30.11.2023
jouluviikonloppuna 2023 odotettavissa latauspaikkaruuhkaa
Olen seuraillut jo pidemmän aikaa Suomessa tapahtuvaa sähköautojen määrän nousua, latausverkoston kehittymistä sekä liikenteen ruuhka-aikoina latauspaikkojen ruuhkautumista. Vaikka latausverkosto kasvaa useamman operaattorin voimin nopeasti, niin on kasvanut myös sähköautojen määrä. Ihmiset liikkuvat juhlapyhien aikaan jokseenkin ennustettavasti ja latauspaikkojen ruuhkautuminen ajoittuu luonnollisesti samalla aikataululla, kuin muukin liikenne teillämme.
Sähköautojen määrä nousee jyrkästi
Q3 20223 lopussa Suomessa oli rekisteröitynä 74 531 sähköhenkilöautoa. Loka-marraskuussa rekisteriin päätyi noin 7500 uutena tai käytettynä maahantuotua sähköhenkilöautoa. Pidän olettamana että joulukuun rekisteröintimäärät ovat suunnilleen samalla tasolla, joten joulun aikaan määrä on noin 85 000 autoa. Se on jälleen lähes kaksinkertainen määrä, kuin autoja oli edellisenä vuonna samaan aikaan.
Teho- ja suurteholatauspaikkojen määrä nousee myös jyrkästi
Kun sähköautoilija tekee pitkää matkaa, hän haluaa pääsääntöisesti ladata teho- tai suurteholaturista, jotta matka jatkuu nopeammin latauksen jälkeen.
Q3/2023 lopussa Suomessa oli 845 latausasemalla 2300 teho- tai suurteholatauspistettä. Sen jälkeen karkean arivioni mukaan on Suomeen tullut noin 20-30 uutta asemaa lisää, joissa on teho- tai suurteholatausta. Alla olevassa kuvaajassa ennuste Q4/2023 on oma arvioni latausverkoston kasvusta tänä vuonna ja siinä on reilusti särkymävaraa.
Latauspaikkojen ruuhkaisuuteen vaikuttaa useampia tekijöitä, joista osa laskee ja osa nostaa ruuhkautumisen riskejä. Sähköautojen määrä nousee ennätystahdilla ja kehitys jatkunee tai jopa kiihtyy entisestään. Samaan aikaan autojen toimintamatkat ovat kasvaneet ja yhä useampi ei tarvitse mökki- tai mummolamatkallakaan yhtään latausta. Toisaalta sähköautoilla tunnutaan tekevän aikaisempaa enemmän pitkiä matkoja esimerkiksi Lappiin, jolloin latauskertojen määrä yhdellä matkalla kasvaa. Varmaa on siis, että julkisten latausten ja etenkin suurteholatausta haluavien määrä kasvaa nopeasti, mutta onneksi myös verkosto kasvaa nopeasti.
Joululiikenteessä olevien sähköautojen sekä latausta tarvitsevien arvioitu määrä:
Tein aiempina juhlapyhinä joitain kertoja kyselyä sähköautoilijoille ja niiden perusteella teen olettaman, että tänäkin vuonna 60 - 70 % sähköautoista on liikenteessä joulun meno- ja paluuliikenteen aikaan. Tämä tarkoittaisi noin 50 000 - 60 000 sähköautoa tienpäällä joulun aikaan.
Samoin aiempien kyselyiden pohjalta teen olettaman, että noin 70 - 80 % liikenteessä olevista sähköautoista tarvitsee yhden tai useamman latauksen, eli noin 35 000 - 45 000 autoa. Aiempina vuosina on ollut nähtävissä, että joululiikenteessä ajetaan myös pidempiä siirtymiä kuin keskiverto viikonoppuina, joten useampi sähköautoilija tarvitsee useamman, kuin yhden teho- tai suurteholatauskerran matkansa aikana.
Latausasemille on siis odotettavissa joulun aikaan runsaasti latauksen tarvitsijoita vuonna 2023.
Matkojen ajoittuminen jouluna 2023 ja pahimman ruuhkan välttäminen
Jouluaatto on tänä vuonna maanantaina, joten esitän olettamuksen menoliikenteen hajautumisesta jonkin verran viikonlopun ajalle. Kuitenkin pidän oletettuna, että perjantaina 22.12.2023 tullaan näkemään teillä suurimmat menoliikenteen ruuhkat ja samalla myös latauspaikkaruuhkat. Joulun jälkeen sitten olemme tästäkin toki kokemusta rikkaampia.
Olemme itsekin lähdössä joulunviettoon johonkin pidemmälle. Vielä on hieman auki mihin päin, itä-Suomeen vai Lappiin. Todennäköisesti olemme itsekin liikenteen seassa nimenomaan perjantaina 22.12.2023. Aiemmat juhlapyhien ruuhkat ovat opettaneet, että jo muutaman tunnin ruuhkahuipun sivussa ajaminen on huomattavasti rennompi kokemus liikenteellisesti. Samalla myös latauspaikkaruuhkat ovat pienemmät. Eli taidan ottaa tavoitteeksi ajaa joko perjantaina aamusta tai myöhään illalla ruuhkahuippujen jälkeen.
Ruuhkaisia latauspaikkoja voi ennakoida normaalien tieliikenneruuhkien mukaan
Tieliikennekäyttöön rekisteröidyistä sähköautoista noin puolet on Uudellamaalla, joten latauspaikkaruuhkautumisen realiteettina voitanee pitää, että erittäin suuri osa sähköautoilijoista lähtee 22.12 perjantaina pääkaupunkiseudulta tai jostain sen välittömästä läheisyydestä liikenteeseen. Päävirrat suuntautuvat todennäköisesti tänäkin vuonna pohjoiseen ja itään. Samanaikainen liikkeelle lähteminen samalta suunnalta lisää hetkellisen ruuhkautumisen riskiä tuntuvasti. Eniten ruuhkaa on odotettavissa todennäköisesti tänäkin vuonna mm Mikkelissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Heinolassa, Oulussa, Lahdessa, Tampereella, Kuusamossa, Hämeenlinnassa sekä Kajaanissa.
Etekin uusille ja kokemattomammille sähköautoilijoille tiedoksi, mitä käytännössä tarkoittanee vuonna 2023 sähköautojen latauspaikkaruuhka:
-
- Ruuhkahuiput ovat todennäköisesti jälleen kohtalaisen lyhyitä, joitain tunteja kestoltaan. Jos mahdollista aja joitain tunteja pahimpien liikenteen ruuhkahuippujen vieressä.
- Monissa ruuhkaisissa paikoissa on jo nyt useiden latausoperaattoreiden isoja latauskenttiä tarjolla.
- Ruuhkautunut latauspaikka Suomessa ei ole vielä ainakaan tähän mennessä aiheuttanut kymmenien autojen jonoja, jollaisista maailmalta on kuvia levitelty netissä. Tyypillinen ruuhka on sitä, että saapuessa kaikki latauspaikat ovat varattuina ja jonossa on yleensä yksi tai kaksi autoa.
- Mahdollisesti ruuhkautuneen latauspaikan latauspaikkajonon eteneminen toimii huomattavasti nopeammin, kun latauspaikkoja on useita samassa kohteessa. Yhden latausauton lataaminen kun saattaa kestää joistain minuuteista esimerkiksi tuntiin. Jos kohteessa on jo edes useita latauspistettä, vapautuu niistä yksi suuremmalla todennäköisyydellä kohtuullisella odotuksella.
- Dynaamisella tehonjaolla varustetuissa kohteissa (tyypillisesti mm Kempowerin laitteistot) ruuhkassa kaikki latauspaikat saattavat täyttyä ja latausteho saattaa laskea merkittävästikin, jolloin tarvittavan seuraavan 200-300 kilometrin latauksen saaminen saattaa kestää monikertaisen ajan.
- Kannattaa huomioida myös oman ajoneuvon latausnopeuden mahdollinen hidastuminen kylmässä kelissä sekä akuston täyttyessä.
Ja vielä loppuun ihan pari latausetikettitoivetta kokeneelta sähköautoilijalta: Kohteliasta on vapauttaa latauspaikka seuraaville tarvitsijoille heti kun, se on oman matkan jatkuvuuden kannalta mahdollista. Lataa kun tarvitset ja niin paljon kuin tarvitset, mutta olisi hyvin ystävällistä olla tavalla tai toisella tavoitettavissa, jos lataustaukosi venyy matkasi jatkuvuuden kannalta tarpeettoman pitkäksi esimerkiksi matkailijoiden ruokailun takia.
Keskustelu
Ei kommentteja