30.11.2021
Koeajossa Polestar 2 - tiiviit tunnelmat tiiviiltä koeajolta
Lue uudempi, kaiken kattava koeajojuttuni Polestarista tästä!
---
Polestar 2 sähköauto on vilahdellut mieheni puheissa tasaiseen viime keväästä saakka, jolloin hän katsoi Autogefühl YouTube-kanavan arvostelun autosta. Polestar 2 ei ole aivan halpa (hinta alkaen 50 700 e), mutta siinä on kuulemma erinomainen hinta-laatusuhde. Varusteet ovat monipuoliset, infotainment toimiva ja lisäksi se ei ole katumaasturi!
Itse en pitkään aikaan päässyt sisään mieheni Polestar 2 -hehkutukseen, vaikka speksit kuulostivatkin hyvältä. Ehkä kyse on vain muotoilusta. Polestar on läheistä sukua Volvolle ja Volvon muotokieli ei ole koskaan varsinaisesti puhutellut minua, kuten eivät myöskään sedan-korimallit. Pikku hiljaa kiinnostukseni kuitenkin heräsi, kun mieheni konffaili sitä ja kertoi katsomistaan videoista.
Viime viikonloppuna pääsimme testaamaan, pitävätkö puheet paikkansa, kun kävimme koeajamassa Polestar 2 Long range Dual motoria Jyväskylässä pistäytyneellä “Polestar 2 on Tour” -kiertueella.
Koeajolle oli aikaa vain 45 minuuttia, mikä on auttamattomasti liian vähän kunnollisen koeajojutun tekemiseksi, mutta ehti siinä kuitenkin testata autoa monenlaisissa ympäristöissä. Takapenkille hyppäsi kiertueen edustaja, joka osasi neuvoa auton ominaisuuksissa ja käytössä eikä jäänyt sanattomaksi oikeastaan minkään kysymyksen kanssa. Erittäin hyödyllistä, kun aikaa ei ole tuhlattavaksi.
Polestar 2:n ohjaamo on hyvin tyköistuva. Kuljettaja ja matkustaja istuvat tiiviisti omissa poteroissaan ja heidän välissään on korkea keskikonsoli. Ohjaamo on siis aivan toista maata, kuin esimerkiksi tilaihme Hyundai IONIQ 5:ssä.
Sähkösäätöinen istuin on hyvin tuettu ja mukava ajoasento löytyi nopeasti. Tykkään aina istuimista, joissa on etu- ja takareunalle erilliset säädöt ja Polestarista löytyy ne myös.
Liikkeellelähtö on niin vaivatonta kuin sähköautoilla on. Auto käynnistyy jarrua painamalla, minkä jälkeen vaihde silmään ja menoksi. Ohjaus tuntui sopivan tunnokkaalta ja vasta viimeisellä suoralla ennen auton palautusta muistin testata, miten kevyt ja vahva tehostus eroavat koeajossa päällä olleesta oletusarvosta.
Valitsin koeajolenkin reitiksi taloudellisen ajon lenkkini, koska se sisältää monenlaisia teitä: kaupunkia, maantietä, töyssyjä, liikenneympyröitä ja mukulakiviä. Polestar 2 selvisi kaikista hyvin. Töyssyt se ylitti jämäkästi ja mukulakivillä auto pysyi suorassa. (Kuten suurin osa autoista mitä olen ajanut, mutta Mustang Mach-e:n jälkeen tämä ei ole ollut itsestäänselvää.)
Nelivetoinen Polestar 2 kiihtyy 0-100 km/h 4,7 sekunnissa, mikä on enemmän kuin tarpeeksi. Lähden liikkeelle pari kertaa rivakasti, mutta repiviä kiihdytyksiä minun ei ole tarve tehdä. En tee niitä normaalistikaan. Esittelijä kommentoikin, että olin päivän rauhallisin koeajaja.
Rauhallisuutta on tosin monenlaista. Voi ajaa rauhallisesti tai kiihdyttää rauhallisesti. Taloudellisen ajon lenkillä ajan liikenneympyrät hyvin vauhdikkaasti, jotta nopeus ei tipu, ja pitikin vähän pyydellä anteeksi (tai varoittaa) takapenkillä istuvaa esittelijää, että ajan kohta rivakasti, ettei yllätä kun tulee nopeita käännöksiä - mieheni ne osaakin jo ennakoida.
Kulutuslenkin tulos oli 20,4 kWh/100 km. Täysin vertailukelpoinen se ei ole aiempiin koeajoihini verrattuna, koska ajoin yhden muuttuneen risteyksen harhaan ja lisäksi moottoritiellä ajoin satasta tavallisen 80 km/h sijaan. Piti sen verran kuitenkin painottaa auton fiilistelyä enemmän kuin taloudellisuutta!
Regenerointiasetuksia on kolme: yhden polkimen ajo, regenerointi päällä ja rullaus eli regenerointi kokonaan pois päältä. Tavallinen regen oli yllättävän vahva ja vauhti hidastui sillä jyrkässäkin alamäessä. Esittelijän mukaan se oli muuttunut ohjelmistopäivityksen myötä vahvemmaksi; aiemmin se ei kuulemma jarruttanut yhtään niin paljon kuin nyt.
En ehtinyt saada koeajolla mistään regen-asetuksesta ylivertaista suosikkia. Rullaus toimi myös hyvin eikä harmittanut käyttää sitä, koska jarrupolkimen kevyt painallus jarruttaa vain moottorilla ja kerää näin energian talteen. (Tämäkään ei ole itsestäänselvyys, sillä ainakin Tesloissa jarrupoljin aktivoi suorilta pyöräjarrut ja energia hukkuu lämpönä ilmaan.)
Selkeä mittaristossa e ole käyty kikkailemaan vaan se on perinteisessä paikassa ratin takana kuomun alla. Mittariston tausta voi olla musta tai siihen voi laittaa näkyviin kartan. HUD-näyttöä autossa ei ole.
Mittariston perusnäkymät.
Polestar 2:n isoon keskinäyttöön ehdin tutustua vain lyhyesti, mutta vakuutuin jo siinä ajassa siitä. Painikkeet ovat suuria ja niissä on iso kontrasti, joten niihin on helppo tähdätä ajaessa. Ilmastointi on myös näytöllä, mutta onneksi sekin on isoilla painikkeilla varustettu. Näytössä pyörii Android Auto -käyttöjärjestelmä, joka vastaa pyyntöihin todella nopeasti. Google Maps on karttana yliveto.
Polestar 2 infotainmentin painikkeet ovat kunnollisen kokoiset ja niihin on helppo osua ajaessakin.
Koeajon päätteeksi on aika kysyä, että oliko mieheni hehkutus Polestarista ollut turhaa? Ei ollut.
Polestar 2 on pikatestin perusteella kokonaisuudessaan laadukas paketti, jonka suurimmat synnit ovat suurehko sähkönkulutus ja onneton värikartta.
Siinä ei ole lähdetty kikkailemaan erikoisominaisuuksilla tai ulkonäöllä, vaan pistetty toimivat ominaisuudet yhteen pakettiin. Auton materiaalit ovat laadukkaita, istuimet hyvät, ajotuntuma tarkka, valot tehokkaat (testien mukaan) ja infotainment oikeasti käytettävä. Se on myös järkevän kokoinen eikä katumaasturimöhkäle.
Tässä tuntuisi olevan ensimmäinen sähköauto, jossa olisi laatu+ominaisuudet+hinta sillä tasolla, että voisimme harkita seuraavaksi autoksemme. Viimeksi koeajamani Hyundai IONIQ 5 oli muuten mahtava, mutta heikot kaukovalot pudottavat sen jatkosta.
Näin lyhyellä koeajolla ei kuitenkaan tehdä mitään päätöksiä, vaan tarvitaan kunnon perehtyminen autoon. Olen laittanut jo verkot vesille pidemmän koeajon saamiseksi ja saalista näyttäisi olevan tulossa. Alkuvuodesta voisi olla aikaa käydä tyhjentämässä verkko. Pysykää siis kuulolla, tulossa on “Kaikki mitä halusit tietää Polestar 2:sta” blogijuttu! (Nyt luettavissa!) Tämän jutun kommenttipalstalle voitte myös heittää kysymyksiä, mihin toivoisitte vastaavai pitkässä jutussa.
Ps. Koeajon jälkeen katsoin mieheni suositteleman Autogefühlin videon Polestar 2:sta ja todellakin ymmärsin, mistä kaikesta mieheni on hehkuttanut!
Keskustelu
"Kulutuslenkin tulos oli 10,4 kWh/100 km"
Kuulostaa suorastaan epätodellisen alhaiselta. :o
Oho, tässä on kirjoitusvirhe, kiitos huomiosta! Kulutus oli 20,4 kWh/100 km. Korjasin sen juttuun.