20.10.2015

Heijastinliivimies

Osoite kopioitu

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Viime vuosien aikana huomioni on kiinnittynyt heijastinliivimiehiin ja heidän kasvavaan joukkoonsa. Heijastinliivimiehillä en tarkoita työmiehiä, jotka työturvallisuusmääräysten sanelemana käyttävät heijastinliiviä, tai pyöräilijöitä, jotka taiteilevat jalankulkijuuden ja ajoneuvon ohjastamisen välimaastossa. Tarkoitan niitä miehiä, jotka käyttävät vapaa-ajallaan ulkoillessaan heijastinliiviä. Heidän määränsä tuntuu vain kasvavan vuosi toisensa perään.

Ensimmäiset ajatukseni näistä heijastinliivimiehistä olivat pilkallisia. Miksi pelkästään heijastinliivi, kun lisäksi ulkoillessa voisi olla vielä kypärä ja polvisuojat, ajattelin. Luovuin lopulta lapsellisesta ajatuksesta ja ymmärsin, että kyse oli jostain paljon syvemmästä ja kauaskantoisemmasta ilmiöstä kuin silkan kaupan suurimman heijastimen käyttämisestä.

Tulin siihen tulokseen, että heijastinliivimiesten on oltava pitkän linjan romantikkoja. Heijastinliivimies tuntee autoilijat ja heidän heikkoutensa. Heijastinliivimies tietää, ettei miljoona kilometriä autoilua tee miehestä parempaa autoilijaa, ainoastaan paremman selittelijän. Lähes systemaattisesti autoilija oppii tien päällä selittämään, miten ja miksi muut autoilijat ajoivat huonosti häiriten liikennettä. Tämä asenne autoiluun ei (yllättävästi) paranna autonhallintaa eikä tee kenestäkään parempaa autoilijaa.

Harvoin autoilija lähtee liikkeelle ajatellen, että tänään liikenteessä muodostan lihavia ja elämäntäyteisiä turvavälejä, sään heikentyessä ajan reilua alinopeutta tai jalankulkijoiden ei tarvitse takiani pysähtyä. Heijastinliivimies tietää, että liikenteessä autoilijan mielenmaisema on pohjimmiltaan päinvastainen, eikä heijastinliivimiehellä ole aikomusta kuunnella autoilijan selityksiä siitä, miksi ja miten onnettomuus olisi jalankulkijan aiheuttama.

Heijastinliivillä on myös laajempia vaikutuksia liikenneturvallisuuteen kuin pelkästään heijastinliiviin pukeutuneeseen mieheen. Heijastinliiviä käyttävät myös ulkona työskentelevät ammatti-ihmiset. Tästä seikasta johtuen miehinen uteliaisuus herää heti, kun mieli yhdistää jotain työhön liittyvää. Tällaisessa tilanteessa on pakko vähentää auton nopeutta, koska pienemmällä nopeudella näkee paremmin mitä työtä tehdään ja mistä syystä. Heijastinliivimies ei siis paranna pelkästään omaa liikenneturvallisuuttaan, vaan kaikkien heijastinliivin näköetäisyydellä olevien liikenneturvallisuutta, kun heijastinliivi refleksinomaisesti aiheuttaa autoilijalle nopeuden pudottamisen. Tämä on salaisuus, jota heijastinliivimiehet kantavat sisällään ja hiljaa kävellen levittävät ympärilleen.

Itse en käytä heijastinta. Tämä johtuu käytännön syistä. Hakaneula aiheuttaisi nahkatakkiini reiän, jota ei voisi enää korjata. Luotan siihen, että huomaan kovaa ääntä pitävän, pahalle haisevan sekä kirkkailla valoilla varustetun auton ja pystyn väistämään lähestyvän vaaran pienellä loikalla tai muutamalla juoksuaskeleella. Tämän ei pitäisi olla vaikeaa, koska en omista älykännykkää tai kuuntele musiikkia liikkuessani jalan. Ei mitään heijastimia vastaan. Heijastin on parhaimmillaan kaunis koriste kantajansa takissa.

En halua nyt muistuttaa ihmisiä pitämään heijastinta, vaan haluan lähettää sanoman kanssa-autoilijoille. Syksyisin ja varsinkin ennen lumentuloa ulkona on hyvin pimeää. Pimeällä näkyvyys on huomattavasti heikompi kuin kirkkaina kesäpäivinä. Pimeän ja siitä johtuvan heikomman näkyvyyden takia kannattakin ajaa erityisellä huolellisuudella. Tätä huolellisuutta voi korostaa itselleen ajamalla hiukan alinopeutta. Jalankulkijan turvallisuus liikenteessä on lopulta autoilijasta, eikä jalankulkijan pukeutumisesta, kiinni.

Heijastinliivimiesten tihentyminen jalankulkijoissa on mukava lisä yleiseen liikenneturvallisuuteen, mutta taustalla voi olla kuitenkin vakava trendi, joka on hiljalleen syntynyt nykyautojen ohjaamoissa viime vuosien aikana. Viekö navigaattorit ja muut suuret näytöt kuljettajan huomiota jo liiaksi auton sisäpuolelle? Onko heijastinliivimies vastaveto saada autoilijoiden huomio lämpimästä ohjaamosta takaisin syksyiseen pimeyteen ja jalankulkijoihin?

Osoite kopioitu

Keskustelu

kari pennanen
20.10.2015 18.42

onhan taas älynpalaa liikenteessä! "minä en heijastinta käytä kun menee nahkatakki rikki"

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (2) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (6) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (20) Autokauppa (37) autokauppiaat (2) autokauppias (2) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensa (1) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) diesel (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (20) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (4) Kia (3) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) korjauskustannukset (1) kristillisdemokraatit (1) kulutus (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) netti (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) octavia (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (5) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (5) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (4) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) taksi (1) talvi (16) talvirenkaat (8) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (48) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (7) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (5) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (6) öljy (3)
nwdb