16.02.2022
Onko hiihtolomaviikoilla 2022 odotettavissa latauspaikkaruuhkaa?
Julkaisin Facebookin ryhmistä mm Latausverkosto -Nyt!, Sähköautot -Nyt!, Tesla Club Finland ja muissa merkkikohtaisissa ryhmissä sekä Sähköautoilijat Ry FB-sivustolla Google Forms -kyselyyn linkin sisältävän kirjoituksen. Kyselyllä kerään meille sähköautoilijoille käytettäväksi ennakoivaa tietoa hiihtolomaviikkojen 2022 latauspaikkaruuhkista. Päivitän tätä kirjoitusta vastausten kertymisen myötä.
Päivitetty viimeksi 18.2.2022 kello 7.30. Vastauksia on tullut vasta 272, joten kyselyn otanta on edelleen liian pieni antaakseen luotettavaa tietoa. Muutoinkaan tätä kyselyä ei voida toteutustapansa vuoksi pitää tilastollisesti pätevänä, mutta antaa riittävästi suuntaa sille, miten suurta latauspaikkaruuhkaa on odotettavissa sekä milloin.
Sähköautojen sekä teho- ja suurteholatauspaikkojen määrät
Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli rekisteröitynä 22 921 sähköhenkilöautoa ja tammikuussa rekisteriin päätyi 991 uutena rekisteröityä sekä 372 käytettynä maahantuotua, eli yhteensä 1 363 autoa lisää. Helmikuussa voin uskoa kertyneen noin 1400 autoa lisää, eli helmikuun lopussa hiihtolomien aikaan uskottavasti sähköhenkilöautojen kanta manner-Suomessa on noin 26 000 kappaletta.
Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli 430 latausasemalla 689 teho- tai suurteholatauspistettä. Sen jälkeen niitä on tullut lisää jonkin verran.
Liikenteessä olevien sähköautojen arvioitu määrä:
Kyselyn mukaan 59% sähköautoilevista talouksista on hiihtolomaviikoilla liikenteessä sähköautollaan, mikä tarkoittaa noin 15 200 liikenteessä olevaa sähköautoa.
Teho- tai suurteholatausta tarvitsevien sähköautojen arvioitu määrä:
87,5% liikenteessä olevista sähköautoista tarvitsee yhden tai useamman latauksen, eli noin 13 300 autoa. Talvilomalle mentäessä tehdään selkeästi useamman välilatauksen matkoja, kuin joulun 2021 menoliikenteessä tehtiin.
Matkojen ajoittuminen viikoille ja viikonpäiville:
Matkojen ajoittuminen viikoille 8, 9 ja 10 noudattanee aika tarkkaan väestöllistä rakennetta viikkojen välillä ja viikko 8 on vilkkain ja silloin 58,1% eli noin 7800 sähköautoa on yhden tai useamman teho- tai suurteholatauksen tarpeessa.
Viikon 8 lauantai ja sunnuntai näyttävät tässä vaiheessa kyselyä olevan vilkkaimmat latauspäivät, mutta myös jo viikon 7 lauantai nousee korkeaksi.
Yhteenveto
Näyttäisi siis siltä, että suuremmilta latauspaikkaruuhkilta vältytään myös vuoden 2022 hiihtolomaliikenteessä. Suurelta osin tämä johtuu hiihtolomien porrastamisesta kolmelle viikolle, joista viikon 8 lauantai ja sunnuntai näyttävät kaikkein vilkkaimmilta. Myös viikon 7 lauantaina on jo nousua lataustarvitsijoiden määrässä.
Ajoittaista ruuhkautumista varmuudella esiintyy suosituimmilla paikoilla, kuten esimerkiksi Lahden ja Pyhäjärven tienoilla kävi jouluna. Ruuhkahuiput ovat kuitenkin todennäköisesti lyhyitä ja fiksu autoilija ajaa mahdollisuuksien salliessa pahinpien ruuhkahuippujen sivussa.
Kiitos jo tässä vaiheessa vastaajille. Kysely on edelleen auki ja toivon sähköautoilijoilta vahvaa otantaa tähän kyselyyn.
Keskustelu
Hei voisitko tehdä raportin missä sähköauton voi ladata peräkärry kiinni läpiajettavassa paikassa. Itse en tiedä kuin yhden paikan koko Suomessa!
Moi,
taitaa aika vähän olla, mutta onneksi on enemmän kuin mainitsemasi.
Tuon listan tekeminen yhden miehen voimin on aika iso urakka. Tämän voisi toteuttaa joukkoistamalla esim Latausverkosto -Nyt! -Facebook -ryhmässä.
Hiihtolomaviikolla SU paluu Vierumäen kautta Pirkanmaalle , 8 latauspistettä ja niistä oli kaksi vapaana. Yhden latauspisteen kanssa ois ollu kiva jono :)