31.07.2019
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
* Yhteistyössä Secto Automotive
Leasingyhtiö Secto Automotive haki toukokuussa Facebookissa yhtä reissaajaa mukaan roadtripille, jonka tarkoitus oli testata, miten road trip onnistuu sähköautolla ja miten Secton universaali lataustagi toimii. Onnistuin vakuuttamaan valitsijat blogillani ja persoonallani niin, että valitsivat minut mukaan! Kaksi viikkoa myöhemin oltiinkin jo tien päällä Tesla Model 3:lla ja Audi e-tronilla.
Millaista sitten on reissata viisi päivää ja 2800 km täysin tuntemattomien ihmisten kanssa? Ennen reissua tuli toki pari kertaa mietittyä, että mihin olen oikein hyppäämässä... Olen kuitenkin niin elementissäni auton ratissa ja tämä olisi ainutkertainen tilaisuus, että siinä ei muutama vieras ihminen haittaa. Kyllähän ne matkan varrella tulevat tutuiksi!
Matkaseuralaisina minulla oli kaksi henkilöä Sectolta ja kaksi Skyproductionilta kuvaamassa matkaa. Minä ja Secton “keravalainen bensalenkkari” Ari olimme videoiden päähenkilöinä jutustelemassa kokemuksista. Kirjoitin reissusta lisäksi matkapäiväkirjaa Secton nettisivuille.
Videoita ja matkapäiväkirjaa oli alunperin tarkoitus julkaistaista päivittäin, mutta päivät venyivät niin pitkiksi, että se oli täysi mahdottomuus. Kirjoitin matkapäiväkirjasta vain karkeat luonnokset öisin ja kursin ne kasaan reissun jälkeen. Päivien aikana ehti tapahtua niin paljon, ettei illalla enää meinannut muistaa aamun tapahtumia.
Sähköauton lataaminen euroopassa Plugsurfingilla ja eri sovellusten käyttö
Autojen lataamiseen käytimme Plugsurfingia, joka on Secton latauskumppani ja meillä olikin käytössä Sectolle brändätyt lataustagit.
Plugsurfing tarjoaa euroopan laajimman sähköautojen latausverkoston: yli 110 000 latauspistettä! Omia latureita Plugsurfingilla ei ole, vaan heillä on sopimukset lukuisten eri latausoperaattorien kanssa, joiden latureita voi käyttää Plugsurfingin rfid-tagilla ja/tai sovelluksella ja kaikki laskutetaan yhtä kautta.
Latauspaikkojen haku oli hieman haastavaa pelkällä Plugsurfingin sovelluksella, koska siihen ei voi syöttää koko päivän reittiä. Pitää tietää jokin paikka matkan varrelta ja katsoa kartasta alueen latauspisteet. Kun latauspisteen valitsee, sovellus piirtää reitin sinne ja kertoo miten kaukana se sijaitsee. Jos piste on turhan lähellä, skaalaa karttaa kauemmas ja valitsee toisen pisteen.
Laturin valinnassa kannattaa huomioida, että Plugsurfing näyttää etäisyydet linnuntietä pitkin. Tästä syystä Audin range ei tahtonut alussa riittää koskaan valitsemalleni laturille, koska ne sijaitsivat pidemmän ajomatkan päässä kuin kuvittelin.
Kokeilin käyttää latauspaikkojen etsimiseen myös yhteisöllistä latauskarttaa PlugSharea, joka osaa ehdottaa latauspisteitä reitiltä auton ja ilmoitetun rangen perusteella. Se ei valitettavasti tuntenut vielä reissun aikaan Audi e-tronia, joten hyöty jäi lopulta aika pieneksi.
Latauspisteiden valinta oli välillä aika työlästä, koska piti hyppiä sovellusten välillä ja koittaa hahmottaa, mikä laturi on mikäkin eri sovelluksissa. Vaikka Plugsurfingilla voi käyttää valtavaa määrää latureita, ei silti voi suunnata jollekin tietylle varmistamatta ensin, että se on oikeasti käytettävissä.
- Plugsurfingilla pystyy katsomaan, mitä latureita voimme käyttää, kun taas PlugSharella etsin niitä reitin varrelta.
- Plugsurfingissa pystyy hakemaan latureita miniminopeuden perusteella, kun taas PlugSharella voi vain valita pistoketyypin eli siinä ei saanut eriteltyä hyperlatureita superlatureista.
- Plugsurfingin kartta näyttää latauspisteet vain noin 80 km säteellä, joten sitä pitää zoomailla ja siirrellä paljon, että näkee laturit matkan varrelta, kun taas PlugSharessa voi nähdä nähdä laturit tosi isolta alueelta kerrallaan.
Matkan varrella sain Instagramissa viestin, että kannattaa käyttää A Better Route Planner -työkalua, mutta se suoraan sanottuna unohtui. Se on ymmärtääkseni todella hyvä työkalu sähköauton reittisuunnitteluun, koska siinä voi huomioida kuljettajan ajotyylinkin keskikulutuksesta ja nopeudesta lähtien. Se tietää maastonmuodot ja se voi huomioida jopa keliolosuhteet. Harmillista, ettei ABRP:stä ole sovellusta, koska sen verkkosivu on rasittava käyttää puhelimen pienellä näytöllä.
Sähköauton latauksen hinta Plugsurfing vs. muut
Emme kiinnittäneet reissussa hirveästi huomiota latausten hintoihin, koska tavoitteena oli vain saada ladattua autot ja jatkaa matkaa.
Kun jälkeenpäin tutkin Plugsurfingin lataushistoriaa, osa latauksista oli maksanut yllättävän paljon. Jotkut matkapäiväkirjan lukijat epäilivät, että Plugsurfing vetää välistä, mutta tosiasiassa “välistä vetäjinä” ovat latausoperaattorit, sillä ne määrittelevät itse, millä hinnalla myyvät sähkön Plugsurfingille. Myöskään Secto ei ota osuutta hinnasta, vaikka Plugsurfing sen mahdollistaisikin.
Plugsurfingin hinnat vaihtelevat hieman sen mukaan, onko käyttäjä perusasiakas vain ns. fleet-asiakas. Secton asiakkaat ovat automaattisesti Plugsurfingin Fleet-asiakkaita. He maksavat kustakin latauksesta 0,25 e roaming-maksun, mutta vastineeksi lataukset maksavat hieman perusasiakkaita vähemmän.
Selvittelin matkan jälkeen, mitä käyttämämme laturit olisivat maksaneet muilla maksutavoilla. Se vaati osan kohdalla aikamoista salapoliisityötä, mutta suurimmasta osasta löysin lopulta hinnat. Joillain hinta on sama tagista riippumatta, kun taas joillain hinnoissa on hurjia eroja. Tässä tuloksia (pidätän oikeuden virheisiin):
- Ionity hyperlaturit maksavat Plugsurfingin fleet-asiakkaille Tanskassa 9,90 e/lataus ja Saksassa 8 e/lataus, mikä on sama hinta kuin ilman sovellusta. Tavallisilla Plugsurfing-asiakkailla hinnat ovat hieman enemmän; 11,22 e ja 8,80 e.
- Fortum Charge & Drive laturit maksavat perusasiakkaille saman verran Plugsurfingilla kuin heidän omalla sovelluksellaan/tagillaan. Secton asiakkaille lataus on aavistuksen halvempaa.
- E.ON:in laturit ovat halvempia heidän omalla kortillaan. Ruotsissa latauksesta maksetaan kWh-perusteisesti. Tanskassa kortti on maksullinen ja lisäksi sähköstä maksetaan kWh-perusteisesti. Saksassa kortista maksetaan kuukausihinta, minkä päälle tulee vielä kiinteä hinta per lataus. En tiedä toimivatko E.ON:in kortit ristiin eri maissa.
- Bee Charging laturien käyttö Ruotsissa on yli puolet halvempaa heidän omalla prepaid-kortillaan kuin Plugsurfingilla.
- swisscharge laturien käyttö Sveitsissä on kalliimpaa heidän omalla sovelluksellaan kuin Plugsurfingilla. Tämä tuntuu ihan järjettömältä!
Teslan lataaminen
Teslan lataus on oma lukunsa, sillä merkillä on oma Tesla Supercharger -laturiverkostonsa. Superchargereita on euroopassa tosi paljon ja auto osaa reitittää niiden kautta, kun vain kertoo mihin haluaa päästä. Helppoa!
Vertailin matkan jälkeen myös Teslan lataamisen hintoja.
Teslan Superchargerien käyttö maksaa eri maissa eri verran: Suomessa ja Ruotsissa 0,24 e/kWh, Tanskassa 0,39 e/kWh, Saksassa 0,33 e/kWh, Sveitsissä 0,27 e/kWh ja Italiassa 0,30 e/kWh. (Olen kääntänyt valuutat kaikista maista euroiksi.) Joillekin Tesloille lataaminen on ilmaista tai jonkin kWh-määrän saa vuosittain ilmaiseksi, mutta en tiedä tarkemmin millä.
Yllätyksekseni Teslan lataaminen tulee halvemmaksi Ionityn hyperlatureilla. Niillä saa akun täyteen arviolta yhtä nopeasti kuin Superchargereilla, mutta mitä enemmän lataa, sitä halvemmaksi Ionityt tulevat, koska lataus maksaa aina saman 8 e. Esimerkiksi jos 75 kWh akulla varustettua Tesla Model 3:a lataisi 20% varaustasosta 80%:iin eli 45 kWh, se maksaisi Saksassa Superchargerilla 14,85 e (45 x 0,33 e/kWh). Ja mitä tyhjemästä täydempään mennään, sitä enemmän Ionityllä säästää.
Roadtrip päivä päivältä ja lataus lataukselta
Koostin tähän blogijuttuun yhteenvedot ajomatkoista ja latauksista. Pidemmät matkapäiväkirjakertomukset olen kirjoittanut Secton sivuille ja linkit niihin löytyvät jutun lopusta.
Ihan kaikista sähköautojen latauksista ei ole tietoa, koska niitä ei tullut kerättyä järjestelmällisesti mihinkään. Taulukoiden tiedot on kerätty Plugsurfingin raportista, minkä lisäksi muutaman Teslan latauksen tiedot löytyivät valokuvista. Hinnat ovat fleet-asiakkaiden hintoja, joihin on lisätty 0,25 e roaming-maksu.
Ihan reissun alussa kuljimme molemmat autot “yhtä matkaa” eli pidimme tauot yhdessä. Pian huomasimme, että on helpompi mennä omaa tahtia ja tavata vain tarvittaessa, koska Audia piti ladata Teslaa tiheämmin ja Teslalla oli käytettävissä myös Supercharger-laturiverkosto.
Päivä 1
Reitti: Lohja - Turku
Matka: 170 km
Aika tien päällä: 2 h
Omat ajot: 170 km Teslalla
Audin lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30 kWh | 0:20 h | 6,62 e | 0,318 e/min | Fortum Charge & Drive | 150 kW |
Teslan lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 46 kWh | 1:18 h | 14,45 e | 0,182 e/min | Fortum Charge & Drive | 50 kW |
Ensimmäinen päivä oli oikeastaan vasta lämmittelyä tulevaa reissua varten. Kokoonnuimme Lohjan ABC:lla, jossa on tällä hetkellä Suomen ainut 150 kW hyperlaturi. Latasimme sillä Audin, mutta Teslalla saavuimme paikalla niin ajoissa, että oli aikaa ladata tavallisesta pikalaturista. Lohjalta ajoimme Turkuun, jossa nousimme Tukholmaan vievään laivaan.
Lohjalla en osannut irrottaa Teslaa laturista, koska en tiennyt, että latauksen keskeytyksen jälkeen pitää painaa auton näytöllä olevaa irrotuspainiketta. Googlella löysin ohjeen käyttää ongelmatilanteessa manuaalista vapautusvipua, joka löytyy vasemman takalokasuojan sisuksista, kun etsii reikää verhouksissa. Se toimi hyvin.
Teslan lataus Lohjalla pikalaturissa.
Audi nautti hypernopeasta latauksesta Lohjalla.
Kaikki laivaan!
Päivä 2
Reitti: Tukholma (Ruotsi) - Kööpenhamina (Tanska)
Matka: 640 km
Aika tien päällä: 16,5 h
Omat ajot: 410 km Teslalla
Audin lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 53 kWh | 1:06 h | 34,55 e | 0,65 e/kWh | Charge-ON | 50 kW |
2 | 61 kWh | 1:14 h | 11,95 e | 0,15 e/min | Fortum Charge & Drive | 50 kW |
3 | 64 kWh | 1:16 h | 68,65 e | 1,07 e/kWh | Bee Charging Solutions | 50 kW |
Audin ongelmat:
- 1. laturin johto ei irronnut autosta muuten kuin käyttämällä manuaalista kytkintä konepellin alla.
- 2. lataus katkesi 42 min jälkeen itsekseen, minkä huomasimme vasta 25 min katkeamisen jälkeen kun palasimme lounaalta. Akku ei ollut läheskään täysi vaan jouduimme lataamaan vielä puolisen tuntia lisää.
- 3. laturin johto irtosi autosta vasta laturin hätäseis-nappia painamalla.
Teslan lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 53 kWh | 1:10 h | 11,70 e | 0,15 e/min | Fortum Charge & Drive | 50 kW |
2 | 45 kWh (333 km) |
1:30 h | 10,78 e | 0,24 e/kWh | Tesla Supercharger | ? |
Kakkospäivänä ajettiinkin kunnon pätkä. Lähdettiin aamulla kuuden jälkeen Tukholman satamasta ja oltiin illalla klo 22.30 kieppeillä perillä Kööpenhaminassa. Toki aikaa vei videokuvauksetkin, mitä harrastettiin sekä aamupäivällä että illalla.
Olin yllättynyt, miten tiheästi Audia piti ladata! Arilla taisi tosin olla aika raskas kaasujalkakin… Audin lataaminen oli aikaa vievää puuhaa 50 kW “pika"latureista. Onhan se nopea jos pientä akkua lataa, mutta Audin 87 kWh akku vaatisi enemmän tehoa ettei menisi niin kauan aikaa. Yksi hyperlaturi olisi ollut matkan varrella, mutta emme sitä tajunneet erikseen hakea.
Ensimmäinen Teslan lataus oli samassa paikassa kuin Audikin, koska halusimme pysytellä yhtenä porukkana. Audin toisen latauksen aikaan kävimme yhdessä lounaalla, mutta Teslaa ei vielä tarvinnut (eikä ollut toista paikkaakaan) ladata. Sen jälkeen tiemme erosivat ja suuntasimme Teslalla Toftaholmin Superchargerille, johon unohduimme pidemmäksi aikaa kuin tarpeen, koska paikka oli niin hieno! Latauksen alussa auto sanoi, että kestää 50 min ladata se 80% täyteen, mutta lähtiessämme 1,5 h päästä se sanoi, että menisi vielä 5 min aikaa ladata 80%:iin. Outoa?
Hotelli oli varattu sillä perusteella, että saisimme ladattua sen pihassa autojen akut yöllä täyteen. Pettymykseksemme Type 2 latausasemat eivät toimineet ja pihan ainut pikalaturi oli paikallisten Tesla-taksien valtaama. Kun vielä klo 0:30 yritin laittaa Teslaa latautumaan, säädin sovelluksen kanssa muutaman sekunnin liian kauan ja taksi-Tesla-kuski ehti laittaa oman autonsa latautumaan ChaDeMoon, jolloin CCS ei ole käytettävissä.
Latausten hinnoissa oli hullun isoa vaihtelua. Halvimmalla päästiin minuuttihinnoitellulla Fortum Charge & Drive laturilla. Bee Charging Solutionsin (entiseltä nimeltään Clever) kWh-hinnoiteltu lataus sen sijaan oli poskettoman kallis. Selvitin jälkeenpäin, että Bee Charging Solution prepaid-kortilla lataaminen olis maksanut vain 5 sek/min.
Teslan lataus Toftaholmissa.
Videoiden kuvaushetki auringon laskiessa etelä-Ruotsissa.
Päivä 3
Reitti: Kööpenhamina (Tanska) - Hampuri (Saksa)
Matka: 470 km
Aika tien päällä: 7 h
Omat ajot: 400 km Audilla
Audin lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 62 kWh | 1:23 h | 62,09 e | 0,99 e/kWh | E.ON | 50 kW |
2 | 58 kWh | 0:30 h | 10,15 e | 9,90 e/istunto | Ionity | 350 kW |
3 | - | - | - | - | Stromnetz Hamburg | 50 kW |
Audin ongelmat:
- 3. Yritimme ladata Audia 50 kW laturista Hampurin lähellä, mutta lataus ei käynnistynyt tagilla eikä appilla. Soitimme asiakaspalveluun, mutta jonotus kesti niin kauan ettemme jaksaneet odottaa vaan ajoimme hotelille.
Teslan lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 46 kWh | 0:56 h | 46,25 e | 0,99 e/kWh | E.ON | 50 kW |
2 | ? | ? | ? | 0,39 e/kWh | Tesla Supercharger | ? |
3 | 28 kWh | 0:25 h | 10,15 e | 9,90 e/istunto | Ionity | 350 kW |
Teslan ongelmat:
- 2. lataus Teslan Superchargerilla katkesi kesken kaiken ja auto vaati sen jälkeen huoltoa. Ei huollettu vaan ajettiin jatkolataukseen samalle 350 kW laturille jossa Audi oli jo.
Luojan kiitos, aamulla hotellin laturilla ei ollut yhtään taksia ja saimme autot lataukseen. Latauspaikalla oli 30 min aikarajoitus, mutta emme piitanneet siitä, vaan latasimme ensin yhden akun täyde(hkö?)ksi ja sitten toisen. Lähtö viivästyi jonkin verran tämän takia.
Jälkiviisas olisi tietysti ladannut Teslaa hotellilla vain sen verran, että olisi päässyt Superchargerille vajaan 40 km päähän, mutta ei tullut mieleen.
Hotellin pihan E.ON laturin käyttäminen oli kallista, mutta paljon halvemmaksi se ei tulisi Tanskan E.ON:in omalla kortillakaan. Kortti maksaa reilu 13 e, minkä lisäksi pikalatauksesta veloitetaan 0,72 e/kWh. Ei hirveästi hyötyä satunnaismatkailijalle.
Päivällä pääsimme tutustumaan Ionityn hyperlatureihin ja ne olivat rakkautta ensilatauksella! Ei mitään käynnistysongelmia ja akut täyttyivät reippaasti ja edullisesti. Ai että, tällaista sen lataamisen pitäisi aina olla. :)
Tanskassa testasin, miten pihistellen Audilla pystyy ajamaan ja kyllähän sen kulutus tippui kun ajoin 120 km/h alueet 100 km/h. Ei kuitenkaan ole ajallisesti kannattavaa ajaa hitaasti, koska lataaminen vie vähemmän aikaa kuin hidas ajaminen.
Kööpenhaminan AC Marriot hotelli.
Ionity <3 Rakkautta ensilatauksella.
Sateessa koitettiin saada autoa latautumaan.
Päivä 4
Reitti: Hampuri (Saksa) - Singen (Saksa)
Matka: 800 km
Aika tien päällä: 13,5 h
Omat ajot: 220 km Audilla
Audin lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ? | ? | ? | ? | Hotellin Type 2 | 11 kW |
2 | - | - | - | - | Fastned | 150 kW |
3 | 59 kWh | 1:13 h | 22,65 e | 22,40 e/istunto | E.ON | 50 kW |
4 | 79 kWh | 0:43 h | 16,50 e | 8 e/istunto | Ionity | 350 kW |
5 | 67 kWh | 0:31 h | 8,25 e | 8 e/istunto | Ionity | 350 kW |
6 | 45 kWh | 0:20 h | 8,25 e | 8 e/istunto | Ionity | 350 kW |
Audin ongelmat:
- 1. Audin Type 2 kaapeli ei irronnut hotellin latausasemasta ennen kuin henkilökunta boottasi laitteen.
- 2. Fastnedin latauspisteen kumpikaan hyperlaturi ei ladannut (toinen väitti olevansa käytössä ja toinen antoi muun virheen).
- 4. Ionityn hyperlataus katkesi puolen tunnin jälkeen ja piti aloittaa uusiksi (siksi tuplahinta).
Teslan lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ? | ? | ? | ? | Hotellissa Tesla Destination Charger | 11 kW |
2 | ? | ? | ? | ? | Tesla Supercharger | ? |
4 | 61 kWh | 0:43 h | 16,50 e | 8 e/istunto | Ionity | 350 kW |
5 | ? | ? | ? | ? | Tesla Supercharger | ? |
6 | ? | ? | ? | ? | Tesla Supercharger | ? |
Teslan ongelmat:
- 4. Ionityn hyperlataus katkesi samassa paikassa kuin Audilla puolen tunnin jälkeen ja piti aloittaa uusiksi (siksi tuplahinta).
Saksassa ajoimme reissun pisimmän matkan, 800 km yhtenä päivänä. Ihan yksi päivä ei riittänyt, vaan meni seuraavan puolelle reilulla tunnilla.
Saksassa tarkoituksenamme oli ladata Audia pelkästään hyperlatureilla, mutta heti ensimmäinen otti luulot pois eikä toiminut. Jouduimme siis tyytymään 50 kW “pika”laturiin. Hyperlaturin kupeessa olisi ollut yksi pika, mutta totesimme että mäkkärisafka saa riittää ja etsimme kartalta pikalaturin, jonka lähellä oliis jokin oikea ravintola.
Hintoja ei tullut taaskaan katsottua ja olihan tuo E.ON pikalataus aika kallis. Jos hankkisi E.ON:in 4,95 e/kk maksavan kortin kuukausikortin, pikalataus maksaisi 8,95 e/istunto.
Teslaa ladattiin Saksassa yhtä poikkeusta lukuunottamatta pelkästään Superchargereilla. Navigaattori kertoi, miten kauan Superilla kannattaa ladata ja kehotti sitten jatkamaan matkaa seuraavalle. Kätevää! Tesla olisi edennyt tosi nopeasti jos olisi päässyt menemään omaan tahtiinsa, mutta Audia piti välillä odotella, jotta saatiin vaihdettua miehistöä ja kuvattua videota ajossa. Tesla-tiimi ottikin mm. päiväunet Superchargerilla sillä välin, kun Audia ladattiin hitaasti 50 kW pikalaturilla.
Teslan rangemittari piti normaaliajossa varsin hyvin paikkansa, mutta 160 km/h ajaessa se hupeni huimaa vauhtia. Se ei haitannut kun Superchargereita oli matkan varrella, mutta yöllä hotellille saapuessa akku olikin poikkeuksellisen tyhjä rangea oli enää 45 km, kun olin ajatellut, että sitä olisi jäljellä vielä reilu 70 km.
Hieno latauspiste ei paljon lohduta kun lataus ei toimi.
Vaihtoehtoinen pikalaturi löytyi idyllisestä Bockenemista.
Pojat ottivat Teslassa päikkärit kun latailimme Audia hitaasti.
Saksassa oli valtavasti tietöitä!
Ionity-rakkaus kukoistaa vaikka suhde katkesikin hetkeksi.
Teslan huippunopeus oli 235 km/h.
Kovaa ajamisella on seurauksensa.
Päivä 5
Reitti: Singen (Saksa) - Milano (Italia)
Matka: 380 km
Omat ajot: 170 km Teslalla, 200 km Audilla
Aika tien päällä: 11 h
Audin lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
56 kWh | 0:47 h | 18,77 e | 0,40 e/min | Swisscharge | 80 kW |
2 |
8 kWh | 0:09 h | 3,47 e | 0,39 e/min | GOFAST | 100 kW |
Audin ongelmat:
1. laturi alkoi ladata vasta 4. yrittämällä
Teslan lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 76 kWh (482 km) |
1:15 h | 20,47 e | 0,27 e/kWh | Tesla Supercharger | ? |
2 | ? | ? | ? | 0,27 e/kWh | Tesla Supercharger | ? |
Aamu alkoi latauspaikkojen metsästyksellä. Tulimme hotelliin yhden jälkeen yöllä ja siellä ei ollut latausmahista. Teslan range oli tippunut yön aikana 32 km:iin joten latauspaikka pitäisi löytää ja pian. Yksi pikalaturi olikin 25 km päässä Sveitsin puolella ja suuntasimme sinne. Range olisi perillä kuumottavan vähän, mutta hyvin riitti akku kun minä olin ratissa. Vielä olisi päästy 10 km pidemmälle!
Harmiksemme laturi oli kuitenkin varattu. Pojat löysivät toisen latauspaikan, mutta kun syötimme osoitteen Teslan naviin, se sanoi, ettei range riitä ja ohjasi lähimmälle Superchargerille parin kilsan päähän.
Miksi emme sitten suunnanneet suoraan Superchargerille? Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin olimme jotenkin onnistuneet yön aikana unohtamaan niiden olemassaolon. Sitä vain automaattisesti etsi latureita Plugsurfingista. Tätä ne liian vähäiset yöunet ja jatkuva auton vaihtaminen Audin ja Teslan välillä teettää. Onneksi Tesla oli kuskejaan fiksumpi ja saimme ladattua sen.
Audi ladattiin Swisschargen pikalaturilla, jonka hinta oli yllättäen halvempi Plugsurfingin sovelluksella kuin Swisschargen omalla sovelluksella! Tuntuu mahdottomalta, mutta Plugsurfingilla hinta oli 0,40 e/min, kun taas Swisschargen sovelluksella maksetaan 0,24 e/min + 0,24 e/kWh.
Hintoja selvitellessäni huomasin, että Swisschargen laturin teho oli Plugsurfingin mukaan 50 kW, vaikka Swisschargen omassa sovelluksessa sen tehoksi oli merkitty 80 kW. GOFASTin laturin teho oli puolestaan PlugShareen merkitty 100 kW:ksi, vaikka Plugsurfing väitti senkin olevan 50 kW. Ei haittaa, että laturit on nopeampia kuin luvataan, mutta olisi kiva että sovellus tietäisi oikeat tehot.
Milanon hotelli oli varattu autojen latausta silmällä pitäen, mutta saimme autohalliin vain yhden auton lataukseen. Teslassa oli onneksi hyvin akkua jäljellä, joten riitti, että saimme Audin töpseliin.
Latauspiste sijaitsi parkkihallissa olevassa autotallissa, johon peruutimme Teslan ja Audin peräkkäin. Tallin oviaukko oli niin kapea että autoista piti taittaa peilit että ne yleensä sai ajettua sisään. Autot eivät mahtuneet talliin ihan kokonaan peräkkäin, vaan Audin nokka jäi oviaukon ulkopuolelle, joten jouduimme könyämään tallista pois Audin konepellin yli. Järkyttävä kokemus tällaiselle maalipintafriikille kuin minulle! Lataukseen Audin sai kytkettyä vasta kun olimme päässeet pois tallista, koska liitin oli suoraan oviaukon kohdalla. Olipahan säätöä!
Tesla Supercharger maneesin laidalla.
Hetken muuten sai ladata!
Upeita maisemia Sveitsissä. <3
Katollinen tie Sveitsissä vuoren kupeessa.
Gothardin tunnelissa riitti ajamista.
Italiassa päästiin heti maksamaan tietulleja.
Audi ja Tesla parkissa kahden auton tallissa, jota ei ole suunniteltu ihan näin isoille autoille...
Me päästiin Italiaan! Sen kunniaksi syötiin tietysti pitsaa. :)
Päivä 6
Reitti: pyörittiin Teslalla Milanossa
Matka: ?
Audin lataukset:
Määrä | Aika | Kokonaishinta | Hinta | Operaattori | Laturin teho | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | - | - | - | - | Hotellin Type 2 | ? |
2 | 50 kWh | 4:45 | 17,67 e | 0,35 e/kWh | EMOBITALY | 11 kW |
Audin ongelmat:
1. Hotellin Type 2 ei ollut ladannut autoa yöllä
Kuudes päivä alkoi ei niin iloisella yllätyksellä, kun selvisi, että Audi ei ollutkaan latautunut yöllä! Meillä ei ollut autoihin sovelluksia, joten latauksen epäonnistuminen paljastui vasta aamulla. Rangea oli jäljellä enää 30 km luokkaa, joten aamu alkoi laturin metsästyksellä. Yllättäen Milanossa ei ollut yhtään Plugsurfingilla toimivaa pikalaturia, joten jouduimme jättämään Audin jonkun marketin pihaan Type 2:een hitaaseen lataukseen.
Milanon liikenteessä sai olla tarkkana!
Autojen kulutus
Taloudellisuusajajana minua kiinnostaa aina autojen kulutus, oli se sitten bensaa, kaasua tai sähköä. Olisinkin ehdottomasti halunnut mitata ja vertailla molempien autojen kulutusta koko matkalta. Audilla on varmasti Tesla isompi ruokahalu, mutta miten paljon?
Valitettavasti autojen ajotietokoneita ei muistettu koskaan nollata samassa paikassa, joten vertailudataa ei ole. Myöskin eri kuskien ajotavat vaikuttivat kulutukseen huomattavasti.
Teslan Model 3 keskikulutus oli 2900 km matkalla 21,5 kWh/100 km. Ajotietokone nollattiin ilmeisesti toisen päivän aamuna Ruotsissa ja matka sisälsi myös omat ajeluni Italiassa lauantaina reissun jälkeen. Pienin ylös kirjautunut Teslan kulutuslukema on Ruotsista, jossa ajettiin 200 km 17,6 kWh/100 km kulutuksella.
Audin ajotietokone näytti reissun päätteeksi 1400 km eli se oli nollattu ilmeisesti jossain vaiheessa Tanskassa. Kulutus tältä matkalta oli 30,8 kWh/100 km. Kolmantena päivänä, jolloin ajoimme Tanskasta Saksaan olin melkein koko päivän ratissa ja silloin kulutus oli 480 km matkalla 83 km/h keskinopeudella 25,4 kWh/100 km.
Miten sähköautoilu euroopan läpi onnistui?
Olin matkaa ennen varma, että helposti! Secton lataustagi toimii koko euroopassa ja kun keski-euroopassa on vielä tosi laaja sähköautojen latausverkosto, niin eihän se olisi muuta kuin ajamista ja lataamista.
Arvelin, että autojen lataamisessa ilmenee joitain ongelmia, mutta niiden määrä yllätti. Toisaalta reissu olisi ollut tosi tylsä, jos mitään ei olisi tapahtunut! Vaikka olisimme silloin voineet todistaa, että sähköautoilu on täysin ongelmatonta. Nyt kuitenkin joka päivä oli jotain säätöä. Joskus lataus ei toiminut tai katkesi kesken, joskus autoa ei saanut irti laturista ja joskus laturi oli varattu. Perille kuitenkin päästiin. Välillä ei tiennyt, pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta kyllä se nauruksi aina kääntyi.
Sinänsä ironista, että tyypit, jotka ajoivat autot takaisin Suomeen ja joiden matkaa ei dokumentoitu, eivät kohdanneet kuin yhden latausongelman koko matkalla.
Kokonaisuutena Secton sähköauto road trip oli kerrassaan mahtava kokemus. Lähtisin ehdottomasti uudelleen, jos vain tilaisuus tulisi! En ole aiemmin ollut roadtripillä, mutta nyt vähän kutkuttaisi lähteä omalla autolla.
Olimme kaikki aika noviiseja sähköautoilun suhteen, mutta niin vain pääsimme perille. Mitä en toki hetkeäkään epäillyt.
Reissu opetti paljon, ja tosi paljon opin lataamisesta myös matkapäiväkirjaan Facebookin Sähköautot - Nyt! -ryhmäläisiltä saamistani kommenteista.
Jos lähtisin matkaan uudestaan, tekisin muutamia asioita eri tavalla.
Ensinnäkin tutustuisin autoihin paremmin, jotta tuntisin niiden ominaisuudet. Kun teen yksin koeajoja, käyn autojen ominaisuudet tosi tarkkaan läpi, mutta tässä ei sellaista hetkeä oikein ollut. Audiin ehdin tutustua vähän paremmin 3. päivän aamuna Tanskassa, mutta ei sekään ole sama asia kuin että joku asiantuntija esittelisi pääkohdat. Tekniikkaa on niin paljon!
Toisekseen lähtisin reissuun hieman väljemmällä aikataululla. Jo yksi päivä enemmän matka-aikaa olisi tehnyt ihmeitä, kun olisi ehtinyt nukkua hieman enemmän! Toki pitkät siirtymät olivat jo ennen matkaa tiedossa. Reissun idea ei edes ollut rento matkailu, vaan testi, voiko sähköautoilla ajaa euroopan halki. Ja samalla videomateriaalin tuottaminen siitä. Paluumatkalaisethan ajoivat vielä meitäkin nopeammin, koska heillä ei ollut muuta tekemistä kuin ajaminen.
Kolmanneksi tutustuisin latauskarttasovelluksiin paremmin.
Viimeiseksi laittaisin molempiin autoihin ajopäiväkirjan, joihin kerätä tiedot latauksista ja energiankulutuksesta. Asia, mikä ei ole varmaan ihan joka tyypin intressesissä, mutta taloudellisuusajajana minua kiinnostaa autojen kulutus. Harmittaa, kun en päässyt perillä edes siitä, mitä autojen toteutuneet kantamat olivat.
Asia, mitä en tekisi eri tavalla on Plugsurfingin käyttö. Ihan sairaan kätevää, että autoa voi ladata koko euroopassa yhdellä tagilla/appilla! En minä ainakaan jaksaisi selvittää ja hankkia joka maahan omia lataustageja ja sovelluksia. Olin sitä mieltä jo reisstessa ja käsitys vain vahvistui, kun tein hintavertailua tätä blogijuttua varten. Sitä paitsi erillisten tagienkin kanssa pitäisi jostain selvittää jostain palvelusta, missä laturit sijaitsevat. Kun vaan vähän katsoo ennakkoon, mitä lataukset maksavat, niin universaali tagi on voittamaton!
* Secto maksoi kaikki matkan kulut, minkä vastineeksi kirjoitin reissusta matkapäiväkirjaa ja edustin videoilla. Erillistä palkkiota en saanut.
Keskustelu
Oli mielenkiintoista lukea kokemuksiasi, itsellä kun on vakaassa harkinnassa hankkia seuraavaksi sähköauto. Muutama kysymyskin tuli tosin mieleen: Millaisia autot olivat ajaa? Oliko jommassa kummassa toista paremmat oltavat kuskilla tai matkustajalla? Kummalla lähtisit mieluummin reissuun?
Kiitos viestistäsi! :) En ottanut tässä jutussa mitään kantaa autojen ominaisuuksiin, koska juttu oli jo nyt överipitkä. Erilliset koeajojutut olisi tarkoitus tehdä jos vain ehdin.
Näistä kahdesta autosta valitsisin ehdottomasti Audi etronin, vaikka sen kantama ei olekaan Teslan tasolla. Se oli vain niin hyvä ajaa! Hiljainen ja penkit oli erinomaiset. Huomasi että kyseessä on kokenut autonvalmistaja ja okei, 100 ke autokin... Tesla Model 3:ssa ei varsinaisesti mitään isompaa vikaa ollut, mutta en saanut siinä koskaan täydellistä ajoasentoa penkin runsaista säädöistä huolimatta ja se oli myös tosi meluisa. Huippua Teslassa on suorituskyky ja latausverkosto ja kantama. Teslan takapenkillä on tosi onneton jalkatila, koska jalat eivät mahdu etumatkustajan penkin alle. Audissa takapenkki oli parempi matkustajalle. Jos en olisi ajanut näillä kahdella autolla vuorotellen vaan olisi ollut viikon koeajo pelkästään Teslalla, olisin paljon enemmän myyty. Nyt Audi voitti.