05.08.2024
KGM Torres EVX - Onko se Hallyuwood -sähköauto?
Koeajoin KGM Torres EVS -sähköauton ja tämä blogikirjoitus on koeajoraporttini. Etelä-Korealaisen automerkin juuret juotavat SsanYong-autoihin omistajavaihdosten kautta. Nykyisin autot siis tunnetaan merkillä KGM. Vertailen autoa myös ID.4:ään, Tesla Model Y SR:ään ja Subaru Solterraan.
Kookas kykenevän maasturin näköinen auto
Omaan ID.4:äämme verrattuna KGM Torres EVX on kookas auto ulkomitoiltaan, mutta hieman Teslan Model Y:tä pienempi poislukien korkeus. Sisätilaa autossa on ID.4:ään verrattuna runsaasti. Etupenkillä saa riittävän hyvän ajoasennon etelä-Korealaisen makuisessa ohjaamossa. Tuo etelä-Korean makuisuus tulee siitä, että keajoauton ilmastoidut istuimet ja muutoinkin design sekä materiaalit tuovat melko vahvasti mieleen niinikään korealaisen Hyundai Ioniq 5 -auton.
Kun olen säätänyt etupenkin noin 176 cm pituiselle vartalolleni sopivasti, on kulmettajan istuimen takana istuvalla jopa ruhtinaalliset jalkatilat. Sain ojennella jalkojani jopa reilusti eteenpäin ennen kuin kenkien kärjet sujahtivat etuistuimen alle. Leveyttä ei ole ulkomittojenkaan mukaan kuin 3,8 cm ID.4:ää enemmän ja sisätila tuntuukin lähes samalta siinä suunnassa. Korkeutta sen sijaan on huomattavan paljon myös takaistuimella pään yläpuolella.
Tavaratila on valmistajan ilmoittaman mukaan peräti 703 litran vetoinen ja kasvaa siitäkin vielä 839 litraan, mikäli tavaratilan välipohjan ja sen alla olevan rakenteen jättää pois. En ole nyt aivan varma, että miten KGM ja Tesla litrat mittaavat, mutta joka tapauksessa tavaratila on myös silmämääräisesti ID.4:ää huomattavasti suurempi. Edessä ei ole tavaratilaa korkeasta keulan muotoilusta huolimatta.
Torres EVX:ssö on siis tilojen osalta erinomaista ainesta monelle perheelle tilavaksi perheautoksi!
Hallyuwood lavaste?
Nyt tulee kuitenkin ensimmäiset selitykseni pääotsikon Hallyuwood -viittaukseeni. Kun etsin sanaa kuvaamaan etelä-Korean Hollywood -vastinetta, löysin sanan Hallyuwood. Muutamassa seikassa KGM Torres EVX jätti minulle vaikutelman ikäänkuin Hollywoodin kulissista tai filmatisointia varten tehdystä autosta. Siis se näyttää joltain muulta, mitä sisältään todellisuudessa tarjoaa, mutta se riittää, kun näyttää tarpeeksi hyvältä ja toimii. Joiltain osin siis fiilis on kuin auto olisi korealaisten Hallyuwoodin lavaste.
Ukoisesti auto muistuttaa maastokykyistä maasturia. Joiltain piirteiltään ja ykstyiskohdiltaan etäisesti tulee mieleen jopa erityisen maastokykyisinä pidetyt Land Roverin mallit. Maastoautomaisuutta on haettu myös esimerkiksi etupellin tartuntakahvoja muistuttavilla koristeilla sekä takaluukun lievästi varapyörää ja sivulta aukeavaa luukkua imitoivalla muotoilulla sekä kattokaiteiden tyylillä.
KGM Torres EVX ei kuitenkaan ole missään nimessä maastoauto, vaan se on 169 mm maavaralla varustettu etuvetoinen maanteiden kulkuneuvo. On maavaraa sentään ID.4:ää enemmän, mutta olennaisesti vähemmän kuin aidolla nelivedolla varustetussa Subaru Solterrassa.
KGM Torres EVX:n yksi sähkömoottori on sijoitettu eteen ja auto on etuvetoinen. Yleisesti en itse vierasta laisinkaan etuvetoa myöskään sähköautoissa, vaikka olen havainnut monien niin tekevän. Vaikka Torresissa on voimaa vain 152 kW / 339 Nm, niin oli koeajoauton alla olleilla 225/60R18 -kokoisilla Nexen-kesärenkailla suuria pitovaikeuksia jokaisessa hiemankin reippaammassa liikenneympyrän jälkeisessä kiihdytyksessä tai liikennevalolähdössä. Tästä aiheutui seuraava Hallyuwood-tunne, koska renkaat kiljuivat erittäin kovalla äänellä ja pitkään, aivan kuin jossain ö-luokan halvassa elokuvassa tehdyt äänitehosteet.
Aiempiin useisiin ajamiini etuvetoisiin sähköautoihin verrattuna KGM Torres EVX myös veteli voimakkaassa kiihdytyksessä huomattavan epämiellyttävästi. Koko kori lähti helposti huojahdellen mukaan vetelyyn, ellei ratin kanssa ollut tarkkana. Kiihtyvyys 8,1 sekuntia satasen nopeuteen on verrokkiautojeni listan heikoimmasta luvusta huolimatta ainakin omiin tarpeisiin vähintään riittävän ripeä.
KGM Torres EVX onkin selkeästi rauhallisen kuljettajan tilava perheauto.
Maantiellä etenee hiljaisuudessa mukavasti
Maantien, tai tässä tapauksessa moottoritien auettua tuli autosta tilojen lisäksi toinen vahvuus esille. Sillä on mukava ajaa laittamalla auton ohjailemaan itsestään. Silloin voi kevyehkösti ratista kiinni pitämällä keskittyä nauttimaan mukavasti toimivasta jousituksesta.
Testasin myös jälleen erittäin epätieteellisellä Apple Watch -mittauksella melun 120 km/h nopeudessa kuivalla karkealla asfaltilla. Sain lukemaksi saman 67-69 Db tason, mitä mittasin samalla kohdalla samana päivänä omalle ID.4:lle. Melun laatu oli kuitenkin hiema eri tyyppinen. ID.4:ssäni olevat Hankookit pitävät selkeästi havaittavasti erilaisen äänensävyn, kuin koeajoautossa alla olleet Nexen renkaiden miellyttävämpi melu oli.
Korealaisen makuinen -kuitenkin puutteellinen tietotekniikkapuolelta
Auton hallintalaitteissa ja ajotietokoneessa sekä leveässä kosketusnäytön ja mittariston yhdistävässä kokonaisuudessa on paljon tuttua tunnetta korealaisista sähköautoista. Kuitenkin jääden jonkin verran kokemuksena heikommaksi. Kovin intuitiivisesti käytettäväksi en pysty tätä ajotietokonetta nyt kehumaan, mutta varmasti senkin käyttöön tottuisi pian omassa käytössä.
Ikävin puute tietotekniikassa itselle on kuitenkin etähallinnan puute. Autoon ei ole ainakaan tällä hetkellä lainkaan mobiilisovellusta, jolla hallinoida latausta tai edes esilämmitystä. Tämä on itselle oikeastaan show stopper kerrostaloasukkaana. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta, eikä muidenkaan jakamaa tietoa KGM Torres EVX:n lämpiämisen nopeudesta kylmemmillä keleillä, mutta yleisesti olen kokenut sähköautot mukavan nopeasti lämpiäviksi vaikka heti paikaltaan lähtiessä. Etähallittavan esilämmityksen käynnistyksen puuttumisesta kuitenkin tulee myös sellainen pieni talvinen ikävä seikka esille, ettei autoa oikein järkevästi esimerkiksi kerrostaloasukkaana voi esilämmittää latauskaapeli kytkettynä, eli vielä lataussähköllä maksimoidakseen pakkaskelin toimintamatkaa.
KGM Torres EVX sopii siis esimerkiksi omakotitalossa asuvan rauhallisen kuljettajan perheautoksi, joka pitää autoa lämpimässä tallissa tai muutoin viitsii käydä laittamassa sen ensin lämpiämään tai ei kaipaa esilämmityksen mukavuutta.
Akku, kulutus ja toimintamatka ja latautuminen
Sähköauton toimintamatka on akun nettokapasiteetin ja kulutuksen tulos. KGM Torres EVX:ssä on 72 kWh:n nettokapasiteetin 400 voltin akku, mikä on esimerkiksi Tesla Model Y SR:ää tai Subaru Solterraa olennaisesti suurempi, mutta ID.4:ää pienempi. Sen puoleen toimintamatkan edellytykset olisivat hyvällä lähtökohdalla, mutta auton koko ja 0.34 ilmanvastuskerroin nostavat WLTP-yhdistetty kulutuslukeman vertailuautoistani korkeimmaksi. Esimerkiksi ID.4:n ilmanvastuskerroin on 0.28. Oma lyhyt moottoritiellä 120 km/h nopeudella edes takaisin ajaen suoritettu koeajo myös vahvisti Torresin korkean kulutuksen etenkin moottoritienopeudella. Torres EVX:n yhdistetty WLTP-toimintamatka jää 462 km tasolle, mikä sekin toki on hyvä lukema.
Omat arjen kokemukset sanoisivat, että maantieajossa kesäisessä maantieajossa käytännön toimintamatka on kahden puolen 300 km ja moottoritiellä sekä talvella vähemmän. Käytännön sovellutuksena sanoisin, että esimerkiksi Tampereelta kesäkelissä pohjoista kohti ajamana lähtiessä ensimmäinen välilataus olisi mielellään jo hieman ennen Viitasaarta. Akun lataaminen 10 % tasolta 80 % tasolle kestää valmistajan ilmoituksen mukaan 37 minuuttia ja sen jälkeen sillä jatkanee matkaa noin 200 kilometriä. Pitkän matkan taittaminen siis on tuntuvasti hitaampaa kuin nopeimmin pitkistä matkoista suoriutuvilla vähemmän kuluttavilla ja tehokkaammin latautuvilla sähköautoilla. Talvinen suurteholatauksen tehokkuus jää vielä myös myöhemmin selvitettäväksi asiaksi.
Torres EVX hinta
Torres EVX on hinnoiteltu Suomessa alkaen 41 390 euroa ja paremmin varusteltu versio on alkaen 43 390 euroa. Hinnat ovat siis auton kokoon nähden sähköautoksi matalan tuntuisia. Tesla Model Y SR on alkaen 46 590 euroa ja silloin tarjolla on pienempi akku, mutta lähes sama toimintamatka ja pitkän matkan etenemiskyky. ID.4 Pure Elegance on vielä Teslaakin kalliimpi alkaen 46 990 euron hinnalla ja auto on silloin karummin varusteltu ja akku ja toimintamatka sekä latautuminen ovat Torresia heikommallq tasolla tuossa hinnat alkaen versiossa. Subaru Solterran perusversio näyttäisi nyt olevan Suomessa 42 990 euroa ja se auto taasen tarjoaa nelivetoa ja suurempaa maavaraa, mutta toisaalta pienempää tavaratilaa.
Torres EVX tarjoaa tilavaksi sähköautoksi maltillisen hinnan lisäksi myös hyvää 10 vuoden tai 1 000 000 kilometrin akkutakuuta. Muulle autolle löysin takuutiedoksi 7 vuotta tai 150 000 kilometrin takuutiedon. Myös 3,5 kW:n tehoinen V2L virran ulosottomahdollisuus on, kuten nykyisin jo useimmissa muissakin korealaisissa sähköautoissa. Auton saa myös N1-pakettiautona.
Yhteenvetoni Torres EVX -sähköautosta
KGM Torres EVX on mielenkiintoinen sähköauto suurten sisä- ja tavaratilojen sekä hinnan yhdistelmällä. Toimintamatka on hintaa suhteutettuna kohtalainen tämän hetken sähköautotarjoomassa. Ulkonäkö antaa ensivaikutelmana olettaa kyvykästä maastoautoa, mutta Torresin koti on mieluummin rauhallisessa kaupunki- ja taajama-ajossa sekä maanteillä. Kyytiin mahtuu perhe ja reilusti tavaraa ja matkustusmukavuus on kohdallaan hiljaisessa autossa. Nopein Hangosta Nuoramiin matkan kerralla taittaja tämä sähköauto ei ole, mutta monen perheen tarpeisiin toimintamatka ja latausominaisuudet riittänevät hyvin. Aika näyttää, miten tämä korealainen löytää suomalaiset autoilijat. Kun etelä-Korealaisen version Hollywoodista, eli Hallyuwoodin kulissin ei anna hämätä, eli ei takerru maastoautolta näyttämiseen, voi saada mukavan auton.
Keskustelu
Vaikka sähköautojen kyvystä vetää peräkärryä on kuulemma tullut jonkinlainen vitsi, kun kaikki ajavat Lappiin kusitauotta, niin Torres jäi minulla pois harkinnasta siksi että sen vetokyky on rampa. 500 kg jarruttomalle peräkärrylle tarkoittaa 300 kg hyötykuormaa kärryssä, kun itse kärry painaa yli 200 kg. Se ei oikein riitä tämännäköiselle ja tämän käyttäjäprofiilin autolle.
Halvemmalla saa melko hyväkuntoisen ID.4:n joten sillä taidan mennä.
Moi,
joo harmillisesti tuo jarruttoman perävaunun massa 500kg. Itsellä toki esteeä jo etähallinnan puuttuminen sekä korkea kulutus ja sitä myöten omaan käyttöön liian pieni toimintamatka.