21.11.2011
Polo Simoissa
Vaikka vappuun on vielä liki puoli vuotta, on Polo jo ihan Simoissa. Ei ole kyllä ainut, sillä Sima-vanteet tuntuvat olevan varsin suositut Volkkarien alkuperäisvanteet talvirenkaille. (Toivottavasti Polo ei ole siis enää vappuna Simoissa, vaan Intensoissa...) Simat soveltuvat hyvin talvirenkaiden vanteiksi, koska niissä on viisi jämäkkää puolaa riittävän etäällä toisistaan, jolloin lumen ja jään ei pitäisi takertua niihin kovin helposti. Ja ovatpahan ne ihan hyvän näköisetkin.
Simojen toimivuus on vielä kokematta, sillä talvi on antanut odottaa itseään. Sen verran lämpimiä kelejä on pidellyt, ettei nastoille olisi lopulta ollut moneen viikkoon vielä mitään tarvetta, eikä niitä olisikaan tullut vaihdettua, ellei Ylivieskan reissulle olisi ennustettu räntää. Vasta viime viikolla talvi alkoi oikeasti uhitella. Olisi kyllä kätevää omistaa kitkarenkaat talvea edeltäville saattaa-pakastaa-tai-sitten-ei -viikoille, jotta nastat eivät turhaan kuluttaisi kuivaa asfalttia, mutta mahdollisen liukkauden yllättäessä ei olisi sentään ihan kesänakeilla liikenteessä. Vastaan panevat kuitenkin niin varallisuus kuin säilytystilatkin, joten kaksiin renkaisiin on tyytyminen jatkossakin.
Ylivieskassa käynnin jälkeisellä autonhuoltokurssikerralla meinasin kiristää Polon vanteiden pultit. Se ei kuitenkaan onnistunut, sillä Sima-vanteiden pulttien päällä oli muoviset holkit, jotka näyttivät vaativan 12-sakaraista työkalua irrotakseen.
Kun kysyin työkalua automyyjältä, sain kuulla että takakontissa pitäisi olla pieni koukku holkkien irrottamiseen. Siellähän se oli vararenkaan työkalujen seurassa. Olin löytänyt sen jo aiemmin, mutta ei tullut mieleenkään, että niin heppoinen työkalu olisi tarkoitettu suojien irrottamiseen. Muoviholkkien idea on lähinnä suojata ja koristaa vanteiden pultteja, mutta saattaapa joku rengasvaraskin perääntyä, kun luulee että pultit eivät irtoa ilman erikoistyökaluja. Käytännössä suojat irtoavat millä tahansa koukulla, vaikkapa avaimella.
Seuraavalla viikolla sitten kiristin vanteiden pultit, kun olin ensin nyppinyt suojat irti. Lähtivät kyllä näppärästi irti. Pulttien kiristys paineilmakäyttöisellä pultinvääntimellä (jolla lienee parempikin nimi) oli kyllä helppoa. Kaikki pultit tuntuivat olevan napakasti kiinni, koska yksikään ei liikahtanut kiristyksessä. Toivottavasti eivät kuitenkaan ole liian tiukalla. Jos pultit vääntää kiinni käsin, oikea vääntöteho on se minkä pelkillä käsillä saa aikaiseksi. Jos rengasavaimen päällä hyppii, menee pultti varmasti liian kireälle. Pulttien kiristyksen suositeltua momenttia numeroina en muista ja netistä hakemalla löytyi niin erilaisia lukuja, joten se jää nyt auki.
Keskustelu
Satuitko katsomaan että mikä oli mutteripyssyn momenttiasetus?
Meinaan jos oli täysillä, niin käsin on sitten jokseenkin turha yrittää pultteja auki, esmes rengasrikon tullessa. Ainakaan auton omalla avaimella.
Alumiinivanteet tarttis aina kiristää momenttiavaimella, oikea momentti löytynee auton ohjekirjasta. Yleensä 100-130Nm. Joka on yllättävän vähän. Normaalilla momenttiavaimella tuohon pystyy naisihminenkin suhteellisen helposti.
Mutterimopoihin (mutterinvääntimeen) on olemassa momentinrajoitusvarsia joilla pultit voi kiristää, ja varsi rajoittaa momentin sopivaksi, varsia on eri momenteille omansa.
Joissain autoissa pyöränpulteilla on inhottava itsekiristymistaipumus, jolloin ohjeen mukaankin kiristetyt pultit saattavat olla mielipuolisen tiukassa. Onneksi harvemmin enää nykyautoissa.
Tiedettä saa tehtyä vaikka renkaanvaihdosta, mutta pääsia on tietenkin että pysyvät paikallaan. Se jälkikiristysohje on muuten ainakin minusta juridinen disclaimer, ei oo koskaan ollu liikkeen jäljiltä pultit löysällä. Mahdollista sekin toki on...
Hieno blogi, vähän tavallisesta poikkeavasta näkökulmasta!
Kiitos kommentista ja kehuista! Aina lämmittää mieltä saada pitkä vastaus. :)
En katsonut momenttiasetusta, mutta opettajan mukaan se oli sopiva. Eli toivon että ei täysillä! :D Meinasin viimeisellä kurssikerralla vielä tarkistaa momentit käsin, mutta korjaamon momenttiavain oli rikki. :(
Kurssilla sanottiin, että ihan käsin saa kiristettyä riittävän kovaan pultit ja iso mies ei edes saa käyttää koko voimaansa.
Pulttien jälkikiristyksestä olen kirjoittamassa ihan erillistä merkintää. Sen piti tulla tähän samaan, mutta jäi sitten vain roikkumaan niin päätin julkaista kahdessa erässä. Sain siitä niin hienosti perustellun selvityksen kurssilla että täytyy täälläkin jakaa. Onko se sitten liikaa tiedettä vai ei - tiedä häntä.