26.04.2024
BYD Seal Excellence AWD -sähköauton koeajoraportti
BYD Seal on ollut Suomeen rantauduttuaan jälleenmyyjillä koeajajien kiinnostuksen kohde ruuhkaksikin asti. Itse pääsin rattiin vasta nyt ja kirjoitan tähän koeajoraportin. En pysty välttymään tekemästä vertailua Tesla Model 3 LR:ään, jonka uudistuneen version koeajoin marrakuussa 2023.
BYD tiivistetysti
BYD on 1990-luvun puolivälissä perustettu kiinalainen konserni, joka valmistaa mm ajoneuvoja laajalla tarjoomalla. Autovalmistuksen ja monen muun tuotantoalan lisäksi BYD toimittaa sähköautojen akkuja useammallekin autovalmistajalle. Sähköautojen valmistajana BYD on joko suurin tai toiseksi suurin maailmassa, riippuen hieman lähteistä. Jälleenmyyjät hienosti korostavat, että auton merkki lausutaan "bee yy dee", eikä kuten lyhenteenä on kirjoitettu "byd". Nimi on nimittäin lyhenne sanoista Build Your Dreams.
BYD Seal -menevän näköinen sedan
Sealia ulkoapäin katsellessa tulee olemukessta vahvasti mieleen Teslan Model 3 -malli. Matalan virtaviivainen sedankori neljällä ovella onkin melko tarkoin mitoitettu pikku-Teslaa hieman suuremmaksi.
Ovien kahvat nousevat auton tasaisesta kyljestä avaamista varten ulospäin sähköisesti. Kahvassa on hyvä vetotuntuma avaamiseen, mutta itse ottaisin mieluiten edelleen perinteisemmät kunnon vetokahvat autooni. Ovissa on ikkunoille kunnolliset karmit. Kokonaisuutena ulkonäossa on omaan silmään jotain sopivaa vauhdin tuntua oikeastaan joka kuvakulmasta katsottaessa. Katsominen saa syttymään omistamisen halua.
Ulkonäöstä ja ovien karmeista piste Sealille. Seal 1 pst vs Model 3 0 pst.
Riittävästi tilaa
Kuljettajan paikalle istuudutaan melko matalalle verrattuna nykymuodin mukaisiin SUV-autoihin, mutta mielestäni se kuuluu ihan asiaan. Istuin on ensitunnelmaltaan pehmeän oloinen, mutta kohtalaisesti tukea antava. Istuinosan pituussäätöä sekä erillistä etureunan nostomahdollisuutta jäin kaipaamaan. Ohjauspyörän sai säädettyä sopivalle etäisyydelle sekä korkeudelle. Mittaristo on lähtökohtaisesti siinä paikassa, missä sen haluan oleva, eli kuljettajan edessa. Mittaristoa katsotaan perinteiseen tapaan ratin yläosan läpi ja sen yläkulmat jäisivät ratin taakse piiloon, mikäli laskisin ratin ala-asentoonsa, mutta ei likimainkaan niin pahoin kuten esimerkiksi Hyundai Ioniq 5 -autossa.
Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy seuraavaksi miellyttävän oloiseen ohjaamon yleisilmeeseen. Värit ja materiaalit ovat ainakin tässä koeajoautossa omaan mieleeni mukavasti sopivia. Kyynärnojat sattuvat molemmilla puolilla sopiville kohdille.
Ajotietokoneen näytön saa ratin napista tai kosketusnäytöltä käännettyä joko pysty- tai vaaka-asentoon. Itse tykkäsin pitää sitä vaaka-asennossa. Ajotietokoneen valikot jättivät suppeudessaan sekä toimivuudessaan toivomisen varaa. Muutamia erikoisia suomennoksiakin joukossa oli. Kohtalaisella etsimisellä en lopultakaan löytänyt selkeää ajodatanäkymää, johon olisi saanut ajokertakohtaisesti nollatun ajetun matkan, keskinopeuden ja keskikulutuksen. Muutoinkin ajotietokoneen tarjoama tieto oli kovin vaillinaisen oloista. Käytettävyydeltään ja reagoinniltaan sanoisin sen olevan suunnilleen samaa tasoa kuin omassa vuoden 2021 ID.4:ssä oleva 3.2 softa, eli ei parasta mitä nykyisin on tarjolla.
Ilmanvaihdon ja lämmityksen käytön ja säädöt opettelin kosketusnäytöltä ennen lähtöä. Asetin lämpöpyynniksi +19°C ja kaiken automaatille. Suuttimien suuntauksia voi säädellä Teslamaiseen tapaan kosketusnäytöltä siirtelemällä. Mainitsen jo tässä vaiheessa, että jostain syystä tällä koeajolla ilmanvaihto ja lämmitys puhalsivat koko parin tunnin koeajon ajan huomattavan kovaäänisellä voimakkuudella, vaikka ulkona oli nollanvaiheilla oleva keli. Lähtiessä oletin, että puhallus automaattiasetuksilla asettuu kohta hiljaiseksi, mutta ei se asettunut, ehkä hieman vaimeni. Kuitenkin jopa moottoritieajossa kuului selkeä puhaltimen voimakas pohina.
Kuljettajan paikalla oli hyvin tilaa, kuten myös etumatkustajalle. Kun olin säätänyt itselleni (176 cm) etuistuimen sopivalle kohdalle, oli takana vielä ihan mukiinmenevästi tilaa. Tunnelmana sanoisin, että takana oli enemmän tilaa ja parempi istuinmukavuus, kuin Model 3:ssa. 400 litran vetoinen tavaratila riittäisi meidän kaltaiselle perheelle mainiosti, mutta epäilemättä ruuhkavuosien perhe vaunuineen ja muine kapsäkkeineen haluaisi valita pystyperäisen auton. 55 litran vetoinen ja erittäin selkeän laatikon muotoinen etutavaratila antaa tarvittaessa hyvää lisätilaa tavaroille. Tavaratilassa Model 3 tarjoaa enemmän.
Vetomassaa Sealin nelivedossa on 750 kg / 1500 kg verran, mutta kattotaakan määrästä en löytänyt tietoja. Sealiin myytäviä kattotelineitä löysin kylläkin, joissa myyjä mainitsi 75 kg kantavuuden, mutta se on vielä eri asia, kuin mitä on autolle tyyppihyväksytty. Vetomassaa jarrulisena Seal tarjoaa enemmän kuin Model 3.
Tiloista Sealille 1 ja samoin Model 3:lle 1, joten pisteet nyt Seal 2 pst ja Model 3 1 pst.
Raju kiihtyvyys
BYD Seal AWD:n kaksi sähkömoottoria tuottavat peräti 390 kW / 670 Nm voiman, joten auto rytkähtää paikaltaan satasen nopeuteen erittäin ripeässä 3,8 sekunnissa. Tuossa on ainakin omiksi tarpeiksi jo paljon turhaa voimaa ja kiihtyvyyttä, mutta ymmärrän niitä, jotka haluavat tuntea kiihtyvyyden hurmaa. Kokeilin vain kerran moottoritielle kiihdyttäessä, miten auto kiihtyy kun painaa voimapolkimen pohjaan. Arvioni on, että autossa olleet kitkarenkaat ja kylmä sekä märkä kiihdytyskaista eivät mahdollistaneet tällä kertaa täyttä kiihdytystä, vaan luistonesto pääsi töihin.
BYD Seal AWD siis pesee Tesla Model 3 LR:n tehollaan ja väännöllään ja se näkyy suuremmasta painosta huolimatta ainakin ilmoitetussa kulutuksessa. Piste Sealille. Pistetilanne Seal 3 pst ja Model 3 1 pst.
Hyvä ajettava maantiellä, mutta melua turhan paljon
Seal kulki moottoritiellä aivan kuten olettaa saattaa. Autossa on myös kohtalaisen hyvin ohjaileva automatiikka, mutta sen käyttämisen logiikka meinasi välillä tuottaa hetkittäin pientä tuskastumista. Vakionopeussäätimen kilometri kerrallaan säätäminen myös meinasi ainakin vähällä kokemuksella tuottaa vaikeuksia. Jousitus osoittautui suuremmissa heitoissa miellyttävän pehmeäksi ja tasaisesti toimivaksi.
Sisämelu ei kuitenkaan ollut odottamallani matalalla tasolla, vaan sitä oli äärimmäisen epätieteellisellä Apple Watch -mittauksellani 71 - 72 Db, kun oma ID.4 menee samalla tiellä samalla nopeudella 65 - 68 Db mitatulla melulla. Model 3 oli marraskuun koeajolla tuntuvasti ID.4:ää hiljaisempi. Sealin äänimaailmassa oli minulle lähteeltään epäselväksi jäänyttä taustakohinaa. Se ei mielestäni ollut ajoviiman ääntä, mutta se oli myös rengasääneksi jotenkin epätavallisen taajuista. Lisäksi jo aiemmin mainitsemani ilmanvaihdon tai lämmityslaitteen puhalluksen voimakkuus piti jopa moottoritienopeudessa kuultavissa olevaa kohinaa. Joku kyseisen auton ostanut pystyy varmasti minulle kommentoimaan, miten olisin sen ilmanvaihdon saanut vaikenemaan hiljaisemmaksi, vaikka haluan käyttää täysin automaattisia säätöjä. Kokeilin myös asetuksista muokata ilmastoinnin asetuksia, mutta sillä ei ollut mainittavaa vaikutusta.
Oma tunnelmani on, että maantieajossa Model 3 vetää selkeästi pidemmän korren ajo-ominaisuuksien sekä melun johdosta. Kuitenkin annan aina pisteen kerrallaan, joten Seal nyt 0 pistettä ja Model 3 1 piste. Pisteet nyt yhteensä Seal 3 pst ja Model 3 2 pst.
Isolla akulla pidempää toimintamatkaa toiveena -ei toteudu toivotusti
Oletukseni auton ulkonäön sekä akun koon tietäen oli, että tässä on moottoritienopeuksiin oivallinen pitkän kantaman sähkaöauto. Sellaista kaipaan itselle toisinaan, koska omista reiteistäni useimmin toistuva ajo on Tampere - Helsinki - Tampere -päiväreissuna. Valitettavasti nyt minulle näyttää, ettei Sealilla toteutune mahdollisuus selviytyä noin 360 km työmatkastani ilman latausta kohteessa tai reitillä.
Ajoin koeajolla 105 km edestakaisen matkan Tampere - Helsinki -moottoritietä. Lähdin Tampereen Käyttöautosta ja ajoin tarkoin kesänopeusrajoituksia noudattaen Iittalan risteykseen ja siitä takaisin Tampereelle. Tampereelle palattuani latasin auton suurteholaturissa tarkoin samaan varausatasoon, millä olin lähtenyt matkaan. Toteutunut keskikulutus ladatusta energiasta laskien oli jopa hämmästuyttävän korkea 28,5 kWh/100 km. Tuohan on yhtä kova kulutus, kuin omalla ID.4:lläni, mikä on kuitenkin korkea SUV-möhkäle heikolla 0.28 ilmanvastuskertoimella. Sealille kuitenkin on ilmoitettu matala 0.219 ilmanvastuskerroin, mikä on täsmälleen sama, mikä on ilmoitettu Tesla Model 3 Highlandille. Auton ajotietokoneesta sain irti kulutustiedon vain viimeisimmältä 50 kilometriltä kerrallaan. Lisäksi tuo ajotietokoneen kulutuslukema käyttäytyi nollaamisen jälkeenerittäin epäloogisesti. Vaihtoehtoisesti löysin autosta yli 2500 kilometrin ajon keskikulutustiedon. Päätin siksi etsiä lisää muiden mittauksia auton kulutuksesta.
Löysinkin netistä saamalleni korkealle kulutukselle vaihtoehtoisia ja mahdollisesti uskottavampia tuloksia. What Car oli testannut talven nollakelissä sateisessa kelissä ajettuna täydestä akusta ajamalla stoppiin asti. Tuossa testissä olivat sopivasti sekä Sealin AWD sekä Model 3:sen LR -autot. Siitä sain yhden hyvän vertailukohdan Sealin kulutukselle. What Carin testissä Seal AWD kulki 410 km ja Model 3 LR 471 km akun koko kapasiteetilla. Ero on siis merkittävä BYD:n tappioksi, etenkin kun siinä on suurempi akku.
What Carin testissä BYD Sealin keskikulutus toteutui 20,1 kWh/100 km ja Teslan Model 3:n 15,9 kWh / 100 km. (laskettu akuston nettokapasiteetista ja toteutuneesta toimintamatkasta, eli ei sisällä lataushäviötä). What Carin testissä keskinopeus oli matala, koska siinä jäljiteltiin pitkällä suljetulla radalla normaalia ajoa, mikä pitää sisällään myös taajama-ajoa. Siksi sen kulutus ei vertaudu minun lähes pelkästään 120 km/h nopeutta sisältäneeseen koeajokulutukseeni, mutta suunta on selkeästi sama. Seal kuluttaa paljon sähköä.
What Car testin kulutuksella BYD Seal olisi selvinnyt noin 360 km edestakaisesta Tampere - Helsinki - Tampere -ajosta 50 kilometrin marginaalilla. Kuitenkin pidän uskottavana, ettei Seal selviäisi kovinkaan usein työmatkastani ilman välilatausta tai kohdelatausta. Tänään testiajollani toki oli yksi raskaimmista olosuhteista sähköautolle, eli märkä tienpinta, nollanvaiheilla ja kesärajoitukset. Ainoastaan rankkasasade tuohon päälle nostaa vielä enemmän kulutusta. Talvipakkasella kulutus pysyy motarilla matalampana, koska silloin on voimassa talvirajoitukset.
Jään jälleen ihmettelemään, mihin toinen sähköauto hukkaa maantieajossa energiaa niin paljon enemmän kuin toinen, vaikka otsapinta-ala ja ilmanvastukerroin ovat lähes samalla tasolla.
Toimintamatkasta Seal jää omassa vertailussani ilman pistettä ja se menee Teslalle, eli pisteet nyt yhteensä Seal 3 pst ja Model 3:lla 3 pistettä.
Latutuminen
BYD Sealissa on BYD:n oma Blade LFP -akku. Sen bruttokapasiteetiksi ilmoitetaan 84 kWh ja nettokapasiteetiksi 82,5 kWh. Akuston nimellisjännite on 550V, mikä on useita autoja korkeampi (paitsi 800V autot). Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että auto rajaa akustoa ladattaessa virran melko matalaksi, jopa alle 250A, mutta haluaa käyttää yli 400V jännitettä. Siksi testasin auton latautumista latausasemalla, jossa oli Kempowerin adaptiivisen jännitteen tekniikka.
Aloitin latauksen hieman alle 40 % tasolta ja lopetin 73 % tasolle. Autossa ei ole akuston esilämmitystoimintoa ja LFP-akut eivät sitä juurikaan taida kaivatakaan. Latautuminen alkoi hieman reilun 70 kW:n teholla, mutta kipusi pikkuhiljaa saavuttaen 61 % kohdalla lakipisteensä, mikä tällä kertaa oli 115 kW. Siitä latausteho jostain syystä tipahti kerralla hieman reilun 80 kW:n tasolle, jossa se pysyi lataukseni loppuun asti. Lataukseni kesti 21 minuuttia ja keskiteho toteutui 87,9 kW:n tasolla.
BYD Sealilla tuhannen kilometrin ajaminen Tampereelta pohjoisen suuntaan tarkoittanee kesäkelissä käytännössä seuraavaa. Lähtö 100 % varaustasolla ja ajoa ensin maantienopeuksilla noin 18 kWh/100 km kulutuksella noin 400 kilometriä, jolloin akustossa on noin 10 % varaustaso. Sitten latausta noin 37 - 45 minuuttia 80 % tasolle asti, jonka jälkeen noin 310 km ajoa, jonka jälkeen akku on jälleen noin 10 % varaustasolla. Yhteensä ajettu 710 kilometriä. Toinen latus kestänee myös noin 30 minuuttia, jonka jälkeen päästään perille 1000 km päähän. Yhteensä siis noin 1 tunti ja 10 minuuttia latausta tuhannelle kilometrille. Ei sekään paha suorituskyky ole.
Uskottavasti Teslan Model 3 suoriutuu vastavassa olosuhteessa seuraavasti. Lähtö 100 % varaustasolla, ajoa noin 420 km, jolloin akku on noin 10 % varaustasolla. Latausta 20-25 minuuttia, jolla pääsee jälleen noin 280 kilometriä lisää. Silloin ollaan noin 700 km päässä. Toinen lataus myös noin 20-25 minuuttia, jolla pääsee jo tuhannen kilometrin päähän. Siis tuhannen kilometrin ajoon latauksiin noin 40 - 50 minuuttia. Kyseessä ei ole suuri ero, mutta oletettavasti Tesla suoriutuu pitkästä matkasta suoritusperusteisesti ajaessa tosiaan jonkin verran nopeammin.
Jälleen piste Teslalle ja Seal jäi ilman, joten pistetilanne nyt Seal 3 pistettä ja Model 3:lla 4 pistettä.
Hinta
BYD Seal Excellence maksaa Suomessa hinnaston mukaan alkaen 50 950 euroa, Tesla Model 3 LR maksaa tätä kirjoittaessa Suomessa alkaen 50 590 euroa. Autot ovat siis käytännössä saman hintaisia. Autokeskuksen sivuistolla kerrotaan BYD Sealin takuun olevan 6 vuotta / 150 000 km autolle ja 8 vuotta / 200 000 km akulle. Teslan sivustolla luki, että Model 3 LR:n rajoitettu takuu autolle on 4 vuotta tai 80 000 km. SRS-järjestelmälle 5 vuotta tai 100 000 km ja akulle 8 vuotta tai 192 000 km, kumpi täyttyy ensin kussakin.
Hinnasta ja takuusta omalla kohdalla pisteet menevät käytännössä tasan, koska nuo kilometrimäärät täyttyvät niin nopeasti. Yleisesti kuitenkin tulkitsisin, että BYD:n takuu on ehkä hieman parempi keskivertoautoilijalle. Siksi annan tästä kohdasta yhden pisteen Sealille. Lopulliset pisteet autoille siis ovat: Seal 4 pistettä ja Tesla Model 3 sai saman 4 pistettä.
Oma valintani Tesla Model 3 LR ja Seal välillä olisi kuitenkin Tesla, koska sillä pitkän matkan tekeminen on joutuisampaa ja ajotietooneen käyttö on tuntuvasti sujuvampaa. Arvostan myös korkealle Teslan hiljaisempaa kulkua maantienopeuksissa. Nyt minulta jäi testaamatta mm valot, koska ajoin päivänvalolla. Pidän oletettavana, että BYD Seal tulee löytämään paljon tyytyväisiä omistajia myös Suomesta.
Keskustelu
Paikallinen kauppias lohkaisi että BYD tulee sanoista Bring Your Dollars...;) Kuulemma kauppa käy.