18.08.2018
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Minulla on sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:ni katolla lähes aina Thulen valmistama taakkateline ja niissä on kesällä kiinni kaksi pyörätelinettä ja talvella myös suksiboksi. Minulta on usein kysytty, että kuinka paljon energiankulutus kasvaa kattotaakan takia ja olen vastaillut aina yksittäisten matkakokemusten perusteella. Nämä vastaukset eivät kuitenkaan ole sillä tarkkuustasolla, joka itseäni tyydyttäisi, joten tein tänään ajotestit selvittääkseni kattotaakan vaikutuksen Leafini kulutukseen.
Ajoin 325-tiellä vakioidun 60 kilometrin edestakaisen matkan, siis 30 kilometriä poispäin kotoa ja sitten samaa reittiä takaisin. Ajoreitillä on korkeuseroja jonkin verran ja tiellä on pääosin 80 km/h nopeusrajoitus, mutta risteyksiä on useita ja niissä on 50 tai 60 km/h rajoitus.
Keli oli paras mahdollinen testiin, koska aurinko paistoi ja oli 20..22C lämmintä. Tuuli oli erittäin navakka sivutuuli idästä. Suoritin ajon hyvin täsmällisesti liikennenopeusrajoitusten mukaan navigaattorilla tarkistettuna. Käytin käytännössä koko ajan vakionopeussäädintä ja autossa oli päällä e-pedal, B-ajomoodi sekä eco-tila. Ilmalämpöpumpun pidin kaikilla kerroilla poiskytkettynä poistaakseni mahdollisen auringonpaisteen muutoksen vaikutukset ajolenkkeihin. Väitän siis tämän olevan erittäin tarkoin vakioitu ajotesti.
Taakkateline on siis Nissanin lisävarustehinnastosta löytyvä Thulen Aero-sarjaa ja pyörätelineet ovat Thulen Proride 591 -mallisia. Pyörät katolla ovat raskasta sarjaa, nimittäin toinen on DH-pyörä erittäin vahvoilla osilla ja toinen on dirtti.
Tuloksissa kaksi asiaa yllättävät minut edelleen. Mutu ei ole tiedon väärti, joten dataa tiedon tueksi. Leafini kulutti ilman mitään telineitä 13 kWh/100 km testilenkillä ja toimintamatkaksi olisi siis toteutunut peräti 292 km.
Pelkkä teline katolla oli se ensimmäinen yllätys. Kulutus nousi vain 4,6%. Thule on siis onnistunut tekemään todella aerodynaamisen kattotelineen sekä pyörätelineet.
Yksi pyörä katolla nosti kulutusta odotusteni mukaisesti 18,5% ilman kattotelineitä ajosta. Kulutus toteutui yksi pyörä katolla 15,4 kWh/100km.
Toinen pyörä nostikin kulutusta sitten ilman telineitä ajosta peräti 32,3% ja kulutus toteutui 17,2 kWh/100km ja toimintamatkakin toteutuisi enää 221 kilometriä.
Testin kulutukset, matkat ja keskinopeudet on katsottu auton ajotietokoneesta. Leaf Zero2.0:ssa on sellainen poikkeuksellinen ominaisuus, että sen mukana tulleilla 215-17" kesärenkailla matkamittarin ja keskinopeuden näytön virhe kääntyy hieman negatiiviseksi. Eli auto näyttää hiukan todellista lyhyempää matkaa ja pienempää keskinopeutta. Tällä oln tosin niin olematon vaikutus, että en sitä tässä huomioi.
Otin pelkästään autolla ajetulla lenkillä vertailun vuoksi kulutukset myös LeafSpyn kautta ja LeafSpyn lähtö kWh - perille tullessa jäljellä olevat kWh:t antoivat 13,5 kWh/100 km, eli hieman suuremman kulutuksen. Tuokaan ei ole nyt kovin olennaista, koska aiheena oli kulutuksen suhteellinen muutos kattokuorman kanssa. Pitää joskus tehdä range-testi ajamalla akku täydestä tyhjäksi ja seurata kulutus ajotietokoneen, LeafSpyn sekä loppulatauksen laturin kulutaman sähkön kautta.
Keskustelu
Mulla on työmatka hieman vajaa 50km per suunta, työpaikalla ei ehkä voi ladata, ja taloyhtiössä tuskin halua investoida nykyisten 8A schuko pistokkeiden tilalle mitään parempaa. Mittarinopeus 110km/h, todellinen 103-104km/h, aika usein on rekkoja matkalla ja kaasua pitää painaa kunnolla mikäli meinaa turvallisesti päästä ohitse, vastaantuleva liikenne on kovaa, rekat keräävät letkan peräänsä joista aika usein ensimmäiset ei uskalla lähteä ohittamaan. Pystyisitkö mittaamaan paljonko yksi normaalipituisen rekan ohitus vie kWh niin että ohituksen aikana 80% tai yli tehoista käytössä esim. kymmenen erillisen ohituksen keskiarvona.
Moi Pee,
nyt on sen verran moniulotteinen ja jopa riskejä sisältävä testi kyseessä, että jätän tekemättä. Se sijaan kannustan sinua itseäsi yrittämään saada Leaf 40 kWh koeajolle ja kokeilemaan tuota työmatkaasi.
Sen kuitenkin kokemuksesta tiedän, että noin 20 kWh/100 km tasolle kulutuksen voi Leafissa saada nousemaan ajamalla kovaa, eli toimintamatka on mahdollista saada kutistumaan kahden sadan kilometrin pintaan, kun ajaa moottoritienopeuksia ja tekee toistuvia kovia kiihdytyksiä.
Teoriassa ohituskiihtyyvyydessä tapahtuu jotain tämän suuntaista:
- muutamien sekuntien ajan 110 kW:n teholla täyskaasukiihdytys, energiaa ei kuitenkaan ehdi kovin mahdottomia kulua, koska auto kiihtyy aika hyvin vielä ohitustilanteissakin
- ohituksen ajan kulutus saattaa olla esim 17-19 kWh/100km riippuen nopeudesrta, vastatuulesta ym
- sitten omalle kaistalle palatessa joko kevyesti rullaten pidemmän matkaa nollakulutuksella tai regeneroimalla hidastus jonoon.
Tarkoitin lähinnä että tekisit motarilla, 110 vakkariin ja ohitus vähän reilummin aina kun rekka saavutettu
Minulla itselläni on 2017 hankittu Leaf 40 kW.
Ajettu nyt 11400km.
Kirkkonummi / Vantaa on työmatka noin 55km suuntaansa.
Auto toimii kesällä erittäin hyvin molempiin suuntiin ja minulla on töissä mahdollista myös ladata autoa. Talviolosuhteet ovat sitten toinen luku. Pakko ladata aina töissä. Ja jos on -5 ja sataa alijäähtynyttä vettä ja on ruuhkaa tai jokin keskeytys, niin on jopa 2 kertaa matka loppunut kesken hieman yli vuoden ajolla. Kulutus. Oikein hyvissä olosuhteissa pääsee noin 17kw/100 km. Kulutuksiin, mutta talvi on kauhistus. Jopa 35 kW/100km. Keskikulutuksen on ollut 23,4kw/100km. Ja latausta kotona on mennyt 12 kuukauden ( 368 päivää) 18964 kW. Ja täällä Kirkkonummella sen hinta on noin 15senttiä/ kW joten kulutus tosimittauksella on ollut 1265 €. Eli noin 20 senttiä/ km. Kun lasketaan mukaan työpaikalla lataus. Suositaan , jos ajo on vastaavaa. Ei mikään matka-auto.
Hei nimim Testattu.
Hiukan on nyt ristiriitainen viestisi.
Leaf 40 kWh tuskin on sinullakaan ollut käytössä Suomessa 12kk.
Maaliskuussa 2018 tulivat ensimmäiset toimituksiin Suomessa.
Muutoin en yhtään epäile, etteikö kulutuslukemat voisi olla jotain noinkin kauheaa.
Sain 24 kWh Leafin kuluttamaan tarkoitushakuisessa kovan kulutuksen testissä 26,8 kWh/100 km 61 km edestakaisella testimatkalla. Tulen tuolla 40 kWh Leafillakin tekemään pakkasajon kulutustestejä, kunhan sitä pakkasta tulisi.
Minusta tuo 40 kWh Leafikin on jo erinomainen matka-autona, mutta kyllä Ioniq pesee sen kun lähdetään oikeasti pidemmälle, kuten kesällä Lofooteilla käydessä huomattiin. Kona sitten taasen on jo aivan eri luokkaa matka-ajossa.