07.10.2013
Ongelmalliset vaihteet
Ensimmäiset kilometrit
Miten vaihteiden pitäisi toimia
Ensihuolto ja ongelmien paluu
Toiseen huoltoon
Pahamaineinen etuvaihtaja toimii lopultakin niin kuin pitää.
Yhteenveto
Syksystä huolimatta ruoho Huoltopilotin luona oli vihreää.
Keskustelu
Mun mielestä 3mm heitto eturattaassa ei ole normaalia. Mutta hyvä, että pyörä nyt toimii!
Pitäskö tässä laittaa Interiin työhakemus "kuulemma tarvitte pyörämekaanikkoa, joka osais hommansa"? Näillä paikkakunnan Intereillä olis kyllä asiakaspalvelussa parannettavaa. Tourulassa mä oon saanu parikin kertaa aika tympeetä palvelua.
No minustakin 3 mm on aika paljon heittoa, luulisi että se nyt ei niin vaikea osa olisi tehdä suoraksi... Mutta sekä Intersportin pyörähuoltaja että Nishikin edustaja molemmat sanoivat, että se on normaalia ja vasta tonnien pyörissä ne ovat ihan suoria.
Oon huomannut samaa Intersportien palvelussa. Tai oikeestaan se on hyvin myyjäkohtaista. Tourulassa on yksi nainen tosi hyvä kenkämyyjä ja toinen on huippu vaatemyyjä. Sitten taas vastapainoksi Tourulassa on yksi miespuolinen kenkämyyjä jota koitan aina vältellä. Ja nyt ei tee enää mieli mennä Asema-aukiolle ollenkaan. Harmi vaan, että Stadiumista ei saa ihan kaikkea. Siellä nimittäin oon kohdanut aina järjestäen hyvää palvelua!
No on kyllä jänniä selityksiä rattaiden kieroudesta. Mä oon käyttöpyöriin vaihdellu noita eturattaitakin ja koko kampisettejäkin. Aina tullu suoria rattaita, vaikka oon ostanu halvinta mitä on löytyny. Käyrän eturattaan pystyy vielä suoristamaankin, jos sen irrottaa ja nuijii vaikka lattiaa vasten. Tää on asia, missä vois leikkiä tyhmää ja vaikka kirjotella fillarifoorumillekin tyyliin "Onko 3mm heitto eturattaissa normaalia? Maahantuojan mukaan se on alle tonnin pyörien ominaisuus."
Tourulassa mun kohdalle on ilmesesti osunu vain niitä miespuoleisia kenkämyyjiä, kun en oo siellä kertaakaan omasta mielestä saanu hyvää/osaavaa palvelua. Stadiumissa on kyllä ihan erilainen meininki. Siellä myyjillä on intoa ja palveluhalukkuutta erilailla.
Nishiki löytänyt vielä halvempia rattaita? Nyt kun muistelen, niin maahantuojan edustaja kertoi että he ovat itsekin oikoneet niitä juuri tuolla tavalla kuin sanoit. Mutta minun pyöräni koottiin Intersportissa, koska myyjä halusi saada toimitettua sen minulle mahdollisimman nopeasti niin kokosi sen itse. (Tämä oli vielä sitä hyvän palvelun vaihetta.)
Fillarifoorumin kierrän kaukaa. Tuosta kun menisi sinne kirjoittamaan, niin se olisi kuin punainen vaate härälle. Foorumi villiintyisi ihan täysin. Siellä vallitsevan mielipiteen mukaan pyörät ei tunnu olevan kunnollisia jos ne ei maksa tuhansia euroja. Ehkä 10% foorumin tekstistä on kunnollisia. Eilen päädyin sinne googlettaessani venttiilikonvertteria ja ketjussa sitten ihmeteltiin, että miksi kyselet täältä etkä googleta...
Etsipä Tourulasta seuraavalla kerralla käsiisi Jane-niminen myyjä, hänen kanssaan on mukava asioida.
Hei!
Fillarin huoltoon löysin oppaan, jonka neuvojen mukaan olen saanut kaikki pyörät toimimaan vähintään tyydyttävästi. Ketjuvaihteiset vaatii hieman enemmän huoltamista kuin napavaihteet. Ensin puhdistetaan ja rasvataan vaijerit. Rasvan laatu tärkeää. Sitten sama vaihteensiirtäjien ja jarrujen nivelille Vannejarrujen akselit likaantuvat ja jumittavat herkästi. Rattaat ja vanteet pestään ja puhditetaan. Tämän jälkeen vasta kannattaa yrittää vaihteiden ja jarrujen säätöä.
Huolto on bisnestä: Asiakkaalla oli pulma ketjuvaihteet eivät oikein toimineet kaksi vuotta vanhassa pyörässä, jolla ajettu n 500 km kaupunkityömatkaa. Merkkiliike esitti 270,-- EUR arvion korjauksista. Tosiasialla uudet ketjut ja vaijerien herkistys (alle 30 min ) posti pulmat.
Öljykannusta valutettiin öljyä laakereihin. Polkimien ulkolaakerien suojatulpat irrotettiin, säädettiin ja öljyttiin laakerit. Ketjut pestiin valopetrolissa, annettiin kuivua, suojaava tunkeutuva spray ja lopuksi ketjuspray ja ylimääräiset rievulla pois. Pyörä kulki kuulemma kevyemmin kuin koskaan. Nyt viides vuosi ilman huolta ja huoltoa menossa. Nämä tuli opeteltua kun heilin pyörän sivuvetojarru ja nuppi kuumeni ja luontoretket päättyivät viimeistään kolmannelle terassille viilentävien juomien luo.
Kiva kuulla, että olet löytänyt parhaat niksit pyörän huoltoon eikä pyörän aiheuttamia tunteita tartte enää viilentää terassilla. :D
270 e kuulostaa ihan järjettömältä hinnalta korjaukselle! Hyvä että selvisi sitten vähemmällä...
Musta tuntuu, että tässä omassa pyörässäni ei neuvojesi mukainenkaan huolto auta, kun vika oli pyörässä ihan uudesta alkaen, jolloin ketjut olivat vielä ihan puhtaat. Nyt käytin pyörän keväthuollossa Huoltopilotissa ja tällä kertaa vaihteet eivät kyllä meneet kohdilleen. Olivat siis syksystä saakka olleet jo vähän huonossa asennossa ja pystyi taas käyttämään äänettömästi vain 6. takaratasta eturattailla 2. ja 3., kun haluaisin että 5. tai 7. toimisi myös noilla kahdella. Pyysin säätämään vaihteet huolella, mutta edelleen sama vika. Pitäisi käydä reklamoimassa, mutta ajattelin tehdä sen kun saan sieltä talvipyörän huollosta.