11.02.2017
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
lähteenä käytetty mm. Tesla Club Finland Facebook -ryhmästä saatuja tietoja julkaisemassani keskustelussa.
Musk on älynnyt sen, millä sähköautoja myydään. Siksi Model S on niin vetävän urheilullisen näköinen, hyvin kiihtyvä ja täynnä uutta sekä ennen kaikkea päivittyvää tekniikkaa.
Kuvassa Tesla Model S, malli ennen 2016/4 keulan faceliftiä. Kuva: M. Johansson |
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S3X! -blogitarinassa olen huhtikuussa 2016 tarkemmin avannut sitä, miksi Tesla on niin suosittu hinnastaan huolimatta.
Uutena Model S on useiden ihmisten saavuttamattomissa korkean hintansa johdosta. Niin myös minun. Onneksi niitä alkaa nyt olla koko ajan enemmän käytettyinä myynnissä. Model S toimintamatka ja lataamisen nopeus tekevät sen, että ne sopivat jo erittäin useille sähköautoa suunnitteleville.
Käytettyjen tarjontaa on jo olemassa ja kasvaa vauhdilla
Nettiautossa on tätä kirjoittaessa myynnissä 65 sähköautoa, joista 13 oli käytettyjä Tesla Model S -autoja. Hintahaarukka alkaa Tampereella myynnissä olevan Model S P85 - auton 79900 eurosta ja kalleimmassa päässä on Vantaalla myynnissä oleva käytännössä täysin uusi 189900 euron hinnallaan. Suomessa näitä on odotettavissa vuoden kuluessa merkittävästi lisää markkinoille, kun ensimmäisten autojen leasing-sopimukset alkavat päättyä ja ne tulevat siten vaihtoikään.
Mobile.de-sivustolla on myynnissä 3151 käytettyä sähköautoa, joista 221 autoa on Teslan eri malleja. Edullisin EU-mallinen S85 on Ranskassa myynnissä 59900 euron hintapyynnillä.
Jos sähköauton hankinta kiinnostaa, niin ei muuta kuin rohkeasti hankkimaan omakohtaista kokemusta ja sen myötä perusteltua näkemystä sähköauton soveltumisesta ja kiinnostavuudesta omaan käyttöön.
Sähköauto on erilainen ostettava
Käytetyn Tesla-sähköauton ostamisessa on useita samoja tarkastelun kohteita, kuin polttomoottorisissakin autoissa. Kuitenkin on myös muutamia olennaisia eroavuuksia. Ostamista helpottaa sähkömoottorin yksinkertaisuus, mutta toisaalta akku ja muu hieman vieraampi teknologia voivat aiheuttaa kokemattomalle yllätyksiä tai jopa pettymyksiä, ellei tiedä mitä on ostamassa. Käytetyn Teslan hankintaan mausteensa tuovat myös huikea määrä tarjolla ollutta elektroniikkaa sekä se, että Teslan mallipäivitykset eivät noudata perinteistä vuosimalliajattelua, vaan autojen rautaa tehdas on päivittänyt kun on kokenut sen tarpeelliseksi ja softaa tulee autoihin langattomasti kuten tietokoneiden päivityksiä konsanaan.
Siksi pyrin kirjoittamaan tähän tarinaan omalla Leaf-kokemuksellani sekä Teslan kokeneiden käyttäjien haastatteluilla käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opasta.
Lue myös Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostajalle
Älä maksa liikaa Teslastasi käytettynä
-mutta ole tarkkana jos harkitset käytetyn tuontia
Suomessa on liikkunut jo alle 70 000 euron pyyntihintaisia Model S -autoja. Euroopassa halvimmat ovat jopa alle 60 000 euron pyyntihintaisia. Koska käytettyinä tuotujen autojen veron määräytymisen perusteena on päästöt, niin näistä ei kovin paljoa mene veroihin etenkään vanhemmista yksilöistä. Esimerkiksi joulukuussa tuodusta 2013 vuoden mallisesta oli veropäätös hieman alle 2900 euroa.
Norjassa olisi runsaasti tarjolla edullisia Teslan Model S -autoja, mutta huomioi, että Norjasta EU:n ulkopuoleisena maana tulee verojen lisäksi maksuun tullimaksuja sekä varmasti muutama haaste rekisteröintiin muutoinkin.
Edullinen Tesla näyttää helposti houkuttelevalta hankinnalta. Ole kuitenkin tietoinen muutamasta olennaisesta seikasta, joita saattaa olla edullisen hinnan takana ja ne saattavat vaikuttaa auton käytettävyyteen paljonkin.
VAROITUS: Pysy erossa USA-tuontiautoista
Edullisimmat Teslat ovat pääsääntöisesti Mobile.de -palvelussa käytettyinä Eurooppaan tuotuja USA-malleja. Näissä on sen tasoisia rajoitteita ja ongelmia, että en kannusta ostamaan. Esimerkiksi SuperChargerien käyttö ei onnistu. Laturi on yksivaihevirtaa käyttävä ja jos sopivan kaapelin sattuu saamaankin, niin latausteho jää kovin alhaiseksi, eli 3,6 - 7,2 kW tasolle. Myös CHAdeMO-adapterin saaminen DC-pikalatauksia varten saattaa olla kovin haastavaa. Lisäksi navigaattori ei toimi ja olen lukenut takuunkin rajoitteista. USA-mallin tunnistaa ulkoisesti helposti latauspistokkeesta. Älä siis sekaannu näihin USA-malleihin täällä Europassa, on ehdoton mielipiteeni.
Kuvassa Euro-mallin latauspistoke, joka on Type2-tyyppiä ja löytyy kuljettajanpuoleisen takalampun sivusta. Kuva: itse ottamani |
Useita eri kokoisia akkuja 60 - 100 kWh välillä
Model S -sähköautoa on ollut tarjolla useilla eri kokoisilla akuilla. Auton mallimerkintäkin jo kielii akun kapasiteetista. Esimerkiksi Model S 60 on varustettu 60 kWh akulla. Tesla painavampana sekä huikeasti tehokkaampana autona kuin oma Leafini kuluttaa enemmän, vaikka ilmanvastus onkin pienempi. Silti 60 kWh akullakin sen pitäisi mennä kesällä noin 300 km yhdellä latauksella. Talvella tietenkin vähän vähemmän ja ajotyyli, eli runsaampi kiihdyttely voi lyhentää toimintamatkaa reilustikin.
Hyvin erilainen ratkaisu Teslalta on ollut pariinkin otteeseen tarjolla olleet akut, joiden kapasiteettia oli myytäessä rajoitettu ohjelmalla pienemmäksi, kuin akun todellinen kapasiteetti oli. Näihin pystyy ymmärtääkseni edelleen ostamaan päivityksen täyteen kokoonsa.
Minkä kokoisella akulla sitten ostaisin käytetyn Teslan? Aika yleinen ajatus tuntuu olevan vähän saman suuntainen kuin omani. Osta niin iso, kuin koet mahdolliseksi tai järkeväksi investointisi rajoitteiden puitteissa.
Suomessa nyt myynnissä olevat autot näkyvät olevan yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta 85 kWh akuilla varustettuja. Tuo on jo niin iso akku, että esimerkiksi minä en Leafillani ole 75 000 km ajon aikana yhtenäkään vuorokautena kuluttanut enempää. Ajaminen ei voisi enää vaivattomammaksi muuttua. Ajan päivän ajot ja yöllä auto latautuu kun nukun. Minun ajoihini siis riittäisi hyvin myös 60 kWh akku, mutta jos mahdollista olisi, niin ostaisin isommalla akulla.
Kuvan yläosassa takaluukun mallimerkintä ja alaosassa isosta näytöstä sama. Tämä auto on siis P85, eli Performance 85 kWh akulla. (itse ottamani kuvat) |
Yksi vai kaksi moottorinen ja kaksi vai nelivetoinen
Teslan Model S -sähköauto on saanut aivan alun toimitusten jälkeen sekä taka- että nelivetoisena. Nelivetoisen tunnistaa mallimerkinnässä olevasta D-kirjaimesta. Esimerkiksi Tesla Model S P85D on kaksi moottorinen ja nelivetoinen sähköauto.
Tuo on toki erittäin helppoa todeta silmillä mallimerkinnän ja rekisteriotteen tekstin lisäksi. Nimittäin takavetoisessa yksimoottorisessa versiossa on olennaisesti suurempi (syvempi auton takaosaan päin) etutavaratila, eli frunkki.
Kaksimoottorisuus ja sen myötä nelivetoisuus ovat suuremman akun jälkeen ovat minulla varusteiden prioriteettilistalla heti toisena. Kaksimoottorisuus tekee Model Ässästä todella nopean ilman muita nopeuspäivityksiäkin ja nelivetoisuus on Suomessa pelkkää plussaa. Kuitenkin, itse joutunen tästä tinkimään hintatason ja oman mahdollisen budjettini rajallisuuden vuoksi. Omasta Leafilla keräämästäni sähköautoilun kokemuksesta voin sanoa kuitenkin senkin, että sähkömoottorinen auto kaksivetoisenakin etenee aivan huikean hyvin erityisen liukkaallakin kelillä. Tämä johtuu sähkömoottorin voiman annostelun helppoudesta.
Yksimoottorisen, eli takavetoisen Model äSsän frunkki, eli etutavaratila on syvempi auton takaosaan päin. |
Hiljainen auto
Performance-mallit
Kun mallimerkinnässä on P-kirjain numeroiden edessä, on kyseessä performance-malli. Kyseessä on tehoversio. Ikäänkuin Model S ei olisi tarpeeksi rivakka jo muutenkin. Mutta kaikki me moottoripäät, myös me sähköiset haluamme aina vielä hiukan lisää suorituskykyä. Siihen ovat vastauksena Teslalla nämä Performance-mallit.
Esimerkiksi nyt myynnissä oleva Model S P100D -malli kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 2,7 sekunnissa. Ja se tekee kiihdyttämisestä helpompaa kuin nopea kiihdyttäminen perheautolla on koskaan voinut olla. Uusimmassa mallissa ainakin Performance sisältää jo nopeimman Ludicrous-päivityksen.
Ludicrous-päivitys tuo lisää tehoa
Eri versioihin Model S:stä on saanut vuosien varrella mahdollisesti myös Ludicrous-päivityksiä erikseen ostamalla. Ludin jälkiasennus ei ole pelkkä softapäivitys, vaan siinä päivitetään myös esimerkiksi sulakkeet pyroteknisiin ja akun kontaktoreita.
Ludin on saanut P85D-malliin jälkiasennetuna ja 90/100-malleihin uudesta asti. Ludin tunnistaa ulkoisesti auton näytössä olevasta logosta. Kun autossa on Ludicrous, on P85D, P90D tai P100D logon alla on alaviiva. Tämä sama näkyy myös auton perässä olevassa logossa. Tämä päivitys parantaa siis vielä viimeisen piirun verran suorituskykyä. Tätä kirjoittaessa Ludin 0-60 mph kiihdytysennätys taitaa olla lukemassa 2,27 sekuntia!
Unohda perinteinen vuosimalliajattelu, kun ostat käytettyä Teslaa
VIN-koodi kertoo paljon Teslasta
- Merkki 5 kertoo korityypin. A=ratti vasemmalla. Tämä voi kertoa jotain jos ulkomaista autoa etukäteen tutkailee netistä.
- Merkki 6 kertoo turvajärjestelmistä.
- Merkki 7 on jo ehkä hyödyllisempi.
- A= 10 kW laturi
- B= 20 kW laturi
- C= 10 KW laturi ja DC pikalataus
- D= 20 kW laturi ja DC pikalataus
- H= 85 kWh akku
- S= 60 kWh akku (2015 puolivälissä korvattu 70 kWh)
- V= 90 kWh akku
- E= 90 kWh akku Ludicrous kyvykkyydellä
- Merkki 8 kertoo mm mootorista. 1=yksi moottori, 2=kaksi moottoria ja 3=kaksi moottoria Performance
- Merkki 10 kertoo mallivuoden
- C=2012
- D=2013
- E=2014
- F=2015
- G=2016
Olennaisimmat varusteet, joita kokeneet omistajat suosittelevat tarkistettavaksi
Tesla on varsinainen teknologiapaketti renkailla. Edelleen tykkään itse vertauksesta Appleen (tykkään myös Omppu-laitteista).
Listaan seuraavaksi muutaman käyttäjän mielipiteitä olennaisimmista varusteista ja varustepaketeista, joita olisi hyvä oman maun mukaan osata tarkistaa harkinnan kohteesta.
Autopilot ja sen eri versiot
Navi
Pakkassään paketti
Tällä hetkellä pakkassään paketti näyttää 1150 euron hintaa. Itse arvostaisin tuota pakettia käytetyssäkin autossa. Se on tuonut mukaan autoon mm lämmitettävän ohjauspyörän ja lämmityksen myös takapenkille sekä lasinpesimien sähkölämmityksen.
Kuvassa pakkasäänpaketillisessa autossa lämmittimien hallinta. (kuva itse ottamani) |
Premiumpaketti
Tuo ainakin tällä hetkellä autoon mm sähköisen takaluukun sekä tehokkaan aktiivihiilisuodattimen, joka sisältää jopa bioweapon defence mode -ominaisuuden, joka tekee autoon pienen ylipaineen ja huolehtii, että ulkoilman saastunut ilma ei pääse sisälle autoon.
Älykäs ilmajousitus
Perusvarusteena äSsässäkin on "normaalit" rautajouset. Uuten ostaja on kuitenkin voinut raksia Teslan varustelistalta ilmajousituksen, joka on älykäs. Tämä on myös varuste, jota itse arvostaisin kovasti käytetyssä. Se esimerkiksi tunnistaa missä autolla ajan ja osaa sen perusteella säätää auton maavaraa. Eli jos ajan mökkitielleni, niin auto itsestään nostaa maavaraa.
Lisäpenkit tavaratilassa
Autoon on myös saanut tehdastilauksena tavaratilaan selkä menosuuntaan sijoitetuilla pienten käyttöön tarkoitetuilla kahdella lisäpenkillä. Niillä voi olla jollekin arvoa, joten jos niitä tarvitset, niin tarkista ehdottomasti, että niistä on maininta sallittuina lisäistuimina myös rekisteriotteessa.
Lasikattoluukku ja kattotelineet
Kuvassa lasikattoluukku, joka mahdollistaa kattotelineiden käytön. Kuva: M. Johansson |
Isossa kuvassa lasikattoluukku auki. Pikkukuvassa näkyy lasikattoluukun mukana tuleva kattotelineen kiinnityspaikka avattuna. (kuva itse ottamani) |
Akun kunto kannattaa ehdottomasti selvittää pitkällä käytännön ajotestillä
Näyttäisi siltä, että Teslan akku kestää yllättävän paljon matkaa sekä aikaa. Tesla jatkoikin vuonna 2014 akun takuun rajoittamattomaan 8 vuoteen. Realiteetti kuitenkin on, että sähköauton akku hiipuu jossain vaiheessa, vaikka hitaamminkin tai myöhemmin. Se on sitten jokaisen itse arvioitava, mikä on mahdollisesti alentuneen akun kapasiteetin vaikutus auton käyttöarvoon omassa ajossa. Kovin helpolla Teslan akkukapasiteeteilla tuolla ei tule useimmille mitään merkitystä olemaan.
Tesloissa on sähköautojen suurimmat akut ja on päivän selvää, että jos niitä joutuu omalla kustannuksella joskus uusimaan, niin ovat ne varmasti melko arvokkaita.
Erilaisia latausominaisuuksia
Teslan Euro-malleissa on hitaampaan lataamiseen Type2-liitin, josta auton kolmivaihelaturi saa latausvirtaa sekä ohjaussignaalit.
Teslaa on ollut tarjolla myös eri tehoisilla sisäisillä latureilla.
- Vakiona autossa on 11 kW tehoinen sisäinen kolmivaihelaturi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos ajat esimerkiksi marketin latauslaitteelle, voit saada jopa noin 50 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnissa.
- Vuoteen 2016 saakka autoon ollut tarjolla tuplalaturi, jolla sai parhaimmillaan jopa 22 kW tehoista latausta. Tämä taasen tarkoittaa siellä marketin latauslaitteella sitä että voit saada jopa 100 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnin latauksella.
- Huhtikuun 2016 paikkeilla julkaistun faceliftin jälkeen tuota tuplalaturia ei ole tarjolla, vaan sen sijaan on olemassa High Power Charger Upgrade, joka nostaa sen 16,5 kW tehoiseksi. Tämäkin tarkoittaa Teslan ilmoitustavan mukaan jopa 81 km energiamäärän latautumista jokainen tunti.
- Huomioitavaa näissä kuitenkin on se, että kaikki marketien latauslaitteet eivät anna ns. täyttä latausvirtaa. Täydellä latausvirralla tarkoitan tässä 3 x 32A latausvirtaa, eli kolmivaihevirtaa. Eli huomioitavaa on, että itse latauslaite on voitu rajoittaa antamaan merkittävästi pienempääkin latausvirtaa. Tämänkin Teslan ajotietokone osaa kyllä näyttää latauksen nopeutena näytössään.
Kuvassa Type2-kaapeli. Eli toinen pää käy Teslan Type2-latausliittimeen suoraan ja toinen pää käy esimerkiksi markettien parkkipaikoilla yleiseen Type2-rasialliseen latauslaitteeseen. |
Teslassa itse arvostan erityisen korkealle Super Charger -ominaisuutta. Valitsemassani autossa tulisi ehdottomasti olla tämän toiminnassa. Teslan SuperChargen ohjesivuilla neuvotaan soittamaan Teslalle selvittääkseen SuperCharger-toiminnosta autossa ja mahdollisesti pyytää heiltä ominaisuuden aktivointia. Itse kävisin siis ehdottomasti testaamassa sen. SuperCharger on erittäin nopeaa DC-latausta Teslalle.
Tesla SuperCharger mallilaite Lontoossa Oxfordstreetin Show roomissa |
Näiden lisäksi Teslaa voi ladata myös CHAdeMO-pikalatureista, kunhan omistaa siihen sopivan adapterin. Käytännössä jokaisesta pikalaturista löytyy Suomessa CHAdeMO pistoke, josta siis saa myös DC-latausta Teslaan. Tyypillinen latausteho on noin 35 - 50 kW, eli saat noin 200 km tunnissa lisää energiaa tai hiukan enemmänkin.
Isossa kuvassa Teslan CHAdeMO-adapteri, jolla voi ladata esimerkiksi pikkukuvassa näkyvän Jyväskylän Kivääritehtaan kadulla sijaitsevan pikalaturista DC-virtaa. (itse ottamani kuva) |
Tietenkin Teslaakin voi ladata myös normaalista pistorasiasta, joskin se on sitten jo hieman hitaampaa. Tuntuvasti tätä nopeampaa on ladata sitä punaisesta kolmivaihepistorasiasta. Punaisesta voimavirtapistorasiasta itse esimerkiksi omassa kodissani uskaltaisin ottaa 3x25A pääsulakkeellisessa omakotitalossani noin 3x16A. Eli Tesla on hyvin "moniruokainen" moneen muuhun sähköautoon verrattuna.
Isossa kuvassa Teslan mukana tuleva latauskaapeli sekä punainen voimavirtapistorasiaan sopiva sovitin, josta siis saa kolmivaihervirtaa. Pikkukuvassa pistorasia- eli schuko-sovitin. |
Testaa latauksen ja kaapeleiden toiminta
Itse testaisin AC, DC sekä SuperCharger -latausten toimivuuden ajamalla akun lämpimäksi sekä selkeästi alle 60% lataustason ja viemällä näihin kaikkiin näihin lataustyyppeihin. Latauksen nopeus näkyy auton isossa ruudussa km/h-lukemana.
Jos auton mukaan saa Type2-kaapelin, on se helposti jopa 300-500 euron arvoinen! Tarkista tämänkin kaapelin kunto silmämääräisesti ja testaa sen toimivuus. Huomioi, että näissä kaapeleissakin voi olla sellaisia, jotka eivät mahdollista täyttä 11-22 kW lataustehoa.
Kuvassa Tesla Model S asioinnin aikaisessa Type2-rasiasta latauksessa. Kuva: M.Johansson |
Moottorin ja tekniikan arviointi
Moottoria tai moottoreita ei Teslassa ihan samalla tavalla katsellakaan silmämääräisesti, kuin polttomoottoriautoissa. Moottorit kun ovat aika hyvin kätkettyjä akseleiden yhteydessä.
Oxford Street London, Show room, valokuvasin Model S takamoottorin |
Oxford Street, London Show room, valokuvasin Model S takamoottorin |
Jonkin verran olen lukenut takavetoisten ensimmäisten vuosien autojen drive unitin, eli käytännössä moottorin ongelmista. Tesla.com sivustollakin mainitaan, että akustolla ja voimansiirrolla on 8 vuoden takuu, joten vielä jonkin aikaa kyseessä on joka tapauksessa takuun alainen asia. Moottorin kuntoa voi myös itse kuulostella koeajolla, nimittäin joidenkin Teslailijoiden kertoman mukaan takamoottorin sirinän kuulee kyllä, jos drive unit on hajoamassa. Lisäksi voi testailla välystä tasaisella alustalla eteen- ja taaksepäin vaihdetta vaihtamalla. Välystä on aina jonkin verran ja se on asiaan kuuluvaa, mutta jos välystä on kovin paljon, saattaa se enteillä drive unitin vaihtoa.
Teslassakin on 12V akku, josta käytetään auton apulaitteita. Tämä akku vanhenee Teslassakin, kuten muissakin autoissa, joten tarkista sen kunto. Onneksi sen vaihto on halpaa, joten siinä ei sitten kannata säästellä.
Olen kuullut runsaasti tarinoita vioittuvista ovenkahvoista ja niiden kunnon näkee kun ovia normaalisti aukaisee ja sulkee. Viat ovat liittyneet poikkihankautuviin johdotuksiin kahvan mekanismissa. Uudemmissa malleissa tämä vika on korjattu jo kokonaan. Tesla.com sivusto kertoo, että autolla on 4 vuoden, 80000 km rajoitettu takuu, joten vielä toistaiseksi nämäkin ovat takuukorjauksia, mutta jo parin vuoden sisällä yhä useammassa autossa omistajan kuluriskinä.
Model S ovenkahvat tulevat hieman ulos, kun autoa lähestyy ja ne painuvat korin tasalle kun ovi sulkeutuu. Kuva: M. Johansson. |
Melko usein olen saanut lukea keskustietokoneen muistipiirin vioittumisesta, joka aiehtuu jatkuvasta päällekirjoittamisesta. Vian korjaaminen Teslan huollossa on erittäin kallis ja välttämätön toimenpide. Olen myös lukenut muutamasta onnistuneesta vaihdosta Suomessa kolmansien osapuolien tekemänä, kunhan kyseinen muistipiiri vaihdatetaan ennen kuin se on kokonaan kuollut.
Muistakin yksittäisistä arvokkaimmista elektroniikan osien vioittumisista olen lukenut. Nämä viat ovat ymmärtääkseni onneksi hyvin harvinaisia, mutta herkästi hyvin kalliita korjattavia, joten takuun ja myyjän vastuun selvittäminen on tärkeää käytetyn Teslankin ostoaikeissa.
Tarkista jarrujen ja renkaiden kunto
Model S on aika painava, mutta jarruja säästää yllättävän paljon enimmillään tehokas regenerointi. Kannattaa silti tarkistaa jarrupalojen ja levyjen kunto Teslastakin. Hurja sähkömoottorin vääntö ja erityisesti sen käyttö kuluttavat Teslan renkaita joskus nopeastikin, joten kannattaa tarkistaa renkaiden kulutuspinta. Nelivetoisuus varmasti säästää hiukan renkaiden kulumista ainakin kaltaisillani kiihtyvyyden tunteesta nautiskelijoilla. Tarkista myös renkaiden kulumisen tasaisuus, Teslassa kuten muissakin autoissa on aina mahdollisuus rengaskulmien vääryydestä aiheutuvaan toispuoleiseen kulumiseen, jota on vaikea havaita nopealla vilkaisulla, joten mittaaminen on paikallaan. Teslan renkaat ovat kallista kokoluokkaa, tai vielä kalliimpaa luokkaa. Kannustan itse siitä huolimatta ostamaan sähköautoon vain alhaisimman vierintävastuksen omaavia renkaita. Renkaiden vierintävastuksella voi olla helposti jopa 15% vaikutus toimintamatkaan matka-ajossa.
Alumiinikori ja alusta eivät ruostu ja sisustus tuntuu kestävän hyvin käyttöä
Model S ei tule ruostumaan, koska se on alumiinia. Iskarit ja alustan nivelet ovat Teslassa kovilla, koska auto on painava ja räjähtävää voimaa riittää. Tarkista niiden kunto huolella. Alusta on huolella suojattu paneeleilla. Alustaan on myös vuosien varrella lisätty titaanilevyt suojaamaan akkuja. Tämä lisäys tehtiin myös aiemmin valmistettuihin autoihin jälkikäteen.
Alusta on kuitenkin painavassa ja tehokkaassa autossa kovilla. Olen nähnyt muutaman yksilön, jossa alustan osia on hajonnut ja näiden korjaukset ovat olleet hintavia.
Sisustus tuntuu kestävän hyvin kovaakin käyttöä
Istuinverhoilut ja muukin sisustus tuntuvat kestävän hyvin käyttöä. Teslassa on minun mielestä erinomainen ergonomia ja hyvät säätövarat, joten eripituisillekin kuskeille löytynee hyvä ajoasento.
Vuoden 2014 aikana tuli istuimiin päivitystä, josta käyttäjät ovat kertoneet, että niiden ergonomia parani entisestään jonkin verran.
Sähköauton ostoa suunnitteleva, selvitä tarvittaessa myös koti- ja työpaikkalataamisen mahdollisuutesi
Olen itse sitä mieltä, että sähköautoilun pitää palkita omistajaansa tai ajajansa myös helppoudella. Helppous edellyttää sen, että säännöllisessä arkiajossa sähköauto latautuu vaivattomasti aina kotona ja tarvittaessa töissä ollessa. Päivittäinen työmatka ei voi perustua matkan varrella lataamiseen.
Etenkin taloyhtiöissä asuvat, selvittäkää etukäteen isännöitsijän kautta, miten saatte helpommin ja halvimmalla pysäköintipaikallenne latausmahdollisuuden. Tähän on olemassa useita hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi Sähköautoilijat ry on koostanut
helppo latauspiste konseptin.
Pian myös Tesla Model X -sähköautoja on käytettyinäkin markinoilla
Kuvassa Tesla Model X. Kuva: M. Johansson |
Vihjeitä autokauppiaille käytetyn Teslan myyntiin
Huolehdi myyntivarastossasi olevan sähköauton akun kunnosta ja lataustasosta
Aja tai ajata asiakkaalla tai myyjällä sähköauton akku säännöllisesti aika tyhjäksi ja lataa heti täyteen. Toista tätä joitain kertoja. Sitten vasta, jos on oletettavaa että auto seisoo pidempään aseta 80% lataustason asetus ja lataa siihen.
Varmista hyvä koeajokokemus akun lataamisella!
Kun asiakas ilmoittaa haluavansa etukäteen koeajolle, niin lataa akku etukäteen ehdottomasti 100% asti. Muut koeajon edellytyksethän ovat kyllä autokauppiailla perinteisesti erinomaisessa kunnossa.
Investoi Type2-rasialliseen latauslaitteeseen
Nyt juuri on autokauppiaille oikea aika investoida liikkeisiinsä vähintään yksi sähköauton keskinopea latauslaite. Oikea laite on Type2-rasiallinen, joka antaa mielellään 3*32A latausvirtaa. Tämä on erittäin pieni, jopa alle 1000 euron kulu, joka tulee maksamaan itsensä varmasti takaisin monin verroin. Käytetyt sähköautot alkavat pian tulla myös halleihin.
Pyri tarjoamaan pitkiä viikonlopun koeajoja.
Sähköauto on edelleen useimmille kuluttajille vieras asia. Siksi ostoaikeisssa olevan autoilijan on selvitettävä harkinnassa olevan sähköauton ja ennen kaikkea sen toimintamatkan soveltuminen omaan arkeen.
Uskon, että näillä pienillä muutoksilla on huomattavasti helpompi myydä myös käytettyjä sähköautoja.
Keskustelu
Kiitos!
Tämä oli aivan loistava kattaus!!! :)
Upea koonti teslaan liittyen! Innolla odotan Model X artikkelia!