Sähköautoileva motoristi

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Sähköautoileva motoristi kirjoitukset

Uusimmat kommentit

Moro Ei muuta kuin rohkeasti vaan sähköauto alle. Minä olen ajanut lähemmäs 600 tkm niillä. Vikoja ei ole ollut. Edullisia käytettyjä löytyy runsaasti ja ajaminen on edullista. Tuo 80% —> 10 -% toimintamatka on kuvitteellinen ongelma. Minä ajan 100% —> esim 5% kun matkaa teen. Esim viime viikonlopun matkoilla se tarkoitti noin 350 - 380 km toimintamatkaa. Kyllä siinä jo tauko kelpaa ja auto latautuu sillä aikaa.
Olen yli puoli vuotta harkinnut käytetyn sähköauton ostoa. Tällä hetkellä en uskalla sitä tehdä. Suurimpina esteinä ovat: Käytettynäkin kalliita Akkujen kestosta ei vielä ole paljon kokemusta. 2021 vasta sähköautot alkoivat yleistyä, joten aika lyhyt ajanjakso. Mahdolliset korjaukset vielä erittäin kalliita ja korjaamoja vähän. Käytetyn toimintamatka kirjoituksesi mukaan 80% varauksesta 10%:Iin 188-235 km ja tämä lyhenee koko ajan. Kiitos mielenkiintoisista artikkeleista.
Kiitos hyvästä artikkelista. Taulukkokoonnos ja esim. piirakkagrafiikka yhteenvetona eur/km olisi ollut vielä selkeyttävä lisä. Käytetyn auton kauppias haluaa kuitenkin katetta, joten olisiko autosi todellinen hyvityshinta kuitenkin tuhansia pienempi. Arvonalenema näin isompi.
Moro, mun makuun DCC on ehdoton MEB-autoon. Ajan itse pääasiassa kaikkein pehmeimmällä asetuksella. Nuoriso sitten tiukentaa. Jotkut toiset taasen kertoo ettei oikein edes tunne takapuolessa eroa. Itse kyllä huomaan jo kerrostalon p-alueen laatoituksesta eron, jos nuorison jäljiltä on sportilla Kyllä jo esim Model 3 Highlan oli hiljaisempi (se aiempi oli meluisa). EV3 ei taasen ollut hiljaisempi. Mitähän niitä nyt olikaan muita.
Kiitos raportista! Tuohon hiljaisuuteen liittyen, mitkä uusista sähkömalleista olet todennut olevan hiljaisempia ID4:een verrattuna? Entä DCC-alusta, osaatko verrata sitä tavalliseen, eli kannattaako siitä maksaa? Teemu
Moi nimin Hybriidi Latausverkosto Suomessa on niin laaja ja runsas, että jonoa, tai edes sen riskiä syntyy vain pari-kolme kertaa vuodessa. Suurimpien liikenteen ruuhkapäivinä ja silloinkin vain lyhyen hetken ajan ja vain harvoille asemille. Lataukseen on tulossa nyt vahvasti suoran maksukorttimaksamisen mahdollisuus EU:n määrittelyiden mukaisesti. Vielä ei kaikilla asemilla siis pysty maksamaan suoraan kortilla, mutta tilanne muuttuu nopeasti.
Latausverkko on kuitenkin niin vähäinen että saattaa tulla tilanne, ainakin keväällä, että joutuu odottelemaan laturiin pääsyä. Onko kaikkiin latureihin mahdollisuus edes kytkeä ilman erityistä maksukorttia? Bensaa saa kaikista mittareista, kaikilla maksukorteilla.
Moro, kun ilmoitetaan toimintamatka, on se täydestä tyhjäksi tietenkin. Olisin toki voinut pysähtyä vaikka 300 km kohdalla tai 310 km kohdalla lataamaan. Näin se menee.
Et kai kuitenkaan aja täysin tyhjäksi? Ja ei kai aina akku ole 100 % ladattu? Uusi Elroc ei päässyt TM:n talvitestissä, tosin aikakylmässä, kuin 282 km kun akku ajettiin täydestä tyhjäksi. Sinin vanha volski on siis parempi! Ei kannata vaihtaa uuteen.

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Atto 2 (1) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Auto 25 (1) Autonäyttely (18) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (2) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (3) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) E-C3 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (29) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Fiat (1) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Grande Punto (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (19) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (34) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Inster (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (2) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (44) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (4) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (2) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (3) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (87) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (252) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (39) sähköautokokemus (25) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (61) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) takuu päättynyt (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (20) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb