08.06.2013

MP-kauden avaus

Osoite kopioitu
Hain Eerikin pois talviteloilta vapun jälkeisenä perjantaina. Olisin saanut sen jo viikkoa aiemmin, mutta tuli pieni kommunikaatiokatkos enkä saanut tietää sen olevan haettavissa jo aiemmin. Noh, ei se mitään, oli niin huonot kelitkin ettei haitannut että pyörä oli pidempään suojassa sisätiloissa.

Mietin vähän, miten ajaminen tai oikeastaan pyörän käsittely sujuu talvitauon jälkeen, mutta hyvinhän se meni. Kuvan Moottoripalvelun pihasta poistuminen vähän jännitti, mutta sitten se olikin jo menoa. Huoltoajoneuvoni sanoi, ettei meinannut perässä pysyä kun ajettiin kotiin. :P

Pyörän käsittelytaidot eivät olleet heikentyneet merkittävästi talven aikana, mutta eivät ne kyllä olleet parantuneetkaan. Kääntyminen pienessä tilassa tuottaa ongelmia (kävin harjoittelemassa eräs ilta kaupan parkkipaikalla), mutta toisaalta yllätin oikein itseni kun ekaa kertaa ajoin meidän pihassa uukkarin päästäkseni Polon taakse parkkiin.

Eerik ei ollut talven aikana kutistunut enkä minäkään valitettavasti kasvattanut pidempiä jalkoja vaikka siltä tuntuikin, kun kävin keväällä koeistumassa pari senttiä korkeamman Kawasaki ER-6:n. Käsittelyn helpottamiseksi olisikin suunnitelmissa madaltaa Eerikin satulaa muutamalla sentillä. Sain Kuvan Moottoripalvelusta yhteystiedot jollekin verhoilijalle, joka voi madaltaa satulaa, mutta en ehtinyt teettää sitä vielä. Sen verran apteekin hyllyltä tuli yhteystiedot, että on tainnut muutama muukin tiedustella. Itse asiassa yritin jo viime syksynä kysellä tarjousta eräältä verhoilijalta, joka on madaltanut autokoulunkin pyörien satuloita, mutta tyyppi vaikutti siltä ettei häntä kiinnosta yhtään joten jäi silloin tekemättä.

Uuteen nahkatakkiini olen täysin rakastunut. Ekalla ajolla käytin vielä MP-Asun tekstiilitakkia, mutta sitten onkin menty pelkällä nahkatakilla, koska se on niin ihana! Tekstiilitakki on ihan kauhea jäykkis verrattuna nahkatakkiin, jossa kädet pystyvät liikkumaan paljon luontevammin. Se oli siis erittäin hyvä heräteostos!

Uudet Hanxin housut ovat myös oikein mukavat, koska ne eivät ahdista istuessa mistään. Ne ovat tuntuneet myös lämpimämmiltä kuin MP-Asun housut, koska alle on riittänyt ohuet villapitkikset keleillä, millä vanhoissa housuissa piti olla vuori ja pitkikset. Tilasin Hanxin nettikaupasta housuihin lisäksi vuorihousut, mutta niitä ei ole tarvinnut vielä käyttää. Ikävää Hanxin ajohousuissa on henkseleiden tarranauhakiinnitys, joka raapii ihoa/vaatteita.  Housuissa on myös muutamia muita ratkaisuja, jotka eivät ole niin toimivia kuin MP-Asun housuissa.

Uusista vaatteista täytyy vielä mainita windstopper-paita, jota kohtaan oli suuret odotukset ja jotka ovat myös täyttyneet. Paita on aivan loistava nahkatakin alla ja sen kanssa ei välttämättä tarvitse huivia lainkaan.

Kävin muutaman ajokerran jälkeen ostamassa lämpimämmät hanskat ja juttelin samalla myyjän kanssa kypäräni ulvovasta visiiristä. Hän arveli, että ulina johtuisikin moottoripyöräni pleksistä ja nyt kun olen sitä kuulostellut, niin myyjä taisi olla oikeassa. Eerikin edellinen omistaja on varmaankin ollut minua pidempi, joten pleksi on ollut hänelle sopivalla korkeudella. Jos nousen pyörän selässä pleksiä korkeammalle, ulina vähenee huomattavasti, kun pleksi ohjaama ilmavirta ei tule suoraan kypärääni päin. Täytyy siis joko kääntää sitä erilaiseen kulmaan tai testata, miltä tuntuisi ajaa kokonaan ilman sitä. Todennäköisesti tuuliselta.

Tämän kauden ajomäärät ovat kyllä jääneet ihan onnettomiksi, sillä mittarissa on vasta vajaa 300 km… Askartelin alkukuusta onnessani multigeokätköä ja viimeiset kaksi viikkoa onkin kruisailtu Jukella. Nyt olen viikon reissussa mutta jospa sitten alkaisi oikeasti olla aikaa moottoripyöräilyllekin. Sen verran kivaa se kuitenkin on.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb