04.07.2024
Vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla sähköhenkilöautojen rekisteröintimäärät jäivät viime vuodesta -osuus ajoneuvokannasta jatkoi kasvua
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit ovat jääneet viimevuotta matalammalle tasolle
Vuoden 2024 aikana olemme nähneet kuukausi toisensa jälkeen viime vuotta matalampia sähköhenkilöautojen ensirekisteröintimääriä. Kuukausittaiset määrät ovat asettuneet vuoden 2022 ja 2023 määrien väliin.
Kirjoituksen lukujen lähteet Traficom Tilastotietokanta sekä Autalan tiedotuskeskus.
Kesäkuussa 2024 Suomessa ensirekisteröitiin 1901 kpl , mikä oli peräti 39 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden kesäkuussa (3092 kpl). Samalla sähköautojen osuus kaikista henkilöautoista oli 28 %. Lisään alle vielä uusien sähköhenkilöautonen ensirekisteröintien suhteellista osuutta kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröintimääristä kuvaavan grafiikan.
Uusina ensirekisteröityjen sähköautojen komeettana on ollut tämän vuoden ajan Volvo EX30. Se on noussut ykkös sijalle ohi Teslan Model Y:n. Kaikkiaan sähköautomalleja rekisteröidään jo niin montaa erilaista, että en koe järkeväksi enää tähän listata kaikkia. Jokainen voi tarkistaa ne itse esimerkiksi: Autoalan Tiedotuskeskus, tilastot ja sieltä kesäkuu 2024 tiedosto.
Käytettyinä maahantuotujen sähköautojen määrät ovat olleet kuukausittain viime vuotta korkeammalla tasolla
Alkuvuoden ajan aina toukokuuhun asti käytettyinä tuotujen sähköautojen rekisteröintien määrät ovat olleet suurella kehityksellä kahden edellisen vuoden kuukausittaisiin määriin verrattuna. Kesäkuun 856 kpl oli myös edellisvuotta korkeampi, mutta jäi vuoden 2022 määrästä.
Käytettyinä maahantuoduissa sähköautojen suhteellinen osuus on koko alkuvuoden vielä pysytellyt edellisten vuosien yläpuolella kuukausittain. Vastassa on kuitenkin viime vuodelta niin korkeita osuuksia, että tilanne saattaa muuttua vuoden toisella puolikkaalla.
Käytettyinä maahantuoduista merkeistä ylivoimaisesti suosituin on tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana ollut Tesla.
Uusien ja käytettyjen henkilöautojen rekisteröintimäärät yhteensä
Kun niputetaan uusina ensrekisteröidyt sekä käytettyinä maahantuodut sähköhenkilöautot kuukaisittain, voi nähdä, että myös yhteenlaskettu rekisteröintien määrä on jäänyt viime vuodesta tammikuuta lukuunottamatta joka kuukausi.
Uusien ja käytettyinä maahantuotujen sähköhenkilöautojen osuus kuukaisittain on alkuvuoden aikana vaihdellut 26 prosentin ja 29 prosentin välillä. Sähköautojen osuus tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista on siis jatkanut kasvuaan myös alkuvuoden aikana.
Sähköautojen osuus tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista oli 3,5 %
Sähköautojen (BEV) osuus tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista nousee hitaasti, mutta jälleen vääjäämättömästi. Q2/2024 lopussa tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista 3,5 % oli sähköautoja. Vuoden takaisesta kvartaalista nousua on tapahtunut 35 555 auton verran, eli 56 %. Bensiini- ja dieselautojen määrät sekä osuudet ovat laskeneet vuoden takaisesta. Muut sisältäen mm kaasuautot, on erittäin pieni alle prosentin ryhmä henkilöautoja.
Sähköhenkilöautojen (BEV) osuuden nousu kaikista tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista tasaantui aiempien kvartaalien nousuista hieman ja nyt muutos edellisen kvartaalin lopun tilanteesta oli +0,2 prosenttiyksikköä. Välillä kvartaalien välinen muutos ehti olla jo +0,4 prosenttiyksikköä.
Tesla on edelleen ylivoimaisesti yleisin sähköautomerkki Suomessa. Jopa lähes joka neljäs Suomessa tieliikennekäytössä oleva sähköhenkilöauto on Tesla-merkkinen. Volkswagen on toiseksi yleisin sähköautomerkki. Volvo on tehnyt nopeaa nousua etenkin XC30-mallillaan.
Sähkökäyttöiset henkilöautot ovat ajoneuvokannassamme huomattavan nuoria edelleen. Sähköautojen voimakkaampi yleistyminen on alkanut vasta 2020-luvulla. Alla olevassa kuvaajassa on huomioitava, että sähköautojen ja muilla liikenne-energioilla kulkevien autojen vuosimallittaisten määrien viivat ovat eri akseleilla. Kuvaajasta voi kuitenkin tulkita, että noin 2006 - 2008 vuosimallien henkilöautoja on menossa lähivuosina suuria määriä poistoon ja niissä ikäluokissa sähköautoja ei vielä käytönnössä ole lainkaan. Toki kaikkia autoja poistuu aina tieliikennekäytöstä mm liikenneonnettomuuksien ja maastaviennin takia ikääntymisen ja muun vikaantumisen lisäksi.
Henkilöautoissa sähköautojen tiheys maakunnittain vaihtelee merkittävästi suhteessa maakunnan väestömäärään. Koko maassa on 1,77 sähköautoa / 100 henkilöä (vuotta aiemmin lukema oli 1,1). Uudellamaalla on edelleen ylivoimaisesti suurin sähköautotiheys 2,73 sähköautoa 100 ihmistä (vuotta aiemmin lukema oli 1,8). Kainuussa on pienin sähköautojen tiheys sataa henkilöä kohden.
Sähköautojen yleistyminen kuitenkin jatkuu tieliikenteessämme muissakin kuin henkilöautoissa. Linja-autoissa muutos on ollut nopeinta ja jo 7,5 % tieliikennekäytössä olleista linja-autoista oli Q2/2024 lopussa sähköisiä. Kuorma-autoissa taasen muutos on vasta alkamassa. Pakettiautoissa on jo pientä orastavaa alkua nähtävissä.
Milloin ylittyy 10 prosentin raja sähköauotojen osuudessa tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista?
Minulle esitettiin Facebookissa kysymys, että mitä arvioin, milloin sähköautojen osuus kaikista tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista ylittää 10 prosentin rajapyykin. Koen tuohon kysymykseen vastaamisen erittäin vaikeaksi, koska nyt on niin montaa erilaista voimakasta muuttujaa olemassa. Niiden yhteisvaikutusta on ainakkaan minun vaikea kovin realistiselta pohjalta arvioida. Kuitenkin, kun kysyttiin, niin halusin jonkun arvauksen antaa ja päätin arvata että henkilöautoissa sähköautojen osuus ylittää 10 prosentin osuuden kaikista henkilöautoista Q4/2024 loppuun mennessä.
Koska minulla ei ole tähän kysymykseen antaa kovin hyvin perusteltua vastausta, päätin joukkoistaa kysymyksen Facebookissa Sähköautot -Nyt! -ryhmään. Sielläkin yleisesti kysymys on koettu vaikeaksi vastata ja N-luku on kyselyyn erittäin pieni. Tällä hetkellä (11.7.2024) näyttää siltä, että enemmistä vastaajista arvioi 10 % rajan ylittyvän vuoden 2027 ensimmäisen kvartaalin loppun tilastossa. Tähän kuitenkaan kenelläkään ei vielä ole oikeaa vastausta, vasta aika näyttää miten tilanne kehittyy.
Ajosuorite eri liikenne-energioilla ratkaisee enemmän kuin tilastoissa olevat ajoneuvojen määrät
Toinen hyvä keskustelun avaus Facebookissa tähän kirjoitukseen liittyen oli, että tiedänkö kuinka paljon enemmän sähköatoilla keskimäärin ajetaan verrattuna polttomoottoriautoihin. Ei minulla ole tähänkään kysymykseen oikeaa vastausta ja kovin heikosti löytyy myöskään muualta etenkään tuoreita tilastoja.
- MTV Uutiset kirjoitti vuonna 2021: "Moni saattaa kuitenkin yllättyä siitä, että 3-vuotiailla sähköautoilla on ajettu keskimäärin enemmän kuin bensa-autoilla. Sähköautojen keskimääräinen ajokertymä 53 400 kilometriä kolmessa vuodessa tekee noin 17 000 kilometriä vuodessa ja noin 49 kilometriä päivässä." Eli tuo on ollut vuonna 2021 ja silloin kolme vuotta vanhoille autoille oleva tilasto, eli käytännössä 2019 tai 2018 vuosimallien sähköautoille. Huomioitavaa on, että silloin oli vielä kovin vähän tarjolla yli 500 km WLTP-yhdistetty toimintamatkaa tarjoavia sähköautoja. Tuolloin artikkelissa todettiin epäilemättä perustellusti, että diesel oli vielä kilometrinkerryttäjien kuningas.
- Itse tein epätieteellisen ja enintään suuntaa-antavan kyselyn vuonna vuonna 2022 käyttäen Google Formsia ja julkaisin kyselyä ainoastan sähköautoilijoiden FB-ryhmissä. Kyselyn tekniikasta johtuen sen tulos on vähintäänkin erittäin vinoutunut. Silloin sain kuitenkin tulokseksi, että useimmin vastaajilla toteutui 20 000 - 30 000 kilometriä vuodessa väli. Se on enemmän kuin eri lähteissä 14 000 - 16 000 km vuosittain keskimäärin toteutuva Suomalaisten ajomäärä autoilla. Huomioitavaa on myös, että kaikissa autoissa on mukana myös erittäin vanhat autot, joilla ajetaan erittäin vähän ja sähköautot ovat vastaavasti vieläkin erittäin tuoreita.
- Nyt heinäkuussa 2024 tein Facebookin Sähköautot -Nyt! ryhmään Facebook-kyselyn ajomääristä. Siihen kertyi nopeasti noin tuhat vastausta. Kyselyyn vastanneista suurin osa, 36 prosenttia, ilmoitti sähköautoon kertyvän vuosittain 20 000 - 30 000 kilometriä, eli samaan kilometrihaarukkaan osuu nyt, kuin edellisessäkin kyselyssäni on suurin vastausten kertymä.
- Olisi hyvin kiinnostavaa nähdä tuoreempia ja virallisempia sähköautojen ja muiden autojen vuosittaisten ajosuoritteiden toteutumia.
Keskustelu
Ei kommentteja