20.05.2018

Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto

Osoite kopioitu

Autoni alkoi pitää huhtikuun taloudellisuusajokilpailuissa kummallista ääntä. Siitä kuului muutaman tunnin ajon jälkeen *kviik* kun automaatti vaihtoi vaihteen ykköseltä kakkoselle ja hiljaisempi *kviik*, kun se vaihtoi kakkoselta kolmoselle. Kartturini Tero epäili, että äänenlähde olisi Leonin 7-vaihteisen DSG-vaihteiston kytkin.

Kilpailujen jälkeen kiirehdin varaamaan Leonille huoltoa Jyväskylän Autotarvikkeelta. Sille oli määrä tehdä määräaikaishuolto huhtikuun loppuun mennessä, jolloin se täyttäisi kolme vuotta, ja äänenlähde olisi hyvä selvittää samalla. 

Kuvaukseni perusteella huoltoneuvoja selasi valmistajan tiedotteita ja löysi mahdolliseksi syyksi DSG-vaihteiston monitoimikytkimen.

DSG-vaihteiston oudot äänet

Mutta … vaihteisto ei tietenkään pitänyt mitään ääntä kilpailun jälkeen, kun ajoin vain lyhyitä pätkiä töihin ja takaisin ja esimerkiksi autoliikkeeseen reklamoimaan äänestä. Niinpä tietysti! Miten huolto voisi huomata sen, kun minäkään en huomaa? 

Huoltoa edeltävä viikonloppua suuntasin kuulosteluajelulle, jotta voisin kertoa huollossa, miten "kviik"-äänen saa aikaiseksi. Ajoin Leonilla 95 km samantyylistä ajoa kuin taloudellisuusajokilpailuissa, mutta auto pysyi hiljaa liikkeelle lähdöissä.

Täysin hiljaa auto ei kuitenkaan ollut. Havaitsin, että isoimmalla eli seiskavaihteella matalilla 1150-1200 rpm kierroksilla ajaessa konepellin alta kuului jatkuva hiljainen ääni, joka kuulosti siltä, kuin siellä olisi linnunpesä täynnä poikasia sirkuttamassa.

Heti kun vaihteen vaihtoi kutoselle, ääni poistui. Ja seiskalle vaihtaminen palautti sen. Tämä oli tilanteessa, jossa käskin autoa käyttämään isompaa vaihdetta kuin automaatti olisi itse käyttänyt, mutta se kuitenkin antoi käyttää sitä. Myöhemmin huomasin, että sama ääni kuului myös, kun ajoin taajamassa nelosvaihteella, jonka auto oli itse valinnut käyttöön.

Kerroin uusista havainnoistani huoltoneuvojalle kun vein autoa ja harmittelin samalla, että en sitä alkuperäistä ääntä kuullut. Se ei haitannut, vaan mekaanikot tutkivat auton joka tapauksessa. Ja autohan piti tosiaan viedä liikkeeseen jo edellisenä päivänä, että mekaanikot saavat käynnistää sen aamulla kylmänä.

DSG-vaihteiston äänen lähde ja korjaus

Seuraavana iltapäivänä menin jännityksellä hakemaan autoa huollosta.

Huoltoneuvoja kiitteli, että reklamaationi vaihteen vaihdossa kuuluvista äänistä oli ollut erinomainen ja johdattanut mekaanikot heti oikeille jäljille. Vaihteistossa oli todella ollut toimintahäiriö ja monitoimikytkin oli vaihdettu uuteen.

Ihmettelin, että miten mekaanikot pystyivät löytämään äänen, vaikka en kuullut itse mitään kisojen jälkeen. 

Huoltoneuvoja kertoi, että tällaista ääntä menee kuuntelemaan aina kaksi mekaanikkoa. Ensin he avaavat konepeiton, istuvat sitten autoon ja käynnistävät sen. Ja kun mekaanikot tiesivät mitä kuunnella, niin se olikin sitten selvä tapaus. Sanonpahan vaan, että tämä on sitä ammattitaitoa!

Huoltoneuvoja arvioi, että vika olisi muuttunut toiminnalliseksi häiriöksi parin vuoden päästä; ehkä noin 60 tkm kohdalla. Tämä ilmenisi auton nykimisenä ja äänenä. Nythän autolla oli ajettu vasta 35 tkm ja vika oli vasta ns. kosmeettinen. 

Ääni johtui kuulemma jostain jutusta kytkimen materiaalin rakenteessa. Monitoimikytkin vaihdettiin uudenlaiseen, jossa materiaali on vaihtunut toiseen eikä siinä pitäisi tapahtua vastaavaa.

 Leonin DSG-vaihteiston monilevykytkin huoltoneuvojan kuvaamana. Kaikista tehtaalle reklamoitavista osista otetaan aina kuva, jotta voidaan osoittaa niiden liittyvän tiettyyn työmääräykseen. 

Kyselin myös mielenkiinnosta, millainen projekti monitoimikytkimen vaihtaminen uuteen on. Sain kuulla, että kaksoiskytkinten lukkojen vapautuspisteen säätäminen vaatii suurta tarkkuutta, jotta vaihde saadaan vaihtumaan synkronoidusti parittomilta parillisille ja toisinpäin.

Mekaanikko kertoi, että kytkinten esijännitys säädetään oikeaksi lisäämällä kytkimeen 1,5-3 mm paksuisia shim-levyjä, kunnes digitaalinen syvyysmittari näyttää kytkimen asennon olevan oikea. Työvaihetta ei tarvittaisi, jos kaikki tehtaalta tulevat kytkimet olisivat identtisinä, mutta niissä on tietyt valmistustoleranssit ja siksi pitää tehdä tämä säätö.

Seitsenportaisessa DSG-laatikossa säätö pitää tehdä kuulemma erikseen parittomille ja parillisille vaihteille, mutta kuusiportaisessa riittää yksi.

Mekaanikko jätti minulle muistoksi osan, jonka päälle shim-levyt laitetaan, kun olin kysellyt siitä niin paljon. Luulin ihan, että se olisi ollut paljon pienempi! Kuvassa mittakaavaa antamassa Skoda-aurinkolasit, jotka arvoin Facebookin puolella osan tarkoitusta veikanneiden kesken. 

Mitä DSG-vaihteiston korjaaminen maksoi?  

Kokonaisuutena Leonin monitoimikytkimen vaihtaminen maksoi n. 1500 e, josta tehtaan piikkiin meni kytkimen hinta 500 e. Auton myyjäliike ja maahantuoja korvasivat loput 1000 e.

Minun ei onneksi tarvinnut maksaa korjauksesta mitään. Leonin takuu päättyi jo vuosi sitten, mutta myyjällä on silti vastuu virheestä, sillä vaihteiston oletettu kestoikä on huomattavasti pidempi kuin kolme vuotta ja 35 000 km. 

Asiakkaalle annetun hyvityksen suuruuteen vaikuttaa huoltoneuvojan mukaan mm. auton ikä, ajetut kilometrit ja sitä myöten saatu käyttöhyöty, huoltohistoria, huolenpitosopimusasiakkuus, se onko ensimmäinen omistaja ja miten autoa on käytetty.

Oli onnekas sattuma, että havaitsin Leonin vaihteistossa oudon äänen jo ennen kuin auto täytti kolme vuotta. Myöhemmin sen korjauskulujen jakamisesta olisi saattanut tulla vääntöä, mutta nyt kaikki sujui ongelmitta.

Edit 26.6.2018: Huolenpitosopimusasiakkuus vaikuttaa hyvitykseen siksi, että hps asiakkailla auto tiedetään aina olevan viimeisen päälle huollettu. Hyvityksessä merkitystä on myös sillä, onko korjattava kohde huolto-ohjelman tarkastuslistalla.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Tero
22.05.2018 09.08

Hieno homma että vaihteisto tuli kuntoon jo nyt ja ilman oman rahan käyttämistä. :)

Jenni
22.05.2018 09.46

Juu, kyllä tämä meni ihan parhain päin näin, kun vika bongattiin jo nyt eikä vasta 60 000 km jälkeen. Ei ollenkaan pahoja fiiliksiä jäänyt. :)

Pekka
22.05.2018 17.35

Meillä vaihdettiin 2010 vuosimallin 1.4 tsi Ocuun ykköskytkin, kun ajettu oli 88 000. Se ravisti joutuessaan luistattamaan. Nyt on ajettu melkein 180 000. Mitään muuta vikaa ei autossa ole ollut. Että sikäli hyvin.

Jenni
22.05.2018 23.29

Luulin että se koko kytkinpaketti menee kerralla vaihtoon mutta ei näköjään. Kiva kuulla, että uusi kytkin on kestänyt ja auto ollut muutenkin varmatoiminen! :)

Foxit
23.05.2018 11.03

Hieno homma että sait autosi näinkin nopeasti kuntoon eikä rahoittajasta ollut epäselvyyttä kuten ei tässä tapauksessa pitäisikään olla. Yllättävän pienillä ajoilla ja nuorena tuosta vaihteistosta tuollainen monilevykytkin antautui, kysyitkö että kuinka usein näitä esiintyy? Sitä piti kysäistä että saitko korjaukselle ja osille jonkinlaisen takuun?

Jenni
23.05.2018 12.38

Täytyy tarkentaa sen verran, että kytkinhän ei hajonnut, vaan toimi koko ajan ihan normaalisti. Siitä kuului vain ajoittain ulinaa. Joskus myöhemmin olisi alkanut temppuilla. Mutta hyvä että korjasivat jo nyt kun oli ensimerkit ilmassa, niin ei tarvinnut maksaa.

Kyselin esiintymistiheydestä ja ilmeisesti ovat aika harvassa.

Osien ja korjauksen takuusta ei puhuttu. Olen ymmärtänyt, että osan uusiminen ei pidennä takuuta vaan mennään koko ajan alkuperäisellä takuuajalla. Eli jos tuo parin vuoden kuluttua pimahtaisi, niin ei varmaan saisi ilmaista tilalle, vaan pitäisi maksaa siitä koska auto olisi silloin jo 5 vuotta vanha.

Foxit
25.05.2018 10.30

Kyllähän tehdylle työlle ja paremmalle varaosalle luulisi jokin takuu löytyvän. Yleensä muilla merkeillä taitaa olla vähintään 2 vuotta. Kannattaa vielä varmistaa tuo sieltä huoltoliikkeestä jossa tuon teetit.

Olisi vielä mielenkiintoista kuulla lisää tuosta monilevykytkimestä että mikä sen kulumis/vaurioitumismekanismi on ollut? Myöskin se kiinnostaisi että miten materiaali on muuttunut ja kuinka asiakas tietää että kytkin on muuttunut paremmaksi? Minkälaisen kolauksen luottamuksesi koki autosi vaihteistoa kohtaan, vieläkö luottoa piisaa jatkossa ajella tuolla ilman takuuta? Vaihtuuko tämä kenties kohta uuteen takuunalaiseen VAG-konsernin autoon?

jk
25.05.2018 15.40

Aikamoiset kulut kieltämättä, dsg:ssä ja kaikissa automaateissa tulee eteen jossakin vaiheessa "kallis" remontti, harmi että niitä tulee nykyisin pienillä kilometreillä ja muutaman vuoden ikäisissä autoissakin. V60, uudet bmw:t, mersun, toyotan, automaatit. Vikaantuvaa tekniikkaa

Uutena ostetun vw golf variantin manuaalilla olevat todelliset huoltokulut 10v aikana ovat hieman yli 1000eur luokkaa kun laskin juuri. Huom sisältää vielä jakopään hihnaremontti osineen huoltamossa. Joka vuosi mobil öljyt ja suodattimien vaihdot järkevillä kilometreillä sekä vaihteistööljyjen vaihdatuksen huollossa.

Autovakuutuskulut 10 vuoden aikana on 150eur vuodessa, tottakai täydet boonukset.

Jenni
31.05.2018 23.44

Foxit:

Mun mielestä on eri asia, olenko vaihtanut autoon omalla rahalla jotkut iskarit vai korjauttanut takuuseen jonknu asian. Ekassa tietty takuu, tokassa kuvittelen että ei. Koitan muistaa kysyä kun joskus taas käyn liikkeessä. Samoin kytkimen kulumistavasta.

Näistä korjauksista johtuen tai muutenkaan ei ole mitään tarvetta vaihtaa autoa toiseen. Tämähän on parempi kuin uusi! Ja kun korjaukset on hoituneet mutkattomasti, niin ei ole myöskään jäänyt huonoa fiilistä. Enemmän mulla meni hermot viime ja toissa vuoden resonointien korjauksiin, kun niitä ei saatu kuntoon. (Yksi viime vuonna kuulunut ääni palasi muuten taas kun kelit lämpeni, vaikka äänieristäjä täytti ovea jollain mömmölläkin...)

Myöskään luotto vaihteistoa kohtaan ei heikentynyt. Mutta toisaalta meillä on ollut sekä Polossa että Leonissa huolenpitosopimus ihan siitä syystä, että jos DSG tai (Polon) ketju sattuu leviämään (venyi ja vaihdettiin takuuseen), ei tule lisäkuluja itselle. Lähtökohta ostaessa on siis jo ollut se, että tiedetään että DSG:itä hajoilee, ja huonolla tuurilla voi sattua omalle kohdalle. Nyt sattui, mutta hyvä että oireili jo nyt, niin korjauksesta ei tarvinnut maksaa huolenpitosopimuksenkaan kautta vaan siitä jää rahaa joka palaa meille kun auto myydään.

Seuraavan auton merkistä ja mallista ei ole vielä mitään havaintoa. Ajellaan tällä nyt varman vielä pari vuotta.

JK:

Ilmeisesti VW ei ole ainut, jolla automaatit ei kestä? En ole tutustunut aiheeseen. Ne vain ovat eniten tapetilla.

Sulla on kyllä ollut pienet huoltokulut! Tekee itse ja säästää näyttää toimivan. :) Ainakin oletan että olet vaihtanut itse öljyt, sillä eihän tonnilla saisi edes vuosittaisia öljynvaihtoja liikkeessä.

Vakuutukset sulla on myös älyttömän pienet! Nyt kun mulla on täydet bonukset, maksan silti Ifin liikennevakuutuksesta 140 e vuodessa ja täyskaskosta (pl. sijaisauto) 340 e vuodessa. Onko sulla kaskoa lainkaan?

Jenni
26.06.2018 14.14

Foxit: Kävin kyselemässä huollosta kommenteissa ilmenneitä kysymyksiä.

Kun osa vaihdetaan takuuseen, ei siihen tule enää ylimääräistä takuuta, koska asiakas ei mitään siitä vaihdetusta osasta maksa. Jos asiakas maksaa korjauksesta osan, silloin korjaukselle saa takuun.

Valmistaja ei paljasta, miten monilevykytkintä on parannettu.

Maalari
28.07.2018 10.34

Sillähän ei tietenkään ollut maksupolitiikkaan merkitystä, että huollossa tiedettiin kyseessä olevan autoalan blogisti?

Jenni
31.07.2018 19.08

Koska vika ilmaantui alle kolmevuotiaaseen autoon, korjaus meni täysin virhevastuun piikkiin liittymättä siihen mikä mun tausta on.

PETE
07.08.2018 16.55

Tänään tuli eka vikailmoitus 16tkm ajettu uusi 7-v märkäkytkimellinen Leon X-Perience.
Olen lapissa ja vien auton piuhan päähän palattuani keski-Suomeen (loppuviikosta). Vika poistui käynnistämällä auto uudelleen, ja loota pelasi normaalisti ainakin muutaman kilometrin. Ja ennen vikaa auto on pelannut moitteetta jo yli puoli vuotta :)

Kuulostellaan mitä laatikon muistista löytyy, ja palaillaan...

Hyvä blogi muuten, peukut sille!

Jenni
07.08.2018 20.45

Millaisen virheilmoituksen auto antoi? Toivotaan että se oli tilapäinen mielenhäiriö ja auto pelaa jatkossakin yhtä mallikkaasti! :) Kannattaa kyllä käydä lukemassa muisti silti. Tule ihmeessä sitten kertomaan, mitä muistista löytyi, sillä minuakin kiinnostaa.

Kiitos myös peukutuksesta, mukava kuulla että pidit lukemastasi! :)

PETE
10.08.2018 23.07

No niin. Palasin lapista ja auto toimi koko matkan normaalisti. Käytin vianluvussa ja lopputulos oli mitä ilmeisemmin vinoon mennyt bitti...
Tarkalleen ottaen näyttöön tuli vikahetkellä teksti: VAIHTEISTO HÄTÄKÄYTTÖTILASSA, AJOA VOI JATKAA. Tuossa tilassa vaihteet 2-4-6 toimivat, ja ilmeisesti myös pakki jota en kylläkään kokeillut. Olettamukseni on että pakki olisi toiminut koska tulee saman kytkimen läpi kuin parilliset vaihteetkin. Virheilmoitus poistui tosiaankin uudelleen käynnistämällä, ja vaihteisto toimi tämän jälkeen normaalisti. Uuden vaihteiston kanssa ei mitä ilmeisemmin tämmösiä murheita ole ollut, tai yleensäkään murheita, joten jäädään kuulostelemaan vieläkö se takkuilee jatkossa. Pakko sanoa kyllä yleensä Leonista sen verran että laadullisesti on ollut kyllä todella positiivinen yllätys Octavian ja Golfin jälkeen. Jos näin säilyy jatkossa, ei tarvitse miettiä ainakaan Octavian, Golfin ja Leonin välillä että mihin kallistutaan. Tässä Leonin facelift mallissa on ilmeisesti joku uusi tehtaan lisä-äänieristys ainakin koodikortin ja korvan perusteella, ja se on parantanut entisestään mukavuutta. Useamman VAG-konsernin eri merkin omistaneena täytyy sanoa että Seat on, ja on ollut paras näistä tuotteista. Kaksi Leonia on tällä hetkellä käytössä ja näillä näkymin samalla linjalla jatketaan, eiköhän Leonista tule jo kohta uusi korimallikin...

Jenni
15.08.2018 14.25

Outoja tuollaiset vinoon menneet bitit! Hyvä että auto on toiminut nyt hyvin, jatkakoon samaan malliin. :)

Leoniin lisätyt äänieristykset kuulostaa hyvältä. Silloin kun me omaa valittiin, todettiin Leon hyvin hiljaiseksi autoksi. Noh, tämä FR:n alusta on meluisampi ja me ollaan Leonidas äänieristetty, mutta verrattuna silloiseen A-Mersuun ja Volvo V40:een se oli kyllä hiljainen.

Just viikonloppuna mietittiin miehen kanssa, kun meillä oli käytössä uusi Seat Ibiza, että ei kyllä näe mitään syytä valita Poloa vaan ottaisi Ibiza, jos haluaisi auton siitä kokoluokasta. Todella laadukas paketti, eikä hinnalla pilattu. Lisäksi varsin hiljainen kokoisekseen.

Me odotellaan mielenkiinnolla tulisiko Leonista lataushybridi. Ja vaikka tämän auton kanssa onkin ollut haasteita, niin ei ole pois suljettua etteikö seuraava auto voisi olla myös Leon.

Seat mies
25.10.2020 20.06

Vanha artikkeli mutta tuli tässä mieleen että vaihdettiinko sinulla kytkimen vaihdon yhteydessä vaihteistonöljyt? Jos satut muistamaan. Menee itellä 2016 vuotinen seat leoni myös kytkimen vaihtoon kylmällä ilmenneen oudon äänen takia. En toki itsekkään siitä maksa kuin 100€ oma vastuu osuuden.

Jenni
26.10.2020 20.03

Valitettavasti en muista vaihdettiinko vaihteistoöljy samalla. Kaivoin huollon laput esiin, mutta siitä ei ollut mainintaa (ei tarkoita etteikö olisi voitu tehdä, se on vain vikana merkattu työmääräykseen).

EIkö 2016 vuoden Leonissa ole vielä 5 vuoden takuuta? Luulin ihan että olisi. Ei kyllä silti paha tuo satasen omavastuu maksaa, sillä korjaus maksaa kuitenkin noin 1500 e.

Seat mies
26.10.2020 20.55

Vaihtui kuulemma 2016 vuonna jossain vaiheessa viiteen vuoteen, ennen sitä kolme vuotta kun asiaa selvittelin. Ostin auton tosiaan alkuvuodesta 60tonnia ajettuna, mutta minulle myytiin sellainen vuoden lisätakuu 100€ hinnalla mikä kattaa lähestulkoon kaiken, iskasreista moottoriin 100€ omasvastuulla. Tulipahan tämäkin lisätakuun osto kannattavaksi. Onkos sinulla vielä tuo sama seat? Onko ollut vikoja enää?

Jenni
14.11.2020 22.57

Anteeksi että vastaaminen kesti. Aa, se Leonin takuu on siis pidentynyt vähän sen jälkeen kun oma autosi on alunperin myyty. Olipa kyllä tosi hyvä, että sulle myytiin ostaessa lisätakuu ja otit sen! Siinä tuli 100 e korvattua moninkertaisesti.

Minulla on edelleen sama Leon. DSG:n korjaamisen jälkeen siinä ilmeni murtumia takavalojen umpioissa, mistä oli tehtaan tiedotekin ja siitä ei tullut minulle kuluja. Takuu oli jo mennyt umpeen, mutta virhevastuu tms. piikkiin meni. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia, paitsi pari kertaa viime talvena takakontin kahvan mikrokytkin ei avannut lukitusta. Se on vaihdettu jo kerran. Nyt en vienyt huoltoon koska vika ilmeni vain kahdesti ja seuraavilla käyttökerroilla toimi ihan normaalisti. Mikä lie tilapäinen mielenhäiriö...

Niinköhän
12.07.2021 17.33

Kuulostaapa huolestuttavilta nämä uusien autojen vaivat/viat, toki kirjoittajat ovat ihmeen tyytyväisiä, eli kaikkeen sitä tottuu, sanovat että eipä juuri mitään ole ollut, paitsi se korjattiin ja sitten oli sellainen joka laitettiin, niin ja se laitettiin nyt ja puoli vuotta sitten ym. Itselläni on 2007 Mazda 6, uutena ostettu ja nyt mittarissa 310 tkm, kahden eka vuoden aikana laitettiin takuuseen etupyörien laakerit ja takaisinkutsuna pakoputken katalysaattorinlämpösuoja sekä turvavyön kiristinpatruuna, sen jälkeen on laitettu jarrupaloja ja -levyjä, öljyä ja suodattimia, akkuja, iskareita ym. kulutusosia, menis varmaan tekniikan puolesta vielä vuosia, vaan ovat pahoja ruostumaan, eli kaikkea ei voi saada.
Keväällä tilasin VW Tiguan hybridin, toimitus siirtynyt puolijohdepulan takia jo pari kuukautta, olisinkohan päätynyt johonkin muuhun merkkiin jos olisin lukenut näistä VW-konsernin tuotteita koskevista ongelmista, täytyy toivoa että on tapahtunut kehitystä.

Mietteliäs
26.04.2022 19.38

Moi, hyvä ja tärkeä teksti.

Itselläni on 04/2018 rekisteröity Leon Xperience. Siinä on se viiden vuoden tai 100 000 km:n takuu. Autolla ajettu nyt 105 tkm/4 vuotta ja viime viikolla ilmestyi DSG-vaihteistoon vikaa. Auto antoi ensin keltaista varoitusta, ja näyttöön viestin, että autolla voi ajaa normaalisti. Sadan metrin jälkeen tulikin punaista näkyviin ja auto piti pysäyttää. Vaihteisto ei toiminut ollenkaan. Sammutin auton ja laitoin käyntiin. Mitään varoitusvaloja ei palanut. Vaihteisto ei kuitenkaan alkuun toiminut, mutta sitten se lähti toimimaan. 100 metrin jälkeen tuli samat varoitukset ja jätin auton tien laitaan. Seuraavana päivänä hinautus korjaamolle. Tänään soittivat, että vaihtoehtoina on: vaihteiston hydraulinen öljypumppu tai sitten koko vaihteisto on vaihdettava. Vaihteiston vaihtamisen näkee vasta sitten, kun öljypumppu on irti, että onko akseli vahingoittunut. Pumpun pitäisi nostaa paineet 10 bar, niin nyt se oli nostanut ne ainoastaan 0,2 bar.
Eniten tässä "jännittää" tuo kustannusten jakautuminen tällä hetkellä. Huollosta totesivat lähes saman tien, että joudun varmasti maksamaan jotain. Autolla ajettu 5 tkm:ä yli takuun päättymisen. Tosin vaihteistoon ei ole tehty huolto-ohjelman mukaan minkäänlaista huoltoa. Liikkeen mukaan ensimmäinen öljyjen vaihto vaihteistoon on 120 tkm:n kohdalla.

Onko hyviä ajatuksia/ideoita kuinka toimia tällaisessa tilanteessa?

Jenni
28.04.2022 20.49

Kiitos viestistä!

Onpa todella kurja tilanne autosi kanssa! :( Koska takuu on käytännössä just vasta mennyt umpeen kilsojen osalta, ja huoltoja ei ole laiminlyöty, niin on siinä pakko jotain vastaantuloa saada. Toivottavasti jakautuisi enemmän maahantuojalle kuin itsellesi.

Osaan tässä vain sanoa, että huollata merkkihuollossa, koska ne tietää tarkimmin mikä autossa on vialla ja on tehtaan korjausohjeet käytössä. Tosin luulen että oletkin jo merkkihuoltoon auton vienyt. Minä käytin turbon takia viime kuussa turhaan ensin monimerkkikorjaamolla ja sitten merkkihuoltoon menin vasta heidän vinkistä.

Viimeinen vaihtoehto on viedä asia kuluttajariitalautakuntaan, jos sieltä ei tule mitään vastaantuloa tai tosi kehno vastaantulo. Osan kuluista maksattaminen sinulla on silti varmaan perusteltua, koska uusi korvaava osa on paremmassa kunnossa kuin vanha eli siitä on saatu käyttöhyötyä. Vaikka sen ei kuinka pitäisi vielä hajota...

Toivotaan kovasti, että korjaukseksi riittäisi öljypumpun vaihtaminen! Jos vain jaksat, niin tule kertomaan miten homma ratkesi!

Mietteliäs
07.05.2022 11.44

No niin, nyt ollaan tässä hieman viisaampia asian suhteen. Koko vaihdelaatikko pitää vaihtaa. Öljypumpun akselia ei pystyneet tarkastamaan, koska koko akselia ei ollut paikallaan. Se on mennyt vaihdelaatikon sisälle kokonaan ja edessä on laatikon vaihtaminen. Maahantuoja on todennut kuulemma, että eivät korvaa mitään, koska km-määrä on takuun osalta ylitse. Tehtaalta ovat tulossa vastaan tällä hetkellä 2/3 osalla hinnasta. Remontin tämän hetkinen hinta-arvio 7000€ luokkaa. Tämä kuulemma perustuu käyttöhyötyyn. Laatikolla pitäisi pystyä 300tkm ajaa. Nyt odottelen myyjäliikkeen vastaantuloa. Auto on merkkiliikkeessä korjattavana.
Olen todennut joka puhelussa, että en aio maksaa yhtään, koska oletuksenani on, että auton tulee kestää ilman isompia remontteja pidempään kuin neljä vuotta/105tkm. Viimeisimmässä puhelussa pyysin huoltoliikkeeltä, että toimittavat minulle maahantuojan ja tehtaan perustelut kirjallisena, että miksi eivät korvaa kokonaan sekä kuinka kyseinen vaurio on voinut päästä tapahtumaan.

Jenni
13.05.2022 23.00

Voi harmi! :( Tuntuu uskomattomalta että se koko akseli on kadonnut. Miten voi laatikko hajota tuolleen tässä ajassa ja ajomäärässä? Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla perustelut.

Hyvä että tehdas tulee vastaan, mutta on tuo kyllä sairaan kallis edelleen korjata. Ymmärrän kyllä käyttöhyöty-näkökulman, mutta ei se hirveästi lohduta. Ja kun ei se ole kuin 5000 km yli takuurajan. Tietysti johonkin raja on vedettävä, mutta silti noin pieni ylitys niin toivoisi isompaa vastaantuloa. Toivottavasti myyjäliike tulisi vastaan!

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Leonidas Seat Seat Leon Takuu

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb