17.03.2019
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Oletko koskaan miettinyt pimeällä ajaessa, miten ärsyttävää on, kun koko ajan joutuu vaihtamaan pitkien ja lyhyiden valojen välillä, kun autoja tulee vastaan. Juuri kun olet vaihtanut kaukovalot takaisin niin eikö seuraavasta mutkasta ilmesty taas auto! Ja taas vaihdetaan, ja taas...
Autoissa paljon yleistyneet automaattiset kaukovalot tekevät pimeällä ajamisesta helppoa. Kun auto vaihtaa valot tarpeen mukaan lyhyille tai pitkille, on kuskilla taas yksi asia vähemmän huolehdittavana.
Hienoimmat kaukovaloavustimet muuttavat valokeilan muotoa niin, että käytössä on koko ajan maksimaalinen valoteho ilman että vastaantulija häikäistyy. Yksinkertaisemmat vain sytyttävät ja sammuttavat kaukovaloja ihan kuin kuski itsekin tekisi.
Automaattiset kaukovalot Nissan Leafissa
Pääsin testaamaan yksinkertaista kaukovaloassistenttia taannoin koeajamassani Nissan Leaf sähköautossa. Ajoin pimeällä yli 500 km, joten kaukovaloautomatiikan toiminta ehti tulla tutuksi.
Harmikseni täytyy todeta, että ainakin Nissanilla tekniikassa on vielä aika paljon kehitettävää. Kaukovalot sammuivat usein turhan aikaisin ja syttyivät viiveellä.
Yleensä Leafin kaukovaloautomatiikka sammutti pitkät valot 10-12 sekuntia ennen vastaantulijan kohtaamista. Se on minun makuuni hieman liian aikaisin, koska vaihdan itse lyhyille 6-8 sekuntia ennen kohtaamista.
Monet autoilijat tosin vaihtavat valot melko aikaisin lyhyille ja heille Leafin 10-12 sekuntia voi tuntua ihan normaalilta.
Itse käytän kaukovaloja periaatteella, että ne sammutetaan, kun autojen valokeilat valaisevat koko tien. Jos valokeilan pituus on 150-200 metriä, oikea hetki vaihtaa lyhyille olisi 7-9 sekuntia ennen kohtaamista, koska 80 km/h nopeudella auto etenee 22 m/s.
Pitkillä suorilla vastaantulijan etäisyyden hahmottaminen on vaikeaa ja valot tulee välillä vaihdettua liian aikaisin lyhyille. Sitä kuvittelee, että vastaantulija olisi lähempänä kuin onkaan, kun on ehtinyt nähdä tämän valot jo hyvän aikaa.
Leafin kaukovaloassistentin varovaisuus oli pitkillä suorilla ihan omaa luokkaansa.
Aivan liian monta kertaa automatiikka vaihtoi pitkät lyhyisiin jo 25 sekuntia ja muutaman kerran jopa 30 s ennen kohtaamista. Tämä tarkoittaa jopa 660 metriä pelkillä lähivaloilla! Sillä matkalla tiellä voi olla vaikka mitä.
Aikaista vaihtamista tapahtui välillä silloinkin kun vastaantulijalla oli valmiiksi lähivalot päällä, joten automatiikan silmä on aivan liian herkkä.
Pitkiä valoja voi toki käyttää käsin, jos ei pidä automatiikasta tai haluaa valot takaisin päälle, kun automatiikka on vaihtanut ne liian aikaisin pois. Käsikäytölle siirtyminen ei ole kuitenkaan kovin kätevää, koska se tehdään samasta kiertokytkimestä, josta auton valot laitetaan päälle.
Automaattiset kaukovalot ovat päällä, kun valokytkin on automaattiasennossa ja viiksi kaukovaloasennossa. Kiertämällä kytkin lähivaloasentoon pitkin valojen viiksi toimii normaalisti. Näiden kahden asennon välissä on parkkivaloasento, joten kytkintä kiertäessä ajovalot käyvät hetkellisesti kokonaan pois päältä. Vaikka hetki on lyhyt, ei ole kiva olla sitäkään aikaa täydessä pimeydessä, kun auto liikkuu samanaikaisesti 80 km/h.
Mittariston valoikonit kertovat, että autossa on päällä lähivalot, kaukovaloavustin valmiina toimintaan ja parkkivalot.
Vastaantulijan kohtaamisen jälkeen Leaf vaihtaa takaisin kaukovaloille yleensä melko ripeästi. Itse vaihdan juuri ennen kohtaamista, kun taas Leaf tekee sen noin sekunti myöhemmin. Ei paha kuitenkaan.
Muutaman kerran se ei vaihtanut pitkille millään takaisin, vaan pitäytyi lähivaloissa ainakin 15 sekuntia vaikka vastaantulijoita tai muita valoja ei näkynyt mailla halmeilla.
Yhteenveto
Automaattiset kaukovalot jättivät minulle ristiriitaisen fiiliksen.
Ajaminen on tosi rentoa, kun ei tarvitse itse huolehtia valoista. Samalla tulee tuudittauduttua valheelliseen turvallisuuden tunteeseen, koska automatiikan kanssa tulee ajettua paljon pidempiä matkoja pelkillä lähivaloilla. Mutta kun ominaisuus on kerran olemassa, niin kyllähän käyttää; mukavuudenhaluinen (ja laiska) kun on. Monesti olisi kuitenkin turvallisempaa vaihtaa itse valoja, koska silloin saisi käyttää pidempään pitkiä ennen vastaantulijan kohtaamista.
Millaisia kokemuksia teillä on kaukovaloavustimista?
Keskustelu
Itselläni oli vasta koeajossa wv tiguar jossa oli matrix led ajovalot valon vaihto automatiikalla. Toimi tosi hyvin. Tosin kohtaamisen jälkeen oli hetken viive ennenkun vastaantulijan takana ollut musta aukko jälleen valastui.
Kiitos kommentista. :) Pitäisi ehdottomasti testata nuo matrix led valot. Katsoin niistä videon ja vaikuttaa tosi siistiltä miten vastaantulijan kohdalla varjostetaan mutta muuten valot on kirkkaat.
Itselle kanssa ollut ongelma tuo liika herkkyys vastaantulijoihin ja varsinkin tietyissä autoissa edellä ajavien perävaloihin. Toisena tuleekin sitten tuo viive pitkille vaihtaessa. Olen itse tottunut vaihtamaan, samoin kuin itse sinäkin, juuri ennen kohtaamista, jolloin minulla on kaukovalot valmiiksi päällä kun ohitan auton. Tuo pimeä sekunti monissa automatiikoissa hirvittää...
Toyotalla on ainakin mielestäni ihan järkevästi toteutettu tuo. Automaattisille kaukovaloille on erikseen oma painike peilien säädön vieressä sopivasti vasemman käden ulottuvilla. Kaukovalojen käyttö tapahtuu muuten normaalisti viiksestä muiden valojen kanssa :)
Kiva että tulit kommentoimaan! Jokainen sekunti jonka joutuu ajamaan pimeällä pelkillä lähivaloilla on mun mielestä liikaa. Automatiikalle se on kai mahdotonta tietää milloin vastaantulija on niin lähellä että kaukovalot on aika sytyttää takaisin.
Toyotan systeemi kuulostaa fiksulta. Kun on erillinen katkaisin käden ulottuvilla, niin on tosi vaivatonta vaihtaa tarvittaessa automatiikka pois päältä. Sytyttääkö automatiikka siis pitkät valot vaikka pitkien viiksi olisikin lähivaloasetuksella? Voitko sytyttää pitkät myös itse silloin kun automatiikka on päällä?
Tuossapa se sudenkuoppa onkin, käsittääkseni valoviiksen pitää olla työnnettynä eteen, ja automatiikka sitten valitsee sytytetäänkö kaukovalot vai ei. Ja jos haluaa itse sytyttää pitkät pitää automatiikka kytkeä ensin pois päältä.
Pitäisi kyllä kokeilla tätä vielä ihan käytännössä, niin tietäisi varmasti. Nyt olisi sopivasti uusi Corolla hybrid tullutkin, tekisi mieli koeajaa se.
Jep, Leafissa automatiikka toimii juuri kuvailemallasi tavalla. Kai se oli jonkun mielestä hyvä idea...
Mä koitan kanssa ehtiä testata Corollan tässä keväällä/alkukesästä. Se on sen tason julkaisu että varmasti kiinnostuneita lukijoita riittäisi koeajojutulle. :)
Pistäkääpä tämmöiseen autoon nykyaikaiset tehokkaat lisävalot. Sen jälkeen tä automatiikka vaihtelee lyhyille joka helkkarin aurausviitan kohdalla.
Enpä ole tullut ajatelleeksi, mutta siinä voi tosiaan käydä niin, kun kaikki viitat hohtaa lisävaloilla nin kovasti että auto tulkitsee vastaantulijoiksi. :o Puhutko omasta kokemuksesta?
Minulla Tiguan 2017 ledivaloilla ja automatiikalla. Toimii kyllä mielestäni hyvin. Ainoastaan viive vaihdossa takaisin pitkiin on hieman liian pitkä. Tämän voi välttää napauttamalla pitkät itse päälle tarvittaessa.
Kiinnostaisi tietää, miten automatiikka toimii, jos autoon laitetaan lisäpitkät!
Yyykaakoo, kiitos viestistä ja pahoittelut vastauksen viivästymisestä. Autotien kommentointi oli rikki.
Kiva kuulla että olet ollut tyytyväinen Tiguanin kaukovaloautomatiikkaan! Itse olen testannut VW-konsernin kaukovaloautomatiikkaa vm. 2020 Leonissa ja ID.3:ssa ja niissä toimi kyllä hyvin. Toki aina voisi syttyä vähän nopeamminkin, mutta toimi ne huomattavasti tätä Nissan Leafin nopeammin.
Olisi tosiaan kiinnostavaa tietää miten automatiikka toimii lisäpiekien kanssa. Käykö kuten äks-raili kirjoitta tuossa yllä, että sammuu jokaisesta heijastintolpasta... :o
Mielenkiintoinen laite, ja varmasti vielä jossain vaiheessa, kun teknologia kehittyy, niin varsin käyttökelpoinen, mutta en ainakaan näillä kokemuksilla lähtisi itse käyttämään. Asia jota olen itse tosissani miettinyt, on ylimääräisen Led valopaneelin lisääminen ajoneuvoon kaukovalojen tueksi. Onko tällaisista kenelläkään kokemusta?
https://www.tammivilkut.com/