30.09.2016
Ford Driving Skills for Life
Osallistuin elokuun lopulla Ford Driving Skills for Life (DSFL) -koulutukseen, jonka ajatuksena on antaa lisäeväitä turvalliseen ajamiseen. Tämä jenkeistä lähtöisin oleva, ennen kaikkea nuorille kuskeille suunnattu, ohjelma on pyörinyt eri maissa jo vuodesta 2003 alkaen. Vuonna 2013 se laajeni eurooppaan ja nyt se saapui ensimmäistä kertaa myös Suomeen.
Itselläni on ollut ajokortti jo 8 vuotta eli ihan uutukaisesta kuskista ei ole enää kyse. Silti pyysin saada osallistua tapahtumaan, sillä mielestäni kuljettajana ei ole koskaan valmis. Aina voi tulla paremmaksi. Ja sitä paitsi juttu tapahtumasta sopisi erinomaisesti blogiini! Eihän tuolla tapahtumassa minulle hirveästi uutta ollut, mutta mukavaa oli silti ja kertaus on opintojen äiti.
Vajaan neljän tunnin koulutussessio järjestettiin viikonlopun aina neljästi ja yhteensä osallistujia oli kuulemma noin 180 henkeä. Tosi hienoa, että porukkaa oli saatu näin paljon liikkeelle! Etenkin, kun tapahtumaa edeltävästä mainonnasta tuli fiilis, ettei osallistujia löydy tarpeeksi. Löytyipä sittenkin, ja hyvä niin. Ei tällaista tilaisuutta ihan joka päivä tule vastaan.
Koulutus jakautui neljään rastiin, joissa käsiteltiin erilaisia liikenneturvallisuuteen liittyviä seikkoja. Osallistujat jaettiin neljään ryhmään ja näin ollen rasteilla oli kerralla vain kymmenisen henkilöä ja kaikki pääsivät harjoittelemaan autolla ajamista käytännössä.
Nopeuden tiedostaminen -rastin autot aamuauringossa odottelemassa ensimmäisiä kuskeja.
Ajoneuvon käsittely
Ekalla rastilla harjoiteltiin auton hallintaa tilanteessa, jossa perä lähtee luistamaan. Nopeutta pienellä asfalttikentällä ei ollut kuin 20 km/h, mutta easydrift-takarenkailla varustetut Ford Fiestat spinnasivat siinäkin jo riittävän herkästi, jos vain tehtiin nopea ohjausliike tai kouluttaja vetäisi käsijarrusta. Matalasta nopeudesta tehdyssä harjoituksessa auton ajonvakautuskaan ei ehtinyt korjata luistoa, joten nyt sitä oli tosi kätevä harjoitella itse.
Auton yliohjautuminen korjattiin vastaohjauksella. Siinä äärimmäisen tärkeää oli mahdollisimman nopea reagoiminen, sillä muutoin perän luistoa ei enää ehtinyt korjata. Tärkeää oli myös pitää katse sinne minne halutaan mennä.
Tämä rasti oli mielestäni kaikkein hauskin ja kenties myös hyödyllisin. Olen vastaohjausta harjoitellut parina talvena talviajokoulussa, mutta vasta nyt siihen sai oikeanlaista tuntumaa, kun keskityttiin vain tähän yhteen asiaan. Ja kyllä se kouluttaja vieressä merkitsee paljon, kun saa välittömän palautteen.
Ajoneuvon käsittelyä harjoiteltiin driftausrenkailla varustetulla Ford Fiestalla. Oli muuten liukkaat!
Video: Ajoneuvon käsittely - yliohjautumisen korjaaminen vastaohjauksella
Nopeuden tiedostaminen
Toisen rastin ideana oli harjoitella hätäjarrutusta sekä havainnoida, miten nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan. Itselleni hyvin tuttuja juttuja aiemmista ajoharjoittelutapahtumista, mutta asioita, jota ei voi koskaan korostaa liikaa.
Ekana testattiin hätäjarrutusta. Hätätilanteessa auto on pakko saada pysähtymään niin nopeasti kuin suinkin, joten jarrua on polkaistava kaikella voimalla mitä löytyy! Autot eivät mene rikki siitä. Harjoituksessa käytetyn uuden Ford Ecosportin keula painui jarrutuksessa tosi paljon eteen ja oli myös jännä huomata, miten jarrupoljin oikein tuntui imeytyvän sisään jarrutuksen jatkuessa.
Saatuamme auton pysähdyksiin vuorossa oli rastin toinen osio, jossa väistettiin estettä ensin 40 km/h ja sitten 50 km/h nopeudesta. Radan varressa seissyt henkilö määräsi väistön suunnan sytyttämällä esteen oikealle tai vasemmalle puolelle vihreän valon. Lähestyessä estettä kovemmasta nopeudesta tuntui, ettei valo ehdi millään syttyä ennen kuin esteeseen törmää! Väistöt onnistuivat, mutta rasti todisti hyvin, miten reaktioaika kutistui olemattomiin, kun nopeutta oli enemmän.
Ford Focus ja uusi EcoBoost valmiina jarrutusharjoituksiin. Omaa vuoroa odotellessa sai pelata taustalla näkyvää reaktiopeliä, joka oli muuten vaikea!
Video: Nopeuden tiedostaminen - hätäjarrutus ja nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan
Keskittyminen
Kolmannella rastilla päästiin kokeilemaan Suomen surkein kuski -ohjelmastakin tuttua tehtävää eli tekstiviestin kirjoittamista pujotteluradalla. Voitte arvata, mitä siitä tuli, kun jo harjoituskierroksella ryömimisvauhdissa ilman puhelinta oli haastavaa olla osumatta kapean radan keiloihin... Kummastakaan ei tullut mitään!
Tehtävänä tämä oli mielestäni hieman turhan överi, sillä ei kai kukaan noin tiukassa paikassa keskittyisi muuhun. Eihän? Mutta todistaahan se tietysti asian, kärjistetysti vain. Kyllä minä kotimatkalla tämän tapahtuman jälkeen vähensin entisestään kaiken ylimääräisen tekemistä ajaessa, vaikken sitä paljon harrastakaan. Samalla tavalla joku spotify-biisilistan vaihtaminenkin vie huomiota. Suora leveä tie vain tuudittaa siihen että kyllähän tässä voi moniajaa.
Video: Keskittyminen - Miten tekstiviestin kirjoittaminen onnistuu ajaessa?
Toinen keskittymisrastin juttu oli simuloida päihteiden vaikutusta toimintakykyyn. Toiseen käteen ja jalkaan kiinnitetyllä tasapainoon vaikuttavilla lisäpainolla sekä eri vahvuisilla "kännilaseilla" saatiin aikaiseksi 0,5 promillen pikkuhiprakka 1,5 ‰ humala ja 3 ‰ jurri. Näillä varusteilla sitten koitettiin potkia palloa maaliin ja meinattiin tikahtua nauruun, kun viimeisimmällä versiolla palloon ei pakosti edes osunut, kun se näkyi kahtena. Sääli että humalassa porukka ei välttämättä tajua tätä kuten nyt, kun tiedostettiin, mitä oltiin tekemässä.
Tyylinäytteeni jalkapallon peluusta. Tässä kohtaa kaikki näkyi kahtena mutta tuurilla osuin palloon! (Kuva: Aake Kinnunen)
Tekniikka
Neljäs ja viimeinen rasti oli keskustelupainotteisempi, mutta pieni ajoharjoituskin oli saatu ympättyä mukaan. Pääsimme tutustumaan käytännössä Fordin Active City Stop -automaattijarrutukseen, joka jarruttaa automaattisesti, jos edellä ajava auto onkin yllättäen pysähtynyt eikä kuljettaja reagoi siihen.
Tekniikkaa kokeiltiin niin, että annettiin auton ryömiä kytkin ylhäällä kohti auton näköistä testitaulua ja keskityttiin katsomaan kouluttajaa ja juttelemaan mukavia. Siis tilanne, joka on varmasti hyvin yleinen matelevassa kaupunkiliikenteessä! Kun auto oli riittävän lähellä estettä, jarruista kuului miehekäs ääni ja auto pysähtyi todella napakasti.
Oli siistiä päästä testaamaan automaattijarrutusta. Leonissakin on vastaava tekniikka ja olisi kiva testata sitä, mutta sattumoisin liikenteessä ei oikein viitsi. Tekniikka voi aina pettää, sitä alleviivasi Fordin kouluttajakin. Silti tämä tekniikka saisi minun mielestäni olla autoissa vakiovarusteena. Sekä Leoniin että Fordeihin sen saa vain lisävarusteena.
Active City Stop -automaattijarrutuksen testaus. Auto pysähtyi juuri ennen edellä olevaa "autoa".
Video: Tekniikka - ActiveCity Stop -järjestelmän toiminnassa
Neljännellä rastilla keskusteltiin myös tarkastuksista, joita autolle kannattaisi tehdä ennen liikkeellelähtöä. Jo auton kiertäminen auttaisi huomaamaan mahdollisesti tyhjät renkaat tai nestevuodot. Aika harva (minä mukaanlukien) näitä taitaa kuitenkaan tehdä.
Samat liikkeellelähtötarkistukset autolle pitäisi aina tehdä, oli kyseessä sitten riisikuppi tai Ford Mustang. :D
Tekniikkarastin kolmantena aiheena keskusteltiin DSFL-rekan äärellä mm. rekan katveista ja siitä miten raskas liikenne kannattaisi ottaa huomioon liikenteessä. Ryhmämme rekkaa ajaneet nuoret miehet vaahtosivat kilvan tavisautoilijoiden käyttäytymisestä ja minä mietin mielessäni, että pitäisi joskus päästä jonkun rekan kyytiin.
Kun tavarat on pakko tuoda paikalle jollain, niin miksei hyödyntää sitäkin koulutusvälineenä?
Yhteenveto
Ford Driving Skills for Life oli mielestäni antoisa tapahtuma, vaikka siinä ei itselleni hirveästi uusia juttuja tullutkaan. Mutta tämä oli kyllä tiedossakin. Oli silti kivaa päästä testaamaan vanhoja juttuja uudestaan ja uudet kouluttajat kouluttajat tarjosivat tietysti myös uusia tapoja ajatella asiaa. Vastaohjausharjoitus oli erityisen hyvä ja kännykkärasti herätteli överiydestään huolimatta.
Kokemattomille kuskeille tapahtuma sen sijaan antoi varmaan tosi paljon sekä ajateltavaa, kokemuksia, että varmuutta. Enkä sano, etteikö tällaiseen kannattaisi kokeneemmankin osallistua, kyllä tehtävät voivat tarjota heillekin uutta. Ford on vain maailmalla konseptoinut DSFL:n erityisesti nuorille, koska he ovat tilastojen mukaan riskialttiimpia kuljettajia liikenteessä.
Heijastinliivi ja lätäkkö saivat mielikuvituksen laukkaamaan - joku ei selvinnyt tapahtumasta...?
Keskustelu
Ei kommentteja