20.02.2023

VW ID.4 kaksi vuotta ja 100 000 kilometriä käyttäjäraportti ja kustannuslaskenta

Osoite kopioitu

Volkswagen ID.4 Pro Performance MAX 77 kWh RWD -sähköautoni on saavuttanut kahden vuoden iän ja mittariin on kertynyt 100 000 kilometriä. On aika tehdä välitilinpäätös sillä ajamisen kokemuksista sekä kuluista.

Käyttäjäkokemus tiivistetysti

ID.4 on tilava auto neljästä viiteen matkustajalle sekä isolle määrälle tavaraa peräkontissa. Tavaroita voi tarvittaessa sijoittaa myös katolle sekä perävaunuun, eli molemmille on sallittu kuormaustaakat. Säädettävällä DCC-alustalla varustettu ID.4 on omaan makuuni erinomaisen hyvä ajaa. Mukavan pehmeä tai jämäkkä tilanteen mukaan. Lisävarusteiset aktiivimatriisiledit ovat niin hyvät, etteivät huonommat valototeutukset enää oikeastaan maistu. 

Lisävarustelistan sporttipenkit sähkösäädöillä ja muistipaikoilla sekä selän hierontatoiminnolla ja säädettävällä reisituella ovat pitkälläkin matkalla parasta mitä voin haluta. Edes Volvon parhaita istuimia en koe näitä paremmaksi. 

Kääntöpuolikin autolla on. Olemme tulleet kotona siihen tulokseen, että Iitullamme on tunteet. Kyllä, tämä on ensimmäinen autoni, jolla on jopa nimi. Iitu on herkkä. Toisinaan se osoittaa mieltään mököttämällä, eikä siitä aina tiedä mistä on pahoittanut mielensä. Tämä ilmenee käytännössä niin, että noin muutaman kuukauden välein Iitu saattaa jättää käynnistämättä infotainmentin tai ei suostu esimerkiksi sammuttamaan ratinlämmitintä muutoin kuin puhumalla nätisti puheohjauksen kautta.

Puheohjauksesta puheenollen, Iitu osaa myös niinsanottua todellista suomenkieltä. Sille voi mm esittää pyynnön: "vittu kun perse palaa", johon Iitu vastaa: "Selvä, istuinlämmitys kuljettajalla viilenee pian". Tai voi myös esittää lauseen: "helvetti kun täällä on kylmä", jolloin Iitu kiltisti kuittaa ja laittaa pyytäjän alueelle kolmialueisesta ilmastoinnista lisää lämpöä.

Facebookin merkki- ja mallikohtaisissa ryhmissä on ollut aika paljon kirjoituksia ID-sarjan autojen softavioista. Olen ollut havaitsevinani, että ne ovat vähentyneet viimeisen vuoden aikana. Meidän autossa nämä pienet softaviat eivät ole aiheuttaneet kertaakaan mitään merkittävää haittaa ja koskaan matkan jatkuminen tai alkaminen ei ole estynyt tai viivästynyt niistä johtuen.

ID.4 on myös erittäin mukava talviauto. Lämmityksen etäohjaaminen matkapuhelimen sovelluksella on toiminut hyvin ja vaikka lämmitys unohtuisikin laittaa etukäteen päälle, niin se ei haittaa. Nimittäin ID:ssämme on sellainen asetus päällä, että kylmällä kelillä se aloittaa sisätilojen lämmittämisen sekä laittaa istuimien ja ratin lämmittimet päälle heti kun tunnistaa avaimen lähestyneen. Ajossa se on aina mukavan ja tasaisen lämmin ja tuulilasin kalvolla toteutettu lämmitys on hieno lisä kun jäätävä tihkusade yllättää. Monet ovat valitelleet takavetoisen ID.4:n etenemiskykyä. Itse sen sijaan koen sen aivan normaalina kaksivetoisena autona kitkarenkailla. Käytettävyyteen suurin toive kuitenkin liittyy akuston esilämmitykseen. ID.4 ei nimittäin vieläkään osaa lämmittää ajoakustoa suurteholatausta varten.

Kulutus on myös hieman kahtiajakoinen. Auton kokoon nähden kesällä mennään jopa ilmoitettua 17,0 kWh/100 km WLTP-kulutusta pienemmällä ja yli ilmotetun 518 km WLTP-toimintamatkan. Joitain kilpailijoita suurempi ilmanvastuskerroin nostaa kulutsta etenkin kesäisillä 120 km/h nopeusrajoituksilla. Talvella kaikkien sähköautojen kulutus kasvaa sisätilojen ja mahdollisesta akuston lämmityksestä sekä kasvaneista ajovastuksista johtuen. Autossamme on nyt 2.4 ohjelmistoversio, jonka myötä ajoakustoa ei lämmitetä kuin nippanappa plussanvaiheille, kun edellinen softa lämmitti sen aina +8°C tasolle. Tämä uuden ohjelmiston tapa säästää etenkin pätkäajossa tuntuvasti sähköä, mutta vastapuolena on aiempaakin matalamman tehon suurteholataus.

Lue lisää kulutuksista:

Toinen toive olisi, että autoon tulisi jossain kohtaa seuraava softaversio, jossa Heren erittäin huono karttasovellus vaihtuisi paremmin toimivaan. Vaikka Here on varmaan huonoin karttasovellus, mitä olen käyttänyt, tulee itseni ajettua melkein aina sen navigointi päällä, mikä johtuu auton tarjoamista hienoista laajennetun todellisuuden näytöistä sekä IQ-light tehosteista kuljettajan näkökenttään.

Auton antama toimintamatka-arvio on useimmiten jopa hämmentävän tarkka ja auto soveltuu erinomaisesti myös pitkää työmatkaa tekevälle. 77 kWh:n akun tarjoama toimintamatka on myös ID.4:n kulutuksella niin pitkä, että minulle tulee mieli pitää lähes aina ensimmäinen tauko ennen kuin akku on tyhjä.

Auto on palvellut keskivertoautoilijaa ahkerammin taloutemme vapaa-ajan sekä työmatkojen taittamisessa ja matkamittariin on kertynyt keskimäärin hieman yli 50 000 kilometriä vuosittain. Vapaa-ajan matkoja on tehty runsaasti kotimaassa etenkin Lappiin painottuen sekä Norjassa. Lapissa 77 kWh akulla varustetulla sähköautolla ajelee jo aivan missä vaan vailla huolenhäivää toimintamatkan riittävyydestä. Latausverkosto on jo niin tiuha ja toimintamatka hyvällä tasolla. Lue lisää: 4034 km sähköautomatkailua Suomen Lapissa ja itä-Suomessa. / Lue lisää: Ruskaretki Nuorgamiin ja Barentsinmerelle. 

Työkäytössä auto palvelee useimmiten TRE- HKI-TRE -päivän työkeikkoja. Tälle välille edestakaiseen ajoon aivan normaaleita nopeuksia käyttäen toimintamatkan ei aivan riitä, mutta sillä ei ole merkitystä, koska saan kohteessa auton lataukseen. Lue lisää blogikirjoituksestani ID.4:n moottoritiekulutuksista

Pidemmillä työkeikoilla auton toimintamatka ja latauskyky riittävät jopa talvella. Viimeksi 13.2.2023 tulin Tahkolta Tampereelle yhdellä ainoalla pysähdyksellä Jämsässä ja silloinkin auto olisi ollut valmis jatkamaan matkaansa huomattavasti oman päivälliseni valmistumista ennen. 

Kaikinpuolin olen pitänyt autosta niin paljon, että suurin haaste on, ettei oikeastaan mihinkään edes suunnilleen saman hintaluokan autoon tahdo saada uutta autokuumetta.

100 000 kilometrin huoltoväli ja useita korjaamokäyntejä

ID-volkkareiden huolto-ohjelma on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa ja paljon ajavana olen siitä erittäin kiitollinen, koska ehdin ajaa lähes 100 000 kilometriä ennen ensimmäistä huoltoa. Sen sijaan muita korjaamokäyntejä on kahteen vuoteen mahtunut peräti kymmenen kappaletta. Niistä tosin suurin osa on ollut muista syistä kuin auton vioista johvuvia. Neljä kappaletta renkaiden kausivaihtoja, kaksi tuulilasin vaihtoa ja yksi kolarikorjaus. Toki näiden käyntien yhteydessä sekä muutaman kerran niiden lisäksi autoon on tehty takuukorjauksia. Takuuseen on korjattu oikeanpuoleisen etuistuimen painontunnistin, takavalopaneelin kitinä ja sivupeilien maavalot. Takaisinkutsuna on korjattu takaluukun saranointia ja 2.4 -päivitys piti käydä teettämässä merkkiliikkeen korjaamolla, jolloin autoon vaihdettiin 12 voltin akku. Muistelen, että kaksi ylimääräistä käyntiä korjaamolle olemme joutuneet tekemään takuukorjausten tai takaisinkutsujen sekä päivitysten takia. Muut korjailut ovat tapahtuneet muista kuin auton vioista johtuvien käyntien yhteydessä.

Kuvailisin meidän ID.4 -yksilömme toimivuutta melko hyväksi, ehkä arvosana 8/10. Parannettavaakin siis olisi ollut.

Ensimmäinen huolto tuli kustantamaan melko kalliin kuuloiset 556 euroa, mutta siitä summasta pelkästään huolloksi merkitty osuus osuus on 212 euroa. Summaa kasvatti välttämätön jarrunesteen vaihto 64 euroa. Lisäksi huolto veloitti 150 euroa takajarrujen herkistelystä, mikä herätti itselle negaation tunteen. Mitä ihmettä tehtiin huollossa 212 euron arvoisessa huolto-osuudessa, koska sen lisäksi veloitettiin yli 60 euroa jarrunesteen vaihdosta ja tuo jarrujen herkistely. Huollon yhteydessä vaihdattamani raitisilmansuodatin sekä lasinpyyhkijän sulat, arvoltaan noin 130 euroa oli lähinnä omaa laiskuutta. Ne olisi saanut huomattavasti edullisemmin itse vaihdettua ja työ olisi ollut äärimmäisen helppo. Epäilen, että monilla muilla autoilla on kulunut 100 000 km matkalla enemmän huoltoihin rahaa, kuin ID.4:ääni kuluneet noin 0,56 euroa/100 km.

Autoon on vaihdettu epäonnisten kesärenkaiden tilalle jo noin 10 000 kilometrin ajon jälkeen uudet Hankookin kesärenkaat 955 eurolla. Tällä hetkellä näiden kesärenkaiden kulutuspinta on lähes uudenveroinen. Talvirenkaat ovat edelleen auton mukana tulleet Nokian Hakkapeliitta R3:set ja niissä on noin 6 mm kulutuspintaa jäljellä.

En osaa pitää autolle kertyneiden huolto- ja ylläpitokulujen yhteenlaskettua 1511 euron tasoa korkeana, etenkään suhteessa ajomäärään. Huolto- ja ylläpitokulut ovatkin 100 000 km ja 2 vuoden kohdalla 1,51 euroa/100 kilometriä.

Auton arvonalenema edelleen ylivoimaisesti suurin kuluerä

Etenkin uusia autoja ostava joutuu hyväksymään tosiasian, että useimmiten auton arvonalenema on ylivoimaisesti suurin kuluerä. Olen arvioinut laskelmaani auton arvonaleneman pyytämäni tarjouksen perusteella ja melko inhorealistisesti. Tämä arvonalenema asettuu myös hyvin tarkoin vuosikymmenet toteutuneeseen kaavaan, että paljon ajavalla uuden auton arvo suunnilleen puolittuu kolmen ensimmäisen vuoden aikana.

Arvonalenema huomioituna kahden vuoden pitoajalla ja 100 000 kilometriä ajettuna auton kululaskelma osoittaa noin 26,66 euroa / 100 km kulua. Kuukautta kohden kulu on pahan tuntuinen jälkikäteen, noin 1211 euroa / kuukausi. Autoilu maksaa Suomessa aina paljon, tai vielä enemmän. Sähköautolla pääomakulu on ollut samalla tasolla kuin se olisi ollut vastaavalla polttomoottoriautolla, mutta liikenne-energia on ollut huomattavan edullista.

Jos olisin ajanut samat 100 000 km bensa- tai dieselautolla, olisi näiden kulujen lisäksi polttonesteisiin kulunut noin 10 000 euroa enemmän, eli noin 13 euroa enemmän sataa kilometriä kohden sekä noin 416 e/kk enemmän.

Voisin siis todeta, että vastaavalla diesel- tai bensa-autolla tämä ajo olisi tullut maksamaan noin 41 euroa / 100 km ja 1650 euroa / kk. Ero on siis merkittävä sähköauton eduksi ja tämän lisäksi huoltoihin olisi polttomoottoriautolla kulunut tuntuvasti enemmän.

Vakuutukset ovat hyvin samassa linjassa, mitä ne ovat olleet liikenne-energiasta huolimatta. Sähköautoissa toki edelleen kannattaa olla aktiivinen vakuutusten kilpailuttaja, koska hintahaitari saattaa olla erittäin suuri eri vakuutusyhtöiden välillä.

Alla ID.4:llä ajamiseni kustannuslaskentaa 100 000 km ja vähän alle kahden vuoden iällä. Lisään laskentaani autoon liittyviä kuluja vain sen mukaan, miten ne realisoituvat. Arvonalenema on arvio auton arvon muutoksesta.

Auton kuntoisuus 100 000 km ajettuna 2 vuoden iässä

Vaikeahan sitä on maallikkona sanoa, mikä on auton todellinen kuntoisuus kuluvien osien osalta. Ulkoisesti ja sisältä auto on hyvän puhdistuksen jälkeen lähes uuden veroinen. Tuulilasikin on jälleen uudenveroisen kirkas ja naarmuton, poislukien yksi liimattu kiveniskemä. Valot, vilkut, peilit ja muut varusteet ovat uuden veroisia.

Tätä kirjoittaessa autossa on alla uutena mukaan ostetut Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkarenkaat, joissa on noin 6 mm kulutuspintaa jäljellä. Kesärenkaat ovat lähes uudenveroisessa kulutuspinnassa olevat Hankookit. Alustan ja voimansiirron osalta ei tunnut olevan mitään huomautettavaa tässä vaiheessa.

Akuston kuntoisuus uudesta näyttäisi olevan noin 93,1 % tasolla, eli jos uuden auton akustosta voi käyttää 77 kWh, niin tämän auton akustosta on käytettävissä noin 71,7 kWh. Tämän hetken tiedoilla näyttäisi uskottavalta, että akuston kuntoisuus olisi 90 % tasolla noin 150 000 km ajettuna ja 70 % tasolla noin 500 000 km ajettuna.

Yhteenvetona plussia ja miinuksia muihin autoihin verrattuna

Koostan omia ajatuksiani ID.4 Pro Performance 77 kWh MAX -sähköauton vahvuuksista ja heikkoukisista muutamiin muihin sähköautoihin nähden.

  • Muut Volkswagen Groupin MEB-autot:
    • Skoda Enyaq on pitkälti sama auto, mutta hieman suurempi ja varustettu perinteisemmillä hallintalaitteilla. Makuasia, kummasta pitää enemmän. 
    • Audin MEB-alustaiset autot ovat mielestäni hyvin samankaltaisia
    • ID.3 ja Cupra Born ovat pienempiä ja niihin ei saa vetomassaa eikä kattotaakkaa, mutta jos niille ei ole tarvetta ja tila riittää, tarjoavat ne hiema piemempää kulutusta vastineeksi.
    • MEB-autot eivät osaa lämmittää akkua suurteholatausta varten.
    • MEB-autoissa on huolto-ohjelma 2 vuotta ei km rajaa.
  • Teslat: tarjoavat huomattavasti suurempia moottoritehohoja sekä räväkämpää kiihtyvyyttä. Teslojen suurimpina vahvuuksina on hyvin toimiva infotainent sekä SuperCharger-verkosto. Teslat ovat pääosin huomattavasti parempia lataamaan, etenkin talvella, koska autot osaavat lämmittää ajoakut latausta varten. Model 3 heikkoudeksi lasken pienet tilat ja kovan alustan. Model 3 ja Y myös puuttuu mittaristo siltä paikalta, missä sen kuuluisi olla, eikä HUD-näyttöäkään ole. Myös Tesla tarjoaa vapautta huoltojen osalta. Teslojen etuna on myös pieni kulutus. Etenkin pudotettu Model Y:n hinta, haluamillani varusteilla noin 57 000 euroa, on erittäin kiinnostava tällä hetkellä ja nostaa auton kärkikastiin seuraavaa harkitessani.
  • Kia EV6 ja Hyundai Ioniq5: Nämä autot on varustettu 800 V akuilla ja päivityksen jälkeen osaavat myös lämmittää ajoakun latausta varten. Itse pidän enemmän ID.4:n Travel Assistin sekä ajettavuudesta muutoin. Valot ovat ainakin vielä toistaiseksi näissä korealaisissa olleet ID:n aktiivismatriisiledejä heikommat. Nämä korealaiset tarjoaisivat suoraan 230V 3,6W virran ulosoton, millä olisi toisinaan itsellekin käyttöä.
  • Polestar 2 ja Volvo: Nämä ovat omaan makuuni erinomaisia autoja ajaa. Esimerkiksi Polestar 2 on ID.4:ää huomattavasti ahtaampi sisältä, mutta sen tila riittäisi meidän tarpeeseen. Polestar 2 uusi takavetoinen LR-versio pidemmällä toimintamatkalla olisi ollut yksi varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi, mutta menivät hamillisesti hinnoittelemaan sen mielestäni liian ylös vs Teslat. Omilla haluamillani varusteilla auton hinta olisi hieman yli 60 000 euroa.
  • BMW i4: Ihastuin todella tähän autoon koeajolla. Bemari oli erittäin hyvä ajaa ja eDrive40 -version toimintamatka olisi sopivasti ID.4:ää pidempi, mutta hinta karkaa aivan liian korkeaksi. Käytännössä yli 80 000 euron tasolle haluamillani varusteilla. Ei siis tule itselle kyseeseen.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Arsi
25.02.2023 13.36

Listaat taulokossa vakuutuksen hinnaksi 2 vuodelta 473,60 + 1072,74 yhteensä 1546,34
Vakuutusyhtiöiden vakuutuslaskurit netti sivuilla antaa samansuuntaisen hinnan 1 vuodelle. Olisiko tässä tapahtunut virhe versus 1 tai 2 vuotta?

Sähköautoileva motoristi
25.02.2023 13.42

Moi,
ei ole virhettä, vaan ihan maksamani hinta.
Sähköautolle kannattaa kilpailuttaa vakuutus. Erot voivat tosiaan olla tuplat/puolet tai ylikin yhtiöiden välillä. Nuo laskurit ei anna koskaan sitä edullisinta mihin kannattaa lähteä.

Ranta
25.02.2023 15.18

Kirjoituksesi innoittamana laskin vähän meidän auton kustannuksia. Ostettiin se käytettynä 9 vuotta sitten ja arvonalenema on ollut noin 7,5€/100km ja ollaan ajettu vajat 18000km/v. Meidän aikana se on ollut kerran huollossa määräaikaishuoltojen lisäksi. Tämä ylimääräinen huolto maksoi 400€ ja muuten on vaihdettu vain kulutusosia. Vaikka olisi mukavaa ajaa sähköllä ja uudemmalla autolla en voi taloudellisesti perustella sitä niin kauan kun nykyinen toimii moitteetta. Sähköauto joka täyttää meidän tarpeet maksaa helposti 40-50k€ kun pitää olla perheauton kokoinen, vetokykyä, mahdollisuus kattotaakkaan ja kantama mielellään 300km myös talvella ja moottoritietä. Tämmöisen auton arvonalenema on luultavasti noin 20€/100km korkeampi ja polttoainesäästöt, meidän kilometrimäärällä, eivät riitä kattamaan sitä. Tämä ei ollut vertaus sähkö vs polttomoottori vaan uusi vs vanha ja seuraava auto kulkee luultavasti sähköllä.

sähköautoileva motoristi
25.02.2023 17.39

Moi,
kiitos kommentista ja omasta laskelmastasi.
Tosiaan eri asia vanha auto vs uusi.

Sinänsä epäolennainen kuitenkin, että jos mun tarttis ajaa vain 18 tkm/v, niin ajaisin sen sähköfillarilla mieluummin kuin autolla.

Tilanne tosiaan aivan eri kun autoa tarvitaan myös työkseen ajamiseen aika paljon. Silloin ei myöskään halua ajaa vanhoilla autoilla. Se paikka, missä viettää aika ison osan ajasta, saa olla myös mieleinen ja siitä maksaa siinä uuden auton hinnassa.

Vähän nyt kuitenkin itsekin miettinyt, että joko nyt jättäisin tämän auton pitkään pitoon. Aiemmat dieselit, mitä jätin kakkosautoksi tosin alkoivat sitten maksaa järkyttäviä summia jatkuvien korjailujen takia.

Nakke n
26.02.2023 21.26

Kannattaisiko työsuhdeauto niin ei tarvisi miettiä auton arvonlaskua? Itse parhaillaan mietin oma- vai työsuhdeauto n 30t km/v ajoilla, joista tosin työajoa vain 10-15t km.

Sähköautoileva motoristi
26.02.2023 21.44

Moi,
mulla oli muutamia työsuhdeautojakin. Laskin, ei kannata :-)

Arsi
10.03.2023 23.20

Mitenkään väheksymättä sähköautoilua. Haluaisimpa nähdä että 18 tKm vuodessa työmatka-ajoa ajava ajaisi sen polkupyörällä sehän tarkoittaa 45 km suuntaansa ajoa, joka taasen tarkoittaa 2 h pyöräiaikaa 2 X päivässä (+ työaika) olettaen että keskinopeus on 22,5h/km keleistä riippumatta. Jos työaika on 8-12h päivä ei siinä vapaa-aikaa jää jos olettaa nukkuma- ajaksi 8 h yö

Sähköautoileva motoristi
10.03.2023 23.30

Moi
18 tkm/v ei ole edes mikään iso määrä sähköfillarilla. Enkä kirjoittanut että kyse olisi vain työmatka-ajosta. Eihän tuo ole edes 50 km/pv keskimäärin. Tiedän mm lähes 80 vuotiaan herran, joka ajaa tuollaisia määriä vuodessa.

Stefan
10.09.2023 11.47

Kysyisin että mikä on keskikulutus silloin kun saat täydellä akulla yli 500 km toimintamatkan? Minulla viimeisen 10 000 km keskikulutus noin 16,6 kwh/100 km ja 100% latauksella ilmoittaa ”vain” 460 km. Kerran olen nähnyt yli 500 km mutta se oli lyhyen ja hitaan ajomatkan jälkeinen arvio (14 kwh/100 km).
” Auton kokoon nähden kesällä mennään jopa ilmoitettua 17,0 kWh/100 km WLTP-kulutusta pienemmällä ja yli ilmotetun 518 km WLTP-toimintamatkan.”

Sähköautoileva motoristi
10.09.2023 13.35

Moi,
Esim tuollaisessa aivan normaalissa ajossa, ilman mitään säästelyä
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoauto-volkswagen-id-4-kulutustesti-suomen-kesakelissa--toimintamatka-506-km

Sähköautoileva motoristi
10.09.2023 14.16

Jatkan vielä.
14,9 kWh / 100 km ajonaikainen kulutus tekee uudella akulla tuon kirjoittamani rangen 77 kWh nettokapasiteetin akulla.

WLTP-lukemissa tulee myös tiedostaa, että ilmoitettu WLTP-kulutus pitää sisällään lataushäviön. WLTP-toimintamatka taasen lasketaan ajonaikaisen kulutuksen ja akun nettokapasiteetin perusteella.

Eli jos ajossasi toteutuu ilmoitettu WLTP-kulutus, et pääse ilmoitettua WLTP-toimintamatkaa.

Käytetty VW ID4 -22 ja 95000 km vs Tesla Y -23, 50000 km
03.08.2024 09.21

Tuli hankittua vastaava ID4. Käyttökokemuksia VW on kertynyt 5000 km verran. Muutama havainto verrattuna Tesla model Y, -23, ajettu 50000km.
- ajo hiekkatiellä VW kyyti on pehmeää, Teslan on kun kivireki
- softa Tesla valovuoden VW softaa edellä. Teslan OTA päivityksiä tulee tasaisesti, VW ei vaan tule.
- kaistavahti Teslan jatkuva piipitys ärsyttää (saa kyllä pois mutta tehtävä joka kerta uudelleen), kaistavahti ei toimi soralla eikä metsätiellä. VW vänkää takaisin kaistalle, onneksi ei anna äänimerkkiä.
- laatu tesla on lapsen kengissä, ovet narisee, takaluukkuun kertyi vettä, penkit keinonahkaa, VW paljon parempaa
- tilat Teslassa paremmat kun VW, latausjohdot saa trunkkiin ja taakse mahtuu vaikka nukkumaan, kiitos tasaisen lattian, VW ne pitää änkeä takaluukkuun
- rengaskoko, molemmissa isot renkaat, Teslassa kaikki saman kokoisia, VW edessä erikokoiset kun takana
- tehot Teslassa vähän liikaakin, VW maltillisempi
- valot molemmilla pärjää
- kulutus Tesla menee pienemmällä kun VW
- pikalataus Teslan lataus nopeampaa ja luotettavampaa, VW on jo parikertaa lopettanut latauksen ilman että syy olisi selvinnyt
- kotilataus 11kW toimii molemmilla moitteetta, pääasiassa ladattu kotona. Jos minulla ei olisi mahdollisuutta 11kW lataukseen kotona, voisin yhä ajaa polttomoottori autolla. Latausinfra on suurin asia mikä jarruttaa sähköautojen yleistymistä. Esimerkiksi miten saadaan toteuttettua vanhaa kerrostaloon 20 kpl 11kW latauspisteitä, kun kaikki haluavat ladata yösähköllä samaan kellonaikaan?
- ajoakku Tesla näyttää 50000 km jälkeen 99% (Tessie) ja VW ostohetkellä tehdyn mittauksen mukaan 94.1%
- arvio käytettävissä olevasta ajomatkasta, Tesla ilmoittaa aina liikaa, VW aika tarkkaan sen mitä pitääkin
- huolto Teslan on toiminut, mutta aika hitaasti, VW ei ole kokemusta
- lemmikit meillä koirat, toinen koira ei viihdy Teslan kyydissä (kontissa) alkaa läähättämään ja kuolaa, VW ei ongelmia. Syy tähän olisi mielenkiintoista tietää. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
- sähköautoilu ylipäätään, ensimmäinen sähköauto oli Tesla joka tuli uutena (työsuhdeauto) ja nyt toinen sähköauto käytettynä ID4. Aikaisemmat auto diesel VW Touareg ja VW Amarok, näihin verrattuna käyttövoima kustannukset ovat olleet molemmilla sähköautoilla noin 3-5 kertaa pienemmät. Vastaavasti vakuutusmaksut sitten kalliimmat. Vähän olen jäänyt kaipaamaan diesel autojen murinaa ja etenemistä maastossa (nyt saa kävellä enemmän metsäreissuilla), mutta paluuta polttomoottori autoihin ei omalla kohdallani ole enää tarvetta.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

100 000 km ID.4 sähköautokokemus Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (32) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (2) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (248) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb