Sähköautoileva motoristi
Sähköautoileva motoristi kirjoitukset
Uusimmat kommentit
Premiumtason sähköauto halpuutettuun hintaan -miltä maistuisi käytetty Mercedes-Benz EQS? 19.02.2025
Ei kun nyt vasta älysin, mullahan oli blogissa siinä Teslan hinnassa kirjoitusvirhe. Kiitos huomiosta! Korjasin tekstiinkin että noin 49 000e.
Premiumtason sähköauto halpuutettuun hintaan -miltä maistuisi käytetty Mercedes-Benz EQS? 19.02.2025
Moro
Kyllä.
Model 3 LR RWD:
- auton perushinta 44 990e
- vetokoukku 1350e
- talvirenkaat vanteineen 1944e
= 48 889e
Siihen mikä tahansa muu väri kuin santanderinvalkoinen niin hinta kiipeää jo yli 50 000e
Sitten pääsee sen jälkeen maksamaan Sexy knob, roiskeläpät, HUD+mittaristo -asennukset sekä teippaus.
Mä lähden 100% varauksella ja ajan talvella nyt käytännössä ehkä vähän vajaan 300 km jolloin laturille alle 10% varauksella. Talvella matka-ajossa kulutus tosiaan on jotain 21 - 22 kWh / 100 km.
Autosi talven toimintamatka ihmetyttää.
Tekniikan Maailman testeissä id: n kulutus kylmässä säässä ollut 27-28 kwh/100 km. Myös veljeni Audin keskikulutus talven ajalla 27 kwh/100 km.
Joten laskukaavalla, jossa lähdetään 80% varauksella ja mennään laturille 10% kohdalla saadaan toimintamatkaksi
77x0,87x0,8x0,9÷27=179 km.
Missä olen laskenut väärin?
Premiumtason sähköauto halpuutettuun hintaan -miltä maistuisi käytetty Mercedes-Benz EQS? 19.02.2025
M3 LR RWD maksaa koukun kanssa 46940,-, kaksilla renkailla siis n. 49000,- ??
Ei tullu faktaa että 30 000€ hintaluokassa ois pidempiä toimintamatkoja tarjolla. Totuus: Ei sellasia tosiasiassa ole.
Moi,
tuo kiinnostaisi itseäkin tietää tarkemmin. Enkä minä ainakaan mitenkään kategorisesti olisi sanomassa että juuri taksien akut olisivat erityisen nopeasti heikentyneet. Tuo kommenttini perustui yksittäisiin havaintoihin.
Onkohan taksikäytössä pikalataukset, vai auton säilytys pitempiä aikoja akku tyhjänä tai täynnä, vaikuttanut enemmän tuohon heikkoon Soh-arvoon?
Moi,
kiitos hyvästä kysymyksestä.
Tuo 205 kW ei oikeastaan tämän päivän sähköautossa ole vielä edes erityisen korkea.
Ylipäätään sähköautossa lähden ainakin itse siitä, että auton BMS pitää olla ohjelmoitu niin, että ns normaalin arjen ajojen ja lomamatkojen tai työkeikkojen lataukset voi aina suorittaa tarpeen mukaan suurimmalla saatavilla olevalla tai halutulla teholla.
Toki olen nähnyt että esim taksikäytössä on akuston kuntosuutta osoittava SOH-lukema saattanut laskea poikkeuksellisen nopeasti.
Eli oma yhteenveto: en mieti ko asiaa. Ajan, lataan ja ajan…
Miten noin korkeat lataustehot vaikuttavat akun kestoon, ennenkaikkea teholadatun akun tulevaan toimintamatkaan?