06.09.2020
WALLe -latauslaite sopii hyvin e-208:n kolmivaihelaturille kotilataamisen kaveriksi
Peugeot e-208:n 11 kW:n tehoinen kolmivaihevirtaa hyödyntävä AC-lataus ei anna kotona täyttä hyötyä, jos käyttää vain auton mukana tulevaa suko-latauskaapelia, joka ottaa yhdestä vaiheesta 8A.
WALLe latauslaitteista 3x16 A malli kiinteällä Type2-kaapelilla sekä kiinteällä syöttökaapelilla sopii erittäin hyvin e-208:n kaveriksi kotilataamiseen. WALLe:n asentaminen on noin viiden minuutin homma, jos vain sattuu olemaan 3x16A voimavirtapistorasia sopivalla kohdalla käytettävissä. Mun pitää vielä saada sähkömies käymään vaihtamassa noin 1,5 metrin mittainen yksivaihekaapeli kolmivaiheisen ja asentamaan sen päähän kolmivaihepistorasia. Nyt WALLe oli minulla koekäytössä kolmivaihejatkojohdon päässä.
WALLe:n 3x16A -mallissa on myös mahdollista valita 3x8A:n lataus, jos kotona tarvitaan enemmän pääsulakkeiden kapasiteettia muuhun käyttöön.
Syyskuun viileissä keleissä pystyin omassa maaseutukodissani lataamaan 3x25A:n pääsulakkeista kaiken muun kiinteistön kuormituksen lisäksi 11 kW:n teholla, eli 3x16A:n latausvirralla ilman sulakkeiden palamisvaaraa. Todennäköisesti talven pakkaskeleillä, kun maalämpöpumpun lämmöntuottotarve tarvitsee myös vastuksia, joudun käyttämään pienempää 3x8A:n latausvirtaa. Tässä talossa on puukiuas, joten sen ei vaikuta sähkön kulutukseen. Sen sijaan tein jo testiä pitämällä samaan aikaan päällä 3x16A latausta, pyykinpesukonetta, kuivausrumpua ja valmistin iduktioliedellä ruokaa. Mitään ongelmia ei ilmaantunut.
Vaikka lataamisen kuormaa pienentääkseni joutuisinkin toisinaan käyttämään 8A:n valintaa, on 3x8A silti huomattavasti enemmän kuin auton mukana tulevan 1x8A:n 1,7 kW:n latausteho. 3x8A tarkoittaa nimittäin vielä yli 5,5 kW:n lataustehoa.
Useimmiten minulle riittää hyvin 1x8A:n latausvirta, vaikka ajankin paljon sähköautollani, mutta toisinaan pitkältä työmatkalta voin tulla kotiin hyvin tyhjällä akulla ja esimerkiksi 1,5 tunnin päivällisen valmistamisen ja nauttimisen jälkeen on matkaa jatkettava harrastuksiin, niin silloin on merkityksellistä saako siinä ajassa noin 2 kWh vai 16 kWh sähköä. Eli saiko noin 15 kilometriä vai sata kilometriä lisää toimintamatkaa.
Hintaa WALLe 3x16A-latauslaitteella kiinteällä Type2-latauskaapelilla on 795 euroa syyskuussa 2020. Vahva suositus WALLe-latauslaitteelle hinta-laatumielikuvan perusteella kolmivaihelatauksella varustetulle sähköautoilijalle.
Huomioitavaa on, että WALLe tarjoaa erityistä myös yksivaihelatauksella varustettujen sähköautojen omistajille. Nimittäin tarjolla on myös Kolmivaiherasiasta virtansa ottava ja niiden tehoa jopa 7,4 kW:n tasolle yhdistävä latauslaite.
Keskustelu
Teillä ei taida olla käytössä vielä sähköverkon tehomaksua omakotitaloilla? Täällä Lahdessa sellainen on käytössä ja täytyy rajoittaa tunnin huipputehoja ellei halua maksaa ylimääräistä sähköautoilun takia.
Moikka AR,
ei ole tehomaksua täällä käytössä. Sellaisen käytössä ollessa tietenkin kannattaa tasailla kulutusta jos se vain onnistuu muutoin.
Miten latauksen maksimitasoa voi säätää. Omassa e-Golfissa ei voi asettaa suorassa latauksessa rajaa, vain ajatuksessa. Miten e-208:ssa? Entä ajatukset, onko helppo tehdä? Toimiiko äppi?
Moi,
Nyt en ole aivan varma mitä latauksen rajauksia tarkoitat.
Itse en koskaan ole miettinyt edes etten antaisi latautua täyteen. Minun ajot kun on: lataan - ajan - lataan.
Eikä sillä täyteen lataamisella ainakaan mitään akkua heikentävää vaikutusta ole ollut.
Lataustehoa en usko että auton päästä voi e-208 rajoittaa. Teen sen latauslaitteilla tarvittaessa.
Tarkoitan sitä, että voi rajata latauksen loppumaan esim 90% tasolle. Omassa e-Golfissa raja asetetaan ajastuksiin, toki se voi olla 100%. Suorassa latauksessa rajaa ei voi asettaa.
Voiko e-208:n ajastaa, jolloin se ensin lataa ja perään lämmittää auton kabiinin juuri ennen lähtöä. Jos latauskin tapahtuu ennen lähtöä, eikä aiemmin, niin akkukaan ei ole talvella kylmä lähtiessä.
Moro Pekka
kiitos tarkennuksesta.
Voi viivästyttää latauksen alkua.
En usko, että ylärajaa voi rajata autosta. En ole tosin vielä etsinytkään ko mahdollisuutta. Täytyypä selvitellä hiukan.
Kia e-Niro 1-vaihe kotilataus 3,3 kW; hyötysuhde 85-86 % ja kauppakeskus 7,2 kW 90-91 % heidän lataustolpan kWh mittarin mukaan. Kumpikin laskettu olettaen akun prosenttinäytön olevan lineaarinen 1 %/0,64 kWh.
Huomaattu kuitenkin hyötysuhteen olevan parempi akun prosenttien alkupäässä kuin loppupäässä. Lataus alueena käytetty 20...80 % väliä akussa, mitä tyypillisimmin suositellaan. Talvella lataamisesta ei vielä kokemuksia.
Moikka,
Kiitos, hyvää tietoa lisää!
Mä olen myös huomannut, että viimeisten kWh hierominen on hyötysuhteeltaan heikompaa.
Toimiiko erikseen ostettavat yksivaiheiset 1x16A laturit e-208:ssa esim Parkkisähkön schukojen kanssa, niin että saa 3,6 kWh latausnopeudella lisää energiaa?
Moi,
Kyllä pitäisi toimia. En tosin ole kokeillut.
Hei!
Olen vasta hankkinut e208 Peugeotin joka on tuotu Saksasta. Epäilen että siinä ei välttämättä ole tuota 11 kW sisäistä laturia. Saakohan tuon tiedon kaivettua jostakin muualta kuin käymällä jälleenmyyjän tiskillä?
Moi,
Näet laturin 1-vaihe vs 3-vaihe katsomalla kuinka monta pinniä on Type-latauspistokkeessa autossa.
3-vaiheisessa pitäs kaikissa olla ns sisuskalut siellä auton Type2-rasiassa. 1-vaiheisesta puuttuu muistaakseni kaksi alinta (pl DC-pinnit)