14.03.2024
Matkakertomus: yksi 840 km työmatka 160 000 km ajetulla sähköautolla
Matkakertomukset sähköautolla täällä kotoisessa Suomessa ovat jääneet nykyisin kirjoittamatta, koska niissä ei ole enää pidempään aikaan ollut mitään seikkailun tuntua. Lähinnä normaalia vaivatonta ja edullista sekä mukavaa ajoa. Kirjoitan nyt kuitenkin kuvauksen yhdestä maaliskuun 2024 työmatkasta, mille kertyi pituutta 840 kilometriä. Autona oli Volkswagen ID.4, jolla on ajettu noin 160 000 kilometriä. Uutena autossa on 77 kWh nettokapasiteetin akku ja nyt käytettävissä oleva kapasiteetti on kutistunut hieman. Eli kuston SOH (State Of Health) on noin 93 %, eli nyt akun energiamäärästä on käytettävissä noin 71,3 kWh.
Tiedoksi lukijalle: kirjoitin tämän yksityishenkilönä ja sähköautoilijana, vaikka kyseessä oli kouluttajan työn työmatka. Teen työtä myös ABC-lataukselle, joka vääjäämättä ohjaa latauspaikkojen sekä majoittumispaikkojeni valintoja. Reitillä oli runsaasti tarjolla eri latausoperaattoreiden latausasemia, joista matkailija voi valita oman tarpeen ja mieltymyksen mukaisen taukopaikan.
Pasilasta Joensuuhun
GoogleMaps antaa Pasilasta Joensuuhun kolmekin vaihtoehtoista reittiä, joiden matka-aika on noin 30 minuutin sisällä toisiinsa. Käytännössä kaksi näistä olisi ollut potentiaalisia: itäisempi Kouvolan, Imatran ja Kiteen kautta tai sitten Lahti, Heinola, Mikkeli, Varkaus -reitti. Valitsin Googlen mukaan nopeimman reitin, eli Lahden ja Varkauden kautta ajaen. Google Maps antoi iltapäivän ruuhka-aikaan Pasilan Mall Of Triplasta lähtien 5 tuntia ja 50 minuuttia ajoajan keston arvioksi. Pituutta matkalla on 436 kilometriä.
Kuva alapuolella: Mall Of Triplassa on valtava määrä peruslatauspaikkoja.
Olin majoittuneena Pasilassa hotelliin työmatkan takia pari yötä ja matka alkoi kello 15.20 Mall Of Triplan lämpimästä parkkihallista 100 % tasolle ladatulla akustolla. Heti parkkihallista ulos ajaessa navigaattori totesi, että alkuperäinen reittisuunnitelma oli niin ruuhkainen, että ehdotti vaihtoehtoista kiertävää reittiä nopeammaksi. Valitsin sen, vaikka kiertoa tuli jonkin verran.
Helsingin ruuhkista selvittyäni suunnistin Lahden moottoritielle auringon paisteessa ja lämpömittarin näyttäessä noin +3..+4°C lämpötiloja. Tiekin oli pääosin jo kuivanut. Siis hieno ajokeli, joten matka voi suoriutua sopivan musiikin tahdissa hiljaisessa autossa hyvässä istuimessa ja ajoittain hieronnasta nauttien. Travel Assist sai hoitaa ohjailusta suurimman on ja asetin nopeudeksi tasan suurimman sallitun talvinopeusrajoituksen nopeuden, eli käytännössä mittarissa oli koko ajan 100 km/h +3 km/h.
Reitillä on pitkästi yli 30 eri toimijoiden latausasemaa, jotka tarjoavat yli 100 kW:n lataustehoa. Latauksia reitille ei siis todellakaan tarvinnut tälläkään kertaa mitenkään suunnitella. Auto ehdotti lataustaukoa Mikkeliin, mutta siirsin sen auton navigaattorin haun kautta Varkauden ABC:lle. Navigaattori kertoi aluksi, että lähdöstä 314 km päässä olevassa taukopaikassa auton akustossa olisi 10 % varaustaso.
Kuva alla: Jopa 77 kWh ID.4:n talvinenkin toimintamatka on niin pitkä, että jo Mikkelin kohdalla alkoi kuljettaja kaipaamaan ruoka- ja vessataukoa, mutta akustossa oli vielä 125 km toimintamatkan verran varausta jäljella, joten matka jatkui.
ABC Varkaudessa laitoin auton latautumaan, kävin miestenhuoneessa sekä sen jälkeen tilasin iltapalaksi Pizzaa. Nälkä oli kova, koska olihan kello 19.10 ja olin syönyt viimeksi puolen päivän aikaan lounaaksi salaatin.
Latauksen ja kulutuksen tiedot Varkauden tauolla:
Vessassa käynti ja pizzan syöminen kestivät noin 38 minuuttia ja auto ehti latautua noin 37 minuuttia. Siinä ajassa akkuun ehti kertyä 49,825 kWh, eli latauksen keskiteho toteutui 81 kW:n tasolla ja lataustehon huippupiikki oli 102 kW.
Hintaa lataukselle kertyi 17,44 euroa 35 snt/kWh hinnoittelulla.
Matkaa oli kertynyt 317 kilometriä 88 km/h keskinopeudella, eli aikaa oli lähdöstä kulunut jo 3 tuntia ja 35 minuuttia. Keskikulutus oli 19,5 kWh/100 km. Keli oli painunut -3..-5°C vaiheille.
Tämän välilatauksen laskennallinen liikenne-energian hinta oli 6,72 euroa / 100 km.
Matka jatkui Varkaudesta vasta kun olin syönyt pizzani. Akkuun oli ehtinyt kertyä varausta 75 % tasolle asti, eli huomattavan paljon enemmän, kuin perille pääsy olisi edellyttänyt. Tie Varkaudesta Joensuuhun pienenee entisestään hieman ja pakkanen pysyttili noin -5°C vaiheilla. Lunta oli penkoilla silminnähden paljon Joensuun lähestyessä, mutta tie oli pääosin jäinen ilman lumipolannetta.
Perille Joensuuhun Sokos Hotel Kimmelin käyttämään pysäköintitaloon saavuin kello 21.17. akussa oli jäljellä 38 % varaustaso ja sain auton suoraan p-hallissa olevaan peruslatauspaikkaan latautumaan. Aamulla ennen aamupalalle menoa ulkoilin sen verran, että kävin siirtämässä 90 % tasolle lataamani auton pois latauspaikalta. Olin Joensuussa työtehtävissä siten, että matkani kesti kaksi yöpymistä ja latasin akuston 100% tasolle lähtöpäivän aamulla. Loppulatauksessa on mukana myös pari lyhyttä auton esilämmitystä.
Kuva alla: sain auton myöhään illalla hotellile saapuessa viimeiseen vapaaseen latauspaikkaan latautumaan. Siirsin auton aamulla pois latauspaikalta ennen aamupalalle menoa.
Koko matkan ja Joensuun lataukset ja kulutukset:
Kahden peruslatauksen aikana lataamani energiamäärä oli yhteensä 51.86 kWh. Hintaa näille latauksille kertyi 25 snt/kWh hinnalla yhteensä 12,97 euroa. Matkaa Varkauden ABC:lta kertyi enää vain 124 km lisää ja aikaa tuon välin ajamiseen kului 1 tunti ja 38 minuuttia. Keskinopeus laski hieman hitaamman liikenteen takia, mutta kulutus nousi hieman.
Yhteensä koko matkan pituus oli 441 km, ajoaikaa kertyi 5 tuntia ja 13 minuuttia ja ajamisen keskinopeus oli 84 km/h. Keskikulutus koko matkalla ajotietokoneen mukana oli 19,7 kWh/100 km. Latausten perusteella koko matkan aikana kului sähköä 101,685 kWh, eli latauksista laskien keskikulutus oli 23 kWh/100 km. Latauksien hyötysuhde toteutui 86 % tasolle sisältäen Varkaudessa latauksen aikaisen auton sisätilan lämmityksen sekä Joensuussa kaksi lyhyehköä sisätilan lämmitystä ja pari auton siirtoa p-hallissa.
Koko matkan latauksien hinta oli 30,41 euroa, eli 6,90 euroa / 100 km sisältäen lataushäviöt.
Tämänkin työkeikan menomatkan suorittaminen ei olisi ollut millään polttomoottorilla yhtään nopeampi, koska kuljettaja tarvitsi selkeästi enemmän aikaa taukoon kuin auton lataaminen kesti. ID.4:lleni olisi riittänyt noin 20 minuutin lataus miellyttävän turvalliseen varaustason marginaaliin kohteeseen. Hyundai Ioniq 6 olisi todennäköisesti suoritutunut koko matkasta ilman lataustarvetta. Lisäksi sen latautuminen olisi ollut 800V akustoonsa Varkaudessa huomattavan paljon tehokkaampaa, toteutuen hetkellisesti jopa noin 200 kW:n teholla. Tällä talvisella työmatkalla kuitenkaan ei ollut mitään haittaa edes ID.4:n akustosta puuttuvasta suurteholataukseen esilämmityksen mahdollisuudesta.
Matka jatkui työkeikalta seuraavaksi Tampereelle 403 kilometrin siirtymän, joka myös suoritui yhdellä kuljettajan tarvitseman tauon aikaisella välilatauksella. Perillä Tampereella auto sai jäädä latautumaan kotilataukseen 15 snt/kWh hinnalla. Kotilatauksella talvisen autoilun liikenne-energian hinta on noin 2,9 - 3,5 euroa / 100 km sisältäen lataushäviöt. Osikon mukainen reilun 800 kilometrin matka sähköautolla arjen töiden lomassa sujui siis jälleen mukavasti, helposti, vaivattomasti sekä edullisesti liikenne-energian osalta.
Keskustelu
Ei kommentteja