04.12.2017
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
Olen nähnyt tänä syksynä polkupyöristä niin monen värisiä lamppuja, että alkaa olla useampikin värisuora koossa! On ollut punaisia edessä ja valkoisia takana sekä lisäksi vihreitä ja yksi oranssikin valo. Aiempina vuosina bongaamani sininen vielä uupuu, mutta eiköhän sekin tule vastaan ennemmin tai myöhemmin…
Polkupyörä on ajoneuvo ja sen valaisimet ovat saman väriset kuin autoissakin.
Hämärässä ja pimeällä ajaessa polkupyörässä pitää olla eteenpäin osoittava valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä lamppu. Taaksepäin saa osoittaa punainen valo, mutta se ei ole pakollinen.
Väärän värinen valo antaa väärän viestin kulkusuunnasta!
Punainen etuvalo on ehdottomasti yleisin näistä väärin käytetyistä valoista. Punainen on yksiselitteisesti tarkoitettu osoittamaan peräpäätä ja kertomaan muille tienkäyttäjille, että tämä ajoneuvo liikkuu katsojasta poispäin.
Mietipä tilanne, että ajat punainen etuvalo loistaen kohti risteyksessä olevaa pyörätien jatketta. Samaa tietä vastaan on on tulossa auto, joka haluaa kääntyä suojatien yli. Autoilija katsoo, että olet juuri ylittänyt suojatien, koska näkee punaisen valosi. Hän tarkistaa kuolleen kulman ja ajaa samalla suoraan eteesi!
Entä sitten sitten valkoinen takavalo? Mietipä, että olet taas ajamassa kohti pyörätien jatketta. Tällä kertaa auto ajaa samansuuntaisesti kanssasi. Jo ajoissa ennen kääntymistä autoilja havaitsee sinut, mutta luulee, että olet jo ylittänyt risteyksen, koska hän näkee valkoisen valon. Autoilija päättelee, ettei risteyksessä ole ketään väistettäväksi, ei tarkista enää kuollutta kulmaa ja kääntyy taas suoraan eteesi.
Molemmissa tilanteissa kääntyvän autoilijan pitää väistää, mutta hän ei välttämättä tajua, että pyöräilijä tuleekin suoraan alle. Huonosti valaistuissa risteyksissä ja märällä kelillä tilanne vain kärjistyy.
Väärän väriset valot eivät aiheuta vaaratilanteita vain autojen kanssa. Myös toisena pyöräilijänä - kokemuksella - on ikävä tajuta illan pimeydessä, että edessä ole punainen valo tuleekin vauhdilla kohti.
Uudet määräykset sallivat suuntavilkut ja otsalamput
Trafi julkaisi vuonna 2016 uuden määräyksen, joka kevensi polkupyörien valosääntöjä.
Polkupyörässä saa olla useita lamppuja eikä niille ole määritelty minimi- eikä maksimikorkeutta. Niitä ei ole myöskään pakko kiinnittää pyörään, vaan ne voi kiinnittää pyöräilijään itseensä eli esimerkiksi otsalamppu on sallittu.
Polkupyörässä saa myös käyttää keltaisia tai ruskeankeltaisia suuntavilkkuja sekä muita saman värisiä sivuille osoittavia valoja.
Vilkkuvaa pyöränvaloa ei kielletä missään, mutta monissa haastatteluissa Trafin ja poliisin edustajat suosittelevat käyttämään ennemmin kiinteää valoa. Välkkeestä on hankala hahmottaa pyörän nopeutta ja liikkumissuuntaa. Lisäksi se voi lisäksi aiheuttaa joillekin pahoinvointia.
Näy ja tule nähdyksi, mutta älä häikäise!
Olen huomannut, että työmatkapyöräilijät käyttävät ihan kiitettävästi valoja ja myös punaisia takalamppuja näkee paljon. Koululaisilla olisi sen sijaan petrattavaa, sillä pimeitä ja heijastimettomia nuoria tulee vastaan päivittäin.
Pyörän etukorissa oleva kassi kannattaa laittaa niin, ettei se peitä lamppua.
Otsalamppua en käyttäisi ainoana valaisimena. Valon pitäisi näyttää pyörän kulkusuuntaan, mutta valokeila poukkoilee sinne tänne pyöräilijän tarkkaillessa ympäristöään. Sillä voi myös osoittaa suoraan silmään muita kulkijoita.
Vilkkuvat pyöränlamput ovat mielestäni ärsyttäviä. Ne ovat välillä niin häiritseviä stroboja, että pitää katsoa kokonaan pois, kun sellainen tulee vastaan.
On kyllä myönnettävä, että strobovilkun huomaa staattista valoa paremmin paikoissa, joissa on paljon valomainoksia ja autoja. Toisaalta kunnollinen kirkas lamppu näkyy myös kauas, eikä pyöräilijä kuitenkaan mikään hälytysajoneuvo ole.
Joissain pyörissä olen nähnyt jopa auton suuntavilkkua hitaammin välkkyvän valon. Se ei ole hyvä, koska se voi olla pimeänä juuri silloin, kun sinne suuntaan vilkaisee.
Paras pyörän lamppu valaisee tietä ja osoittaa pyörän kulkusuunnan, mutta ei häikäise vastaantulijoita. Kannattaa joskus pysäköidä polkupyörä ja kävellä jonkun matkan päähän katsomaan, miltä se näyttää pimeässä! Värivalot on parempi jättää joulukuuseen ja koirille.
Millaisia kokemuksia teillä on pyörien valoista? Onko värisuora jo koossa? Välkyllä vai ilman?
Keskustelu
Hyvä, että aihe herättää ajatuksia - mutta mikä ihme siinä on, että lähtökohdaksi on pakko ottaa virheitä tekevien mollaaminen ja kaikkitietävä sormenheristely?
Ihmiset eivät tunnetusti muuta käyttäytymistään dissaamalla ja virheistä haukkumalla. Kannattaa kokeilla joskus selkeästi päinvastaista!
Kiitos kommentista! Luulen, että se on suomalainen perisynti, että asiat tule esitettyä negan kautta. Olet oikeassa, että asiat voisi ilmaista myös neuvomalla positiivisemmin. Koitan muistaa ensi kerralla! :)
Editoin myös tekstiä hieman kommenttisi jälkeen, kun jäi vaivaamaan. :)
Saksassahan on jo tovin vaadittu pyöriin ns. STVZO-hyväksytty valo jolle on ilmeisen tarkat vaatimukset. Tärkeimpänä niissä ylälaidan rajaus auton lähivalojen tapaa. Pikkuhiljaa näitä "lähivaloja" on alkanut saamaan paremmin muuallakin. Ja nyt mulla on mm. tällainen valo työmatkakäytössä:
https://www.banggood.com/XANES-SFL03-600LM-XPGLED-German-Standard-Smart-Induction-Bicycle-Light-IPX4-USB-Rechargeable-Large-F-p-1216191.html?ID=224&cur_warehouse=CN
Asiallinen valo, valaistus riittää satunnaisille pimeille tiepätkille, ei häikäse, oma akku ja micro-USB -lataus. Ja tämä kympillä jos jaksaa odottaa kuukauden toimistusta. Kokemusta on lukuisista leditaskulampuista, mutta vaikka niistä enemmän valoa lähteekin ja maastoon sopivat hyvin, on tämä jopa paremmin valaiseva tiellä kun ei tarvitse suunnata eturenkaan eteen.
Hyvältä ja sopuhintaiselta vaikuttaa sun lamppu. :) Meillä on molemmilla Ixon Core IQ2 valot pyörissä juurikin tuolla yläreunan rajauksella. Se on kyllä nerokas keksintö! Valossa on kaksi tehoa, himmeämpi riittää näkymiseen normiajossa ja sitten pimeille pätkille pistän isomman tehon päälle että näkee. https://www.bike-discount.de/en/buy/busch-mueller-ixon-core-iq2-led-headlight-106439
Ottaisin kyllä ilomielin tännekin saksalaisten valosäännöt, mutta lienee valovuoden päässä että sellaiset tänne saataisiin - jos koskaan. Olisi nimittäin enemmän kuin jees, että valokuviota säänneltäisiin, eikä vastaantulijoita voisi sokaista nykyiseen tyyliin.
Missään ei sanota riittääkö jos pyöräilijällä on valo jolla hän näkyy liikenteessä. Esim. kypärävalo on paras. Vai pitääkö olla valo joka valaisee pyöräilijän ajorataa ja mahdollisia esteitä.
Ja huomio, pyöräilijä ajoi ohi jolla oli voimakas kirkas takavalo. Mutta yllätys yllätys, kun hän meni ohi oli takalokasuoja valon takana ja se peitti valon. Valoa ei näkynyt lainkaan, tai hyvin vähän kun ajoin pyörätiellä molemmilla laidoilla.
Onko sininen valo laiton eli saako olla ylimääräsenä valona?