15.10.2022
Yhdet vanteet, kahdet renkaat - talvirenkaat Polestariin
Viime keväänä Polestaria tilatessa mietin, että pitäisikö siihen ostaa Polestarin talvirenkaat vanteineen vai hankkia ne erikseen rengasliikkeestä. 19” talvirenkaat vanteineen maksoivat Polestarilla 2300 e, mikä kuulosti melko arvokkaalta.
Pyysin tutusta rengasliikkeestä tarjousta talvirenkaista ja vanteista. Kävi ilmi, että Polestarin talvirengaspaketti ei ollut mitenkään ylihinnoiteltu. 19” vannesarja Polestariin maksoi keväällä 1200-1400 e ja talvirenkaat 1000-1200 e, joten hinta voisi nousta jopa Polestarin omaa talvirengaspakettia kalliimmaksi.
Samat vanteet kesä- ja talvirenkaille?
Siinä tuumaillessai rengasliikkeen edustaja heitti ilmaan ajatuksen, että on mahdollista käyttää kesä- ja talvirenkailla samoja vanteita. Jos vanteet maksaisivat vaikka 1200 e, niiden hinnalla vaihtaisi renkaita vanteille kahdesti vuodessa yli 10 vuoden ajan.
- Rengasliikkeessäni normaali kausivaihto maksaa 43 e
- Renkaiden asentaminen vanteille, tasapainotus ja vaihto auton alle maksaa 100 e
- –> 57 e lisähintaa per kausi
—-> 114 e per vuosi
——> 1140 e kymmenessä vuodessa
Enpä ollut koskaan ajatellut tällaista vaihtoehtoa! Pienemmillä pyörillä säästöä ei synny yhtä paljon, koska vanteet ovat halvempia, mutta mitä isommat vanteet, sitä enemmän ne maksavat. Etenkin jos autoa ei pidä montaa vuotta, voi yksiä vanteita käyttämällä säästää monta sataa euroa.
Renkaiden puolivuosittaisessa vanteille asentamisessa on myös se etu, että ne ovat varmasti aina tasapainossa.
Polestarissa yksien vanteiden käyttämistä puoltaisi sekin, että siinä on edessä ja takana eri kokoiset vanteet. Etuvanteet ovat 8” leveät ja takavanteet 9”, vaikka renkaat ovatkin saman kokoiset 245 45 R19. Tästä johtuen pyöriä ei voi kierrättää akselilta toiselle renkaiden kulumisen mukaan, vaan jos renkaat kuluvat epätasaisesti, ne pitää vaihtaa etuvanteilta takavanteille ja toisinpäin.
Polestarissamme on jatkuva neliveto, joten sen renkaiden pitäisi kulua melkoa samaan tahtiin. Sen sijaan etu- tai takavetoisessa autossa vetävän akselin renkaat voivat kulua nopeammin kuin ei-vetävän. Etenkin sähköautoissa tämä korostuu, koska vääntöä on paljon ja autot painavia.
Ainut asia, mikä minua mietitytti yksien vanteiden käytössä oli, että miten ne kestävät renkaiden ja painojen jatkuvaa irrottelua. Rengasliikkeen edustajan mukaan mukaan vanne ja renkaat kestävät sen kyllä, kunhan asennustyökalut ovat kunnossa - kuten heillä on.
Mielestäni yksien vanteiden käyttäminen oli sen verran nerokas idea, että päätin tarttua siihen. Polestarin vanteet ovat sitä paitsi tosi hyvän näköiset, joten ei ollut muutenkaan tarvetta hankkia siistimmän näköisiä vanteita toisille renkaille. Eikä myöskään ole järkeä sijoittaa rahaa toisiin samanlaisiin, kun kerran yksilläkin pärjäisi.
Talvirenkaiden valinta
Kun vanteet oli valittu, oli aika valita talvirenkaat. Olen ajanut viimeiset 8 vuotta kitkarenkailla ja niillä jatkettaisiin Polestarissakin.
Vaihtoehtoja oli kolme:
Ensimmäinen vaihtoehto oli Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, jollaiset minulla oli edellisessä autossani Seat Leonissa, ja joista minulla ei ollut valittamista. Polestarin 245 45 R19 kokoisten renkaiden hinta oli 1200 e.
Toinen vaihtoehto oli Goodyear UltraGrip Ice 2 kitkarenkaat, jollaiset Leonissa oli ennen Continentaleja, eikä niistäkään ei ollut valittamista. Vaihdoin Continentaleihin lähinnä vaihtelun vuoksi. UltraGrip Ice 2 jo monta vuotta vanha rengasmalli, mutta menestyy rengasvertailuissa silti tasaisesti vuodesta toiseen. Hinta 1040 e.
Kolmas vaihtoehto oli Nokian Hakkapeliitta R3. Rengasliikkeen edustajan mukaan ne ovat löysät verrattuna kahteen edelliseen vaihtoehtoon. Olen myös itse suhtautunut vähän epäilevästi Nokian kitkoihin, koska R2 veteli aikoinaan. Peruste saattaa tosin olla vanhentunut, kun mallikin on muuttunut. Hinta 1160 e.
En kokenut saaneeni Continentaleista merkittävää hyötyä Goodyeareihin nähden, joten päätin valita tästä joukosta tutut ja turvalliset ja ennen kaikkea halvimmat Goodyear UltraGrip Icet.
Tässä vaiheessa rengasmyyjä vielä kysäisi, olisinko kiinnostunut renkaiden SoundComfort Technology -versiosta. Niiden sisällä on vaahtomuovikerros, joka vaimentaa renkaan sisäistä resonointia, jolloin autoon kantautuu vähemmän melua kuin perusversiosta. Goodyearin mukaan SoundComfort-renkaat ovat joissain ajoympäristöissä ja autoissa jopa 50% perusversiota hiljaisemmat. En ihan tällaiseen etuun usko, mutta mielelläni silti valitsen hiljaisemman vaihtoehdon, kun sellainen on tarjolla! Muilta ominaisuuksiltaan SCT-renkaat ovat ihan vastaavat kuin perusversiot eikä esim. vierinvastus kasva, sillä äänieristys on niin kevyttä materiaalia.
Goodyear UltraGrip Ice 2 SoundComfort Technology -renkaat maksoivat 80 e perusversiota enemmän. Lopullinen hinta oli näin 1120 e.
Talvirenkaiden vaihto alle ennen Polestarin luovutusta
Polestarin luovutus oli huhtikuun puolivälissä, jolloin periaatteessa voisi jo pärjätä kesärenkailla, mutta en uskaltanut riskeerata jos kuitenkin iskisi takatalvi.
Olin selvittänyt etukäteen Polestarin supportista, että autoon on mahdollista vaihtaa ennen luovutusta alle itse hankkimani talvirenkaat. Rengasliikkeeni toimitti renkaat Tampereen Käyttöauton viereiseen rengasliikkeeseen, jossa ne vaihdettiin Polestarin vanteille ennen luovutusta. Kesärenkaat sain rengaspusseissa autoon mukaan ja vein ne oman rengasliikkeeni rengashotelliin Jyväskylään palattuani.
Polestarin takakontti täynnä kesärenkaita.
Huomioi nämä asiat, kun vaihdat(at) autoon renkaat!
Joinain vuosina olen vaihtanut autoon talvirenkaat jo syyskuun puolella, kun on ollut satunnaisia yöpakkasia. Nyt eletään jo lokakuun puoliväliä ja ilmat ovat silti olleet vielä mukavasti plussalla, mutta päätin hoitaa renkaiden vaihdon ennen ruuhkaa. Kitkoilla se ei ole niin justiinsa. Kyllä ne pakkaset vielä tulevat ja sitten kaikki yllättyvät ja haluavat samaan aikaan talvirenkaat alle!
Talvirenkaiden asennus vanteille, tasapainotus ja allevaihto vie aikaa noin puoli tuntia, mikä on tuplat pelkkään allevaihtoon verrattuna.
Jos autossa on eri kokoiset vanteet/pyörät edessä ja takana, siitä kannattaa sanoa aina, kun autoa tuo renkaanvaihtoon. Vaikka rengasliikkeessä pyritäänkin olemaan tarkkoja, voi joskus käydä vahinko ja pyörät asennetaan väärin päin.
Tämä koskee luonnollisesti kaikkia autoja, joissa on edessä ja takana eri kokoiset pyörät. Ei vain tilannetta, jossa vanteille vaihdetaan toiset renkaat.
Renkaiden asennuksessa vanteille käytetään asennusrasvaa, joka kuivuu pari päivää. Sinä aikana autolla on suositeltavaa ajaa rauhallisesti välttäen kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia, jotta rengas ei lipsahda vanteella väärään asentoon ja tasapainotus mene pilalle. Nopeudella tai ajetulla matkalla ei ole väliä, vaan vain ajalla.
Rengasliikkeelle kannattaa kertoa myös, mitkä paineet renkaisiin pitää laittaa, ellei halua mennä rengasliikkeen oletuksilla. Itse en muistanut ja kun tarkastin Polestarin rengaspaineet pari päivää myöhemmin, huomasin että ne olivat alakanttiin; edessä 2,5 bar ja takana 2,7 bar, kun pitäisi olla 2,8 bar.
Kysyin asiaa rengasliikkeen edustajalta, joka kertoi, että pääosin talvirenkaisiin laitetaan 2,5/2,7 bar tai kaikkiin 2,7 bar. Kesärenkaisiin 2,3/2,5 bar tai kaikkiin 2,5 bar. Meidän edelliseen autoon Seat Leoniin nuo olisivatkin olleet hyvät, mutta Polestarin suositus on korkeampi, joten kävin täyttämässä renkaat.
Renkaiden vaihdon jälkeen täytyy muistaa tallentaa uusi viitearvo rengaspaineiden valvontajärjestelmään, jos rengasliike ei ole tehnyt sitä.
Polestarissa viitearvojen tallennus vie yllättävän paljon aikaa. Ajoin sillä muutaman kilsan ja useamman minuutin, ennen kuin järjestelmä ilmoitti, että tiedot on tallennettu. Ohjekirjan mukaan se vaatii yli 35 km/h nopeuden. Kun tallensin arvoja aiemmin kesällä ja ilmoitus tuli vasta seuraavana päivänä, oikein säpsähdin kun auto antoi merkkiäänen ja ilmoitti, että arvot tallennettu. Ehkä sen voisi ilmoittaa rauhallisemminkin…
Alumiinivanteiden pultit on muistettava jälkikiristää 150-200 km ajon jälkeen. Itse olen hankkinut sitä varten momenttiavaimen, mutta hyvin voi poiketa rengasliikkeessä, joka tekee kiristyksen asiakkailleen ilmaiseksi.
Pyörän pulttien oikea kiristysmomentti selviää auton käyttöohjekirjasta, valmistajalta tai rengasliikkeestä. Kysyin rengasliikkeestä, onko tähän jotain yleistä suositusta, mutta ei kuulemma ole. Jossain autoissa se voi olla 95 Nm ja jossain toisessa 140 Nm. Arvoon vaikuttaa auto ja kiinnitystapa, eikä mitään yleissuositusta ei kuulemma voi antaa. Polestarin pyörän pulttien kiristysmomentti on 140 Nm.
Auton renkaiden ja vanteiden hintakehitys
Kyselin rengasliikkeestä, miten renkaiden hinnat ovat muuttuneet viime kevään jälkeen. Heidän arvionsa oli, että hinnat ovat nousseet 14-17%.
Kysyin mielenkiinnosta päivän hinnat renkaille, mitä viime keväänä harkitsin Polestariin. Koko on siis 245 45 R19.
- Continental VikingContact 7: 1200 e -> 1384 e
- Goodyear UltraGrip Ice: 1040 e -> 1210 e
- Nokian Hakkapeliitta R3: 1160 e -> korvattu R5 mallilla, 1333 e. R5 EV malli 1466 e.
Renkaiden hintojen nousua on rengasliikkeen edustajan mukaan ollut kuitenkin ilmassa jo viime syksystä saakka. Muutoin renkaiden hinnat eivät ole nousseet 2000-luvulla juurikaan; esim. 2000-2015 välillä nousua oli Tilastokeskuksen mukaan vain 5%, kun yleisindeksi nousi samaan aikaan yli 19%. Vuosina 2015-2021 nousua ei ole ollut oikeastaan yhtään.
Vanteiden hinnat ovat nousseet puolestaan peräti 20%. Eli jos olisi nyt hankkimassa uuteen autoon talvirengassettiä, olisi vieläkin kannattavampaa ajella yksillä vanteilla. Hirveän yleistä se ei ole Suomessa, koska täällä talvipyörät vaihdetaan alle monesti itse. Rengasliikkeeni asiakkaista viitisen prosenttia käyttää kuulemma yksiä vanteita, mutta vaikuttaa siltä, että määrä on liääntymässä vanteiden kallistuessa. Mitään selkeää asiakasprofiilia yksien vanteiden käyttäjillä ei ole.
Keskustelu
Itse en ole aivan vakuuttunut saako tuolla yksien vanteiden taktiikalla kuitenkaan oikeasti säästöä. Lähinnä tulee mieleen tilanne jos on vaikkapa muutaman vuoden päästä vaihtamassa autoa niin uskoisin että vaihtohyvityksessä kyllä huomioidaan jos auton mukana tulee kahdet renkaat mutta vain yhdet vanteet. Kun suurin osa kuitenkin on tottunut siihen että kummatkin rengassarjat ovat omilla vanteillaan, niin käytetyn auton ostajalle toisten vanteiden puute on ”helppo” tinkauskohde -> liikkeen pitää joko varautua tuohon tinkimiseen tai hommata valmiiksi puuttuvat vanteet.
Kyllä se varmaan vaihtohyvityksessä näkyy, mutta en usko että niin paljon, mitä vannesarja maksaa. Mutta ei voi toki tietää...
Asuin Virossa 1990-luvun lopulla ja yllätyin, kun siellä oli maan tapana vaihtaa kausittain renkaat samoille vanteille. Miten lie nykyään.
Oho, enpäs tiennytkään! Ehkä sielläkin säästettiin. :)
Hmm...ostetaan kallis auto mutta ei enää varaa ostaa toisia talvivanteita. Liian kallis auto?
Ei rahat niin tiukilla olleet, etteikö olisi ollut varaa ostaa toisia vanteita. Mutta jos on fiksut perusteet säästää, niin miksei tekisi sitä? :)
Mielenkiintoinen kokeilu! Selkeästi siinä voi säästää rahaa, kuten laskelmalla osoitit ja autossa, jossa vanteet erilaiset edessä ja takana, on vielä yksi peruste lisää.
Se mikä itseäni kuitenkin arveluttaisi tuossa ratkaisussa, on miten renkaat ja vanteet kestävät toistuvaa vanteille laittoa ja poistamista. Rengasvalmistajat eivät välttämättä suunnittele renkaita siitä näkökulmasta, että niitä laitettaisiin vanteille ja poistettaisiin yhä uudestaan.
Toinen kysymysmerkki on siinä, että kun niitä vanteillelaittoja tulee niin lukuisia, todennäköisyys kasvaa siihen, että jonain kertana tulee maanantai-laatuista työtä ja pysyviä vaurioita, vaikka käyttäisikin aina samaa yleisesti hyväksi tunnettua rengaspajaa.
Kiitos kommentista zsi! :)
Mua itseäni kanssa mietitytti miten renkaat ja vanteet kestää toistuvaa irrottelua, mutta rengasliikken omistaja vakuutti, että kyllä ne kestää kun on kunnolliset työvälineet eikä hänellä ole koskaan ollut ongelmaa, että renkaat hajoaisi. Toisaalta samat renkaat on myös harvoin yli viittä kautta alla, joten vaihtokertoja ei tule hirveän montaa.
Siinä oot kyllä oikeassa, että todennäköisyys maanantailaatuiseen työhön on suurempi, kun kun samaa hommaa toistetaan, mutta en pitäis sitä suurena uhkana. Ymmärtääkseni renkaan asennus ja irrotus vanteelta on niin pitkälle koneistettua työtä, ettei siinä työntekijän pitäisi pystyä sössimään kovin pahasti. Ja toisaalta rengasliikkeellä pitäisi kyllä olla vakuutus vahinkojen varalta.
Kiitos mielenkiintoisista artikkeleista! On ollut viihdyttävää ja informatiivista lukea näitä.
Kysyisin Polestarin rengasmelusta. Oletteko kokeneet sen häiritsevänä? Jonkun verran olen törmännyt netissä tämän suhteen negatiivisiin arvosteluihin. Mikä on ollut teidän kokemus noista meluvaimennetuista kitkarenkaita esim. suhteessa vaimentamattomiin kesärenkaisiin?
Heti, kun poiketaan vanhoista, itselle standardikoista R15 ja R16, niin tuntuu, että rengas- ja vannevalmistajat voivat pyytää niistä mitä lystäävät. Olisi mielenkiintoista nähdä maailmanlaajuiset ja alueelliset myyntivolyymit näiden suhteen.
Jotenkin menee jo maalaisjärjen ulkopuolelle tuo, että etu- ja taka-akseleilla pitää käyttää erikokoisia vanteita. Kyseessähän ei ole mikään kiihdytys- saati rata-auto ja tuskin paino on jakautunut niin paljon taakse, kun voi samaa rengaskokoakin niissä käyttää?
Rengaspaineiden pitäisi perinteisesti löytyä auton polttoaineluukusta (miksei sähkölatausluukun takaakin) tai oven karmista. Harvemmin löytyy ohjekirjasta.
Sen sijaan kevytmetallivanteiden suositeltu kiristysmomentti löytyy vain ohjekirjasta :). Hassua, kun ei ole voitu painaa samaan tarraan paineiden kanssa, kun se riippuu mainitsemistasi asioista. Itseä hirvittää kausivaihdattaa renkaat juuri tästä syystä rengaspajoilla. Liikkeisiin palkataan tavallisesti apuhenkilöstöä sesonkien ajaksi, ja aina ei voi tietää osuuko se harjoittelija tai vähemmän motivoitunut kaveri pulttipyssyn kanssa saamaan pultit jengoiltaan tai kiristykset muutamaan sataan newtonmetriin.
Kiitos kommentista Tumu! Mukava kuulla että olet pitänyt jutuistani! :)
Rengasmelu ei ole häiritsevä, vaikka toki toivoisi että tämän hintaluokan auto olisi vielä hiljaisempi. Huonolla asfaltila ajaessa melua kyllä on.
Edellistä autoa vaimensimme mutta tän kanssa se ei ole kuitenkaan tuntunut tarpeelliselta sijoituskohteelta.
Kitkarenkailla Polestar on jonkin verran hiljaisempi kuin kesärenkailla, mutta niin se on aina kitkarenkaiden kanssa. Ei mitään hajua, millainen se olisi vaimentamattoilla kitkoilla - luulen että silti kesärenkaita hiljaisempi. Niissä on muuten myös vaimennusvaahtomuovia sisällä. Viime talven koeajoautolla 270 km ajettuani ihmettelin, kun korvat ei "soi" vs. silloinen vaimennettu oma auto Seat Leon joten kyllä siinä jotain on paremmin selkeesti.
Zeat, hyvää pohdintaa. Tuntuu tosiaan turhalta olla eri kokoiset etu- ja takavanteet. Vielä kun tuohon saa tarvikevanteista asennettua 8,5" eteen ja taakse niin miksi alkuperäiset on erilaiset.
15-16 tuumaiset pyörät on niin pieniä nykyisiin 19-20, jopa 21 tuumaisiin! En tiedä mikä hintaan vaikuttaa, mutta aina isommat on olleet kalliimpia. Ainakin niiden kantokyky pitää olla ihan eri luokkaa kuin pienemmissä, kun päällä on isompi auto. Esim Polestarin kohdalla tarvikevanteissa pitää pitää huoli, että niiden kantavuus on riittävä.
Pyörän pulttien kiristysmomentti tuntuu olevan salatiedettä! Puuttuisko se oven pilarista siksi, että se pätee vain alkuperäisiin vanteisiin, kun taas rengaspainesuositukset on samat riippumatta renkaista.
On myönnettävä, että itseäkin vähän kuumottaa kausiapulaiset, vaikka luotettavaa rengasliikettä käytänkin. Mut ymmärtääkseni nää kiinnittää pulttipyssyllä vain alhaiseen momenttiin ja loppuun momenttivaimella, joten ihan hullun tiukkaan ei pitäisi mennä. Mutta mistä tietävät juuri minun autoni momentin kun sitä ei tahdo itsekään löytää?
Kiristysmomentin selvittäminen omassa autossa oli mielenkiintoinen prosessi. Auton mukana tullut ohjekirja kun mainitsi kaksi eri momenttia kirjan eri kohdissa. Netin kautta sain sitten selvitettyä kumpi on se oikea. Olen auton pyörät viime vuosina vaihdattanut ihan merkkikorjaamolla, kun se ei ole ollut oikeastaan sen kalliimpaa kuin laadukkaissa rengasliikkeissäkään. Siellä luulisi asiat tiedettävän ja suorituksen olevan virheetön. No ei ole sieltäkään tullut kympin suoritusta. Yhden kerran oli talvirenkaat laitettu pyörimään väärään suuntaan ja sitten oli tapaus, jossa jälkikiristystä suorittaessani havaitsin, että parin pultin kiristyksen saatoin suorittaa alkuun ihan sormin. Kiireapulaisia kai sitten sielläkin. Sittemmin olen aina ilmoittanut autoa renkaiden vaihtoon viedessäni halutun kiristysmomentin ja aika hyvin sen mukaan on toimittu.
Kiitos kokemusten jakamisesta zsi! Tuntuu kyllä, että oli merkkikorjaamo tai ketjurengasliike, kaikille tulee vahinkoja. Ehkä se on inhimillistäkin, kun renkaita vaihdetaan kaudessa niin valtavasti, mutta pitää kyllä olla valppaana. Ikäviä nuo sunkin tapaukset. :( Veljeni käytti kanssa just autonsa suuren ketjun rengasliikkeessä renkaanvaihdossa niin nyt huollossa oli huomattu että eturenkaat pyörii väärin päin. :/