24.03.2015
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Huom! Lue juttu uudistuneesta Toyota Auris hybridistä tästä!
Naisten ajopäivän Ecorun-esittelyt ajettiin Toyotan maahantuojan lainaamilla Auris Hybrideillä. Toin niistä yhden tapahtumapaikalle Jyväskylän OK Autolta, joten pääsin testaamaan autoa oikein kunnolla. Kilsoja kertyi viikonlopun aikana mittariin noin 600. Toissa syksyn lyhyellä koeajolla Auris tuntui nielevän bensaa turhankin innokkaasti, mutta nyt sain sen kulutusmittarin näyttämään heti alusta saakka varsin mukavia lukemia. Ja parempia vain tuli, kun auto kävi tutuksi.
Suunnittelin, että ajaisin taloudellisen ajon lenkin vielä uudestaan ennen laina-auton palauttamista, mutten ehtinyt. Mutta ei hätää! Palautettuani Aurisin avaimet OK Auton Rent-pisteeseen, marssin suoraan automyynnin puolelle kysymään josko saisin Aurisin koeajoon, kun tekisi mieli pihistellä sillä vielä vähän lisää. No kyllähän se kävi päinsä!
Hieman nolotti palauttaa vuokraamoon mudalla kuorrutettu auto... :'D
Hybridillä ajaminen
4wetoa-blogin Aki on kehunut, että OK Autolla ollaan erittäin myötämielisiä blogaajia kohtaan ja allekirjoitan tämän kyllä täysin! Myyjät olivat oikein mukavia ja ehdinkin jutella heidän kanssaan hyvän tovin sekä autoa lainatessa että seuravana päivänä palauttaessa. Sain myyjiltä myös hyödyllisiä lisävinkkejä siitä, miten hybridillä ajetaan.
Viisi parasta vinkkiä hybridillä ajamiseen (Kuva: Toyota / Hybridin koeajo -pikaopas)
Hybridillä pitäisi kiihdyttää superrauhallisesti, jos haluaisi kulkea pelkän sähkömoottorin voimin. Mietin, että siinä ei ole mitään järkeä, mutta myyjä opasti, että se ei ole ideakaan. Sähköllä on tarkoitus lähteä vain liikkeelle (varovasti) ja sitten kun on saavutettu 15-30 km/h nopeus, painetaan kaasua enemmän ja kiihdytetään reippaasti lopulliseen nopeuteen polttomoottorin avustamana. Myyjän mukaan itsetarkoituksena ei myöskään ole jatkuva sähköllä ajaminen vaan se, että sähkömoottori on päällä usein, vaikkakin pieniä aikoja. Kokemani mukaan sähkömoottori menee kaupunkinopeuksissa päälle tosi herkästi, kun malttaa hellittää kaasusta hetkeksi ja painaa sitten kevyesti uudestaan.
Pienen kulutuksen saavuttamiseksi autolla on tärkeää muistaa hyödyntää moottorijarrutusta. Hybridillä ajaessa rullaaminen on erityisen tärkeää, sillä auton vieriessä polttoaineen kulutus on nolla ja samalla akku latautuu. Hybridi myös rullaa pidempiä matkoja kuin perinteinen auto, sillä polttomoottori ei jarruta menoa. Ihan niin pitkiä matkoja Auris ei vierinyt kuin kuvittelin myyjän puheista, mutta jonkin verran eroa Poloon kuitenkin oli. Toisaalta Polo Junior on kyllä erinomaisen hyvin rullaava auto, ainakin vanhaan Polo Senioriin verrattuna.
Hybridillä ajaessa myös jarruttamiseen on syytä kiinnittää huomiota. Kevyesti jarruttaessa jarrupalat liiku yhtään, vaan kaikki jarruttaminen tapahtuu sähkömoottorin avulla, jolloin akku latautuu. Vasta voimakkaampi jarrutus aktivoi varsinaiset jarrut, jolloin myös osa jarrutusenergiasta menee hukkaan.
Aina jarrutusta ei tietenkään voi ennakoida täysin. Lahdessa pysähdyin joihinkin liikennevaloihin, kun vaihtuivat punaisiksi kun olin jo aika lähellä risteystä. Jarrutin samalla tavalla kuin olisin jarruttanut Pololla, minkä seurauksena auto pysähtyi todella terävästi ja turvavyökin otti kiinni. Elikkä Aurisin jarrutuntuma on ihan erilainen kuin Polossa ja pääsi yllättämään pari kertaa, mutta sitten siihen jo tottui.
Toyotan hybridien vaihdekepin B-asento on tarkoitettu käytettäväksi vain pitkissä ja jyrkissä alamäissä, joissa auton jarrupalat saattaisivat ylikuumentua. B-tila lisää todellista moottorijarrutusta polttomoottorin avulla, joten osa jarrutusenergiasta menee silloin hukkaan. Onkin taloudellisempaa ajaa D-tilassa ja jarruttaa kevyesti itse, jolloin kaikki energia menee varastoituu akkuun.
B-tila oli asia, minkä olin ymmärtänyt hybridistä eniten väärin. Toissa syksyn koeajolla luulin, että sen idea on maksimoida akun latautuminen moottorijarrutuksella ja käytinkin sitä innokkaasti. Metsään mentiin ja lujaa! Lienee vaikuttanut osaltaan silloiseen suureen kulutukseen? Nyt tiesin, että se on alamäkiä varten, mutta vasta auton palautettuani luin hybridin koeajo-oppaasta, että itse jarruttaminen on energiataloudellisempaa. En käyttänyt B-tilaa kuin yhdessä tosi pitkässä alamäessä kulutuslenkilläni, mutta kun olisin tiennyt sen toiminnan oikein, olisi siitäkin alamäestä saanut kerättyä talteen kaikki mahdolliset watit.
Toyota hybridien vaihteiston B-tila on tarkoitettu vain jyrkkiin alamäkiin.
(Kuva: Toyota / Hybridin koeajo -pikaopas)
Suurimman osan matkoista ajoin käyttäen Eco Modea, joka vaikuttaa kaasupolkimen vasteeseen siten, että 50 %:n liike on 25 % maksimitehosta, mikä tekee tekee ajosta tasaisempaa ja siten taloudellisempaa. Eco-moodi sai auton tuntumaan aluksi hieman lussulta, ja nimesinkin kaasupolkimen toivomuspolkimeksi. Sen toimintaan kuitenkin tottui, eikä Eco tuntunut muutaman sadan kilsan jälkeen enää ollenkaan huonolta. Tarvittaessa Auris kyllä kiihtyy Eco-moodillakin; täytyy vain painaa kaasua napakasti, ikään kuin näpäyttämällä, niin johan lähtee.
Kulutuslukemia maalla ja kaupungissa
Kitkarenkailla varustetulla koeajo-Aurisilla ajoin 135 km, miltä matkalta ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4,5 l/100 km. Kyllä se vaan kulkee vähällä!
Vanhempieni luokse Lievestuoreelle kulutus oli menomatkalla 4,4 l/100 km, kun uudella Pololla kulutus oli 4,6 l/100 km. Paluumatkalla kulutus oli 4,7 l/100 km vs. uuden Polon 4,9 l/100 km. 6,5 km matka töihin puolestaan meni 5,6 l/100 km kulutuksella, kun omalla Pololla työmatkan kulutus on aniharvoin alle 6,3 l/100 km.
Entä sitten taloudellisen ajon lenkki? Melkein höyryillä, kiitos vain kysymästä! :D Sain kulutuksesi 4,0 l/100 km, mikä on ihan mielettömän hyvä lukema! Uudella Pololla kulutus oli samalla reitillä 4,7 l/100 km. Oli mahtava fiilis, kun Aurisilla ajaessa lenkin kaupunkiosuudella kulutus pieneni pienenemistään. Voin kertoa, että tavallisella autolla sillä on hieman päinvastainen vaikutus...
Taloudellisen ajon lenkin loppuosa meni melkein pelkästään sähköllä. Parhaimmillaan kulutus on ollut nolla ja samanaikaisesti energiaa on riittänyt vielä talteenotettavaksikin, mikä näkyy noista puolikkaista E-kirjaimista.
Huipputuloksen innoittamana kokeilin ajaa lenkin uudestaan ja testata saisinko vielä parannettua kulutusta. Tähdet olivat kierrosten välissä ehtineet kääntyä väärään asentoon, sillä nyt kulutus olikin taas 4,3 l/100 km. Suurin syy tähän lienee se, että kiihdytin moottoritiellä auton reilusti sataseen, kun ekalla kierroksella autojono kulki molempiin suuntiin 80 km/h enkä jaksanut ohittaa sitä 1,5 km tähden.
Kulutuslenkillä saamiani kulutuksia ei voi pitää absoluuttisina totuuksina, koska kyseessä on yksittäiset ajokerrat ja ne tapahtuvat erilaisten liikennemäärien seassa. Ja kulutuskin katsotaan auton ajotietokoneesta, eikä tankkaamalla. Mielestäni vakiotestilenkki kuitenkin antaa suuntaa siitä, mihin auto kykenee ja miten se pärjää muihin ajamiini autoihin nähden. Itse asiassa olen tainnut ajaa parilla muullakin autolla testilenkin Keljon suuntaan vain tuolla 80 km/h nopeudella, en vain ole ajatellut, että se merkkaisi näin paljon. Kenties Aurisin jälkimmäisessä testilenkissä oli jotain muutakin kuluttavampaa, mutta uskon satasen vauhdin olleen suurin vaikutin.
Muita ajatuksia matkan varrelta
Toissa syksyn koeajoon nähden mielipiteeni Aurisista ei juuri muuttunut. Hybriditekniikasta tykkäsin tosi paljon, mutta muuten Auris ei herättänyt minussa palavaa rakkautta, vaikka siinä mukavia ominaisuuksia onkin.
Ymmärsin kuitenkin kilometrien karttuessa, miksi suomalaiset ostavat Toyotaa kuin leipää. Se on toimintavarma ihmiskuljetin, joka ei tee itsestään minkäänlaista numeroa, vaan kuljettaa tylsät suomalaiset tylsästi perille. :P
Ajotuntumaltaan Auris oli edelleen hämmentävän pehmeä kulkija eivätkä jyrkimmätkään hidastetöyssyt juuri hidastaneet sen menoa. Esimerkiksi erään 40 km/h alueella sijaitsevan hidastetöyssyn voi ylittää Aurisilla surutta likipitäen rajoitusnopeudella, kun taas Polo on hidastettava siinä alle 20 km/h nopeuteen tai muuten jysähtää. Eikä ole merkitystä, ylitänkö Aurisilla töyssyn keskeltä vai reunasta, vaan se ylittää töyssyn pehmeästi niiaten. Lievästi epäreilua, sanoo Polo-kuski…
Pehmeän alustan lisäksi Aurisissa on myös pehmeä ohjaus. Ratin kääntäminen on todella kevyttä ja pienellä edestakaisin kääntelyllä auton saa “heittelehtimään”. Jotkut varmastikin tykkäävät keveydestä, mutta jämäkkä ohjaus on enemmän minun makuuni.
Toyota Auris kuskinpenkiltä katsottuna. Miellyttävän tuntuisesta ratista löytyy napit radion säätämiseen ja ajotietokoneen arvojen selaamiseen. Toyotan vakionopeussäätimen vipu oli looginen käyttää, vaikka sijainti kello neljässä olikin minulle uusi.
Kirjoitin viimeksi, että autoon kuuluu kovasti muun liikenteen melu, mutta nyt tulin siihen tulokseen, että rengasmelu on pahin melu. Kuvailin puhelimeni äänimuistioon rengasmelua suorastaan infernaaliseksi. Olisi itse asiassa mielenkiintoista testata, kumpi on meluisampi; Mazda3 vai Auris. Molemmissa alkaa pidemmällä maantietaipaleella kaivata korvatulppia ainakin, jos on nastarenkaat alla. Kitkarenkailla Aurisin rengasmelu oli huomattavasti siedettävämpi kuin nastoilla.
Ensimmäisen lyhyen koeajon perusteella olin sitä mieltä, että Aurisista näkee hyvin ulos. Nyt kun ehdin ajaa sillä enemmän, en ollut enää yhtään samaa mieltä. Paksu A-pilari ja kookas peili aiheuttava turhan ison katveen oikealle etuviistoon. Lisäksi Aurisin ikkunoiden alareuna on varsin korkealla, mikä heikentää näkyvyyttä taakse oikealle kaistanvaihtotilanteessa.
Miinusta Aurisille täytyy antaa kosketusnäytön valaistuksen vaihtamisesta yö/päivämoodin välillä. Harmaalla kelillä ajoin ajovaloilla, mutta niiden myötä auto totesi, että on pimeää ja laittoi näytön yömoodiin, jolloin se oli liian himmeä. Valikoista kaivamalla sai päälle päivämoodin, mutta olisi paljon kätevämpää, jos valaistus säätyisi automaattisesti.
Aurisin nerokkain ominaisuus oli kätketty niinkin tavalliseen varusteeseen kuin ikkunanpesimeen. Sekä etu- että takaikkunan pesimen viiksi on kaksitoiminen: pieni painallus suihkuttaa vettä ikkunaan ja vasta isompi painallus sekä suihkuttaa että pyyhkii. Tästä on se etu, että ikkunan pystyy kastelemaan kunnolla ennen pyyhkimistä, jolloin se naarmuuntuu vähemmän. Ei nimittäin ole ihan kerta tai kaksi, kun olen jättänyt Polon takaikkunan pesemättä siksi, että se pyyhkii ensin ja antaa vettä vasta, kun viikseä on ensin vähän pumpannut. Saisi Volkswagen ottaa tässä kohtaa mallia Toyotasta!
Erityismaininnan ansaitsee myös Aurisin katossa oleva pikkuinen led-valo, joka valaisee himmeästi keskikonsolin hallintalaitteet pimeällä ajaessa. Ihmettelin aluksi sen funktiota, mutta peittämällä sen kädellä huomasi heti, miten vaihdekeppi ja kaikki napit joutuivat pimeään. Nappien ikonit hehkuvat kyllä pimeässä punaisina, mutta ledien tuoma lisävalo tekee niiden käyttämisestä miellyttävämpää.
Aurisin yövalaistuksen led-valo näkyy kuvan yläreunassa keskellä. En valitettavasti pystynyt ottamaan siitä kuvaa pimeällä.
Yhteenveto
Toyota Auris Hybrid on todellinen tavallisen kansalaisen hybridi. Se on yksinkertaisen toimiva paketti eikä hintakaan päätä huimaa. Hyvin varusteltu Hybrid Active Edition -kampanjamalli maksaa hieman alle 28 ke ja huippuvarusteltu Hybrid Premiumkin vain vähän yli 31 ke. Aurisin olisi saanut halvemmalla kuin tilaamamme Seat Leonin, vaikka se on hybridi!
Automyyjä kertoi, että noin puolet myydyistä Auriksista on hybridejä. Ja kun hybridin on kerran ostanut, harva enää palaa perinteiseen. En muuten ihmettele yhtään.
Seitsemänsadan hybridillä ajetun kilometrin jälkeen minua kyllä vähän harmitti palata perinteisen polttomoottorikulkineen rattiin. Siinä missä perinteinen moottori kuluttaa eniten polttoainetta pysähdyksistä lähtiessä, hybridi lähtee liikkeelle sähkömoottorin voimin nollakulutuksella täysin äänettömästi ja täysin päästöittä. Ai vitsi se on kyllä parhautta!
Rakastuin hybridiin.
Keskustelu
Tehdas vois hiukan paneutua rengasmelun torjuntaan.
Ainakin 17" 225/45 kesäkumit (Dunlop) aika äänekkäät kevätkarheilla teillä. Eikä moottorinkaan lisäeristeet pahitteeksi olisi.
Faceliftatussa Aurisissa (koeajojuttu: http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/koeajossa-faceliftin-saanut-superpihi-toyota-auris-hybrid) ajomelua oli saatu hiljennettyä ja kaupungissa se olikin hiljaisempi kuin oma autoni 17" renkailla. Tosin koeajoauto olikin 16" renkailla ja voin kuvitella että 17" lisä. melua. Maantiellä rengasmelu oli varsin rasittavan kuuloista noilla 16" renkaillakin...
Parasta nyt helteillä kun auton voi jättää "käyntiin" ilmastointi päällä. Kukaan sivullinen ei sitä huomaa äänettömyyden takia. Koirakin kiittää.
Onpas ovela temppu! Miten kauan auto pysyy sähköllä käynnissä ilmastointia varten? (Sitten seuraavaksi tulee joku sivullinen joka huomaa että takapenkillä on koira taju kankaalla ja nousee hirveä haloo, vaikka koira onnellisena nukkui viileässä autossa... :)
Jonkin aikaa, 10- 20 min? tms. se jauhaa sähköllä ja sitten käyttää hetken polttomoottoria.
Auton ovet saa lukkoon tässä tilassa mekaanisella avaimella, tosin silloin ne on myös avattava mekaanisesti.
Muutenhan auto siinä tilassa, että kuka tahansa voi lähteä ajamaan sillä vaikka avain olisi mukanasi.
En ole kokeillut onnistuisiko sama myös sillä valmiustilalla, joka saattaa syödä ainakin 12 V akun tyhjäksi.
Koiri ajatellen hieman mietityttää, että 12 V akku on tavaratilassa valepohjan alla. En ole vielä jaksanut selvittää, paljonko nykyisistä huoltovapaista akuista tulee kaasuja ulos ja mitä lajia.
Luulisi ettei paljon tule, kun ei niihin mitään (vettä) lisätäkään...
Kyllähän siinä nopeasti pistäytyy kaupassa. :) Vastikään oli muuten Tesla-ryhmässä jaossa sähköautoon tulostettava lappu, jossa kerrotaan ohikulkijoille, että autossa on jäähdytys päällä, ei tarvitse hätäillä että autossa oleva koira on ihan sopivassa lämpötilassa. Tuosta akkuasiasta en kyllä osaa sanoa mitään...
Ajoin tänään Auris Hybrid farmarin. Koeajolenkin keskikulutus oli 4.9 litraa/100km. Motaria 120/kmh sekä 50 km/h taajama-ajoa.
Auto oli ihan ok ajettava, ohjaustuntuma hieman etäinen ja ohut. Sisustuksessa käytetty halvannäköistä materiaalia, rengasmelu aika reilu, muuten hiljainen.
Takapenkin jalkatila mielestäni yllättävän pieni.
Ajokokemus oli kyllä lievä pettymys, taloudellisuus hyvä ja kampanjahinta kohdallaan, rapiat 25 000 euroa.
Kiitos koeajokokemuksen jakamisesta! :) Ajatuksesi on hyvin pitkälle samanlaisia kuin minulla. Auto on "ihan ok", mutta muuten ei herätä hirveästi omistamisen halua paitsi hybriditekniikan osalta. Nykyinen malli ei mielestäni ole enää niin hirveän muovinen, ainakaan kun vertaa tässä blogikirjoituksessa ajettuun edelliseen malliin. Mutta ymmärsin kyllä että ajoit ihan tuoreimman.
Toinen Auris Hydridi nyt käytössä premiummalli ja olen erttäin tyytyväinen.
Odottelen vaan koko kansan koko kansan sähköautoa Toyotalta ?
Kiva kuulla että olet löytänyt mieleisen automallin. Etkä varmaan muuhun - etenkään peruspolttikseen - enää vaihtaisi? :)
Täyssähköautot Toyotalta tosiaan puuttuu, tuntuu että ovat päättäneet pysyä tuossa hybridilinjassa. Ja ehkä vedyssä?
Koeajoin juuri hybridi Yariksen, mutta se jätti vähän toivomisen varaa. Samaan syssyyn kokeilin bensakoneellisen Auriksen ja siitä oikeastaan puuttui ainoastaan tuo hybridiominaisuus, eli huomenna koeajamaan hybridi Auris ja tällä tuntumaa se saattaapi lähteä mukaan!
Tulet kyllä varmasti tykästymään Auriksen hybridiversioon, on se voimalinja niin mukava! :)
Minulla on premiu älykkäästä Auris hybridistä, mitä siinä on enemmän kuin activemallissa, johon en päässyt tutustumaan, kun jo ensi istumalta rakastuin premiumiin
Pitipä käydä katsomassa tätä Auris-koeajoartikkelia, josta puhuit. Itse olen ajanut Aurista kerran, kun käytin GoNow!-yhteiskäyttöautopalvelua. Se oli siis hybridi-Auris. Mukava oli, kevyt ja näppärä, kyllähän sillä ajelee. Mutta se tapa, jolla sitä automaatin vaihdetta käsitellään tuntui oudolta. Jäi aina sellainen hutera fiilis, että meniköhän se pakki nyt päälle. Itse olen kuusi vuotta ajanut Mersua, jossa automaattivaihde on viiksessä, joten se muutenkin aiheuttaa mulle hankaluuksia autoissa, joissa siinä kohtaa on yleensä pissapoika :-o. Joten vaihde ei vaihdu, mutta ikkunat on märät. No, nää on näitä #firstworldproblems.
Minusta Auris on just sarjaa "kyllähän sillä ajelee". Siis positiivisessa mielessä. Se ei vaan herätä tunteita. :)
Auriksen vaihteenvaihdin on tosiaan aika jännä pieni nuppi. Nopeesti siihen tottuu. Mut onpa jännä tuo Mersun vaihdevalitsimen paikka! Mersuissa monet asiat tuntuu olevan vähän eri tavalla kuin monissa muissa yleisissä automerkeissä? Onneksi ei ole hirveän vakavaa pestä ikkunaa kun haluaisi vaihtaa pakille.
Auris hybridinä vielä koeajamatta. Kokeilin kuitenkin tavallista 1.2 T versiota, manuaalina. Eniten itseäni haittasi kytkimen tunnottomuus, sama ongelma jonka olen havainnut monessa uudessa autossa. Alkuun ajaessa on aina sellainen tunne, että poljin ja moottori olisi yhdistetty toisiinsa puurolla. Moottori on muuten mukava ja vaihteisto on täsmällinen
Allekirjoitan myös kommenttisi ohjauksen keveydestä. Se vain tuntuu liian kevyeltä ja tunnottomalta.
Kolmas miinus tulee ajo-asennosta, ratti ei vain tule 185 cm kuljettajalle tarpeeksi lähelle. Tästä syystä selkänojan joutuu nostamaan liian pystyyn, mikä rasittaa hartioita pitkällä matkalla.
Tuntuu todella hölmöltö sanoa, mutta oma 11 vuotta vanha Corollani tuntuu monella osa alueella ja varsinkin ajaessa paljon paremmalta kuin uusi Auris. Auriksesta ikäänkuin puuttuu se jokin persoonallisuus.
Yhdistetty puurolla! Mikä vertaus! :'D Mä en osaa kommentoida kytkinasiaa, kun olen lähinnä automaatteja koeajanut, Toyotaltakin pelkkiä hybridejä.
Tuo ajoasento onkin ikävä juttu! Mieheni on saman mittainen, mutta ei ole koeajanut Aurista. Hän koeajaa aina medialaitteiston ja säätimet. :) Mutta hänelle kaikissa japanilaissa on liian lyhyt istuinosa. Reisituki loppuu vain kesken. Minäkin huomaan sen vaikka olen vain 160 cm pitkä, kun olen tottunut Leonin pitkään istuinosaan joka tulee mulla ihan polvitaipeisiin saakka.
Makuja on monia, ja jos sinusta tuntuu vanha Corolla paremmalta, niin silloin se on sinulle sitä. :) Ehkä se on vaa jämäkämpi ajettava?
Käyn Loimaalta Turussa töissä, työmatkaa rapiat 60km suuntaansa ja osa siitä moottoritietä. Nykyinen autoni on VW Golf TDI ja kulutus on ollut siinä 4,7 litran hujanteilla. Olisikohan tuollainen Toyotan hybridi kuinkakin paljon taloudellisempi?
Veikkaan, että Auris hybridi ei mene hirveän paljon pienemmällä kulutuksella tuota matkaa. Se on kuitenkin elementissää matalammissa nopeuksissa ja motari on kaikkea muuta. Uudemmalla koeajollani (linkki tämän jutun alussa) ajoin 92 km matkan 74 km/h keskinopeudella ja siinä kulutus oli 4,3 l/100 km. Varmaankin johonkin saman suuntaiseen voisit päästä? Eli pikkuisen vähemmän kuin diesel-Golfilla. Ei muuta kuin auto koeajoon ja testaamaan! :)
Dieselillä jos ajaa maantietä 74 km/h keskinopeudella voi kulutus mennä alle 4.0 litran.
Riippuu tietysti onko kysessä 2.0 TDI, vaiko 1.6, minkälainen ajotapa on jne.
Diesel on polttoaineena litrahinnaltaan halvempaa, mutta veroa on ajoneuvoveron lisäksi n. 384 euroa vuodessa enemmän, riippuen siitä miten painava auto on (vero lasketaan kokonaismassan mukaan).
Hybridi on mielenkiintoinen, mutta itse olen vasta koeajanut sellaisen. Rengasmelu yllätti, ja tavaratila oli turhan pieni. Ehkä tulevaisuudessa on niistä enemmän tarjontaa jolloin autokuume voisi nousta korkeammaksi.
Kiitos kommentista ja pahoittelut myöhästyneestä vastauksesta!
Pidän hybridien ideasta tosi paljon, mutta odottelen vielä vaihtoehtoja. Tosin luulenpa että mennään järjestäin lataushybrideihin eikä Toyotan kaltaiset enää lisäänny muilla merkeillä, koska autonvalmistajien pitää vähentää päästöjä. Toisaalta itsekin pidän lataushybridiä vahvana vaihtoehtona seuraavaksi autoksi (jos en innostu kaasusta enemmänkin), koska silloin voisin ajaa kaikki töissä ja kaupassa käymiset pelkällä sähköllä.
Jenni: Uudemmalla koeajollani (linkki tämän jutun alussa) ajoin 92 km matkan 74 km/h keskinopeudella ja siinä kulutus oli 4,3 l/100 km.
Citroen C4 1.2 bensamoottorilla etelästä pohjoiseen, kolmen kevyen aikuisen kuormalla ja viikon lomailua varten auto pakattu täyteen. Vajaat 2300 km kahdella kuskilla, kulutus 4.7 l/100 km. Kulutus laskettu tankkauksista, samat asemat ja samat mittarit mennen tullen. Ai niin, keskinopeus tietokoneen mukaan 78 km/h. Ajankohta maaliskuun loppupuoli.
Nykyisillä ajosuoritteilla minua kiinnostaa hybridi tekniikka ja Auris on minulle riittävän iso auto siihen tarpeeseen joka minulla nykyisin on.
Olen ajanut automaateilla ja hybrideillä jo tovin tuo kulutus on lähinnä vitsi.... ette voi olla tosissaan. Tuohon pääsee jo useampi perus bensakone. Dieseleistä puhumattakaan. Alle 3.5 pitää hybridin päästä pihi pihi "ajoasetuksilla". normiajossa (100 kun lupa on ja ohikin mennään) 3,6-3,7 riippuen tiestä, tuulesta jne. autotäyteen, rajoitusten mukaan ja silti 4.1
Kovin on kulutusten vertailu toyoda voittoista. Ei ole vertailupusteet olla ihan tätä päivää. No, jos tarjoitus on osoittaa koppimopon ylivoima tämä on ainoa keino osoittaa se. ??????
Minulla vuosimallia 2016 Auris Hybrid farmari ja mittarissa 18000km. Kulutus 17" kesärenkailla isompi kuin 16" kitkarenkailla! 16" kitkarenkailla paljon miellyttävämpi ja hiljaisempi ajaa kuin 17" kesärenkailla. Kitkarenkailla pääsee helposti 4.5L keskikulutukseen, kun taas 17" kesärenkailla keskikulutus huitelee n.5.0L sadalla.
Ajomukavuus ei ole parhaimmasta päästä, jos vaikka vertaa Avensikseen. Kyyti ei ole erittäin tasaista millään tiellä. Auto nuolee kaikki pienimmätkin epätasaisuudet ne tuntuvat kyllä kuskin penkissä epämukavasti. Muuten auto on ihan OK.
HAUKSA KULUTUS:
Huomaa, että tämä juttu on jo neljä vuotta vanha, ja Toyota Auris ei ollut silloin edes uusi. Ei noilla kulutuksilla enää nykyisin pärjää, esimerkiksi litraiset TSI:t menee ohi. Vuoden 2016 Faceliftillä ajoin vuotta myöhemmin saman taloudellisen ajon lenkin 3,3 l/100 km kulutuksella, kun tällä meni 4,0 l/100 km. http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/koeajossa-faceliftin-saanut-superpihi-toyota-auris-hybrid Nyt jos otetaan uusi Toyota Corolla niin varmasti menee taas vähemmällä.
MAINOKSEN PUOLELLE?
Mulla on vertailukohteena käytännössä yleensä oma auto, joka oli tämän jutun julkaisun aikaan VW Polo vm. 2011. Juttu ei ole mitenkään maksettu mainos, vaan henkilökohtaiset tuntemukseni autosta. Paljon taustatietoa mukana, koska sain myyjältä matskua ja ne oli kiinnostavia.
AURIS HYBRID WAGON16
Kiitos kokemusten jakamisesta! :) Huomattava, mutta ei mitenkään yllättävä ero kitka- ja kesärenkailla, kun kesärenkaat on vielä isommat. Kitkarenkaissa on jokin juttu mitä rengasmyyjäkään ei osannut mulle selittää, ne vaan on taloudellisemmat.
Muistelen, että 2016 facelift Auriksen kyyti olisi ollut tosi pehmeää, että se nieli kaikki kuopat. Mutta voi olla että on ollut esimerkiksi eri kokoiset renkaat ja tosiaan koeajosta on jo 3 vuotta.
Ajanvw Passat 3.2 kulutus sekalaisessa n13 /100km
keskinopeus 78km tunnissa tuskin pitää paikkaansa. olen omassa autossani seurannut tilannetta, vai ajoitteko koko parintuhannen lenkin kaasu pohjassa, joka tuskin on mahgollista.