24.01.2011

Polkupyörä vuorostaan huoltoon

Osoite kopioitu

Mainitsin joskus viime keväänä, että olisi pitänyt viedä polkupyörä huoltoon, mutta myöhästyin, koska kevätsesonki oli juuri alkamassa. Heinäkuussa ajattelin, että ruuhka olisi hellittänyt ja yritin varata Huoltopilottiin aikaa, mutta pyörä olisi joutunut silloinkin olemaan siellä yli viikon eivätkä voineet varata suoraan jotain tiettyä päivää huollolle, joten annoin asian olla. Hoidetaan sitten talvella. En tiedä olisiko muissa polkupyörähuolloissa ollut vähemmän kiirettä, mutta en selvittänyt asiaa, koska Huoltopilotti on ollut vakipaikkani siitä saakka kun sain pyöräni vuonna 1997. Ennen tapasin huollattaa pyörän joka kevät, mutta nykyisillä ajokilometreillä (alle 100 km kuukaudessa, krhm) se ei ole tarpeen.

Pari viikkoa sitten sain lopulta aikaiseksi varata huoltoajan. Nyt sesongin ulkopuolella huollattaminen kävi tosi kätevästi, sillä vuosihuoltoon kuului ilmainen noutopalvelu. Pyörä haettiin työpaikaltani sovittuna aamuna (päivä tosin siirtyi parilla eteenpäin sairastumisen takia) ja iltapäivällä kinusin työkaverilta kyydin Tourulaan hakemaan pyörää. Oih se oli pitkästä aikaa puhdas! Ja toimi muutenkin hyvin pehmeästi ja vaivattomasti.

Pelkäsin että polkupyörään jouduttaisiin vaihtamaan takavanne liian kuluneiden jarrupalojen käytön takia, mutta ei onneksi tarvinnut. Samoin ajattelin että takapakka olisi vaihtokunnossa mutta eipäs ollutkaan. Itse asiassa pyörään ei vaihdettu kuin ihan perusosia eli ketjut, jarrupalat, vaijerit ja olisikohan ollut joitain vaijereiden suojia. Kokonaishinnaksi muodostui 120 e, josta työn osuus oli 84 e ja osat 36 e.

Lisäksi ostin vielä varaosiksi "paremmat" jarrupalat 9 e ja uudet rengasraudat 6 e, koska katkaisin viime keväänä yhden. Olisin halunnut oikeasti metalliset rengasraudat, mutta sellaisia ei ollut myynnissä. Uudet ovat samanlaiset kuin aikaisemmatkin jotka kestivät kyllä monta vuotta. Myös polkupyörähuolto itse käyttää kuulemma samoja rengas"rautoja".

Nyt kelpaa taas ajella.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Nishiki Reno Polkupyöräily

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb