26.05.2017
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Sähköauto, joka näyttää mitä tavallisimmalta autolta, eli Volkswagen Golfilta ja jossa on riittävä toimintamatka. Miltä kuulostaa? Yhä useampien mielestä varmasti hyvältä.
Uusiutunut e-Golf on nyt saapunut myös Suomeen. Sähköautoilijalle merkittävin uudistus on akun kapasiteetin kasvaminen 35,8 kWh:iin, joka on alle 50 000 euron sähköautoissa toiseksi suurin lukema Zoen 41 kWh:n jälkeen.
Tämä akkukapasiteetin nosto tekee e-Golfista erittäin varteenotettavan vaihtoehdon sähköautoa suunnittelevalle. Toimintamatkaa luvataan jopa 300 km ja koeajoni perusteella se on tietyissä olosuhteissä jopa saavutettavissa.
Kuvaan tähän blogitarinaan e-Golfin koeajoani. Otan mielelläni vastaan kommentteja ja täydennän tarinaa niiden perusteella. Tulen myöhemmin lisäämään myös linkin lyhyeen videoesittelyyn autosta.
Ulkomitoiltaan ja sisätiloiltaan kokoluokkansa mittapuu
Golf on edelleen kokoluokkansa mittapuu ja usein kuuleekin puhuttavan Golf-kokoluokan autoista. Tällä hetkellä nämä mitat tarkoittavat 4,27 metrin pituutta ja 1,799 metrin leveyttä sekä 1,482 metrin korkeutta. Näillä mittasuhteilla ja muotoilulla Golf on ainakin minun silmiin miellyttävän näköinen hatchback-auto. Näillä ulkomitoilla auto on vielä ahtaammissakin kaupunkien parkkiruuduissa helposti käsiteltävissä.
Erinomaiset tilat edessä ja mukavuus kohdillaan
Sisätiloissa on erinomaisesti tilaa hieman pidemmillekin kuljettajille ja kaltaiseni 176 cm mittaisen kuljettajan takana on vielä samankokoiselle jopa runsaat jalkatilatkin. On helppo uskoa, että huomattavasti pidemmätkin kuljettajat saavat hyvän ajoasennon.
Koeajoautossa olevat vakiovarusteiset kangasistuimet antoivat mielestäni riittävän sivutuen ja ristiselällekin löytyi säädettävä tuki. Ratin sekä istuimen korkeus- ja pituussäädöillä sai helposti itselle sopivan ja turvallisen ajoasennon, jossa ratti on oikealla etäisyydellä. Istuinosan pituus on tässäkin autossa hieman liian lyhyt jopa minun kaltaiselleni lyhyelle miehelle, mutta parempi kuin esimerkiksi omassa Leafissani.
Keskikyynärnojan kansi on säädettävissä eteen- ja taaksepäin, mutta koska itsellä ei ole ollut vuosiin omaa Volkkaria, en älynnyt kokeilla oikeilla otteilla kannen nostamista ylöspäin. Tuo muutos olisi varmasti nostanut kantta juuri sen pari senttiä, mitä oikeastaan kaipasinkin. Kannen alla on säilytystilaa, kuten autossa muutoinkin on runsaasti tilaa pikkutavaroille. Hanskalokero on jäähdytettävä ja sieltä löytyi myös melkoinen rivi erilaisten medioiden syöttämistä varten.
Takaistuimella hyvin tilaa ja kolmaskin matkustaja mahtuu kyytiin
Takaistuimella ainakaan vielä minun mittaisella henkilöllä ei ole myöskään pääntilan kanssa mitään haasteita. Golfiin mahtuu takapenkille leveyden puolesta kohtuullisen pituisille matkoille hyvin myös kolmas matkustaja, joka ei ole nykyisin itsestäänselvyys. Esimerkiksi omassa Leafissa tai Renault Zoessa ei kolmatta takamatkustajaa kannata yrittää kovin kauaa istuttaa, muutoin kenelläkään ei ole kohta hauskaa.
Myös isofix-kiinnikkeet lastenistuimille löytyvät ja on helppo uskoa, että lasten istuimet myös sopivat hyvin tähän perheautoon.
Istuinlämmitystoiminto puuttui takapenkiltä, joka on esimerkiksi Leafissa vakiona jo Acenta-varustetasossa sekä Ioniqissa.
Useimpiin tilanteisiin riittävä tavaratila laajenee kätevästi
Tavaratila on e-Golfissa polttomottorilla käyviä versioita aavistuksen matalampi ja välilevyn alla on muissa malleissa vielä lisää tilaa, jossa tosin taitaa pääosin olla varapyörä. e-Golfissahan ei varapyörää ole ja tavaratilan pohjan alla on auton ajoakusto. Ilmoitetuissa tilavuudessa ei ole eroa kuin 39 litraa.
e-Golfinkin tavaratila vetää hyvin isommankin perheen viikonloppuostokset ja tila on laajennettavissa yhdellä kädenliikkeellä 1/3 tai 2/3 osassa. Laajennetun tavaratilan pohja on tasainen.
Ajoltaan tyypillinen Volkswagen, eli ainakin minun mieleiseni
e-Golfilla ajellessa oli olo kuin aina ennenkin Volkkaria ohjastaessa, eikä auton ajamiseen ei tarvitse keskittyä käytännössä lainkaan. Ohjauksessa on sopiva yhdistelmä tunnokkuutta sekä herkkyyttä ja ohjauksen nopeutta. Jousitus on aavistuksen pintakova routavaurioisilla teillämme, mutta kantaa erittäin mukavasti isommissa heitoissa ja kuormattuna. Halutessa e-Golfia on mukava ajaa mutkatiellä hieman ajo-ominaisuuksista nautiskellenkin.
Tässä autossa oli lisävarusteena myös kaista-avustintoiminnot, jotka toimivat Ioniqia jouheammin ja antoivat kuljettajalle hieman siedettävämpää vapautta pitää rennosti ratista kiinni ennen huomautusta. Ellei huomautuksesta reagoinut ratista tukevammalla otteella ohjastamalla, niin hetken kuluttua auto jarrutti suoritti lyhyen napakan jarrutuksen, jonka jälkeen kyllä tajusi alkaa itse ohjastamaan.
Ajomelut ovat e-Golfissa alle 50 000 euron sähköautojen hintaluokkassa aivan kärkitason mukaisesti hallussa. Melutaso on pienempi kuin Leafissa, Zoessa tai Ioniqissa ja melun laatu on hyvin miellyttävää. Kun mittailin talven jäljiltä erittäin karkealla pikatien asfaltilla 80 km/h nopeudessa ajomeluja kuljettajan korvan kohdalta, niin suurimmat piikit tulivat vastaantulevista autoista.
Sama laatuvaikutelma, kuin ajoäänissä vallitsee e-Golfissa kokonaisuutena muutoinkin. Materiaalivalinnat ja kaikki äänimaailmat tuntuvat harkituilta ja onnistuneilta. Ovien sulkeutumisesta alkaen kuljettajan valtaa tuttu ja turvallinen Volkkarin haluama laatumielikuva. Siis minullekin, vaikka viimeisin Volkkarini on ollut kymmenkunta vuotta sitten käytetty Sharan.
Kuljettajan paikalla ergonomia on kohdallaan. Ratinlämmitys on valittava tilattaessa lisävarustelistalta. Esimerkiksi Leafissa sekä Ioniqissa se on vakiovarusteena ja on osoittautunut erittäin käyttökelpoiseksi varusteeksi.
Maltillinen, mutta ei kärkipään kulutus
Edullisemman hintaluokan sähköautoja haluaville haasteena on usein ollut liian pieni toimintamatka. Sähköauton käyttökokemus on mielestäni täysin ylivertainen vaivattomuudessaan sekä ajossakin, jos akku riittää kaikissa arkiajon tilanteissa yöllä ja töissä lataamalla.
Sähköauton toimintamatkaa ei ratkaise yksin iso akku, vaan suuri merkitys on myös auton energiataloudellisuudella, etenkin maantie- tai moottoritieajossa ja korostuen tietenkin talvella. Mittailin e-Golfille kulutuksia eri tilanteissa. Olosuhteet olivat kesäisen hyvät kuivilla teillä ajellen ja lämpötila vaihteli +9..+19C ja ilmastointi oli koko ajan automaattiasennolla. Ajomoodin valintaa vaihtelin normaali, Eco tai Eco+ asetusten välillä, mutta näillä keleille en maantiejossa suuria eroja näiden välillä kulutukseen huomannut. Pakkastestejä en päässyt nyt valitettavasti tekemään.
Koko 770 km mittaisen koeajoni keskikulutus oli 13,9 kWh/100 km. Keskinopeudeksi muodostui 59 km/h joka johtuu siitä, että ajosta suurin osa oli maantieajoa. Mukana oli myös kaupunkiajoa ja se laskee keskinopeutta merkittävästi. Tuolla keskikulutuksella toimintamatka toteutuu noin 257 km pituisena.
- e-Golfin kulutus tuntuisi olevan noin 1-2 kWh/100 km pienempi, kuin omalla Leafillani kesäisin toteutuu vastaavilla ajotilanteilla ajellen. Joten on uskottavaa, että omilla arkiajoillani e-Golfin toimintamatka toteutuisi 30 kWh Leafia peräti noin 50-75 km pidemmäksi.
- Ioniq kuluttaa vähemmän, kuin e-Golf, joten sen 28 kWh akku riittäisi minun ajoillani jo hyvin lähelle Volkkarin toimintamatkaa jääden ehkä vain noin 10-25 km pienemmäksi.
- Zoen kulutus on taasen samaa luokkaa kuin Leafissani omilla ajoillani, joten sen 41 kWh akku riittäisi hyvin tarkoin samoihin lukemiin kuin e-Golfin akku.
Moottoritien kesäisillä 120 km/h nopeuksilla e-Golfinkin kulutus nousi merkittävästi. Tein testiajon noin 14 ºC kuivassa kelissä 2 x 30 km edestakaisella testillä Tampereelta Toijalaan ja takaisin. Onnistuin ajamaan molempiin suuntiin vakionopeussäädin 120 km/h todellista navinopeutta näyttäen kokonaan muun liikenteen haittaamatta.
- Toijalaan päin mennessä kulutus oli 19,0 kWh/100 km ja paluumatkalla pieni vastatuuli ja korkeuserot nostivat kulutuksen 21,7 kWh lukemaan, joten uskottava kulutus on hieman yli 20 kWh/100 km moottoritiellä. Kesäisillä moottoriteillä 120 km/h nopeudella siis toimintamatka toteutuisi noin 174 km mittaisena. e-Golfilla siis pääsee ilman välilatausta kesänopeusrajoituksiakin noudattaen Helsingistä Tampereelle, kunhan malttaa olla ajamatta ylinopeuksia.
- Vesa Linja-aho kirjoitti Tuulilasin blogiin jo aiemmin kokemuksia uudesta e-Golfista ja hän sai 0-kelissä moottoritiellä 120 km/h rajoituksilla käytännön toimintamatkaksi 143 km, jonka kilpikonnamoodilla olisi vielä päässyt 7 km matkan. lähde: Vesa Linja-Ahon koeajo e-Golf 35,8 kWh:sta Tuulilasin blogissa
Pisin yhdenlatauksen ajoni oli töistä Tampereelta Kangasalan Sahalahden kodin kautta Korpilahdelle esteratsastuskisoja katsomaan ja takaisin kotiin. Yhteensä 256 km. Totuuden nimissä paluumatkalla iski toimintamatkakammo ja hidastelin 325-tiellä saadakseni akun varmasti riittämään. Riittihän se hyvin ja 14 km jäi vielä jäljellekin. Tuon reissun keskikulutus toteutui 12,4 kWh/100 km.
80 km/h nopeuksilla päädyin noin 12,5 kWh/100 km keskikulutuksiin ja nopeuden noustessa 100 km/h nousi kulutus noin 17-18 kWh/100 km lukemien tasolle.
Koti- ja asiointilataaamiseen 7,2 kW-tehoinen Type2 AC-lataus ja etenkin matkailuun 40 kW-tehoinen DC-lataus CCS-latureista
Uutta suurempikapasiteettista akkua on hyvä päästä myös lataamaan tehokkaasti ja ennenkaikkea vaivattomasti. Sähköauton lataamisen eri variaatiot ovat sähköautoista vielä kokemusta omaamattomille helposti sekavan kuuloisia, joten avaan tässä seuraavaksi hieman niitä enemmän.
Koti- ja asiointilataamiseen e-Golf tarjoaa 7,2 kW:n tehoista Type2-latausta. Tässä on kyseessä AC-lataus, jossa sähköauto aina käyttää auton sisäistä laturia, joka määrittelee omalta osaltaan suurimman saavutettavissa olevan lataustehon. Volkkarin tapauksessa on kyseessä kaksivaihelaturi, joka tarkoittaa, että enimmillään laturi tarvitsee 2x16A latausvirran. Tämä on ihan ok latausteho, mutta jää parhaimmista, eli Zoen 22 kW:n ja Teslan 11 kWn tehoista jälkeen merkittävästi.
- Asiointilatauspisteissä, esimerkiksi markettien pihoilla tuo tarkoittaa käytännössä sitä, että auton 35,8 kWh:n kokoinen akku täyttyy type2-latauspaikasta vähän alle 6 tunnissa. Se tarkoittaa myös sitä, että tunnin kestävällä viikonloppuostosten keräilyn aikana ehtii saada noin 50-60 km matkaa vastaavan energiamäärän lisää akkuun. e-Golfin tapauksessa tämä latausteho todennäköisesti myös lähes jokaisessa marketissa toteutuu, koska vain harvoin olen törmännyt alle 3x16A latausvirtaa tarjoaviin asiointilatauslaitteisiin. (alla olevan kuvan tilanteessa jätin kaapelin jonottamaan. Hetken kuluttua toinen lataaja lähti ja laittoi kaapelini latauslaitteeseen ja näin sain lisää liikenne-energiaa kauppaostosteni aikana)
- Kotilatauslaitteisiin kaikilla ei ole mahdollista järjestää latausvirtaa kahdesta vaiheesta 16A:n vertaa. Siksi moni ei pysty kotonaan hyödyntämään täyttä 7.2 kW:n lataustehoa. Kannustan kyllä ehdottomasti e-Golfin ostajaa investoimaan hyvään kotilatauslaitteeseen, mikäli ajaa enemmän, kuin tyypillisen 16 000 km vuosittain. Esimerkiksi kahdesta vaiheesta 10 ampeerin latausvirran, eli 20A:n latausvirta tarkoittaa tunnissa noin 30 km matkaa vastaavaa energiamäärän lisäystä.
- Auton mukana tulee pistorasialataukseen sopiva latauskaapeli, jolla akku täyttyy tyhjästä noin 20,5 tunnissa. Pistorasialatauksessa 10A on yleinen maksimisuositus, mutta siihen voi ostaa tehokkaampiakin kaapeleita ja jos vielä lataa kolmivaiheisesta punaisesta työmaapistokkeesta tai sinisesta CEE (karavaanari-pistoke) -pistokkeesta, niin näitä tehokkaampia latauskaapeleita voi käyttää turvallisesti jatkuvastikin. e-Golf on myös mahdollista laskea latausvirtaa ajotietokoneen kautta, jos joutuu lataamaan esimerkiksi vanhasta kiinteistöstä tai mökiltä, jossa eivät kaapeloinnit ja sulakkeet kestä edes 10A:n latausvirtaa.
- Pikalataus on sähköautolla matkaillessa tarpeellinen. e-Golf tarjoaa tähän CCS-standardin mukaisista pikalatureista 40 kW:n tehoista latausta. Tämä tarkoitti kokeillessani ja käytännössä noin tunnin latausaikaa täysin tyhjästä 100% ladattuun akkuun. Hyvin harvoin sähköautoa kuitenkaan ladataan pikalaturilla näin, vaan matkalta otetaan vain perillepääsyystä puuttuva energiamäärä. 40 kW:n latausteho tarkoittaa, että noin 100 km matkaa vastaava energiamäärä saadaan noin 20 - 25 minuutin lataustauolla.
- CCS-latauksessa olisi jo nyt mahdollisuus jopa 100 kW:n tehon tukemiseen, joten toivottavasti Volkswagen päivittää pian tämän mahdolliseksi myös e-Golfissaan. Ioniq tarjoaa jo mahdollisuutta tähän ja silloin matkan aikana tapahtuva pikalataaminen on jo erityisen nopeaa, kun 200 km matkaa vastaavan energiamäärän saa parissa kymmenessä minuutissa.
Vakuuttavia varusteita ja sähköautoilullisia puutteita
Koeajossa ollut e-Golfi oli kattavan vakiovarustelun lisäksi lisävarusteltu kuljettajaa avustavat järjestelmät paketilla (762e), Valo ja näkyyyspaketilla (248e), Dynaamiset LED-ajovalot -paketilla (383e), Pysäköintitutkilla (617e), Peruutuskameralla (238e), digitaalisella mittaristolla sekä paremmalla värinäytöllä (606 e), LED-takavaloilla sekä dynaamisilla takavilkuilla (425e), avaimettomalla käynnillä (394e) sekä Business-tason matkapuhelinvalmiudella (518e).
Kaikkiaan auton varustelu oli vakuuttava sisältäen esimerkiksi erinomaisesti toimivan ajokaista-avustimen sekä erittäin hyvän ajovaloautomatiikan, joka osasi erittäin tehokkaasti ohjata pimeällä pitkien käyttöä vastaantulevia kohdattaessa.
Koeajossa olleen e-Golfin varustelusta ja niiden toiminnasta on helppo jopa hengästyä positiivisesti. Kuitenkin kokeneena sähköautoilijana jäin kaipaamaan pientä sähköautomaisuutta lisää. Tässä nyt pieni toiveeni Volkswagenin ohjelmistosuunnittelijoille:
- Latauksen eteneminen olisi hyvä näkyä selkeästi pikavilkaisulla, kuten esimerkiksi Leafissa ja Ioniqissa.
- Hienossa mukautettavassa digitaalisessa mittaristossa akun varaustaso näytetään hyvin ylimalkaisella palkilla. Sähköautoiljana toivoisin ehdottomasti vähintään akun varaustilan näyttämistä prosentteina täydestä. Vielä parempi olisi, jos saisi sen lisäksi näkymään myös energiamäärän kWh:na. Näillä on kokeneelle sähköautoilijalle paljon merkitystä. Niiden perusteella lataamisen ja toimintamatkan arviointi on huomattavasti tarkempaa, kuin aina hieman epämääräisen toimintamatka-arvion laskennan perusteella laskettu range-lukema näytössä.
Lisävarusteisilla ajovalopaketeilla erinomaiset valotehot
Tässä koeajoautossa oli valittuina eteen ja taakse lisäavarusteiset ajovalopaketit, joissa eteen tuli erittäin hyvin toimiva ajovaloautomatiikka ja taakse näyttävät ledivilkut. Ajovaloautomatiikka käyttää erittäin tehokkaasti kaikkia auton valoja ja osaa vastaantulijan havaitessaan peittää vastaantulijaa häikäisevän keilan valaistuksesta. Muut alueet jäävät silminnähden erittäin hyvin valaistuiksi.
100 kW tehoinen sähkömoottori antaa tasaisen väännön ansiosta riittävän suorituskyvyn
e-Golf on käytännössä tehdastekoinen sähköautokonversio, eli se on alunperin suunniteltu polttomottoriautoksi ja siihen on sitten sovellettu sähköautoversio. Tämä näkyy esimerkiksi akun sijoittelussa tavaratilan alle sekä moottoritilan käyttämisessä. Sähkötekniikka mahdollistaisi pienen moottorin, sisäisen laturin sekä muiden komponenttien sijoittelun siten, että etupellin alle mahtuisi toinen tavaratila, eli frunkki kuten on Teslassa ja BMW:n i3:ssa. Näin ei kuitenkaan e-Golfissa ole, vaan tässäkin on moottoritila ikään kuin tarkoitushakuisesti tehty perinteisen polttomoottorin näköä imitoivaksi.
100 kW ja 290 Nm vääntävä moottori on tilan pohjalla ja sen pälle on kasattu laturi. Moottori antaa autolle 9,6 sekunnin kiihtyvyyden 0-100 km/h lukemaan. Ilmeisesti renkaiden pitokykyä armollistaen jo selkärankaan tuntee, että e-Golfissa tehon antoa paikaltaan voimakkaasti kiihdytettäessä voiman ulostuloa on alkumetreillä rajoitettu ohjelmistolla. Mittariston teho%-näyttö vahvistaa saman. Vasta noin 40-50 km/h lukemissa auto antaa täydet tehot moottorilta.
Käytännössä e-Golf tuntuu normaalissa ajossa hyvin ripeältä. Vaihdevalitsimen vaemmalta puolelta voi valita ajomoodit normaali, eco tai eco+, joista kaksi jälkimmäistä rajoittaa moottoritehoa sekä mukavuuslaitteiden tehonottoa. Kaikissa vaihtoehdoissa auto tuntuu aina reagoivan riittävän napakasti kaasun painalluksiin ja vakionopeussäädin pitää nopeuden erittäin hyvin.
- Eco-valinta rajoitaa moottorin tehon 70 kW:n ja väännön 233 Nm tasolle ja tämä heikentää auton kiihtyvyyttä 0-100 km/h 13,0 sekuntia tasolle. Edelleen auto tuntuu tosiaan mukavan reippaalta käytännön tilanteissa. Huippunopeus on rajoitettu 115 km/h tasolle. Ilmastointia ja lämmitystä on kevennetty merkittävästi. Mainittakoon, että sain kyllä vakionopeussäätimeen 120 km/h lukeman Eco-valinnan ollessa käytössä, joten tuo rajoitus taitaa huomioida myös mittarivirhettä.
- Eco+ rajoittaa tehon 40 kW:n ja väännön 211 Nm tasolle. Merkittävästä tehon leikkauksesta huolimatta auto tuntui edelleenkin mukavalta ajettavalta. Huippunopeus rajoittuu 90 km/h:n tasolle ja kiihtyvyys 0-100 km/h on jo 19,0 sekunnin tasolla.
Vaihdevalitsimesta voi D-ajotilan lisäksi valita myös B-ajotilan, jossa moottorijarrutus kasvaa merkittävästi ja silloin auto lataa moottorijarrutusten aikana tehokkaasti akkua. Energiataloudellisin tapa olisi ennakoida ja antaa auton rullailla mahdollisimman kevyesti tilanteisiin, mutta tämä ei sovi omaan ajotyyliini, vaan pidän voimakkaista regenerointien antamista moottorijarrutuksista.
e-Golfin hinta ja kannattavuus ostajalle on hieman monisyisempi asia
Seitsemän vuotias tyttäreni valinta oli selvä. Hän sanoi: "Tämä on meidän ykkösvalinta ja se ekana koeajossa ollut sininen on kakkonen." (se kakkonen olis siis hänen rankingissaan Ioniq). Muilta osin tämä nuori neiti oli oman valintani kanssa samoilla linjoilla, mutta hinta saattaa konsultoida todellista valintaani aika vahvasti Ioniqin suuntaan. Samoin varusteltuna e-Golf on jopa yli 10 000 euroa kalliimpi, kuin Ioniq ja se on paljon rahaa, vaikka e-Golfin ajo-ominaisuudet ja laatuvaikutelma paremmat ovatkin. On kuitenkin helppo uskoa, että monet ovat tuon lisähinnan valmiit tästä autosta maksamaan. Olisipas mielenkiintoista nähdä e-Golf Variantin menekkiä, koska markkinoilla ei ole nyt yhtään ainoata farmari-sähkistä.
Rakensin bensiinimoottorisesta Golfista VW:n nettisivuilla vastaavasti varustellun auton. Sille hinnaksi muodostui 1,5l koneella ja webastolla 35 581 euroa, joka on reilut 10 000 euroa vähemmän, kuin koeajoautoni oli varusteltuna 46 477 euron hinnallaan. Eli kyllähän siinä edelleen on iso hintaero. Tosin sitten sähköautolla ajaminen maksaa alle 2 euroa/ 100 km, jolla kyllä on paljon ajaville merkitystä.
Perusvarustellulle e-Golfille sain nettisivuilla hinnaksi 42 281 euron hintalapun. Kyllä e-Golf tarjoaa erinomaista sähköautoa tuollakin hinnalla.
Kenelle e-Golf 35,8 kWh olisi sopiva auto
Minun ajoihin e-Golf sopisi erinomaisesti. Pisin ajomatkani on noin 280 km mökille Viitasaarelle. Muut ajot, noin 40 000 km vuosittain sujuisivat noin 90% ilman yhtään matkan aikana tehtyä välilatausta. Siis pääosin latailua vain kotona ja töissä. Minä arvostan suuresti sähköauton vähintään paikallisesti päästötöntä ajoa ja käyttömukavuutta suuresti. Hinta on itselle siis ainoa, joka menee hieman oman henkisen kipurajani yli.
Kannustan ehdottomasti tutustumaan, jos et tarvitse vetokoukkua ja sinulla on yhtään kiinnostusta sähköautoihin ja saat lataukset järjestettyä kotona sekä töissä ja päivittäiset työmatkat ovat enimmilllään:
- moottorietiellä noin 140 km (talven pakkasten vaikutus huomioitu)
- maantiellä 200 km (talven pakkasten vaikutus huomioitu)
- ja säännölliset mökkimatkat ovat esim. enimmillään noin 300 km ja kaikki pystyvät elämään noin 20 minuutin mittaisen yhden latauspysähdyksen kanssa.
Toisaalta sain Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä kysymyksen, että miten e-Golf toimisi noin 320 km säännöllisellä (viikoittain) moottoritiematkalla. Vastasin rehellisesti, että siihen käyttöön en voi omalla laajalla sähköautoilun kokemuksella e-Golfia suositella. En myöskään mitään muuta sähköautoa, kuin Teslaa nykyisestä tarjonnasta.
Kannustan siis jokaista kiinnostunutta tutustumaan omakohtaisesti tähän erinomaiseen sähköautoon pitkällä koeajolla, jos omat päivittäiset työmatkat sekä säännölliset (viikoittaiset) mökkimatkat tai muut vastaavat ovat alle 200 km.
Vertailua eri sähköautoihin
Seuraavaksi vielä sähköautojen vertailua. Olen nyt tässä vaiheessa päätynyt ottamaan verrokiksi uuden alle 50 000 euron hintaluokan sähköautojen mittapuun, eli Ioniq Electricin. Uskottavaa on, että e-Golf pärjää vertailussa hyvin ja päihittää Zoeta lukuunottamatta kilpailijansa toimintamatkassakin. Hinta on e-Golfin akilleenkantapää tässä vertailussa, mutta sillä hinnalla saa laadun tuntua ja ajettavuutta.
Kiitos Volkswagenin maahantuonnille lehdistöauton koeajoon antamisesta.
lisää tietoja mm: e-Golf esite
Keskustelu
VW Golf e on rakennettu vanhaan polttomoottorikäyttöiseen Golfin runkoon. Sitä ei ole alun perinkään suunniteltu sähköautoksi, joten se on hätäisesti räätälöity, rakennettu ja testaamaton sähkökäyttöinen protoauto.
Volkswagen kuten koko Saksan autoteollisuus on jäänyt sähköauton kehityksessä sukupolven jälkeen ts. 5-6 vuotta. Volkswagenin johto ilmoitti yli 10 miljardin investoinneista sähköautoihin, mutta he ovat vääjäämättä pudonneet kelkasta. Automarkkinoiden uusjako alkaa.
Kiitos DIPLOMI-INSINÖÖRI viestistäsi.
Olen kanssasi samaa mieltä tuosta e-Golfista. Itse toivon, että ovat nyt kuitenkin sen ID-sarjansa kanssa oikeasti tosissaan. Vain markkinoilla olevat ja ostettavissa olevat sähköautot merkitsevät. Protoja ja etenkin kuvia protoista on helppo esitellä ja lupailla jotain vuosia.
Todella mielenkiinnolla odotan myös Jaggen sähköutoa, vaikka ei omaan hintaluokkaani satukaan.
Hommasin isolla rahalla plug-in hybridin pari vuotta sitten. Auto oli pajalla 1 kk kaikenlaisissa säätötoimenpiteissä, kun 1000-2000 rpm kierrosalueella oli jo uudekseltaan sietämätöntä nykimistä. Koen, että olen laittanut rahani hukkaan. Kaksinkertaista tekniikkaa kaksinkertaisine vikaantumisriskeineen ei kannata kenenkään ottaa. E-Golf, pitkä diesel-Transporter 204 hv kaikilla herkuilla onneksi onnistuivat isommitta tappioitta vaihdossa ja onpa muuten S-Mersuun verrattuna vietävästi mukautuvampi "auto".
Kiitos viestistäsi Entinen MBS500E...
Olipa harmillista kuulla, ettei Hyundain plugari toiminut odotetusti. Olisi voinut kuvitella niin ison valmistajan tekevän jopa plugarista toimivan kokonaisuuden. E-Golf on tosiaan minustakin erinomainen sähköauto.
Ensiksi kiitos blogistasi. Olen seurannut tätä jo pari vuotta ja nyt tuli ajankohtaiseksi ostaa sähköauto työmatka-autoksi. Ajan päivittäin matka-ajoa 135km per suunta töihin ja takaisin ja hyvin onnistuu e-Golfilla nyt pakkaskeleilläkin, kun lataus mahdollisuus on molemmissa päissä ja auto on ennen lähtöä lämmitetty. Kyseessä siis 35,8 kwh versio. Matkavauhtina 80-90 km/h.
Olipas kattava kertomus! Löysin tämän (vasta) nyt, kun olen viime viikkoina tutkaillut eGolfeja uuden roimasti tippuneen hinnoittelun myötä. Itse kokeillut usean kerran 40 kWh Leafia ja 28 kWh Ioniqia ja kerran eGolfia. Olihan se Golf kieltämättä mukavin ajella. Taloudesta löytyy jo täyssähköinen MB B electric drive ja perheen toiselle (diesel)autolle on jatkaja haussa. Dilemma on vaan edelleen tilat 5-henkiselle perheelle noissa nykyisissä täyssähköissä + meille soveltuvassa hintaluokassa. Mutta kyllä tuo eGolf toimisi kaikissa tarpeissa varmasti 90% vuoden matkoista, joten siinä mielessä järki valinta.
Onko näissä isoakkuisissa aina ilmalämpöpumppu?
Ja 2018 alkaen aina tuo isompi akku siis?
Poikkeuksellisen hyvä ja laaja koeajoraporttia ja juuri tästä autosta, eikä liikaa yleistä sähkis huttua jotka kaikki tietää??. Ja vielä Suomeksi :).
Alko kiinnostaa päivittää oma 2015 e-golf tähän versioon :)
Näitä on nyt ruvennut Suomi-autoina liikkumaan käytettynä, samoin kuin Saksasta ja Ruotsista tuotuna. Ilmalämpöpumppu ei ole vakiovaruste, joten aina sitä ei löydy.