04.12.2023
VW ID.4 kulutustesti -21°C kelissä 233 km matkalta
Maanantaina 4.12.2023 oli nykyaikaan jo harvinainen sääilmiö Pirkanmaalla. Lämpömittari näytti jopa -21°C, joten käytin tilaisuutta hyväksi ja suoritin vakioimallani ajolenkillä kulutustestin jälleen ID.4 -sähköautollemme.
Reitti:
Reitti lähti Tampereella Hämeenpuiston alapään tienoilta - kulki Messukylän kautta Kangasalan Lentolan ramppiin - 12-tiedä 325-tielle asti - 325-tietä Kuhmoisiin 24-tielle asti - 24-tietä Padasjoelle - Padasjoelta 53-tietä Tuulokseen - Tuuloksesta 12-tietä Tampereen ohitustielle - Tampereen ohitustietä ns isoista silloista kohti Tamperetta - ABC Viinikkaan loppulataukseen. Yhteensä 233 km.
Testiauto
Testissä oli jälleen sama Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh MAX-varustelulla, millä ajoin saman lenkin lähes samoissa lämpötiloissa helmikuussa 2023. Nyt autoon on päivitetty 3.2 softa aiemman 2.4:n tilalle. Autolla oli testihetkellä ajettu noin 145 000 kilometriä ja ajoakun kokonaiskuntoisuutta osoittava SOH-lukema 93,4%. Uskottavasti siis uuden auton 77 kWh nettokapasiteetista on käytettävissä noin 71,9 kWh. Tuolla lukemalla lasken kirjoituksen lopussa koeajolenkin kulutuksella toteutuvan toimintamatkan.
Autossa oli alla jälleen samat kitkarenkaat, mitkä oli helmikuussakin, eli Nokian Hakkapeliitta R3. Edessä 235/55R19 ja takana 255/50R19 ja niissä autonvalmistajan suosituspaineet merkkihuollon säätäminä. Renkaissa kulutuspintaa edessä 7 mm ja takana 5 mm.
Mielenkiintoni tähän testiin oli ennenkaikkea, muuttiko 3.2 softa auton kulutusta reippaammassa pakkasessa.
Testin eteneminen
Pääsin lähtemään testilenkille 84 % varaustasolla. Liikkeellelähtö oli jälleen pakkasessa jäähtyneellä autolla ilman esilämmitystä, jotta mittaan ns pahina kulutusta tähän keliin. Akuston lämmöt olivat lähtiessä -1,375..+0,5 °C. Tampereelta lähtiessä lämpömittari näytti -12°C lukemaa, mutta tyyni ja kuiva pakkasilma kiri nopeasti 325-tien varrella jopa -21°C lukemiin. Ajoreitin varrella oli poikkeuksellisen isot lämpötilaerot ja Padasjoen kulmilla pakkanen lauhtui hetkeksi jopa vain -10°C tasolle. Lämmityslaite oli matkan alussa +21°C pyynnillä ja automaattiasetuksella, istuinlämmitin ja ratinlämmitin päällä. Testailin matkan aikana myös lämmityslaitteen eco-asetusta, mutta en havainnut sillä olevan mitään merkittävää vaikutusta vieläkään kulutukseen. Ajan jatkossakin comfort-asetuksilla.
Tarkkailin ODB11 avulla jälleen matkan aikana satunnaisesti ajoakun lämpöä. Se ei missään vaiheessa noussut merkittävästi ja oli loppulataukseen saapuessakin +2..+3,5°C välillä. Kylmä akku antoi ensimmäisen, keltaisen kilpikonnavaroituksen 8% varaustasolla, mutta sillä pystyi edelleen pitämään täyttää 100 km/h nopeutta Tampereen ohitustiellä. Ylimääräisiin kiihdytyksiin sen sijaan ei ollut voimavaroja tarjolla. Edelleen haluan tällä autolla akun ollessa kylmä varata vähintään tuon 8% akkua saapuessani lataukseen tai kohteeseen. Edellisestä suurteholatauksesta vielä lämpimällä akulla tai kesällä uskallan toki ajaa tyhjemmäksikin. Huomioina 145 000 km ajetun auton akuston kunnosta myös, että 8% varaustasolle ajettuna akuston kennojen jännitteet olivat 3,43..3,45V välillä. En siis osaa ainakaan vielä huolestua yksittäisiten kennojen eroista tässä vaiheessa.
ID.4:n kulutus maantieajossa -10..-21°C kelissä
Tämän kertaisen testilenkin keskikulutus toteutui 21,7 kWh/100 km. Matkaa kertyi 233 kilometriä, eli laskennallisesti sähköä kului 50,56 kWh.
Loppulatauksena tehdyn suurteholatauksen hyötysuhdelaskenta:
- Keskikulutuksen 21,7 kWh/100 km kautta laskettuna sähköä kului 233 km matkalla 50,56 kWh
- Loppulataus suurteholaturissa toimitti akkuun 57,489 kWh, jolloin akun varaustaso oli sama 84 % kuin ajon alussa.
- Loppulatauksen hyötysuhde toteutui siis 88 % tasolla.
- Ladatun energian mukaan kulutus olisi ollut 24,7 kWh/100 km.
- Latauksen hyötysuhdetta laski selkeästi akuston lämmittäminen, mikä jatku 39 % varaustasoon asti ja loppui silloin.
Laskennallisesti tämän noin 100 000 kilometriä ajetun ID.4:n toimintamatka olisi tässä -15..-17°C kelissä totetunut noin 311 kilometrin mittaisena 100 % varauksella liikkeelle lähtien.
Vertailu edellisiin testilenkkeihin ja WLTP-lukemaan
Auton WLTP-kulutus on kyseisellä varusteversiolla 17,4 kWh/100 km, mutta WLTP-kulutuksessa tulee aina muistaa, että se sisältää lataushäviöt, eli se on mitattu lataukseen käytetystä sähkön määrästä. WLTP-mittauksista pystyy laskemaan myös niiden aikana toteutuneen latauksen hyötysuhteen ja se näyttäisi olevan noin 85 %, eli auton ajonaikainen kulutus on ollut 14,8 kWh/100 km, mikä on vertailulukuni tähän testiin.
Vertailu WLTP-kulutukseen. HUOM, vertaan ensin nimenomaan WLTP-mittauksessa saatuun ajonaikaiseen kulutukseen, koska siinä ei ole mukana lataushäviötä:
- Nyt -10..-21°C kelissä toteutui 21,7 kWh/100 km, eli WLTP + 47 %
- Helmikuussa -15..-17°C kelissä 2.4 softalla toteutui 23,0 kWh/100 km, eli WLTP + 55 %
- Hieman pienemmällä -9°C pakkasella, ja 2.4 softalla toteutui 21,9 kWh/100 km, eli WLTP + 48 %
- Syksyn vesisateessa ja koleassa plussakelissä toteutui 17,4 kWh/100 km, eli WLTP + 18 %
- Kesällä aikalailla optimikelissä toteutui 15,2 kWh/100 km, eli WLTP + 3 %.
Viralliseen WLTP-kulutukseen, mikä siis on 17,4 kWh/100 km pitää verrata ladatun energian mukana laskettua kulutusta, mikä oli tällä kertaa 24,7 kWh/100 km. Eli silloin molemmat pitävät sisällään lataushäviöt. Näin katsottuna tämän pakkaskelin kuluutus toteutui WLTP-kulutus + 42 %
WLTP:
Sähköautoille ilmoitetaan WLTP-toimintamatka. WLTP-mittaus tehdään vakioituja nopeuksia sekä olosuhteita käyttäen. Todellisessa liikenteessä suoritettu 23,25 km pituinen ajolenkki Testilenkin kesto 30 minuuttia, ja keskinopeus 46,5 km/h 52 % kaupunkiajoa, 48 % muuta ajoa Maksiminopeus 131 km/h Mittaus suoritetaan +23 °C lämpötilassa.
Toimintamatkan toteutuminen
ID.4:lleni on ilmoitettu WLTP-toimintamakaksi 506 kilometriä. Nyt 145 000 kilometriä ajettuna auton ajoakuston kokonaiskuntoisuus on uskottavasti noin 93,4 % uudesta, ei käytettävissä oleva nettokapasiteetti on noin 71,9 kWh.
- Nyt talven -10..-21°C kelissä toimintamatka olisi ollut noin 331 km, eli noin 65 % uuden auton WLTP-toimintamatkasta
- Hieman pienemmän, -9°C kelin talvitestin toimintamatka olisi ollut noin 326 km, eli 64 % WLTP:stä
- Syksyisen kokean sadekelin toimintamatka olisi ollut noin 411 km, eli noin 81 % WLTP:stä
- Kesäisen ajolenkin toimintamatka olisi ollut noin 471 km, eli noin 93 % WLTP:stä.
ID.4:n suurteholataus pakkasella
Koska ensi vuoden malleja vanhemmissa ID.4:ssä ei ole, eikä tämän tiedon mukaan ole tulossakaan akuston esilämmitystä suurteholatausta varten, laskee latausteho huomattavasti kesäisistä lukemista. 3.2 softa pitää ajoakun noin +2°C tasolla pakkaskeleillä. Kohtalaisempaa lataustehoa saa, kun saapuu suurteholataukseen alle 10 prosentin varaustasolla. Tällä kertaa se oli 8 %.
Loppulatasin auton samaan 84 % tasoon, missä se oli testilenkille lähtiessä. Lataus kesti 55 minuuttia ja siinä ajassa toimitettiin 57,489 kWh energiaa. Latauksen keskiteho siis toteutui matalalla 63 kW:n tasolla. Tällä lisälatauksella olisi siis pystynyt ajamaan toisen 233 km ennen seuraavaa latausta. Suurin hetkellinen latausteho oli 79 kW. Kyllä, seuraavassa sähköautossani tulee olemaan myös akuston esilämmitys suurteholatausta varten.
Keskustelu
Kiinnostavia lukemia perusteellisesti esitettynä.
Kuinka paljon esilämmitys vaikuttaa kulutukseen ja akun käyttöikään. Kuinka pitkää matkaa pitäisi ajaa, jotta täysi esilämmitys olisi järkevää?
Moi,
Auton sisätilan esilämmitys laskee ajoon lähtiessä alkumatkan kulutusta. Kovalla pakkasella sanoisin karkeana arviona, että ensimmäisen 30 min aikana 3-4 kWh.
Pidemmällä matkalla ero tietenkin kaventuu. Akun kuntoisuuden kestoon sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.
Mielenkiintoinen artikkeli sähköauton omistajan näkövinkkelistä. Erityisesti akuston kapasiteetin lasku - mittaus ilmeisesti huollon raportti lähtökohtana ?
Pikaiset luennalla testi on hyvin sekava ja vertailuarvot epäluotettavia. Jos esittää korrelaatiota ulkolämpötilan, lämmityksen, akuston kapasiteetin aleneman jne jne kautta edelliseen mittaukseen, kannattaa laittaa laskentakaavat ja arvot vaikka Excel -muodossa kommenteineen ml. keskinopeus. Testissä ei kerrota tieolosuhdetta, ilmeisesti kuiva asfaltti. Paljon muuttujia.
Itse en aloittaisi mitään testi eri lataustilanteesta vaan ehdottomasti varausaste 100%, ja siitä matkaan ja tilastoa tekemään.
Moi mR Marvel,
kiitos kommentista. Kulutustestejä on erilaisia. Olen myös tehnyt ja kirjoittanut testejä, missä ajetaan samaan aikaan samaa reittiä eri autoilla. Tässä siis yksinkertainen vertailu saman auton kulutuksesta eri olosuhteissa.
Akuston kuntoisuus on OBD11 tarkistettu. Ei ole absoluuttinen totuus, mutta kun mittauspisteitä on kymmeniä, satoja ja aikaa vuosia, on trendi selkeä ja lukema riittävän tarkka.
Ladatusta energiasta kulutus on myös riittävän tarkka käyttämälläni menetelmällä ja on linjassa useiden lataushäviön kirjaamiskertojen kanssa.
Moikka Sähköautoileva motoristi! Mikä versio sulla on tuosta OBD:stä käytössä?
Moi
käytän OBD eleven Pro tällä hetkellä.
Maksansen pro-maksun aina vuodeksi, kun tulee tarve tehdä jokin koodausmuutos autoon. Muuten aina välissä menee sille maksuttomalle peruskäytölle.
Hei, kiitos hyvästä jutusta, myös monesta muusta.
Akun kuntoon/varaustasoon alkuperäisestä (ja auton keskikulutusarvioon) liittyen:
Jos oikein ymmärsin, akun varaustila tippui 84%->8%, eli 233km matkan ja 21.7 keskikulutuksen perusteella, eikö akun kunnoksi tulisi luokkaa 66.5 kWh, eli vain noin 86% alkuperäisestä?
Akun "varauskoko" laskettu kaavalla:
21.7*2.33/(0.84-0.08)
Eli, kysymys kuuluukin, voiko tuohon auton antamaan keskikulutukseen luottaa? Jos oletettaisiin, että sinulla on vielä 72 kWh akkua jäljellä, olisi tuolla lenkillä keskikulutuksen pitänyt olla 23.5 kWh/100km luokkaa
23.5*2.33/(0.84-0.08) = ~72
Meneeköhän pohdinnassani joku pieleen? Havaitsin saman omassa id4:ssa (juuri hommattu noin 3.5 vuotta vanha v2021, ajettu 84tkm); 175 km lähinnä motariajoa (ilma +10C) kulutti akkua 53% (72%->19%) ja auton antama keskikulutus oli 19.9 kWh/100km. Tällöin kaava 19.9*1.75/(0.72-0.19) antaisi auton akun lukemaksi vajaa 66 kWh.
Samaa olen pohtinut. Akun varaustilan prosenttimuutokset ei vastaa ajotietokoneen antamaa keskikulutusta.
Esim. 220 km matkalla kulutus 22 .3 kwh/100km = 49 kWh. Vastaava varaustilan muutos 70% = joka tarkottaisi 77 kWhx0,7 = 54 kWh.
49 kWh/0,7 = antaisi akun kapasiteeteksi 70 kWh. Joku ei täsmää, mutta en osaa sanoa mistä tuo epäloogisuus tulee.
Moro ja kiitos molemmille kommenteista.
ID.4 ja varmaan muutkin MEB-autot ilmoittaa toimintamatka-arvion siten, että kun auto näyttää nollaa, on akustosta käytettävissä vielä noin 4-5 kWh. Periaatteessa.
Esim OBD11-sovelluksella näen, että tuo väli on minun 193 tkm ajetussa autossa juuri tuon 65 kWh.
Olen useita kertoja laskenut toteutuneen kulutuksen ladatusta energiasta ja se täsmää hyvin auton ajotietokoneen näyttämään kun huomioi tyypilliset lataushäviöt.
Itseasiassa kun seuraan OBD11 kautta akuston kWh-tason muutosta, niin se muuttuu hieman vähemmän kuin kulutusmittari kautta laskien pitäisi muuttua, eli jollain akuston varaustason välillä auton mittaristo saattaa näyttää jopa hieman todellista suurempaa kulutusta.
Kuitenkin, ainoa oikea kulutus saadaan selville vain ladatusta energiasta laskien. Vastaavasti ainoa oikea todellinen toimintamatka saadaan selville vain ajamalla akku 100% —> stoppiin asti.
Tuota jälkimmäistäkin olen testaillut aikanaan Leafeilla, mutta 77 kWh:lla toimintamatka on jo niin pitkä, etten ole kokenut tarvetta testata.
Vielä palaan tuohon akuston nollan prosentin alla olevaan kWh-asiaan. Kirjoitin että on noin 5 kWh käytettävissä periaatteessa. Tuossa on syytä tiedostaa, että MEB-auto saattaa haluta pakkasilla katkaista menoa jo ennen kuin mittaristo näyttää nollaa. En siis kehoita ketään luottamaan tuohon marginaaliin selvittämättä etukäteen oman auton osalta asian todellista tilaa kesän lämmössä sekä pakkasella. Siis jos aikoo senkin sieltä tyhjäksi joskus ajaa.
Itse ajan käytännössä siten, että tähtään 6% marginaalilla kohteeseen tai välilataukseen. Sitä on helppo seurata navigaattorin lisänäytöstä.
Esim eilen tultiin 1240 km kotimatka. Välilataukset ajoitin alimmillaan 4%..6% saapumisilla latureille. Silloin ei tartte plussakelissä ainakaan jännittää kilpparia saati kokonaan matkan loppumista.
Mielenkiintoinen kirjoitus, kuten monet muutkin. Hommattiin lokakuussa meille ID4 ja olenkin lueskellut etenkin näitä kulutustestejä käsitteleviä tekstejäsi.
Hommasin itselleni myös tuon obd elevenin. Tätä lukiessa nousi kysymys, että mitä kautta saat kaivettua nuo akun lämmöt esiin? En ole saanut yhteyden kuin 19 Gateway moduuliin ja sieltä en mielestäni löytänyt tietoja. Kaikki muut ohjaimet ilmoittavat yhteysvirhettä.
Moi,
Onpas outoa että ei näy muut moduulit.
Mulla näkyy ihan kyllä hyvin.
Battery-moduulista katson.