20.02.2025
Sähköauto ID.4 kulujen tarkistuslaskelma 209 000 km ajettuna - Akkutestistä tarkennettua tietoa

Olen pitänyt mielenkiinnon vuoksi tarkkaa kirjanpitoa Volkswagen ID.4 Pro Performance MAX -sähköautomme kuluista vuodesta 2021 saakka, jolloin sen ostimme. Autolla on nyt ajettu noin 210 000 kilometriä ja sille on hiljan tehty toinen määräaikaishuolto sekä ensimmäinen katsastus. Määraikaishuollon yhteydessä autolle tehtiin myös akkutesti, minkä raportista selvisi myös koko auton elinkaarin aikana ladatun sähkön määrä. Siinä määrässä on merkittävissä määrin mukana kaikki, eli ajamiseen ja ajamisen aikana lämmittämiseen tai jäähdyttämiseen kulunut nettoenergiamäärä. Lisäksi mukana on myös kaikki esilämmitykset sekä esijäähdytykset ja muut auton pysäköitynä ollessa tehdyt lämmitykset ja jäähdytykset. Pieni osa lataushäviöstä tapahtuu laturin tai latauslaitteen mittalaitteelta kaapelissa autoon. Se osuus ei ole mukana.
Tein nyt kululaskelmaani tarkistuksen, tarkentuneen kulutuksen mukaan. Olin nimittän aiemmin arvioinut kulutuksen lataushäviöt sisältäen 22 kWh/100 km tasolle, mutta nostin sen nyt 24,4 kWh/100 km tasolle.
Minulla on auton ajotietokoneessa ollut pisimmillään 80 000 kilometrin matkalta auton laskema keskikulutus. Se oli 20,2 kWh / 100 km. Ero tämän kirjoituksen kulutukseen on erittäin iso, koska ladatun energian mukaan sähköä on kulunut 20 % enemmän, kuin auton ajotietokoneen mukaan.
Omien aiempien mittausten perusteella päättelen, että tuosta 20 prosentin erosta noin puolet on lataushäviötä ja toinen puoli akuston ja auton sisätilojen lämmittelyä ja jaahdyttelyä auton ollessa pysäköitynä. Tällä autolla sitä nimittäin on runsaasti.
Samalla sain selville ensimmäisen kerran, että ladatusta sähköstä 31 % on tapahtunut DC-latureilla. Tämän johdosta tein tarkistuslaskelman, että olen maksanut lataussähköstä keskimäärin 21,1 snt/kWh. Siinä nousu oli suurempi, koska olin olettanut DC-latausten kilowattituntien osuuden olevan pienempi ja tästä johtuen olin aiemmin käyttänyt 16 snt/kWh hintaa. Muutos on siis jo melko suurikin laskelmassani ajetun kilometrin hinnaksi. Olin aiemmin saanut laskelmiini, että 100 kilometrin liikenne-energiakulu olisi ollut 3,52 euroa, mutta nyt tarkentui, että liikenne-energia on maksanut minulle 5,15 euroa / 100 km. Onko se jo sitten paljon? 19.2.2025 päivän 95E bensiinin keskihinta oli Polttoaine.net mukaan 1,779 euroa ja dieselin 1,878 euroa. Näiden hintojen mukaan tuo vastaisi alle 2,9 litraa sataselle kuluttavan polttomoottoriauton liikenne-energiakulua.
Kaikki ajamisen kulut 20.2.2025 tilanne, kun autolla on ikää 45 kuukautta ja ajettu 209 000 kilometriä:
- Liikenne-energia 10 760 euroa, eli 5,15 euroa / 100 km
- Huollot ja korjaukset sekä tuulilasin vaihdon omavastuut 2162 euroa, eli 1,03 euroa / 100km
- Rengaskulut 2082 euroa, eli 1,00 euroa / 100 km
- Vakuutukset ja verot 3742 euroa, eli 1,79 euroa / 100 km
- Auton arvonalenemasta arvio 42 000 euroa, eli 20,10 euroa / 100 km
- Kaikki kulut yhteensä 60 746 euroa, eli 29,07 euroa / 100 km.
- En ole pitänyt kirjaa pesujen ja lasinpesunesteiden hinnoista. Kaikki muu on mukana laskelmissa.
Tämä laskelma siis nostaa edellisesta, joulukuussa 2024 julkaisemani kirjoituksen 27,66 euroa / 100 km tasolta autoiluni kokonaiskulua 29,05 euroa / 100 km tasolle. Vieläkään en tuota 0,29 euroa/km kulua osaa pitää millään tavalla suurena, nimittäin autolla ajaminen maksaa paljon Suomessa tekipä sen millä vaan, mutta uuden auton ostamalla ja paljon ajamalla se maksaa kuukautta kohden vielä enemmän nimittäin onhan tuo 1350 euroa keskimäärin kuukausittain paljon rahaa autoiluun. Luonnollisesti arvokkaan auton uutena ostamalla arvonalenema on suvereenisti suurin kuluerä. Samalla se on näiden laskelmien suurin riski myös mennä pieleen. Nyt alkaa arvo olla kuitenkin jo niin matala että kilometriä kohden tonnin heitto ei tee enää isoa eroa. Nyt tästä autosta on arvonalemasta jo suurin osa poistunut ja siltä osin kulu lähtee laskemaan, mutta vastaavasti yllättävien korjauskulujen riski kasvaa iän ja kilometrien myötä. Onneksi akkutestissä vahvistui, että korkeajänniteakuston on 87 % SOH-lukemalla ja omien mittausten mukaan edelleen hyvässä kunnossa.
Keskustelu
Ei kommentteja