21.11.2010
Epätaloudellista taloudellista ajoa
Neljän viikon tauon jälkeen pääsin osallistumaan autonhuoltokurssin viimeiseen kokoontumiseen. Ilmeisesti jo edellisellä kerralla oli puhuttu auton ostamiseen liittyvistä asioista ja niillä tänään jatkettiin. Lopuksi puhuttiin myös ajon taloudellisuudesta, mitä aihetta olivat minua varten säästäneet viimeiseen kertaan, kun olin sitä toivonut. Kilttiä.
Auton ostamisesta
Opettaja kertoi, että autokaupoilla ei kannata suoraan sano, että on vaihtamassa autoa. Silloin tingitään pelkästään ostettavan auton hinnasta. Sitten kun on saanut tarjouksen ja harkinnan jälkeen menee liikkeeseen uudelleen niin voi alkaa puhua vaihdokista ja sitten lasketaan millaisen hyvityksen vanhasta autosta saa. Itse hyvitys ei tietenkään ole niin hyvä kuin jos olisi alusta alkaen laskettu vaihtoautolle hintaa, mutta koska meillä on jo hyvä tingitty hinta ostettavalle autolle, jää väliraha tällä tavalla useimmiten pienemmäksi.
Sitten puhuttiin siitä kuinka (yksityiseltä) ostaessa voi olla vaara, että autosta on veroja maksamatta. Tämä ongelma lähinnä saattaa ilmetä, jos auto on ollut alle 2 kuukautta edellisellä omistajalla, koska ajoneuvoverolapulla kestää muutama viikko tulla postissa ja sitten siinä on vielä pari viikkoa maksuaikaakin. Opettajalle oli kerran käynytkin niin, että oli ostanut auton laitettavaksi ja sitten kun oli vienyt sen katsastukseen niin oli paljastunut että edellinen omistaja ei ollut maksanut veroja. Katsastuksesta ei saa leimaa ennen kuin verorästit on maksettu, joten opettaja oli sitten maksanut ne ja vaatinut rahat myöhemmin takaisin auton myyjältä.
Autoveroa joutuu maksamaan minimissään 20 e vaikka auto olisi omistuksessa vaikka vain päivän. Jos auto kuitenkin myydään nopeasti eteenpäin, on luovutusasiakirjoissa mahdollista jättää uuden omistajan tiedot tyhjäksi, jolloin seuraava uusi omistaja voidaan suoraan merkitä omistajaksi. Tämä on mahdollista vain, mikäli auto vaihtaa omistajaa uudelleen seitsemän päivän sisällä, sillä ajoneuvolle tapahtuneista muutoksista pitää ilmoittaa ajoneuvoliikennerekisteriin viimeistään seitsemän päivän päästä muutoksen tapahtumisesta.
Nyt loppuvuodesta on kuulemma paras aika ostaa auto. Autoliikkeissä on varsin hiljaista koska joulun alla nyt ostetaan enemmän muuta kuin autoja ja talven tullen autoliikkeiden pihoistakin olisi kiva saada automäärää vähennettyä, joten voi saada hyviä diilejä.
Taloudellisesta ajotavasta
Suurin osa ajasta meni autojen ostotoimintaan liittyvistä asioista keskustellessa, sillä opettajalla oli aiheesta niin paljon juttuja kerrottavana. Lopulta kuitenkin päästiin taloudellisuuspuoleen.
Opin, että bensamoottori kuluttaa kylmänä vähemmän kuin diesel- vastaavissa olosuhteissa, joten lyhyillä matkoilla talvella bensamoottori on vähäkulutuksisempi. Autoa kannattaa lämmittää talvella, koska lämmin moottori on vetreämpi ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Tämän kaikki tosin jo varmasti tiesivätkin. Lämmitysajoista ei kerrottu muuta kuin että säteilylämmitin on heikkotehoisempin kuin lohkolämmitin, joten sitä joutuu käyttämään pidempään, esimerkiksi 2 h lohkolämmitys = 3 h säteilylämmitys. Lohkolämmitin lämmittää moottorin jäähdytysnesteen, kun taas säteilylämmitin lämmittää auton öljypohjaa. Säteilylämmitin on kuulemma yleistynyt nykyautoissa koska lohkolämmitin ei mahdu kaikkien autojen moottoritiloihin.
Taloudellisesta ajosta olin erityisen kiinnostunut kuulemaan auton huollon kannalta. Taloudellinen ajotapani perustuu autokoulusta saatuihin oppeihin eli pyrin ennakoimaan tilanteita, hyödyntämään moottorijarrutusta ja ajamaan aina niin suurella vaihteella kuin moottori jaksaa ongelmitta vetää. Mutta missä menee se raja, että taloudellisuuteen pyrkiminen kääntyykin haitaksi?
Opettajan mukaan autolla ajaessa ei kannattaisi pyrkiä aivan maksimaaliseen polttoaineen säästöön, sillä ajettaessa jatkuvasti matalilla kierroslukemilla auton moottori kuluu enemmän. Tämä johtuu siitä, että matalilla kierroksilla polttoaine ei pala yhtä puhtaasti kuin korkeilla kierroksilla, joten moottoriin kertyy epäpuhtauksia. Etenkin kylmällä kelillä kannattaisi ajaa aluksi korkeammilla kierroksilla, jotta auton moottori lämpenisi nopeammin.
Opettajan neuvot eri kierroslukualueilla ajamisesta menivät täysin ristin oman ajotapani kanssa. Hän esimerkiksi suositteli ajamaan kaupungissa aina 2000 rpm kierroksilla, kun taas itse olen tottunut ajamaan 1650 rpm kieppeillä ja vaihtamaan isommalle vaihteelle 2000 rpm kohdalla. Kaupungissa myöskään ei kuulemma tarvitsisi käyttää kolmosta isompaa vaihdetta, mutta kyllä Poloinen kulkee nätisti nelosella ja loivassa alamäessä jopa vitosella 50 km/h. Väitänkin, että vaihteiden nopeusalueet ovat autokohtaisia. Tosin myönnän, että ajelen herkästi kaupungissa hieman liian isoilla vaihteilla eli kierrokset tippuvat 1500:een mutta kun auto tuntuu vetävän silti ihan hyvin.
Toinen asia mikä ihmetytti oli se, että opettajan mielestä ykkösellä kiihdytettiin 20 km/h:iin ja sitten vaihdetaan seuraavalle vaihteelle. Olen käsittänyt, että ykkösellä lähdetään vain liikkeelle ja parin autonmitan päästä vaihdetaan jo kakkoselle. Mielestäni myös Polon ohjekirja sanoo näin.
Luulen, että taloudellisessa ajossa paras tapa menee jossain autokoulun ja autohuollon opettajan suosittelemien tapojen välissä. Pyritään ajamaan isoilla vaihteilla, mutta ei liian isoilla. Käytetään moottorijarrutusta, mutta muistetaan myös välillä jarruttaa oikein kunnolla, jotta jarrut eivät ruostu.
Yhteenveto
Kurssin loppuajaksi siirryimme vielä halliin, jossa sai kysellä vielä epäselviä asioita. Tsekattiin pyynnöstäni Polon jarrut joita lupasin kulutella poissaoloviikkojeni aikana. Valitettavasti jarrulevyjä tähyiltiin vain taskulampulla vanteen raoista, joten oikeaa kuvaa en saanut olisiko muutosta tapahtunut. Opettajan mielestä kyllä oli, vaikkakin ruostetta oli edelleen hieman.
Kurssi oli kyllä erittäin antoisa ja aion mennä sinne uudelleen ensi syksynä, sillä haluan oppia myös ne asiat jotka jäivät väliin kolmella poissaolokerrallani. Auton huoltoahan kurssilla ei juuri harrastettu ja opettajakin totesi, että kurssi on vuosi vuodelta muuttunut teoreettisemmaksi autojen tekniikan kehittyessä. Suosittelen kyllä kaikille, joita kiinnostaa tietää autosta enemmän, kuin vain että miten sillä ajetaan. Kurssilta saaduilla opeilla voi ymmärtää vähän enemmän sitäkin, mitä omalle autolle tehdään huollossa.
Vielä sytytyspuolan toiminnasta...
Eräänä perjantai-iltana puolaepisodin jälkeen kävin kysymässä Mikalta, pitäisikö muiden puolien hajoamisesta olla huolissaan ja mikä sen virka oikein on. Mikalla ei tuntunut olevan mikään kiire ja niinpä hän päätti piirtää minulle moottorin, "vaikka et tästä mitään ymmärräkään". Mutta pysyinkin siinä aika hyvin kärryillä, tuntui kuin olisin oppinut puhumaan vierasta kieltä! Tosin täytyy tunnustaa, että tipahdin kärryiltä siinä vaiheessa, kun Mika selitti puolan toiminnan. *nolo* Puolat kuulemma leviävät satunnaisesti eikä niistä tarvitse olla huolissaan. Jos pelkään että Polo jättää tielle, voisin kuulemma yhtä hyvin pelätä sitä uuden auton kanssa. Lohduttavaa, nyt ajan Pololla taas tyytyväisenä.
Pyysin kurssin lopussa vielä opettajalta nopeaa selitystä siihen, mikä puola on. Asia oli ilmeisesti käsitelty poissaollessani, mutta sain kumminkin selkeän vastauksen: se on käämi joka muuttaa akun jännitteen tuhatkertaiseksi ja antaa sen sytytystulpalle, joka taas antaa kipinän jolla sytytetään ilma-polttoaineseos. Kuulostaa yksinkertaiselta; en tiedä mikä meni ohi Mikan selostuksesta.
Keskustelu
Punton käsikirjassa puolestaan käsketään varomaan korkeita kierroksia moottorin ollessa kylmä. Se on kyllä totta, että korkeat lämmittävät nopeasti.
Ehkä ero on korkeilla ja tosi korkeilla kierroksilla, eli ettei ajeta ihan siinä vedon alarajoilla vaan vähän reippaammin. Luulisin.
Kurssilla opettaja kehotti myös välttämään suuria kierrosvaihteluja pieni-suuri-pieni kylmällä moottorilla, kun kaikki on vielä jähmeää.
Eikös Polossa ole tuo ECOnen-mittari? Sillä saa näkyviin hetkellisen kulutuksen, joka minusta on paras opettaja kulutuksen vähentämisessä.
Ajotyylin vaikutusta voi tarkkailla ajamalla saman lenkin eri tavoin ja tsekkaamalla mittarista matkalla kuluneen polttoaineen määrän.
Yleisesti, olen valmis väittämään että jarrun painaminen vaikuttaa kulutukseen enemmän kuin kaasun painaminen. Taloudellisinta ajo on silloin kun autoa ajetaan kuin jarruja ei olisikaan. (Toki jarruja pitää välillä käytellä etteivät tyystin jumitu.)
Ihmiset yleensä kiihdyttävät aivan liian varovaisesti jotta ajaminen olisi taloudellista. Motiva suosittelee rivakkaa kiihdytystä tavoitenopeuteen ja sitten isoa vaihdetta silmään. Eli valoistakin (jos seuraaviin on matkaa) reippaasti liikkeelle, esim. ykkösellä ja kakkosella rivakka kiihdytys ~4000+ rpm:ään asti ja sen jälkeen voikin skipata ainakin kolmosen 60 rajoitusalueella. Rivakalla tarkoitan sitä että talvikelillä suunnilleen niin nopeasti kuin pito vain sallii. Yli-isoja vaihteita kannattaa välttää moottorin ja vaihdelaatikon säästämikseksi, liian alhaisilla kierroksilla vaihdelaatikon voitelu voi heiketä suotta.
Moottorijarrutusta kannattaa ja pitää käyttää aina kun on tarvetta selvästi hidastaa nopeutta, kunhan kierrokset pysyvät tällöin riittävän korkeina, alle ~1500rpm kierroksilla polttoaineen syötön katkaisu ei välttämättä ole käytössä.
Jos taas vauhdin ei ole tarvis hidastua juurikaan, rullaaminen on erittäin suositeltavaa. Monesti vaikkapa ~60km/h rajoitusalueella näkee valojen vaihtuvan 300m päästä. Tällöin vain rullausta niin pitkään kuin suinkin, ja kun pitää hidastaa, otetaan moottorijarrutus käyttöön. Liike-energian säilyttäminen on joka tapauksessa kaiken A ja O. Auton liikuttaminen pysähdyksistä on erittäin epätaloudellista, siispä totaalista pysähtymistä on vältettävä viimeiseen asti.
Kiitoksia hienosta autoblogista missä on näkökulmaa myös vähemmän autoja tuntevan suunnasta..
Ville, kiitos perusteellisesta kommentistasi ja kehuista. Positiivinen palaute lämmittää aina mieltä! Annan itsestäni varmasti välillä selostaessani aika tyhmän kuvan, mutta ne vain ovat minun näkökulmiani. =)
Ilmeisesti blogistani ei ole riittävän hyvin käynyt ilmi, että olen (tai ainakin pyrin olemaan) erittäin tarkka siitä mitä tulee ajamisen taloudellisuuteen. En ole tainnut kirjoittaa siitä liiemmin? Tähänkin merkintään kirjasin vain kurssilla esiin tulleet (uudet) asiat, enkä noudattamiani käytäntöjä sen perusteellisemmin. Pyrin siis aina ajamaan niin taloudellisesti kuin pystyn ja kirjoittamasi ohjeet ovatkin siten ihan tuttuja.
Ecosen hankin juuri siksi, että voisin seurata kulutusta ja optimoida ajotapaani. Econen kertoo myös hyvin sen, missä vaiheessa moottorijarrutus on hidastanut autoa niin paljon, että auto alkaa uudelleen kuluttaa bensaa ja on syytä vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Kuulemani mukaan Econen on jopa parempi kuin autojen omat ajotietokoneet, sillä sen vaste kaasupolkimen painamiseen on välitön ja lähempänä todellisuutta. Kaveri jolta sen sain valittelikin kun hänen Audi A3:ssaan on paljon huonompi ajotietokone kuin mitä Econen on.
Olen miettinyt, että vaikka Econen näyttää suurella vaihteella pienempää kulutusta kuin pykälää pienemmällä, se ei välttämättä ole hyväksi autolle. Autonhuoltokurssilla halusinkin erityisesti kuulla, millainen kanta asiaan on autojen tekniikkaan paneutuvalla ihmisellä ja niinhän se oli, että ei pidä liioitella isojen vaihteiden käyttämisessä. Oma kompastuskiveni on erityisesti vitosvaihde, jolla olen körötellyt aika paljon viittäkymppiä. Kierroslukumittarin perusteella se on siinä ja siinä voiko sitä käyttää, vaikka Econen kuinka näyttää että vähemmän kulutusta kuin nelosella. Pyrin nyt vähentämään sitä.
Ja juu, on taloudellista jarruttaa välillä ettei jarrut ihan ruostu. Oma ajotapani vain on todella vähän jarruttava ja tuskastelen välillä oikein sen kanssa että miten niitä jarruja nyt oikein käyttäisi kun auto hidastuu itsestäänkin ihan hyvin! =D
Mulla on ollut vaikeuksia hahmottaa, missä vaiheessa ajetaan liian isolla vaihteella. Pari päivää sitten törmäsin googlettaessani jotain muuta hyvään ohjeeseen: jos kaasupolkimen polkaiseminen ei aiheuta välitöntä kiihdytystä, ajat liian isolla vaihteella.
(Joo, on tuolle muitakin selityksiä: luistava kytkin (jolloin kierrosluvut nousee mutta auto ei kiihdy) sekä liukas keli. Mutta eiköhän ne kykene tunnistamaan eroon.)
Minustakin tuo ohje vaikutti ihan toimivalta, mutta mieheni naureskeli sille vaan ja sanoi että ei toimi dieseleiden kanssa tai ei ainakaan hänen isänsä vanhalla dieselmersulla. Mut joo bensakoneiden kanssa varmaan ihan ok.