19.09.2024
Saksalaisen ADAC:in testi osoittaa: sähköautojen kulutuksissa on isoja eroja autojen välillä
Suomalainen media on poiminut tästä saksalaisen ADACin hyvästä artikkelista hieman harmillisesti nykyajan lööppeihin, eli klikkiotsikoihin vain lataushäviöt. Lataushäviö siis on aina todellisuutta, sitä en missään nimessä yritä kumota. ADAC-artikkeli 26.8.2024 sen sijaan pitää sisällään useammankin mielenkiintoisemman tiedon.
Linkki artikkeliin: Elektroauto: Reichweite & Verbrauch im Vergleich (adac.de)
Kokoan tähän blogikirjoitukseeni ADAC-artikkelin 26.8.2024 sisällöstä omat poimintani ja korostukseni.
Artikkelin nostoni numero 1:
ADAC toimintamatkatesteissä sähköautojen keskimääräinen toimintamatka on noussut vuoden 2010 keskimäärin 123 kilometristä vuoden 2023 keskimäärin 393 kilometriin.
- Oma sähköautoiluni alkoi vuonna 2015 Leaf 24 kWh:lla ja sen käytännön toimintamatka oli lähellä ko vuoden ADAC-testien keskiarvo 149 kilometriä.
- Nousu on ollut merkittävä ja samalla on olennainen tekijä sähköautojen yleistymisen mahdollisuuksien tiellä.
- Pisimmät toimintamatkat, 610 kilometriä, on mitattu ADAC-testeissä BMW iX:lle ja Lucid Air -sähköautoille.
Artikkelin nostoni numero 2:
Sähköautojen kulutuksissa on suuria eroja
- Luonnollista on se, että isot ja painavat autot kuluttavat enemmän sähköä.
- ADAC-testien lukemat pitävät sisällään lataushäviöt.
- Pienimmän kulutuksen titteliä pitää tällä hetkellä virtaviivainen, mutta kuitenkin melko kookas Hyundai Ioniq6, 15,5 kWh/100 km lukemalla. Muita pienen kulutuksen autoja ovat olleet Fiat 500e, Peugeot e-208, Opel Astra Electric sekä Tesla Model 3. (markkinoilta poistuneet pienikulutuksiset, kuten Ioniq Electric 28 kWh tai i3 eivät olleet listauksessa mukana).
- Suuremman kulutuksen päässä on 29,7 kWh lukemalla Stellantiksen pakuun perustuvia pienoisbusseja, kuten Opel Zafira Life ja sen versiot konsernin eri merkeillä. Myös pakettiautoon perustuva tila-auto MB EVQ tuotti mittavan 30,9 kWh/100 km kulutuslukeman.
Artikkelin nostoni numero 3:
Auton korin muotoilulla on valtava vaikutus kulutuksen kautta toimintamatkan toteutumiseen
- Auton korin muotoilu ja koko vaikuttaa konkreettisesti kulutuksen tasoon ja sen kautta toimintamatkan toteutumiseen saman kokoisella akulla. Tämä on nähtävissä esimerkiksi Hyundai-konsernin 77 kWh:n akustolla varustetuissa autoissa.
- Ioniq6 kulutus oli 15,5 kWh/100 km ja toimintamatka oli testissä 555 km.
- Saman tekniikan Ioniq5:ssä kulutus oli 18,2 kWh/100 km ja toimintamatka testissä toteutui 470 km.
- Genesis GV70 SUV jakaa myös saman tekniikan ja samankoisen akuston ja sen kulutus oli jo 22,8 kWh/100 km ja toimintamatka toteutui 380 km tasolle.
- Samalla tekniikalla varustetuissa autoissa ja saman kokoisella akulla toimintamatkojen ero siis oli testissä peräti 175 km.
Artikkelin nostoni numero 4:
Sähköauton lataamisessa on aina häviötä ja sen tasossa on eroja autojen välillä.
- Sähköauton liikenne-energiakulun kannalta on olennaista ymmärtää myös lataushäviön määrä, koska lataaja maksaa aina myös siitä.
- Toteutuvaan toimintamatkaan ja ajonaikaiseen kulutukseen lataushäviöllä ei ole vaikutusta
- Lataushäviötä syntyy AC-latauksessa mm auton sisäisessä laturissa sekä akuston sisäisestä resistanssista. Lataushäviö ilmenee aina lämpiämisenä.
- ADAC Ecotest kulutusmittaukissa sekä WLTP-kulutustuloksissa tulos on aina laskettu ladatusta energian määrästä, joten mukana on aina lataushäviöt.
- ADAC lataa Ecotest -autot aina vaihtovirralla ajoneuvon type2-latauskaapelilla 22 kW:n kiinteällä latauslaitteella samoissa olosuhteissa ja 23°C:n lämpötilassa.
- Ecotestissä tyhjäksi ajetut akustot ladataan takaisin täyteen. Kaikissa autoissa syntyy eroa ilmoitetun akuston nettokapasiteetin ja latauksessa tarvittavan energiamäärän välille. Tuota akuston nettokapasiteetin ja ladatun energiamäärän eroavuutta ADAC on listannut artikkelissa.
- ADAC toteaa artikkelissaan, että tämä akun nettokapasiteetin ja ladatun energian määrän erotus on muutakin kuin lataushäviö. Esimerkiksi ilmoitettujen akuston nettokapasiteettien hajonta, akuston ikääntyminen, akuston jäähdytys/lämmitys ym ja lämpötila vaikuttavat tarvittavaan energiamäärään. Tämä ei siis ole yksi yhteen sama asia, kuin lämpiämisenä ilmenevä lataushäviö, vaan pitää sisällään muutakin.
- Olennaista on kuitenkin, että se lataukseen käytetty ja mitattu energiamäärä on ajamisen liikenne-energian hinnan peruste.
- Esimerkiksi Mini Cooper SE:n akuston ilmoitettu nettokapasiteetti on 28,9 kWh ja täyteen ladatessa kului sähköä 37,6 kWh. Pidän oletettavana, että Minin akuston käytettävissä oleva kapasiteetti on ollut suurempi kuin tehtaan ilmoittama. Toki en voi tuosta varmuudella sanoa, mutta noin 23 % häviö kuulostaa poikkeuksellisen suurelta.
- Toisaalta esimerkiksi Aiways U6 Prime akuston nettokapasiteetti on valmistajan ilmoituksen mukaan 60 kWh ja täyteen lataamisessa kului sähköä vain 60,3 kWh, eli häviö on ollut puolen prosentin luokkaa, mikä ei miltään osin ole uskottava tieto ja pidän uskottavana, että akustossa on ollut todellisuudessa vähemmän käytettävissä olevaa kapasiteettia, kuin valmistaja on ilmoittanut.
- Keskimäärin kaikkien listattujen autojen akkujen nettokapasiteettien ja ladatun energiamäärien erotuksesta laskettu hyötysuhde on 87,3 %, mikä vastannee aika lähelle keskimääräistä sähköauton lataamisen hyötysuhdetta. Eli kyllä, lataamisessa on aina ihan merkittävää häviötä olemassa.
ADAC-sivustolla pääsee katsomaan taulukosta Ecotest-tuloksia vielä myynnissä olevista autoista. Erillinen taulukko löytyy toteutuneiden toimintamatkojen perusteella lajiteltuna ja toinen taulukko kulutusten mukaan lajiteltuna.
Yhteenvetona haluan sanoa, että arvostan ADAC testauksia, kuten myös Norjalaisen NAF:n testejä ja raportteja niistä. Ne antavat olennaista realistista tietoa sähköautojen toimintamatkoista ja kulutuksista sekä myös lataamiseen tarvittavasta rahamäärästä. Suomalaiseen lööppiin nostettu lataushäviö ei ole tästä ADAC-artikkselista yksiselitteisesti edes todettavissa.
Näidenkin testien tuloksista johtuen omana suosikkiautonani pysyy Hyundai Ioniq6 ja Tesla Model 3 LR pienen kulutuksensa ansiosta.
Keskustelu
Mitä sillä kulutuksella on merkitystä?