mitä sattuu ja rengas ehti kulua epätasaisesti. :(

Mulle rengasliike suositteli suuntausta kun kyselin että kannattaisiko se tehdä. Ihan suorassa olivat. Että jos renkaat jossain vaiheessa kuluu, niin ainakin alussa ovat olleet suorassa. Tietty jos johonkin kiveen tai monttuun ajaa, niin saattaa mennä vinoon ja sitten kannattaisi tsekata. Tiedä vaikka Polossakin olisi ollut vinossa, kun ajoin sen joskus katukiveyksen reunaan oikein tömähtäen... Ei vain tullut koskaan tarkistettua.

Jönssi
23.09.2019 22.01

Väärin asennettu Defan lämpöelementti. Olisivat viitsineet edes ohjetta vilkaista. Mutta hyvä tietää, minne autoani en ainakaan vie.

Jenni
23.09.2019 22.23

Jönssi, voisitko kertoa lisää? Mikä siinä on väärin? Ja ehkä ei 4,5 v takaisesta jutusta myöskään voi päätellä koko liikkeen olevan huono?

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Auton hankkiminen Huolto Leonidas Seat Seat Leon

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb