27.06.2020
Supervähän ajetun Leonin 5-vuotishuolto säästöteemalla ja akunvaihtomietteitä
Vaikka Leonidas sai puhtaat paperit kevään katsastuksesta, en voinut vain ajaa sillä paria seuraavaa vuotta huoletta … vai huollotta? Huolto on ajankohtainen 15 tkm tai yhden vuoden välein riippuen kumpi tulee ekana täyteen - minun tapauksessani aika tulee aina ensin täyteen. Auto kyllä muistaa muistuttaa siitä!
Järkytyin kyllä hieman kun luin huoltokirjasta edellisen huollon kilometrilukemat. Se oli 42235 km kun nyt lukema oli 47666 km eli olin ajanut vuodessa Leonilla vain 5431 km! En varmaan ikinä ole ajanut omalla autolla vuodessa noin vähän. Mutta sen siitä sai kun ajoin viime vuonna älyttömästi laina-autoilla. Lisäksi koronatilanteesta johtuen myös tänä keväänä kilsat jäivät kovin vähiin.
Uusi ajanvarausjärjestelmä
Huollon varasin ekaa kertaa Seatin verkkosivuilta ja se kävikin näppärästi. Palvelu tiesi rekisterinumeron perusteella, mikä huolto autoon tulisi tehdä ja kertoi sille suoraan hinnan. Huoltoon pystyi valitsemaan varausjärjestelmästä lukuisia lisäpalveluita ja jos autossa olisi ollut vikavaloja, olisi nekin voinut valita suoraan käyttöliittymästä.
Muutama päivä huollon varaamisen jälkeen Seat julkaisi somessa -20% huoltotarjouksen, joka oli voimassa nettiajanvarauksessa vain yhden päivän. Juuri kun olin ehtinyt varata huollon normihintaan! Onneksi huollon peruminen ja uudelleen varaaminen onnistui, niin sain tarjoushinnan ja säästin noin 50 e.
Kuvakaappaus Seat huollon ajanvarauksesta.
Leonin huolto-ohjelma
Seuraavana päivänä ajanvarauksen tekemisestä Jyväskylän Autotarvikkeen Seat-huoltoneuvoja laittoi sähköpostilla tarkempia tietoja huollosta. Hän myös tiedusteli, että haluanko vaihtaa raitisilmasuodattimen jo nyt, että se ei ole huolto-ohjelman mukaan ajankohtainen.
Ajanvarausjärjestelmä laittoi raitisilmasuodattimen vaihdon huollon kylkeen automaattisesti, joten luulin että se kuuluu asiaan. Hienoa, että huoltoneuvoja puuttui tähän kohtaan. Säästin siinä reilu 40 e. :) Raitisilmasuodattimen vaihtoväli on 60 tkm tai kaksi vuotta ja edellisen kerran se oli vaihdettu viime vuonna.
Joka toinen vuosi ohjelmassa on tarkastushuolto ja joka toinen vuosi laaja tarkastushuolto. Jarruneste vaihdetaan ekan kerran kolmen vuoden kohdalla ja sitten kahden vuoden välein.
Öljynvaihtohuolto kuuluu ohjelmaan joka toinen vuosi, mutta vaihdatan öljyn varmuuden vuoksi joka vuosi.
Merkkihuollossa Mobil 1 ESP Formula 5W-30 moottoriöljy on pirun kallista; luokkaa 21 e/l. Sitä tarvitaan 4 litraa, joten hintaa kertyisi 84 e. Siksi olenkin ottanut tavaksi viedä huoltoon mukanani 4 litran kanisterin samaa öljyä. Maksoin siitä tälläkin kertaa vain 29,90 e eli säästö on melkoinen!
Moottoriöljyä ja tulppaaneja, ihan perusostokset! :D
Ilmastointihuolto olisi suositeltavaa tehdä parin vuoden välein ja autoa huoltoon viedessä huoltoneuvoja kysyi, haluanko teettää sen nyt, kun edellisestä kerrasta oli kulunut kaksi vuotta. Olin ihan unohtanut, että sekin pitää välillä huoltaa. Jännä ettei se kuulu varsinaiseen huolto-ohjelmaan eikä huoltokirjaan myöskään kirjata, milloin ilmastointi on huollettu.
Autolla oli ajettu kahdessa vuodessa alle 13 tkm(!) ja keittiöremontti oli niellyt rahat, joten päätin säästää ja jättää ilmastointihuollon tekemättä. Jos ilmastointi ei puskisi kylmää ilmaa kesällä tai auto alkaisi tuntua tunkkaiselta, täytyisi sitten huoltaa se. Kylmä on riittänyt helteistä huolimatta, joten huolletaan se sitten ensi keväänä. Samalla voisi myös taas desinfioida ilmastoinnin.
Akku tyhjä vai kuollut?
Yhtenä päivänä huhtikuussa käyttäessäni Leonia pikapesussa se ilmoitti, että akun varaus on heikko ja kehotti joko kytkemään virrat pois tai käynnistämään moottorin. Autolla oli koko kevät ajettu lähinnä 4 km pituisia pätkiä kauppaan ja takaisin, joten sinänsä ei ihmekään, että akku oli tyhjentynyt. Siitähän uutisoitiin lehdissäkin, että koronakevät sai autojen akut tyhjenemään, koska niillä ei ole ajettu pitkiä matkoja, jolloin akut latautuisivat.
Warning: battery low. Please start the engine or switch of the infotainment system.
Leonin akku ei päässyt tyhjenemään kokonaan, mutta pyysin huoltoa varmuuden vuoksi tarkistamaan sen kunnon - itse asiassa se taitaa kuulua ihan huollon perustarkastuksiin. Leonin akku oli ihan kunnossa, mutta hieman vajaa, joten se oli pidetty huollon ajan latauksessa.
Nykyautojen akut kestävät huoltoneuvojan mukaan 5-6 vuotta, joten akku alkanee kuitenkin pikkuhiljaa olla vaihtoiässä.
Ajattelin, että akun olisi voinut vaihtaa huollon yhteydessä uuteen jos se on kuollut, mutta kuultuani hinnan tulin toisiin aatoksiin. Start-stop-järjestelmän vaatima AGM-akku olisi maksanut Autotarvikkeella 270 e ja kun siihen lisätään vielä huoltotyö päälle, niin kokonaishinta olisi pompsahtanut 325 euroon!
Kysyin Akkuneliöstä tarjouksen ja siellä Exide AGM 12V/70Ah akku maksaisi asennuksineen 229 e. Itse vaihtamalla säästäisi toki vielä enemmän... Sitä ennen täytyy vielä selvittää mitä vaihtoehtoja Leoniin on tarjolla. Nykyinen on 12V/69Ah ja esim. Motonetin ja Vartan sivut tarjoavat tilalle vain 60Ah akkua, mikä kuulostaa vähän pieneltä.
Hinnat
Tämä oli eka vuosi, kun maksoin auton huollon suoraan tiskillä enkä enää kuukausittaisena huolenpitosopimuskuluna. Lopetin huolenpitosopimuksen neljän vuoden jälkeen, koska hinta olisi noussut niin paljon. (Voin kirjoittaa siitä erillisen yhteenvedon, mutta tiivistettynä maksoin ennen 46 e/kk, uusi hinta olisi ollut 81,22 e/kk.)
Huolto koostuu paketeista, jotka on kaikki eritelty laskulle. Maksoin kaikesta vain 80% koska hyödynsin -20% huoltotarjouksen. Suluissa normaali hinta.
Tarkastushuolto ja öljynvaihto
- Työ 74,52 e (93,15 e)
- Osat 30,73 e (38,41 e)
- (+ oma öljy 29,90 e)
Laajennettu tarkastushuolto
- Työ 33,12 e (41,40 e)
Jarrunesteen vaihto
- Työ 24,84 e (31,05 e)
- Jarruneste 37,86 e (47,33 e)
Näiden lisäksi tuli tarveainemaksu 7,29 e. Se oli pari vuotta sitten 4,5 % laskun loppusummasta, mutta nyt näköjään hieman vähemmän.
Kokonaisuudessaan Leonin viisivuotishuolto maksoi 20% alennuksella 183,50 e. Normaalilla hinnalla se olisi tehnyt 229,38 e. Lisäksi maksoin tuomastani öljystä 29,90 e.
Huollossa oli pientä säästöteemaa ja vielä enemmän olisin todennäköisesti säästänyt, jos olisin vienyt auton johonkin monimerkkikorjaamoon. Viisivuotias auto on kuitenkin vielä niin uusi, että tuntuu kivemmalta viedä se merkkihuoltoon. Ehkä jossain vaiheessa ajatukseni kääntyy.
Keskustelu
Aika halpaa... Kuukausikuluksi jaoteltuna siis alle 18 euroa kuussa! Ei tosiaan kannata huoltosopimusta sitten pitää.
En ajatellutkaan asiaa noin, että mitä tämä huolto maksoi jos kuukausille jakaisi! Olisi silti vain 25 e vaikka olisi ollut huollon öljy (huolto silloin n. 300 e). En tiedä olisiko ilmastointihuolto mennyt huolenpitosopimukseen...
Hps idea on kerätä varmuusvarastoa jos autosta leviää jotain ja jos leviä niin korjataan vaika hps rahat ei riittäisi, ja käyttämättömät rahat saa puolestaan takaisin (miinus 20 e/kk) mutta olisi se hinta ollut silti järjetön!
Joo, huoltosopimus tulee tarpeeseen, jos autosta leviää joku isompi osa. Jos mitään isompaa ei tapahdu, niin hps tulee yleensä normihuoltoa kalliimmaksi. Molemmissa mersuissa mulla oli hps, vaikka kallista olikin. Molemmat myös oli todella hyviä autoja, niissä ei mitään vikoja ollut, vaan normaaleilla vuosihuolloilla pärjättiin. Hps on omanlaisensa tapa vakuuttaa autonsa. Jos sitten on auto, jolla on toooosi laaja takuu, niin hps:n ideakin hyytyy. Kuten esim DS, johon saa 7 vuoden kilometrirajattoman takuun!
Jep, ikään kuin laajennetuksi takuuksi minäkin sen Leoniin otin, kun ostohetkellä takuu oli vain kaksi vuotta. Nykyisin kun takuu on viisi vuotta, ei hps:lle ole sillä tavalla tarvetta.
Itsellenikin sen verran ajankohtainen aihe, että täytyy kommentoida. Pololla on ikää reilut viisi vuotta ja nyt on hyvä hetki arvioida huoltosopimusasiaa menneiden vuosien valossa. Joskus muinoin ensimmäisen autoni ikääntyessä ryhdyin tekemään autoon huollot ihan itse; hyvinhän se onnistuikin kun oli intoa tekniikkaan ja autojen huoltokaan ei tuolloin vaatinut rakettitieteilijää. Sittemmin autotekniikka on kehittynyt niin, että vaaditaan iso arsenaali erityisiä mittalaitteita ja erikoistyökaluja ja itseltäkin on kiinnostus käsien saamiseen rasvaisiksi konepellin alla kadonnut, joten huollot on saanut ammattilainen tehdä autoihini jo monen vuoden ajan. Polo oli ensimmäinen, johon otin sitten huoltosopimuksenkin oston yhteydessä. Päätökseen vaikutti ennen kaikkea Volkswagenin niukka takuupolitiikka: 2 vuoden takuu, eikä mahdollisuutta ostaa lisävuosia edes rahalla toisin kuin muissa EU-maissa (useimmissa).
Alunperin otin sopimuksen neljäksi vuodeksi ja kk-maksu taisi olla 39 euroa. Jatkovuodet olivatkin sitten kalliimpia: 55e ja 75e. Jos tuon laskee koko ajalle tulee kuukausimaksuksi n. 47 euroa, mikä olisi ollut jokseenkin sama, jos alunperinkin olisi sopimuksen keston valinnut kuudeksi vuodeksi.
Mikäli sopimuksen alla olisi tehty pelkästään määräaikaishuollot, olisi sopimuksen hinta vastannut jokseenkin samaa summaa kuin huollot yksittäin ostettaessa tai ehkä hieman enemmän. Nyt kuitenkin sain takuulle "jatkoajan" ja ratkaisu osoittautui kannattavaksi. Kahden takuuvuoden jälkeen tuli ylimääräisiä kuluja kaikkiaan n. 2500 euron arvosta (kaikki jarrulevyt/palat uusiksi n. 40000 km kohdalla, oven tiivisteen uusinta, ikkunannostimen moottori, peilin vilkun LED-moduuli, ilmastoinnin kompressori). Kaikki nuo lisäkulut olisivat sinänsä kuuluneet takuun piiriin, jos takuu olisi ollut riittävän pitkä.
Uuteen autoonkin, joka on tulossa syksyllä, otan ehdottomasti huoltosopimuksen ja niin monelle vuodelle kuin autoa ennakoin pitäväni. Hinta uudelle sopimukselle on myös huomattavan edullinen johtuen paljolti siitä, että uudessa autossa on 5 vuoden takuu, jonka piikkiin viat sitten menevät.
Raitisilmasuodatin: Sen olen ihan itse vaihtanut vuosittain, kun virallisen vaihtovälin kahden vuoden sateet, homeet, pölyt ym. ovat ehkä vähän liikaa hengitysilmalle. Vaihto on ainakin Polossa yksinkertainen ja siisti n. 5 minuutin operaatio ilman työkaluja. Tallinnalaisesta tarvikeliikkeestä sain nipun alkuperäissuotimia 20 euroa kappale.
Akunvaihto: olen ymmärtänyt, että vaikka teoriassa akun vaihdon voisi tehdä itse, se vaatii nykyisin monissa autoissa korjaamotietokoneen uuden akun ohjelmoimiseksi auton järjestelmään, joten kustannuksia tulee kuitenkin lisää sen edullisemman ostohinnan päälle.
Kiitos zsi kommentista! Kiva lukea ajatuksiasi ja kokemuksiasi huolenpitosopimuksesta ja muusta. :)
Sulla se on todella kannattanut ja samalla ajatuksella otin sen itsekin. Paitsi nyt kun lopetin sen ja olen toiveikas että kaikki "takuun" alaiset jutut olisi hajonneet jo autosta ja jatkossa vain tavallista kulumista. Mutta oliko sun jarrupalojen ja levyjen vaihto muuta kuin normaalia kulumista, että olisi mennyt takuuseen?
Mikä auto sulle on tulossa Polon seuraajaksi? Hyvä että hps hinta on tullut alaspäin ja takuu pidentynyt!
Olisikohan huollon ajanvarauksessa raitisilmasuodattimen vaihto laitettu vuoden välein samalla ajatuksella kuin sä oot vaihtanut vuosittain? Se oli outoa kun siinä luki etä huolto-ohjelmaan kuuluu myös vaihto ja sitten huoltoneuvoja sanoi ettei kuulu.
Hyvä pointti tuota akusta. Luin itsekin jutun julkaisemisen jälkeen jostain, että se ei ilmeisesti vaihdukaan autoon niin näppärästi kuin perustekniikalla varustettuun moottoripyörääni.
Tuossa on mielestäni myös hyvä muistaa että valmistajan vastuu ei pääty takuun loppumiseen. Vaikka takuu olisi vain 2 vuotta, niin ei-kulutusosien rikkoontumiset 3-4 vuotiaassa autossa pitää mennä ainakin suurimmalta osin vielä valmistajan virhevastuuseen/goodwilliin. Eikös Jenni Leoniin vaihdettu kytkinkin takuuajan jälkeen noin 3 vuoden iässä niin että kustannuksista vastasi liike/maahantuoja eikä hps?
Pakko myöntää että itse olen hieman epäileväinen sen suhteen toimitaanko aina ja kaikkialla näin. Vai kaadetaanko huoltosopimuksen piikkiin myös kustannuksia jotka oikeasti kuuluisivat virhevastuun/goodwillin katettaviksi, jolloin nuo sopimukseen ”kuulumattomat” kustannukset pienentävät sopimuksesta mahdollisesti palautuvaa rahamäärää.
Jarrulevyissä oli 40000 km huollossa havaittu kieroutumista vaikka olisivat ehkä vielä toimineet tyydyttävästi edelleenkin jonkin verran ravistaen. Kun auto oli saman huollon yhteydessä menossa katsastukseen, pyysi huoltoneuvoja lupaa levyjen vaihtoon, mihin toki suostuin ilman muuta ja samalla tietysti vaihtuivat jarrupalatkin. Huollon arvio oli, että jarrulevyt olivat huonoa valmistuserää eli sikäli ne olisivat kyllä sopineet takuunalaisiin vikoihin.
Raitisilmasuotimen vaihtoa on tarjottu huolloissa aina kahden vuoden välein. Ilmastointihuoltoa tarjottiin auton ollessa ensin kahden vuoden ikäinen, mutta seuraavalla kerralla jouduin itse muistuttamaan, että toimenpide tehdään kahden vuoden välein. Ilmeisesti kannattaa itsekin olla tarkkana tuollaisten harvemmin eteen tulevien huoltotoimien osalta.
Uusi ajoneuvo on Leon ST -kevythybridi. Hauskasti viime talvena on tullut kilpailevat uutuudet kaikilta VAG-konsernin merkeiltä: Audi, VW, Seat, Skoda. Näistä tein keväällä valinnan ja ehdottomasti eniten miellytti Leon, vaikka en valintavaiheessa ollut sitä livenä vielä edes nähnyt. Edelleenkin nyt, kun sellaista on päässyt kokeilemaan, tuntuu, että valinta oli oikea. Joskin uusi Leon taitaa olla ennemminkin tietokone pyörien päällä, kuin perinteellinen auto ja vaatinee omistajaltaan autoilun opettelua paljolti uudesta näkökulmasta.
Juha, olet oikeassa, että virhevastuuseen menee ei-kulutusosien rikkoutuminen vielä jonkin verran takuuajan jälkeen. Esimerkiksi se Leonin kytkimen vaihto, josta tehdas maksoi kytkimen (500 e) ja maahantuoja/myyjäliike loput (1000 e). Huolenpitosopimuksesta ei veloitettu mitään.
En osaa sanoa laskutetaanko jotain huolenpitosopimuksesta vaikka kuuluisi virhevastuun piikkiin. Toivottavasti ei... Monilla merkeillähän hps:stä ei saa käyttämättömiä rahoja takaisin joten niissä sillä ei ole periaatteessa väliä, mutta VW-konsernilla saa vähennettynä käsittely(tms.) kulu 20 e/kk.
Zsi, mä taas pyysin ilmastointihuoltoa 2 vuoden kohdalla, mutta silloin sitä ei saanut vielä hps:ään vaan tehtiin vasta 3 v kohdalla jolloin se oli laskettu siihen (jossain on jokin salainen huolto-ohjelma selvästi). Olisi hirveän kätevää että auton huoltokirjassa olisi kerrottu, mitä pitää tehdä milloinkin! Nyt se on aina selvitettävä huollosta.
Uusi Leon ST on kyllä komea auto! Hauska tuo kommentti tietokoneesta pyörien päällä. Itse en vain pitänyt oikein sen jarrutuntumasta, ei ole pehmeä siirtyminen sähkömoottorijarrutuksesta oikeisiin jarrupaloihin. Myös ajotietokone vaati aika paljon opettelua. Mun pitäisi ottaa se blogia varten koeajoon tässä kesällä; oli vain lyhyen illan toukokuussa testissä.
Mikä mahtoikaan olla Seatin vuosimalli? Eikös sulla kohta tule jakohihnan aikaväli vastaan.
Leonidas on nyt viisivuotias eli vm. 2015. Milloin jakohihna tulee vaihtaa? Vitsi kun ois kiva kun nää ois kaikki listattu auton tiedoissa...
Eikö ohje- tai huoltokirjassa lue jakohihnan vaihtoväliä, matka kilometreissä tai maksimiaika vuosissa? Vieläkös muuten tämä Leonidas jatkaa matkaa omistuksessasi?
Kivaa Foxit että tulit pitkästä aikaa kommentoimaan! :) Vielä on Leonidas minulla! :) En löytänyt tietoa huoltokirjasta, mikä on aika outoa. Luulisi että se siellä on. Kysyin asiaa huollosta ja kertoivat, että hihnan vaihtoväli on 6 vuota riippumatta ajokilometreistä ja se vaihdettiinkin tänä keväänä n. 55 tkm kohdalla