21.08.2016
Seat Leon äänieristys
Kuten edellisessä blogimerkinnässä kirjoittelin, Leonin resonoivia ovia ei saatu hiljaiseksi takuukorjauksena. Jotta hermot ei menisi ihan lopullisesti päätettiin ottaa kovemmat aseet käyttöön ja teetettiin auton vaimennus AudioVision-nimisessä autohifi-yrityksessä.
Ja voi pojat, kyllä kannatti! Oli todellinen zen-fiilis, kun ajoin vaimennetulla autolla ekaa kertaa. Tuntui, kuin sellainen jatkuva stressi olisi pudonnut pois! En ollut tajunnutkaan, miten paljon natinat ja nitinät olivat vaikuttaneet olotilaani, vaikka tänne kirjoitinkin, että resonointiin menee järki.
Mitä autolle tehtiin?
Leonista vaimennettiin ovet, takakontti, pohja takapenkin kohdalta sekä katto. Kaverini kommentoi, että katon vaimennuksesta ei olisi mitään iloa, mutta päätin ennemmin luottaa 15 vuotta autohifiä asentaneeseen ammattilaisen suositukseen kuin kuulopuheisiin. Itse en aihetta tunne, joten oli parempi antaa AudioVisionin Veskulle vapaat kädet: kunhan teet siitä hyvän. Vesku päätti tehdä katon, koska hänen mukaansa se suorastaan "soi"!
Verhoiluja purkaessa ovista oli löytynyt autoliikkeen takuutyönä tekemät korjaukset, jotka olivat todella vaisuja. Olin luullut, että ovien resonoiviin paikkoihin oli liimailtu korjausohjeen mukaan huopanauhaa ja toisella korjauskerralla sitä olisi vielä lisätty. Sitä oli kuitenkin löytynyt vain 20 cm pätkä oven ikkunatiivisteestä. Autotehdas ei tosiaan anna huollolle liiemmin liekaa äänien korjaamiseen.
Vaimennuksen yhteydessä Vesku arveli löytäneensä todennäköinen syypään etuovien resonointiin. Ovipeltien välissä menee vaijereita ja ne olivat hanganneet peltien väliin johtavan luukun kanteen jäljet. Näiden asentoa oli huollossa koitettu muuttaa ja rasvata, mutta huonolla menestyksellä. Nyt välissä on eristemateriaalia, minkä pitäisi estää vaijerien liikkuminen.
Suurin resonoinnin lähde on ilmeisesti ollut oven sisällä olevat vaijerit, jotka ovat tärisseet oikeassa reunassa avattuna näkyvää muovista luukkua vasten. Nyt vaimennusmateriaalia on vaijerien molemmin puolin.
Kyselin vaimennuksen jälkeen Veskulta, mitä kaikkea hän autoon laittoi. Ja olihan siinä vaikka mitä! Yhdellä materiaalilla ei kuulemma pitkälle pötkitä, sillä eri materiaaleilla on eri ominaisuuksia: osa jäykistää, osa vie suhinoita, osa vie värinöitä jne. Parhaan lopputuloksen saakin yhdistelemällä niitä.
Etuovet vaimennettiin kaikista perusteellisimmin, takaovet hieman kevyemmin. Ideana oli kuulemma saada oviin hieman massaa ja poistaa pehmeillä materiaaleilla suhinoita ja kohinoita.
Oviin laitettiin peräti viittä eri vaimennusmateriaalia: ulkopelleissä on alumiinikalvolla päällystettyä STP Black Gold -butyylimattoa, karkean vaahtomaista Gladen AERO-Foam -mattoa ja pehmeämpää Gladen AERO-Neoprene -mattoa. Välipelleissä on paloja Gladen AERO-Multi -mattoa ja oviverhoilussa Gladen AERO-Neoprene -mattoa sekä STP Biplast 10 -pehmytmattoa.
Takaovi ennen vaimennusta. Kovin on peltinen.
Takaoven verhoilu ennen vaimennusta.
Etuovi vaimennettuna. Ovipelti näyttää siltä, kuin siihen olisi liimailtu vaimennusmaton jämäpalat, mutta minkäs teet, kun mitään tärkeää ei saa peittää.
Etuoven verhoilu vaimennettuna.
Takalokasuojiin laitettiin alumiinilla pinnoitettua Silent Coat -butyylimattoa. Ostin sitä paketin takakontin vaimentamiseen viime kesänä, mutten saanut koskaan aikaiseksi laittaa sitä sinne. Nyt sille tuli sopivasti käyttöä tässä. Silent Coat on kuulemma hyvin samantyyppistä kuin STP Black Gold, mutta jäykempää. Takalokasuojiin Silent Coatin päälle laitettiin vielä Gladen AERO-Multia ja AERO-Neoprenea sekä palat AERO-Foamia.
Takalokasuojan ja pohjan vaimennus. Sivussa Silent Coat ja pohjassa STP Black Gold.
Takakontin pohjaan ja takapenkin alle laitettiin STP Black Gold -butyylimattoa. Takarenkaan keskellä olevan subbarin kanteen liimattiin palat Gladen Aero-Neoprenea.
Takakontin vaimennus.
Kattoon liimattiin kerros Silent Coatia (tukevampi sopi paremmin kattoon) ja sen päälle kerrokset Gladen AERO-Neoprene ja STP Biplast -mattoja. Ennen katon eristämistä siitä poistettiin alkuperäinen eriste, joka oli ohutta pahvipintaista vaahtomuovia (vähän kuin sitä mihin voi tehdä kukka-asetelmia(!?)
Katon alkuperäinen eristys.
Katon uusi eristys.
Lisäpainoa vaimennusmateriaalit toivat autoon yhteensä noin 10 kg.
Hintaa vaimentamisesta kertyi 720 e (+ aiemmin ostamani Silent Coat 50 e), mistä Jyväskylän Autotarvike maksoi 340 e. Koko tarinaa (lue tästä!) tuntemattomille tiedoksi, että autoliike tuli muutaman epäonnistuneen takuuhuoltokeikan jälkeen vastaan vaimennuksen hinnassa, kun valitin, että auto ei vastaa tilattua tuotetta. Koeajamamme Seat Leon kun oli todella hiljainen eikä natissut mistään.
Lopputulos
Kuuntelin Leonia reilun viikon, ennen kuin olin valmis julkaisemaan tämän kirjoituksen, koska ajatukset eristyksen onnistumisesta ovat sahanneet laidasta laitaan. Suunnilleen näin:
- Aaaah tämä on niin ihanan hiljainen kun ei enää resonoi!
- Kraaagh mikä on tämä rengasmelu?
- Mitäh, auto narisee mutkissa?
- Voi ei matkustajan ovesta kuuluu sittenkin natinaa, eikö siihen auta mikään?
- Eipä kuulostella mahdollisia natinoita koko ajan, vaan musiikkia välillä. Kuulostaa hyvältä!
- On tämä kyllä varsin hiljainen ja natinatkin onneksi kohtuullisen harvassa.
Eikkäs ensi-ihastuksesta toivuttuani havaitsin, että ihan kaikkia natinoita vaimennus ei valitettavasti poistanut oikeasta etuovesta. Se ääni, minkä sai hiljaiseksi kyynerpäällä verhoilun yläosaa poistamalla, on poissa. Jotain hyvin matalataajuuksista natinaa oven sisältä kuitenkin välillä kuuluu (yhtenä päivänä oli jatkuvaa jo 30 km/h ajaessa) eikä ovesta ole löytynyt kohtaa, mitä painamalla se voisi hiljentyä. Äänet ovat joka tapauksessa vaimeampia ja kaikki eivät niitä ehkä huomaisikaan, mutta olen herkistynyt natinoiden kuulemiseen.
Takaosan natina, josta laitoin ääninäytteen viime blogimerkintään, on kuulunut muutamaan kertaan eikä sen sävy muuttunut. Tosin ehkä aavistuksen hiljentynyt? Tästä voisi päätellä, että äänenlähde on takaluukun sisällä, sillä sitä ei vaimennettu. Eikä ehkä lisäpainon takia kannatakaan, koska Leonin takaluukun kaasujouset ovat niin heikot, etteivät talvella jaksa aina nostaa luukkua auki.
Jossain vaiheessa maltoin vaihtaa natinoiden kuuntelun musiikin kuunteluun. Kuulosti muuten hyvältä! Meidän Leonissahan on Seat Sound System -audiopaketti, joka pääsi nyt oikeuksiinsa. Äänentoisto on nyt selkeästi napakampi, kun ovet eivät ole enää peltipurkit.
Eristystä ovikaiuttuminen takana.
Siitä olen yllättynyt, miten vähän eristys vaikutti rengasmeluun. Tähän Vesku kommentoi, että se pistää nyt korvaan, kun "kokonaisälämölö" on hiljentynyt. Suurin melu tulee nyt etuosan jalkatiloista ja jos auton haluaisi oikeasti hiljaiseksi, kannattaisi lattiakin vaimentaa. Se oli käsittääkseni Veskulla harkinnassa jo nyt, mutta aika loppui kesken. Luulen, että teetän sen vielä tässä syksyn aikana. Toisaalta pelkään, että kun rengasmelu vaimenee, alan kuulla autosta yhä enemmän kaikkia muita ääniä. Tämä on loputon suo...
Nimittäin: äänieristyksen jälkeen olen huomannut uutena äänenä narinan B-pilarien seudulta, mikä kuuluu välillä, kun ajaa vaikka liikenneympyrässä tai kääntyy risteyksestä. Fiilis on se, että ääni kuuluu, kun auton runko tavallaan kiertyy kaarteissa. Verhoilujen purkamisessahan on aina vaarana, että itse osat alkavat natista kun kiinnitykset löystyvät. Voisiko olla sitä? Vai ovatko nämä narinat olleet jo ennen, mutten ole noteeranut niitä muiden äänien seasta?
Luulen, että olen aika herkistynyt kaikilla ylimääräisille äänille verrattuna normiautoilijaan. Siksi tämä viikon kuuntelujakso oli hyvä pitää ennen lopullisen tuomion antamista.
Välillä joudun muistuttamaan itseäni, että autosta kuuluu aina jotain ääniä. Se että töyssyissä tms. kuuluu jokin narahdus, lienee melko normaalia normaalia. Tavoitteena oli saada autosta jatkuvat resonoinnit pois ja siinä onnistuttiin. B-pilarien ajoittainen narina on hieman ärsyttävää, mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmat äänet.
Summa summarum: ei siitä täydellinen tullut, mutta ihan hyvä. Kannatti mielestäni tehdä.
Subbarikuvaa lukuunottamatta kuvat ovat Audiovisionin asennuksen aikana napsimia. Blogijuttua ei ole kuitenkaan tehty yhteistyössä ts. olen itse maksanut oman osuuteni eristyksen hinnasta.
Keskustelu
Kylläpä kuulosti samalta tuo tulos kuin omassa autossa. Vaimennuksen jälkeen olen kiinnittänyt huomiota narinaan jota en aikaisemmin ole huomannut. Nyt otin v-loppuna oviverhoilut irti ja koeajolla edelleen se ääni kuului, joten tämä johtuu tiivisteistä(tai b-pilarin sisältä). Pitää putsata ne mahdollisista vahan yms jäämistä ja hankkia hyvää hoitoainetta jossa ei ole silikonia.
Poppivehkeet soi hyvin ja pitäisi keskittyä siihen musiikin kuunteluun, eikä natinoiden kuunteluun niin sitten olisi parempi! :)
Moi, kiitos kommentista! Sitä on niin herkistynyt kaikille ylimääräisille äänille, että ne huomaa heti! Pitäisi vaan kuunnella enemmän musiikkia... :) Toivottavasti saat narinat pois. :)
Semmonenkin tekijä tuossa on että kesällä vaihtui myös matalempi/jäykempi alusta sekä isommat vanteet ja matalanprofiilin kumit, joten mahdolliset nitinät tulee ehkä paremmin esiin. Taitaa Leonissakin olla nuo tekijät jos vertaa Fr:rää ja Style malleja? En tiedä sitten onko oikeasti tuolla vaikutusta :)
Joo kyllä varmasti tulee natinat paremmin esiin kun alusta jäykistyy ja renkaat kovenevat. :) Leonissa just FR on kovemmalla alustalla ja isommilla vanteilla. Mulla on vielä maltilliset 17" vanteet, kun FR packissa olisi tullut 18" vanteet. (Mulla led-packissa tuli vain ledivalot, fr-packissa ledit + vanteet ja hintaero muutaman kympin, mut en halunnut niitä isoja vanteita...)
Nitinät ja natinat johtuvat suureksi osaksi siitä, että kori elää ja joustaa ajaessa koko ajan.
Tehkääpä tämä testi kerran niin ymmärrätte,mistä on kyse.
Ota kaveri kuskiksi ja mene istumaan kartturin paikalle. Sitten ajamaan perikansallista suomalaista asfalttitietä ja vaikka hiekkatietä.
Nosta oikea kätesi ylös ja laita sormesi oven ja katon saumaan. Tunnet sormissasi, kuinka auton kori elää ja kuinka ovi liikkuu ajaessa suhteessa koriin. Tämä liike ja tärinä on eri autoilla erilaista, mutta on selvää, että se ei ainakaan vähene auton iän myötä ja aiheuttaa huonoissa komponenttisovitteissa kitinää yms. älämölyä. Lisäksi johtosarjat yms. väsyvät ja kuluvat jopa puhki.
Olen tätä kokeillut mm. Octaviassa ja korin / ovien eläminen on uskomattoman suurta.
Täytyypä testata joskus, kuskinakin varmaan saisin vähän tuntumaa. Eli kyse on juuri siitä mitä arvelin, että kori elää ajaessa. Mutta uusi auto tasaisella suoralla tiellä tiellä koko ajan natisemassa on silti minusta vähän liikaa, kun verrokkikappale oli täysin hiljainen... :<
Vihdoin tämä isoimman sivuäänen lähde löytyi :) Ihan oma vika kun olin eristettä pistäny takaoveen vähän liikaa ja se ovipahvi ei asettunu kunnolla siihen rakoseen oven yläosassa.
Hyvä että sait korjattua! :)
Moi,
Meidän perheen paremmalla puoliskolla on tuo Leon FR -14 wagon. Auto on kaikinpuolin mukava ja pirteä mutta isona miinuksena on maantiemelu, joka on todellakin infernaalinen. Tulen hulluksi tämän auton ratissa tai kyydissä täällä eteläsuomen nastarenkailla pilatuilla asfalttiteillä ja nyt on myös "vaimo" saanut tarpeekseen melusta.
Ei kun vaimentamaan. Vaimennusopit kävin autovaimennus.fi sivujen kautta.
Autonvaimennusprojekti alkoi kuitenkin omasta autostani (olin suunnitellut sitä pidemmän aikaa ja perehtynyt juuri sen auton anatomiaan) eristämällä STP black goldilla lattiat x2, ovet x2 + SPLEN 08 x1. Lopputulos oli kohtalainen, keskimäärin 3 dB. Miksi vain kohtalainen? Varmaan senkin takia, että katto jäi eristämättä JOKA on todellinen prioriteetti 1 mutta laiskuus iski ja epävarmuus siitä, että saanko kattoverhoilun siististi takaisin, toisekseen myös rengaskotelot ovat vielä eristämättä. Oman autona takakontti kuten myös lattiat olivat hyvin topattu tehtaalla, että jos jatkan vaimennusprojektia niin eristän takakontin viimeiseksi.
Nyt seuraavaksi Leonin kimppuun ja kokemuksen pohjalta ja hieman mietittyä asiaa ajattelin lähestyä Leonia hieman eri vinkkelistä. Miten olisi jos lähdettäisiin äänieristämään melulähdettä eli rengaskotelot. Eli kun melu siirtyy auton muihin osiin olisi se jo valmiiksi vaimentunutta. Leonin muoviset sisälokarit peittävät kivasti suurta alaa rengaskotelossa. Nämä otan irti ja eristän ulkopuolelta (yläpuolelta) 2x STP Black matolla ja sisäpuolelta (rengaspuoli) 3x massakerroksella. Tästä lähdetään liikkeelle ja jatkotoimenpiteet mietitään dB mittausten ja koeajon jälkeen. Leonin takakontti on tietoisesti todella meluisa ja uskon, että se on järjestyksessä numero kaksi.
Lisäksi totesin, että Leonin konepelti ei ole ääneneristetty lainkaan, sisäpuolella on jokin ohut musta pahvi ja thats it. Kokeile koputtamalla konepeltiä niin huomaat :) Sen ajattelin eristää Dynamat hoodlinerillä :)
Semmosta täällä :)
Kiitos äänieristyskokemustesi jakamisesta! Joko Leon on eristetty? Teitkö myös eturenkaiden kotelot? Mulla ne on eristetty vain takaa ja sisäpuolelta käsin. Takakontti on varmaan farkussa tosi meluisa, joten se kantsii ehdottomasti vuorata. Helppo tehdäkin kun ei tartte purkaa. :) Konepellissä ei tosiaan ole juuri mitään eristettä. Mutta mietin, tuoko se sisään melua yhtään niin paljon kuin vaikka lattia?