13.08.2021
Sähköautoja tutkailemassa: Hyundai IONIQ 5 vs. Ford Mustang Mach-E vs. Mercedes-Benz EQA
Vietimme mieheni kanssa kesälomapäivän tutustuen muutamiin meitä kiinnostaviin sähköautoihin.
Harmillisesti suurin osa sähköautoista on katumaastureita, jotka eivät hirveästi innosta meitä. Emme kaipaa korkeaa istuinta, vaan auto voisi olla vähän linjakkaampi. Mieluiten hatchback, mutta niitä ei juuri ole.
Jos Tesla osaa tehdä virtaviivaisen ja matalan Model 3:n, niin miksei kukaan muu voisi tehdä sille kilpailijaa? Tesla Model 3 ei ole meille vaihtoehto, koska en pidä sen istuimista, kovasta alustasta enkä ajomelusta.
Ehkä lähin voisi olla Polestar 2, josta mieheni on puhunut paljon. Mietin jo, että pitäisikö lähteä testaamaan sitä Tampereelle jossa on tällä hetkellä lähin koeajomahdollisuus, mutta katsotaan nyt ensin kiinnostavat mallit Jyväskylästä.
Hyundai IONIQ 5
Näimme viime viikolla, kun Jyväskylän Autotarvikkeen suuntaan kääntyi autonkuljetusrekka, jonka kyydissä oli upouusi Hyundai IONIQ 5, jota on kehuttu erinomaiseksi useammassakin arvostelussa. Suuntasimme nyt liikkeeseen ja sieltähän se löytyi. Vielä sillä ei päässyt ajamaan, mutta kylmätyypit otettiin ihan antaumuksella.
Ensifiilis sisällä olevasta autosta oli, että onpa se iso! En tiedä, vaikuttiko asiaan se että auto oli sisällä eikä pihalla. Tarkistin mitat jälkeenpäin ja pituus on 4635 mm ja leveys 1890 mm. Pituutta on noin 35 cm enemmän kuin meidän Leonilla.
Auto on kokonaisuudessaan ovelan näköinen, kuin muotoilustudiolta karannut. Koostaan huolimatta se on sopusuhtainen. Ihan näyttää isolta hatchbackilta, mikä on mieleeni. Suuruus katoaa samalla tavalla kuin Tesla Model S:ssä.
Valot ovat hauskat “pikseleistä” koostuvat. Mieheni kommentoi, että 8-bittiselle miehelle sopisi hyvin tämä 8-bittinen, sillä sen verran isoja nuo valojen “pikselit” ovat.
Laatuvaikutelma sisällä oli kohdallaan ja tilaa vaikka muille jakaa.
Automyyjä lupasi IONIQ 5 mulle koeajoon heti kun liikkeeseen tulee koeajoyksilö, ja saankin sen nyt tulevana viikonloppuna. Huippua! Tiedossa on Poloisen tyyliin pitkä ja perusteellinen koeajojuttu, pysykää kuulolla!
Ford Mustang Mach-E
Autotarvikkeelta siirryimme tien toiselle puolelle Käyttöautolle katsomaan Ford Mustang Mach-E sähköautoa. Sieltä löytyikin yllättäen Autoliiton touhuista tuttu myyjä, joka kertoi miettineensä, että milloinkahan tulen Mustangia koeajamaan. No nyt!
Sähköinen Mustang herättää myyjän mukaan kovasti tunteita: puolesta ja vastaan. Itse koin sen nimestään huolimatta yllättävänkin mitäänsanomattomaksi autoksi. Lähdin sillä liikenteeseen ja olin silleen että ok, iso sähköauto (pituus peräti 4712 mm!). Kiihtyvyys - no, kyllähän sähköautot yleensä kiihtyvät ihan riittävän hyvin. Niin tämäkin.
Muotoilusta en ole ihan varma. Periaatteessa ihan makea, mutta toisaalta ihan liian korkea ja katumaasturi ollakseen Mustang. Olisi edes ärjympi maski!
Tässä kuvassa Mustang näyttää kyllä enemmän coupelta kuin katumaasturilta...
Hiljainen polle tuo Mach-E kyllä oli, ei ollut pahemmin rengasmelua moottoritiellä ajaessa. Musiikkipuolella Bang & Olufsen äänentoistojärjestelmä oli hyvä, poppi soi ja basso kumisi oikein hyvin.
Konepelti on valtavan pitkä verrattuna niihin autoihin millä olen viime aikoina ajanut. Onko se sitten asia mikä on tuotu perinteisistä Mustangeista? Sähköautossa hyvin voisi olla lyhempikin keula. Pitkän turvan takia tuntui vaikealta hahmottaa Mach-E:n mitat ajaessa. A-pilari oli massiivinen ja sen takaa piti vähän kurkkia.
Pollella on pitkä turpa.
Etuovien kahvat ovat hassut pienet koukut. Ovi avautuu sähköisesti, kun kahvan yläpuolella olevaa painiketta koskettamalla, ja sen jälkeen koukusta vedetään ovi auki. Takaovissa kahvaa ei ole lainkaan, vaan ovi vedetään auki sen reunaan tarttumalla, kun painikkeesta on ensin pompautettu ovi raolleen.
Mustangissa on jännittävät ovenkahvat.
Ratin pinta oli kummallisen nahkea ja tuntui oikein huutavan tekonahkaisuuttaan. En pitänyt siitä. Kun ajoi alamäkeen mukulakivikatua 30 km/h ratti heilui huomattavan paljon. Se oli yllättävää; en ole missään muussa autossa kokenut vastaavaa.
Mittaristo oli matala ja selkeä. Keskinäyttö on tosi iso; halkaisijaltaan 15,5 tuumaa (isompi kuin A4 paperi) ja se on sijoitettu pystyyn. Valikoita on vaikka muille jakaa. Se on sinänsä toimiva, mutta vaatinee vähän totuttelua, kommentoi mieheni joka näyttöä pääosin tutki minun ajaessani. Äänenvoimakkuuden säädin on iso pyöreä rulla sijoitettuna näytön alaosan päälle. Jännä!
Tunnin koeajolla Mustang ei herättänyt tunteita suuntaan eikä toiseen. Se vain on. Ei siis jatkoon minun osaltani.
Jos nyt tilaisi Mustang Mach-E:n, sen saisi kymmenessä viikossa. Tosi nopeasti siis, sillä useimmilla autoilla on nykyisin kuukausien toimitusajat!
Mercedes-Benz EQA
Mustangin palautettuamme siirryimme Käyttöauton Mercedes-Benz-osastolle ja pyysimme koeajoon Mercedes-Benz EQA sähköautoa. Todella mukava ja asiantunteva myyjä kertoi meille EQA-mallien eroista (kolme eri tehoversiota, kaikissa samankokoinen akku) ja kertoi mitä lisävarusteita koeajoauto sisältää. Sitten lähdimme tutustumaan autoon.
Jännää, miten erilaisia tunteita eri autot voivat herättää! Nimittäin pelkkä EQA:n penkille istahtaminen sai minut saman ihastumaan autoon. Koko, hallintalaitteet, näytöt ja jopa mekaaniset penkin säätimet ihastuttivat jämäkkyydellään. Jos Mustang oli pullea ylensyönyt poni, niin EQA oli särmikäs saksalainen. (Eläinvertausta en kyllä keksi…)
EQA on hatchbackin näköinen katumaasturi.
EQA pohjautuu GLA-katumaasturiin, mutta siitä huolimatta siinä ei ollut ajaessa yhtään niin katumaasturifiilis kuin Mach-E:ssä. Vasta kun autosta astui ulos huomasi, että oli istunut korkeammalla kuin kuvitteli. Tämä on yllättävää, sillä auto on todellisuudessa 2,5 cm Mach-e:ta korkeampi. Pituutta on lähes 25 cm vähemmän kuin Mustangilla; 4463 mm. Muotoilultaankin se näyttää enemmän perinteiseltä katumaasturilta kuin Mustang.
Tämähän on ihan pikkuauto kun vertaa edelliseen!
Mercedeksen EQ-sarjan autojen keuloista en oikein välitä ja tässä sekin tökkii eniten. Pianolakattu keskiosa ja siitä suoraan jatkuvat valot eivät ole minusta kovin onnistuneen näköiset. Esimerkiksi A-sarjan keula on paljon paremman näköinen! Etenkin jos olisi vielä AMG Linen pilkut...
EQA:n keula on liian kiiltävä minun makuuni.
Mittaristo ja infotainment ovat perusmallissa molemmat 7-tuumaiset, lisävarusteisena 10,25-tuumaiset. Samanlaiset kuin A-sarjassa.
Infotainmentissa on nykytyylin mukaisesti kosketusnäyttö, mutta sen lisäksi sitä voi käyttää myös ratin hipaisupainikkeesta ja keskikonsolissa olevasta kosketuslevystä. Mikä sitten on kätevintä, jäisi pidemmällä koeajolla selvitettäväksi. Nyt vajaan tunnin testilenkillä meillä oli mieheni kanssa perinteinen työnjako; minä ajan ja hän tutustuu infotainmentiin.
Koeajoautossa oli kolmesta vaihtoehdosta keskimmäisen tason audiojärjestelmä mutta äänenlaatu silti vain ok. Mieheni sanoi, että huomaa, että kun autosta puuttuu erillinen subbari, niin soitosta puuttuu voimaa. Taajuuskorjaimella soiton sai kuulostamaan paremmalta, mutta ei se mitenkään Mach-E:n tasolle yltänyt. Hassua oli se, että kun seistiin liikennevaloissa, oven käsinojossa tunsi basson tärinän. Audiovehkeet siis antoivat kaikkensa. :D
Me olemme Seat Leonin FR-tason urheilullisiin istiomiin tottuneina erittäin kriittisiä autojen istuimia kohtaan. EQA:n penkkien istuinosan sivuttaistuki oli vajaa. Kun kaarsi ramppia moottoritielle (ei siis vielä talla pohjassa!), minusta tuntui kuin reiden etuosa luistaisi pois istuimelta. Harmi, sillä muutoin penkit olivat tosi hyvä ja säädöt monipuoliset; etuosan pituutta ja korkeutta voi säätää, selkänojan sivuttaistuki on hyvä ja ristiseläntuessa on sekä korkeus- että paksuussäätö.
Lisävarusteena istuimiin saa sähkösäädöt, mutta se ei paranna muuten istuimia. Jokin muu vaihtoehto istuimiin on vielä myyjän mukaan, mutta hän epäili ettei se vaikuttaisi istuinosan tukevuuteen. Sellaista ei kuitenkaan ollut liikkeessä joten asia jäi mysteeriksi.
Ajomukavuus ja -tuntuma olivat EQA:ssa kohdillaan. Ratti pysyi suorassa kun mukulakivikadulla rullaili menemään. :D
Jos nyt tilaisi EQA:n, sen saisi maalis-huhtikuussa.
Yhteenveto
Näistä kahdesta koeajetusta autosta valitsisin ehdottomasti tämän ja mietin, että pitäisikö ottaa se pidempään koeajoon. Kiinnostaisiko lukea? Mustang ei sytyttänyt niin paljon että jaksaisin viikonloppua tuhlata sen kanssa. Sitä ennen kuitenkin IONIQ 5 rattiin! :)
Vaan hirveän hintaisia nämä sähköautot kyllä ovat, ihan perusmallin saa kaikista juuri ja juuri sähköautojen hankintatukeen oikeuttavalla hinnalla, mutta jos yhtään varustelee autoa niin karataan jo yli 50 000 euron rajan. Mercedes-Benz myyjä kertoi, että sähköautojen tulo on tavallaan pienentänyt heidän ja muiden automerkkien hintojen eroa, kun yleensähän Mercedes on ollut selkeästi kalliimpi. Kiintoisa huomio!
Keskustelu
Ei kommentteja