02.07.2017
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
Saksassa tarjolla on kaksi mallia. Hinnat alkaen malli on 39330 euroa ja ruhtinaallisesti varusteltu First Edition malli maksaa 44060 euroa. Suomen autoverotus on päästöpohjaista, joten kovin mahdottomia hinnat eivät nousisi Suomessakaan.
Uusi akku- ja toimintamatkaluokka noin 40 000 euron hintaluokkaan
Chevrolet Bolt tullaan tuntemaan Euroopassa nimella Opel Ampera-e. Kyseessä on sikäli sähköautoilun vallankumousta edistävä auto, että se tulee tarjoamaan noin 40 000 euron hintaluokkaan aivan uuden tasoista akkukapasiteettia sekä toimintamatkaa.
Autollehan lupaillaan peräti 520 km toimintamatkaa. Itse omalla sähköautoilun kokemuksella lähtisin realistisena toimintamatkana pitämään kesällä 350 - 400 km matka-ajossa sekä talvella non 300 km toimintamatkaa. Toivottavasti joskus pääsen tuon testaamaan käytännössäkin.
Tuota toimintamatkaa kuvaa hyvin sekin, että ajan omalla Leafillani noin 35 000 km tänä vuonna ja viime vuonna yli 40 000 km. Silti vain seitsemän vuorokautta on ollut sellaisia, että olisin kesken päivän joutunut lataamaan Boltin akkua. Kaikkina muina päivinä yön aikainen lataus olisi riittänyt koko seuraavan päivän ajoihin. Näinäkin vuorokausina olisi selkeästi alle 10 minuutin kahvitauko pikalaturilla riittänyt päivän sähköenergian lisätarpeeseen.
Kuvat sähköautot -Nyt! Facebook-ryhmästä Kari Eerolan ottamia ja luvalla täällä julkaistuja. Kuvissa näkyy jo Chevrolet Bolteja USA:n kaduilla liikenteessä.
Tuotanto ja toimitukset rajoitetusti
Autoa on saanut USA:ssa jo Bolttina jonkin aikaa rajatuilla markkinoilla. Euroopassa autoa tuotu vasta Norjaan. Ja nyt siis Saksan tilauskirjat on avattu. Varaushinnalla 1000 euroa pääsee siis nyt Saksassakin jonottamaan erinomaista sähköautoa. Toimituksia kuitenkaan Saksassakaan on turha odotella ennen vuotta 2018.
Toivottavasti joskus näemme auton Suomessakin, koska sille olisi kysyntää kovasti. Ja toivottavasti Saksaan näitä saadaan toimituksiin runsaasti. Nimittäin voisin kuvitella itse haluavani hakea noin vuoden käytetyn Opel Ampera-e:n seuraavan sähköautoni seuraajaksi. (välissä siis tulee olemaan vielä joku muu sähköauto)
7,2 kW AC ja 150 kW DC -lataus ovat hyvällä tasolla
Saksan Opelin sivustot kertovat, että autossa on 7,2 kW AC lataus sekä 150 kW tehoiden DC lataus. Nämä ovat hyvää nykytasoa etenkin DC-latauksen osalta. Toki edelleen toivon, että Renault Zoen kaltaisia 22kW AC-latureita saataisiin muihinkin sähköautoihin.
Hieman Goflia lyhyempi, mutta korkeampi ja leveämpi auto
- Ampera-e on 4,164m pituudellaan kymmenkunta senttimetriä Golfia lyhyempi. (Ioniq ja Leaf ovat Golfia pidempiä).
- 1,854 leveydellään Ampera on Goflia hieman leveämpi ja Leafia tuntuvasti leveämpi, mutta käytännössä saman levyinen Ioniqin kanssa.
- 1,594 metrin korkeus on muita sähköautoja suurempi.
Ampera-e on siis jopa Leafia korkeampi ja tuntuvasti Leafia leveämpi auto. Nämä lupaavat sisätiloille väljyyttä. MIelenkiintoista nähdä joskus sitten käytönnön ajokokeilla maantieajonopeuksissa, mitä korkeus ja leveys tekevät auton ilmanvastukselle sekä sitä kautta maantieajon toimintamatkalle.
Suorituskykyä riittää arkiajoon reilusti
Auton kerrotaan kiihtyvän 0-100 km/h 7,3 sekunnissa. Tuo lukukaan ei kerro koko totuutta, koska sähköauton kiihtyvyys heti paikaltaan lähtiessä on osattu Ampera-e:ssä hyödyntään ilmeisen hyvin. Auto nimittäin päihitti kiihdytystesteissä sangen nopean GTI Golfin. GTI Golf vs. Ampera-e
Keskustelu
Olen skeptinen tuon pikalatauksen suhteen. Björn Nyland testaili Amperaa ja lataus jäi 50kWh ja lähti laskemaan jo 50% varaustasolla jyrkästi, ei hyvä.
Kiitos Marko Saisto kommentista. Niin tuo 50 kW latausteho vastaa esim. 30 kWh Leafin CHAdeMOsta saamaa tehoa ja jää tuntuvasti esimerkiksi Ioniqista jälkeen. Toki Suomessa on vasta kovin vähän tarjolla yli 50 kW:n tehoisia pikalatureita, mutta toisaalta eipä täällä vielä ole autoakaan saatavilla. Toivottavasti pääsen joskus itse tuon Suomessa toteamaan, vaikka 60 kWh akkua ei juuri pikalatailla tarvitsekaan.