30.10.2016

Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille

Osoite kopioitu
Sähköajoneuvot alkavat tehdä rynnäkköä myös perinteisille polttomoottien pyhinä pitämille alueille. Nimittäin moottoriurheilun lajeihin.
Kerään tähän blogitarinaan koostetta eri sähköajoneuvojen kilpailuluokista. Otan mielelläni kommentteja vastaan, joissa kerrotaan näistä lisää.
Kun saan tarinan hieman kattavammaksi, tallennan sen blogiini alasivuksi.

Formula E

Formula E on ehkä tunnetuin sähköautoilla säännöillä rajattu kilpa-autoluokka. Tämä kilpaluokka perustettiin vuonna 2012 ja ensimmäinen kilpailukausi ajettiin vuosina 2014-2015. Sarja toimii FIA:n alaisuudessa.
kuvan lähde kuvan lähde: http://www.fiaformulae.com/en/media/photo-galleries/ 

www.fiaformulae.com

 
Sarjan osakilpailut ovat tapahtumarikasta katsottavaa koska autot ovat hyvin tasaväkisiä ja kaupunkeihin rakennetut kilparadat tarjoavat runsaasti ohituspaikkoja.
 
Autot ovat säännöillä määritelty enintään 5 metriä pitkiksi, 1,8 metriä leveäksi ja 1,25 metriä korkeiksi. Renkaat poikkeavat matalaprofiilisuudellaan olennaisesti F1-autojen renkaista. Autojen suurin sallittu teho on rajoitettu 200 kW, josta kisassa saa käyttää enintään 150 kW tehoa. Funboost-äänestyksessä pärjänneillä kilpailijoilla on mahdollisuus lyhyen ajan käyttää 180 kW tehoa. Kaudelle kolme (2018-2019) on luvassa kisan aikaisen tehon nosto 170 kW tasolle.
 
Autojen regenerointi on kaudella kaksi säännöillä rajattu 100 kW tasolle. Se tulee kaudelle kolme nousemaan 150 kW tasolle. Tämä tulee tuomaan lisää erilaisia kisastrategioita tiimeille käytettäväksi.
 
Autojen paino on säännöillä määrätty vähintään 888 kg, josta akut ovat noin 320 kg.
 
Autot kiihtyvät 0-100 km/h nopeuteen noin kolmessa sekunnissa ja huippunopeus on noin 225 km/h.
 
Autoissa on 28 kWh akku, josta enimmillään 200 kW tehon ulos. Kisassa akkua ei ladata kesken, vaan koko auto vaihdetaan täydellä akulla varustettuun varikkopysähdyksen aikana.
 
Hyvä esittely autoista löytyy Formula e YouTube-kanavalta. Lisää tietoja autosta löytyy myös mm www.electricautosport.com sivustolta.


 
 
Lisää kiinnostavuutta formula E -sarjaan tulee kun seuraaavalle kaudelle säännöt hieman väljenevät ja sallivat mm reilumpaa tehon käyttöä.
 
Sarjassa on 2016-2017 kaudelle 12 osakilpailua. Yksi oli jo Hongkongissa ja seuraava ajetaan 12.11.2016 Marrakeshissa. Suomea lähimmät ovat 
  • Pariisi 20.5.2017
  • Berliini 10.6.2017
  • Bryssel 1.7.2017
Suomen televisio kanavista Kutonen näyttää Formula E kisoja. Hongkongin lähetys oli floppi. Se näytettiin myöhäiseen yöaikaan ja silti jälkikäteen tallenteena, josta puuttui selostus kokonaan. Marrakesh tulee Kutoselta 13.11.2016 kello 00:40. Toivottavasti tällä kertaa on mukana edes selostus.

Viralliset sivut: Formula-e
Lisäksi sarjan seuraamiseen ja esimerkiksi funboost-äänien antamiseen löytyy mobiilisovellus.
 
 

Pikes peak

kuva: Photo by Alastair Ritchie, kuvan lähde: https://www.flickr.com/photos/driveeo/19268513586Pikes Peak on kuuluisa ja perinteinen ylämäkikilpailu, jossa saavutettu sähköautojen menestys on varmasti jo saavuttanut myös useiden tietoisuuden.
Tulostilasto 2016 kertoo selvää kieltään sähköautojen menestyksestä tässä hyvin vaativassa kisassa. 
 
Speed Hunters kertoo erinomaisen hyvin vuoden 2016 Pikes Peakissa toiseksi tulleen Rhys Millenin tarinaa. Kannattaa lukea. Millen oli hyvin suvereenista johdossa väliaikapisteillä, mutta menetti voiton spinnaamalla yhdessä neulansilmässä. Silti sijoittui hienosti toiseksi. 
Kuvassa Rhys Millen, kuvan lähde https://www.flickr.com/photos/driveeo/19268513586, kuva Alastair Ritchie
 
Tulostilastossa on myös kaksi muuta sähköautoa viiden parhaan joukossa.
Kokonaissijalla 15 on luokkavoittoon ajanut sähkömoottoripyörä Victory Prototype (ex-Brammo).
 
Teslan Model S P90D löytyy kokonaiskilpailun sijalta 64.
 
Uskon vahvasti, että Pikes Peakissa nähdään seuraavalla kerralla lisää sähköautojen ja moottoripyörien menestystä. Sähköautossa jokaiselle pyörälle tarkoin ohjattu tehokas sähkömoottori tuo etua tähän kilpailuun, eikä sähköauto kärsi korkeammallakaan ohuesta ilmasta.
 

Drag racing

Sähköautojen menestys autojen varttimailin kiihdytyskilpailuissa ei kenellekään Yotubea seuraavalle autoista kiinnostuneelle ole voinut jäädä huomaamatta. Netti on pullollaan Teslan Model S:n ja Model X:n suvereenia vakioautojen kiihtyvyyttä esitteleviä kiihdytyskilpailuvideoita.
 
Sähköautoilla on niitetty menestystä myös vielä kovemmissa varttimailin luokissa. Black Current III on Volkswagen kuplan koriin tehty sähkökiihdytysauto, joka kellotti sähköautojen ennätyslukemat 8,71 sekuntia ja 151 mph varttimaililla. 
 
Electric Vehiclenews on kirjoittanut hyvän tarinan tästä autosta ja ennätysajosta.

Formula student

Sähköautoilla ajetaan vuosittain kilpaa myös opiskelijoiden Formula Student -luokassa. Esimerkiksi Helsingin yliopiston Metropolia opiskelijat rakentavat sarjaan autot. Kyseessä on kansainvälisesti arvostettu sarja, josta löytyy lisätietoa Formula Student nettisivuilta. Lisäksi sarjaa voi seurata mobiiliapplikaation avulla.

0-100 km/h maailman ennätys sähköautolla

 
Sähköautojen hyvä paikaltaan lähtökiihtyvyy alkaa olla jo useimpien ihmisten tiedossa. Tesla on tässäkin ollut todellinen tietoisuuden tienraivaaja, onhan  Model S vakiona erityisen hyvin kiihtyvä. Parhaimmillaan 2,7 sekuntia 0-100 km/h pesee kaikki superautotkin, vaikka onkin tilava perheauto! Jopa Leafin paikaltaan lähtökiityvyys on erinomainen, vaikka kiihtyvyys pian jääkin nopeampien autojen jälkeen. 
 
Mutta sähköautoilla on erityisen kova tilasto tässä 0-100km/h kiihtyvyydessä.
Nimittäin Sveitsiläiset tekivät AMZ sähköautolla 0-100km/h kiihdytyksen maailmanennätyksen, 1.785 sekuntia jo vuonna 2014.
Guinness World Records vahvistaa, että sama porukka paransi ennätystulostaan AMZ sähköautolla vuonna 2016. Uusi ennätyslukema kirjattiin 1,513 sekuntia.
 
 
Tämä opiskelijaprojektin tuotoksena syntynyt auto painaa ainoastaan 168 kg. Autossa on neljä 39 kW sähkömoottoria ja vääntöä löytyy 1630 Nm. Lue lisää AMZ autosta www.amzracing.ch
 

E-touring car challenge

Hongkongin Formula E -kilpailun ohessa nähtiin e-touring challenge. Autot ovat alustaa, renkaita ja turvallisuusvarusteita lukuunottamatta vakio e-Golf sähköautoja. Moottori on 115 hv tehoinen ja 270 Nm vääntöä antava. Akku on myös vakio 24.2 kWh.
 
Kisassa oli neljä 15-20 minuutin pituista lähtöä. Tässäkin kilpailussa oli autojen tasaväkisyyden tuomaa tapahtumarikkautta mukana.
 

Electric GT

Teslan Model S P85+ autoilla, eli tehokkaimmilla takavetoisilla Teslan autoilla tullaan ajamaan uutta tulossa olevaa rata-autoluokkaa. Auto kiihtyy 416 hv ja 601 Nm avulla 3,2 sekunnissa 0-100 km/h vauhtiin.
 
Teslasta olisi toki ollut tarjolla tehokkaampikin ja jopa nelivetoinen versio, mutta tämä takavetoinen on perusteltu olevan rata-ajoon paremmin sopiva.
10 tiimiä ja 20 kuljettajaa tulee kisaamaan tässä uudessa sarjassa alkaen vuonna 2017.
Itse odotan erityisen paljon tältä kilpa-autosarjalta. Toivottavasti kisat voi seurata Suomessakin joltain kavavalta suorana. Saatan jopa ostaa ensimmäisen maksu-TV kanavan, jos sillä voi tätä seurata.
 
Sarja  alkaa syksyllä 2017 Silverstonessa!
 
Lue lisää:
 

Red Bull global rallycross e-series

Electric Vehiclenews -uutinen 30.11.2016 kertoi olevan tulossa rallicrossiin sähköautojen luokan. Tämä on erittäin hyvä uutinen. Sähköautotekniikalla on tähän supertehokkaiden autojen luokkaan paljon. Pyöräkohtaiset tehokkaat sähkömoottorit taidokkaasti ohjattuina tekevät luokkaan erittäin nopeita autoja. Vielä ei ole tiedossa mitä tiimejä on lähdössä mukaan. Uskottavasti Volkswagen ja Peugeot ovat ainakin mukana.
 
Tästä tulee yksi oma suosikki autojen kilpasarjoista.
Linkin takana videossa Rallicros Peugeot


 
 

NSW SuperSports luokassa sähköauto kahdesti voittoon

 
electric Vehiclenews uutisoi jo vuonna 2014 silloin historiallisesta hetkestä, kun sähköauto peittosi polttomoottoriset kilpa-autot kovassa rata-autoluokassa. Vieläpä kahdesti. Auto oli Elmofo SREV -sähköauto. 
 
Autossa on 300 kW ja 600 Nm moottori, jonka suorituskykyä voidaan säädellä kisan tarpeiden mukaan. Huippunopeutta auto kerää 265 km/h. 
 
 
 
 
 
 
 

Electric Motorcross

Electric Motorcross on Euroopassa ajettava sähkömoottoripyörien motorcross tapahtuma, joka kasvaa jatkuvasti. Tapahtuman Facebook sivut löytyvät täältä: https://www.facebook.com/ElectricMotocross/
5.11.2016 on kalenterissa Belgiassa seuraava tapahtuma.  
 

TT Zero Man saaren ympäriajossa 

Man saaren moottoripyöräkilpailu on erityisen hyvin alallaan tunnettu. Se on tunnettu huikeista nopeuksista erittäin vaarallisilla kaduilla. Siellä on menestyksekkäästi kilpailtu myös sähkömoottoripyörillä. 
 

eMotoracing

eMotoracing on USA:ssa ajettava sähkömoottoripyörien ratasarja.
Lisää tietoa sarjasta löytyy emotoracing.com
Vuodelle 2017 sarjaan on kalenterissa jo 10 osakilpailua.
Brammon pyörät näyttävät olevan vahvassa roolissa tässä sarjassa.

eFXC

Australiassa kilpaillaan ratamoottoripyörissäkin sähkömoottoripyörillä.

Red Bull Motospy -moottoripyörien crossisarjaan Alta Vista sähkömoottoripyörä

Käryävät ja jatkuvaa huoltoylläpitoa vaativat polttomoottorit ovat saaneet mootokrossiinkin sähköisen vaihtoehdon.
Lajista ja sähkömoottoripyörän debyytistä voi lukea lisää mm täältä: www.redbull.com
 
 
 
 
 
 
 
 
Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Formula E moottoriurheilu sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (31) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (246) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb