14.10.2010
"Eivät renkaat kesää tee"
Näin totesi opettaja tiistaina, kun autonhuoltokurssin aiheena oli varsin ajankohtainen aihe eli renkaat. Tämän viikon kurssiraportti tulee vasta nyt, koska en yksinkertaisesti ehtinyt kirjoittaa sitä heti kurssin jälkeen.
Teoriapuoli
Ensimmäinen tunti vietettiin luokassa tutustuen renkaiden ominaisuuksiin, rakenteeseen ja säännöksiin. Opin muun muassa, että autojen renkaiden koko on kasvanut vuosien saatossa siksi, että autojen massa on kasvanut, jolloin on tarvittu tehokkaammat jarrut ja tehokkaammat jarrut taas vaativat enemmän tilaa renkaan sisältä.
Opin myös lopulta sen, mitä renkaan kyljessä olevat numerot tarkoittavat. Olen niistä vähän jyvällä ollut, mutta toisena oleva numero on ollut hämärän peitossa. Polon renkaan kokomerkintä "175/65 R 14" tarkoittaa:
- 175 - renkaan leveys millimetreinä
- R - renkaan tyyppi (R = radial = vyörengas)
- 65 - renkaan korkeus (eli profiili) prosentteina renkaan leveydestä
- 14 - renkaan sisäkehän halkaisija tuumina
Ihan kahjo merkintätapa näin naisen maalaisjärjellä ajateltuna. Samassa sopassa kymmenjärjestelmä, prosentit ja tuumat. No, siinä on varmaan jokin hienompi ajatusmalli takana.
Kesärenkaiden sakkoraja on 1,6 mm ja talvirenkaiden sakkoraja 3 mm. Talvirenkaissa merkitsee myös nastamäärä ja nastojen määrä eri renkaissa verrattuna toisiinsa, mutta en muista lukuja.
Vanhojen talvirenkaiden käyttöä kesärenkaina ei suositeltu, sillä talvirenkaiden kumiseos on tehty kylmiä ilmoja ajatellen ja näin ollen talvirenkaiden jarrutusmatkat kesäkelissä ovat huomattavasti pidemmät kuin vastaavissa olosuhteissa talvella.
Kitka- ja nastarenkaiden eroja käytiin läpi lyhyesti. Opettaja mainitsi, että jos nastarenkaiden käyttö lopetettaisiin kokonaan, pitenisivät kitkarenkaiden jarrutusmatkat nykyisestä. Miksi näin? Siksi että kitkarenkaat hyötyvät nastarenkaista. Nastarenkaat karhentavat jään pintaa, jolloin kitkarenkaat saavat siitä paremman otteen. Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, olisi teiden pinnat liukkaampia.
Renkaiden vaihto
Jyväskylässä satoi tiistaiaamuna ensilumi ja sitä jäi jopa maahan. Olin suunnitellut vaihdattavani Polon renkaat tavalliseen tapaan puolivuotisvahauksen yhteydessä Autopesulassa, mutta koska olin lähdössä keskiviikkona Hesaan, oli talvirenkaat pakko vaihtaa tiistaina kurssilla. Ilman reissuahan vaihdolla ei olisi ollut niin kiire, koska yleensä Pololla ei ole pakko ajaa minnekään.
Lisäkseni kolme muuta kurssilaista vaihtoi autoonsa renkaat. Muut saivat tunkata autonsa ylös hallitunkeilla, mutta koska olin sattunut ajamaan Polon halliin nosturin kohdalle, nostettiin koko auto ilmaan. Sitten vain kesärenkaat irti. Pulttien irrotus kävi hyvin kätevästi paineilmalla toimivalla mutterinvääntimellä. Meinasin tosin saada eturenkaan syliini heti kun olin irrottanut siitä viimeisen pultin ja sain kopattua sen vain juuri ja juuri. Opettaja oli nostanut Polon nosturilla jostain syystä puolen metrin korkeuteen enkä tajunnut että sen voisi laskea lattianrajaan, jolloin ei olisi ollut tippumis- eikä nosteluongelmia.
Ennen kuin pultit ruuvattiin takaisin, suihkautettiin niihin tervasumutetta, jotta ne aukeavat keväällä helposti.
Renkaista katsottiin pyörimissuunta ja kulumisen määrä, jotta osattaisiin valita parempikuntoiset renkaat auton taka-akselille. Paremmat renkaat laitetaan taakse, jotta taataan auton peräpään paras mahdollinen hallittavuus. Jos etupyöristä loppuu pito, tilanteen voi pelastaa painamalla kytkimen pohjaan jolloin pito palautuu vähitellen, mutta takapäälle ei nähtävästi hirveästi voi mitään jos se irtoaa tiestä. (Liikenneturvan sivuilla on muuten vertailu renkaiden sijoittelusta.)
Nastarenkaisiin oli toki viime keväänä merkitty mitkä olivat autossa milläkin kohdalla, mutta nyt tuli vielä erikseen tarkistettua, että vaihdetaanko eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen. Kyllä niissä pieni ero oli ja paikat vaihdettiin taas päikseen. (Note to self: kesärenkaiden permanenttitussi merkinnät olivat tänä vuonna oikein päin eli VT oikeasti takana ja VE edessä.)
En voi kyllä sanoa nytkään vaihtaneeni renkaita kokonaan itse, koska toinen kurssin miehistä autteli minua aikansa kuluksi. Eikä siinä mitään, kiitos vaan paljon avusta. Ja kun yhdessä välissä menin valokuvaamaan jarrulevyn kuntoa, kävi opettaja ohimennen kiristämässä toisen puolen renkaiden pultit. :D Tarkistin sitten lopuksi opettajan työn tuloksen. Kiinni oli kaikki pultit.
Kiristyksen oikea voimakkuus kuulemma taattiin paineilmavääntimeen säädetyllä paineilman voimakkuudella. Pulttien jälkikiristystä peltivanteisiin ei kuulemma tarvitse tehdä, mutta alumiinivanteisiin tarvitsee.
Lopuksi tarkistin renkaiden ilmanpaineet. Eteen laitoin 2,4 bar ja taakse 2,8 bar, mitkä ovat Polon suositukset isoa lastia varten. Pienellä lastillahan mä ajan, mutta renkaissa on suositeltavampaa käyttää liikaa kuin liian vähän ilmaa. Lisäksi Talvirenkaisiin suositellaan laitettavaksi muutenkin 10% enemmän ilmaa kuin kesärenkaisiin, koska ulkoilman lämpötila vaikuttaa rengaspaineisiin.
Jarrulevyt??
Kurssia edeltävän viikonloppuna kävin ajamassa Pololla 30 km lenkin kuluttaakseni takajarrulevyjen ruostunutta pintaa. Ajelin moottoritietä ja aina erkanemiskaistoilla jarrutin tavallista voimakkaammin, jotta takajarrulevytkin kuluisivat. Toistin tämän noin kymmenen kertaa 70-100 km/h nopeuksista. Jarrutus pitäisi tehdä mahdollisimman kovasta nopeudesta, sillä muuten takajarrulevyt eivät jarruta riittävästi.
Jarrulevyjen pinta oli nyt selkeästi kirkkaampi kuin edellisellä kerralla, mutta ei siltikään aivan riittävän. Ruosteinen raita näkyi edelleen, eikä opettaja ollut aivan tyytyväinen. Tosin tyytymättömyys ei tällä kertaa tainnut kohdistua minuun, vaan itse jarruihin.
Sain neuvon jarruttaa välillä pelkällä käsijarrulla, koska sen jarrutusteho kohdistuu pelkkiin takajarruihin. Tätä tapaa ei voi soveltaa kaikkiin autoihin, koska jotain (mitä?) voi hajota. Se oli kuitenkin Pololle käypä tekniikka. Käsijarrujarrutuksessa täytyy toki olla varovainen, etteivät renkaat lukkiudu, koska silloin jarrutuksesta ei ole mitään hyötyä ja voi myös menettää auton hallinnan. Mutta jossain kuivissa alamäissä esim. voi kuluttaa jarrulevyjä näin.
Keskustelu
Katsastusmies siivosi Punton takajarrut viime vuonna juurikin ajamalla pienen lenkin käsijarru päällä. Olen sitten käsijarrutusta joskus käyttänytkin, teho on huono mutta jarrut puree sen jälkeen (kokemusperäisesti) paremmin :-)