04.06.2013
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
Vaihdoin polkupyörääni vapunaattona kesärenkaat. Helmikuinen talvirenkaidenvaihto-operaatio kävi niin kätevästi, että vaihdoin kesärenkaat ihan vapaaehtoisesti kun ei ollut muutakaan tekemistä. Se taisikin olla vanha ulkokumi, joka oli niin tiukka että sen kanssa meni aina tappeluksi, kun taas nämä nykyiset sujahtavat melko helposti pois vanteelta/vanteelle.
Kirjoitin viimeksi, että en saa millään takajarrujen paloihin samaa määrää välikappaleita, vaan vasen puoli vaatii niitä aina enemmän. Käytin pyörän helmikuussa huollossa ja siellä jarruihin oli saatu sama määrä välikappaleita molemmille puolille. Koska paloja ei tarvinnut siirtää, irrotin takapyörän tyhjentämällä siitä ensin ilmat, jolloin jarruja ei tarvinnut purkaa. Kiinnitettyäni takapyörän takaisin toisen puolen jarrupala otti kuitenkin kiinni vanteeseen ja toisella oli väljää. Kun tarkemmin katsoin takapyörän kiinnitystä, huomasin, että viimeisellä mutterin kiristyksellä se nousee hieman ylös takahaarukan kuopasta ja menee siten vinoon. Painoin sitten rengasta tosi kovaa haarukkaa vasten kiristäessäni pulttia ja sitten jarrupalat taas olivat tasan.
Sain pyörän huoltoon Huoltopilottiin talvella alle viikon varoitusajalla ja sain sen myös takaisin päivässä. Huolto maksoi muistaakseni 140 e, josta työn osuus oli noin puolet ja toinen puolikas osia. Pyörään vaihdettiin ainakin takapakka, ketjut, jarrupalat ja vaijerit.
Polkupyöräni kesärenkaiden vaihto sujui siis vaivattomasti, mutta sitten alkoi ongelmat. Lähtiessäni vapun jälkeisenä aamuna töihin, sain huomata eturenkaan tyhjentyneen. Ilmeisesti olin telonut sisäkumin ulkokumia irrottaessa tai kiinnittäessä, sillä pieni reikä oli kumin sisäsivulla vastapäätä venttiiliä eli kohdassa, josta aina aloitetaan ja lopetetaan ulkokumin laittaminen rengasraudoilla.
Ei muuta kuin paikkaamaan. Muuten hyvä, mutta paikkaliima oli haihtunut taivaan tuuliin. Tuo oli meillä varmaan jo kolmas paikkarasia, jonka liimat ovat hävinneet käytön puutteessa…
Viikonloppuna ostin Intersportista uudenmerkkisen paikkarasian ja paikkasin renkaan. Sunnuntai-iltana kävin tarkistamassa pyörän ennen seuraavaa työpäivää ja huomasin surukseni, että rengas oli jälleen tyhjä! Ei auttanut kuin kaivaa paikkaustarpeet jälleen esiin. Yllättäen reikä oli uuden paikan reunassa eli se ei ilmeisesti ollut kiinnittynyt kunnolla. Kerta se on ensimmäinenkin kun näin käy. Ei muuta kuin paikkaa paikan päälle ja sitten ilma pysyi lopulta renkaassa. Olipahan projekti!
Uudessa paikkarasiassa oli mukana parikin erilaista liitua reiän merkitsemistä varten, mutta ne eivät kumpikaan tarttuneet sisäkumini pintaan. Sen sijaan renkaan karhennukseen tarkoitettu pala oli tässä hiekkapaperia, josta jäi renkaaseen murua. Vanhoissa rasioissa karhennus tehtiin metallisella raastimella, joka oli tehokkaampi eikä siitä irronnut mitään ylimääräistä. Paikatkin olivat paljon ohuempia kuin vanhoissa rasioissa, joten ei jäänyt kovin hyvä kuva tästä vaikka olikin hienon oloinen.
Keskustelu
Ei kommentteja