07.03.2012
Näin poliisin, mokasinkohan?
Viime viikonloppuna suuntasin siskoni kanssa veljeni luokse Ylivieskaan. Hilpeä pullantäyteinen viikonloppu oli se. Ja pääsinpäs taas ajamaan Pololla pitkää matkaa. Viimeksi annoin navin päättää reitin, mutta tällä kertaa päätin että ajetaan Elämäjärventietä pitkin. Se oli ihan mukava ja rauhallinen reitti, paitsi tien reunoissa oli hieman polanteita, joihin osuminen pelotti vähän kun rekkoja tuli vastaan.
Paluumatkalla nelostiellä poliisi aiheutti minulle ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Eräällä vastakkaisen suunnan linja-autopysäkillä oli pysähtyneenä jokin auto, joka lähempää katsottuna paljastui poliisiautoksi. Kun olin ajanut siitä ohi, havaitsin taustapeilistä että poliisiauto näytti suuntavilkkua ja teki uukkarin ja lähti ajamaan perääni. Säikähdin oikeasti, että nyt tulee sanktiota, sillä ohitushetkellä nopeuteni oli ollut mittarin mukaan noin 91 km/h ja rajoitus 80 km/h. Ajoin siinä sitten joitakin kilometrejä poliisi turvavälin päässä takanani ja koitin parhaani mukaan esittää tosi tunnollista kuljettajaa pyrkien pitämään nopeuden navista katsottuna tasaisena 80 km/h tai vähän alle. Vilkuilin taustapeiliä ja odotin koko ajan että missä vaiheessa poliisi päättäisi pysäyttää minut.
Tosi tunnillinen olinkin ... unohdin jänskätyksissäni sammuttaa pitkät valotkin eräällä valaistulla pätkällä. Sattuuhan sitä joskus itse kullekin, mutta nyt tuolla valaistulla pätkällä tuli joku vastaan ja lisäksi notkelmassa olleella vastakkaisen suunnan linja-autopysäkillä oli parkissa pari poliisiautoa lisää sekä muutama henkilöauto. Että semmoinen häikäisevän esimerkillinen ajosuoritus.
Lisäpoliisit ohitettuani tie muuttui jälleen valaisemattomaksi. Hetken kuluttua näin poliisin puna-sinisten pysäytysvalojen vilkahtavan taustapeilissäni. Eikä! Ei niin. Valot näkyivät niin kaukana, etten uskonut niiden olevan tarkoitettu minulle, vaikka mielestäni ne näkyivät selvästi minun kaistallani. Ajattelin, että jos joku minut haluaa pysäyttää, niin ajakoon lähemmäksi. Mutta ei ajanut. En sitten tiedä mikä auto pysäytettiin, sillä minun perässäni ei ajanut muita ja vastaantulijoitakaan ei ollut valaistun pätkän jälkeen. Valot näkyivät taustapeilissä kokonaisuudessaan parin sekunnin ajan ja katosivat sitten mäen harjan taakse. Sen jälkeen poliiseja ei näkynyt koko matkalla.
Tilanteen jälkeen katsoin navigaattorista, mikä nopeuteni todellisuudessa oli, kun mittari näytti 91 km/h. No eihän se ollut kuin 83 km/h! Olisihan minun pitänyt muistaa että Polon mittarivirhe on noin iso. Normaalisti maantiellä seuraan nopeutta pääasiallisesti navigaattorista. Tällä kertaa se ei kuitenkaan pysynyt kiinni ikkunassa, joten jouduin laittamaan sen keskikonsolin alla olevaan lokeroon, josta sitä pystyi välillä vähän vilkuilemaan. Mittarivirhe on kyllä ärsyttävä asia, kun saa maantielläkin aina ajaa melkein kympin ylimääräistä, jos haluaa ajaa rajoituksen mukaan. Vanhan Polon Econen oli kyllä kiva kun siitä pystyi katsomaan todellisen nopeuden...
Mutta takaisin poliisiasiaan. On poliisin läsnäololla vaan jännä vaikutus. Nyt olin erityisen täpinöissäni koska tiesin ajaneeni jonkin verran ylinopeutta, mutta vaikka tietäisikin ajaneensa ihan nätisti, tutkan ohittaminen maantiellä tai poliisin "liimautuminen" perään aiheuttaa silti herkästi hetkellisen stressitason nousun. Mutta hyvä vaan että valvovat ja saisivat valvoa enemmänkin.
En ole siis koskaan joutunut autolla ajaessani pysähtymään edes puhallusratsiaan. Sen sijaan moottorikelkalla olen pysähtynyt puhallusratsiaan reilu kymmenen vuotta sitten. Tilanne meni vähän nolosti: moottorikelkkareitin varrella joku kirkkaan siniseen pukeutunut kelkkailija heilautti kättään ja minä vain heilautin takaisin, koska luulin että tyyppi vain moikkasi. Kyydissä istunut kelkan omistanut kaverini sitten huomautti, että se muuten on poliisi, että pysähdypäs. Noloa!
Moottorikelkkapoliisi ei kysynyt ajokorttia, eikä minulla olisi ollut sitä näyttääkään. Olimme kyllä yrittäneet selvittää, saako ajaa moottorikelkalla ilman auton ajokorttia ja tulleet siihen tulokseen, että ei tarvitse jos vain on syntynyt ennen tiettyä vuotta kuten mopolla ajonkin kanssa. Kaverini poliisituttukaan ei osannut silloin antaa muuta vastausta. Nykyisin tuntuu ihan hassulta että asia on ollut meille silloin epäselvä, koska nyt on selkeää, että virallisella moottorikelkkareitillä ajoon tarvitaan vähintään T-luokan ajokortti eli traktorikortti.
Keskustelu
Ei kommentteja