03.05.2022
503 km sähköautolla viileässä säässä -auto ei ole hidaste matkantekoon
Ajoin tänään 503 kilometrin matkan Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh sähköautollani Tampereelta Kajaanin kautta Vuokattiin.
Tämä kirjoitus ei sisällä kaupallista yhteistyötä tai ole mainos
Lukijalle tiedoksi: olen työnantajastani positiivisesti ylpeä S-ryhmän työntekijä ja teen työtäni myös ABC-lataukselle. Tämän kirjoituksen olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja sähköautoilijana, mutta taustastani johtuen luontaiset valintani osuvat useimmin S-ryhmän paikkoihin.
Lyhyt versio matkatarinasta:
Lähdin kello 10.00 matkaan Tampereelta kotoa 100 % varaustasolla olevalla akulla. Ajoin kunnes Viitasaaren ABC:n kohdalla olin nälissäni ja pysähdyin syömään ja samalla latasin autoon sähköä. Sen jälkeen ajoin perille Vuokattiin kaupan kautta. Niin helppoa, nopeaa ja vaivatonta sekä ennenkaikkea edullista on sähköautolla matkan taittaminen.
Pitkä kuvaus matkasta:
Keli ja ajo-olosuhteet
Kelinä oli tarjolla koleaa kevättä lämpömittarin näyttäessä koko matkan ajan +3..+1°C ja luoteistuuli oli ajoittain navakan puuskittainen. Tien pinta oli kuiva ja autossa oli alla Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkarenkaat edessä 235 ja takana 255 leveinä 19" vanteilla. Autossa koko ajan tietenkin normaalit mukavuustoiminnot päällä, lämmitys automaattiasetuksella ja pyynti 21,5°C, jolloin autossa on mukava matkustaa kauluspaidassa ja ilman kenkiä. Ajonopeus oli hyvin reipasta suomalaista maantietahtia liikenteen salliessa.
Lähtö 100% varauksella kello 10.00 Tampereelta
ID.4:n akussa ilmoitetaan olevan 80 kWh brutto ja 77 kWh netto, mutta kun olen käytännössä jo uuden auton akkua katsonut OBDeleven laitteella ja sovelluksella, näyttäisi todellinen käytettävissä oleva kapasiteetti olevan rajoitettu 75 kWh:n tasolle. Joka tapauksessa auto kertoi akun olevan lähtiessä 100 % täynnä ja olin sitä muutamia minutteja esilämmittänyt sukolatauksessa.
Asetin auton navigaattoriin kohteeksi Prisma Kajaanin, jossa olin päättänyt käydä ostoksilla ennen Vuokatin majoitukseen saapumista. ID.4:n navigaattori perustuu Heren karttadataan ja kokemukseni mukaan se on erittäin huono löytämään kohteita ja vielä toivottomampi suunnittelemaan reittiä lataustarpeet huomioden. Prisma löytyi hakusanalla navin kohteeksi. Lisäsin ABC Viitasaaren välikohteeksi manuaalisesti, koska olin päättänyt ajoittaa sinne kello 13.00 Teams-palaverin sekä lounaan. Tiedän sieltä löytyvän myös suurteholatausta, vaikkei Heren data tätä tiedostanutkaan. Esimerkiksi GoogleMaps ja A Better Route Planner olisivat myös Viitasaaren ABC-latauksenkin löytäneet. Nyt minulla oli siis reitti navissa valmiina ja se kertoi olevan kohteeseen 482 kilometriä matkaa. Auton GOM (Guess'o meter), eli toimintamatka-arvio näytti 367 kilometriä pääseväksi ennen kuin akku olisi tyhjä. GOM on ID.4:n toinen puute, auto ei nimittäin osaa kertoa paljonko akkua on jäljellä kohteessa. Puhumattakaan, että huomioisi navigaattorissa olevan reitin vaikutukset toimintamatka-arvioon. ID:n toimintamatka-arvio perustuu auton tunnistamaan ulkolämpötilaan sekä edellisiin ajoihin ja ei ole täysin luotettava, vaikka antaakin huomattavasti paremman arvauksen kuin esimerkiksi Leaf tai e-208:n osaavat.
ID.4 Max - varustein on mukava auto ajaa
Kuljettajan istuimen hienosäädötkin olivat sähköllä kohdilleen aseteltu, joten matka saa sujua. ID:llä se soljuu mukavan pehmeästi, etenkin kun lisävarusteista on rastittu DCC, eli säädettävä alusta. Käytän itse Individual-asetusta ja sieltä vielä jousitus pehmeimmälle mahdolliselle säädettynä. Näillä säädöillä auto nielee eri kokoiset tien heitot mukavan pehmeästi.
Kevään kuivattua tiet toimii ID:n Travel Assist jälleen hyvin autoa ohjaillen ja kuljettajalta riittää ajoittain kevyt puristus ratista kello viiden tai seitsemän kohdalta. Myös adaptiivinen vakionpeussäädin pysyy koko ajan päällä, kun lunta tai räntää ei sada tukkimaan tutkia. Vaikka tuplalasein varustettu MAX-varusteltu auto on hiljainen maantiellä, haluan hiljentää ääntä vielä lisää ja suljen koko katon kokoisen ikkunan verhon.
Matka kohti Jyväskylää sujuu välillä rekkajonojen perässä ja toisinaan reippaasti ohituskaistoilla ohittaen. Jonkin verran ennen Palokkaa tunnistan, että tarvitsen hieman juomista, pienen suolapalan sekä vessatauon. Autossa on kuitenkin vielä niin paljon sähköä, että en viitsi ladata ABC:llä, vaikka molemmat CCS:t olisivat vapaina.
Lyhyen pistäytymisen jälkeen tielle takaisin. Palokasta kelpaa nyt jatkaa pohjoiseen päin, koska uusi moottoritie vetää hyvin. Avaan suolapalaksi valitsemani täytetyn croissantin ja huomaan valintani olevan iso virhe. Hirvittävältä voitaikinan murusten määrältä paidalla, housuilla ja etenkin etuistuimella ei voi välttyä millään. Syön silti evääni ja jatkan matkaa, koska huomaan että minulla ei ole minuuttiakaan hukattavana ennen Viitasaarelle aikatauluttamani Teams-palaverin alkua.
Lounastauko ja lataus ABC Viitasaarella
ABC:n pihaan saapuessa kaikki latauspaikat ovat tyhjinä ja valitsen paikan numero kaksi. Peruutan siihen, käynnistän puhelimestani latauksen, laitan kaapelin kiinni ja menen kiireesti sisälle aloittamaan palaveria sekä keräämään noutopöytäruuan lautaselle.
Taukoni kestää latauskuitin perusteella 37 minuuttia ja 44 sekuntia. Laturi ehti siinä ajassa toimittaa autooni 46,63 kWh lisää liikenne-energiaa. Se riittää kovasti perille Vuokatin majoitukseeni saakka vaikka pistäydyn matkalla Kajaanin Prismalla. Lataus maksoi 11,66 euroa, eli 25 senttiä / kWh. Latauksen keskiteho oli noin 74 kWh.
Auton Here-navigaattori haluaisi ajattaa minut pidempää reittiä pohjoisemman kautta, mutta haluan ajaa Sinisen tien, eli tien 77, eli Iisalmen kautta. Aiempi kokemus sanoo, että matka-ajassa ei ole ainakaan suurta eroa, mutta tällä reitillä liikenne on hiljaisempaa. Noin 20 kilometriä navigaattori yrittää vastustaa reittivalintaani, kunnes se lopulta luovuttaa ja etsii haluamani reitin.
Loppumatka onkin sitten vain ajamista. Välillä annan istuimen hieroa selkääni ja katselen kun maisema muuttuu hieman lumiseksi. Välillä hiljalleen leijailee hajanaisia lumihiutaleita auringopaisteessa.
Kajaanin Prismalta evästä ja suurteholatausta
Tiedän, että majoituksessani olisi myös edullinen 20 snt/kWh lataus mahdollista ja pääsisin perille asti, mutta päätän ottaa lyhyen kauppareissuni ajan suurteholatausta. Autoon ehti kertyä 17 minuutin ja 41 sekunnin latausaika kun kävin kaupassa ja sillä aikaa sähköä toimitettiin 27,38 kWh 6,84 euron hinnalla. Latauksen keskiteho oli noin 92 kW. Latauksen huipputeho kävi 107 kW lukemassa, eli auto rajoitti lataustehoa koko latauksen ajan.
Ostosreissun jälkeen ajoin Vuokattiin ja majoituin. Latauspaikat olisivat olleet tyhjinä, mutta en laittanut autoa latautumaan, koska saan seuraavana päivänä akun täyteen työpäivän aikana joka tapauksessa. Perillä auton akussa oli vielä 41% varaustaso, eli laskennallisesti 30,75 kWh. Matkaa oli kertynyt lähdöstä 503 kilometriä ja ajoaikaa autolle oli tullut 6 tuntia ja 7 minuuttia. Ajamisen keskinopeus oli siis 81 km/h. Tuossa on mukana kaksi noin 10 minuutin puhelutaukoa, jolloin aika juoksi ajotietokoneessa, mutta kilometrejä ei kertynyt. Mukana on myös hitaampaa ajoa Palokan, Viitasaaren, Kajaanin sekä Vuokatin lähiajoista.
Yhteenveto
Laskennallisesti sähköä kului seuraavasti: lähtölataus 75 kWh + ensimmäinen lataus 46,63 kWh + toinen lataus 27,38 kWh - jäljellä oleva varaus 30,75 kWh = 118 kWh. Matkaa kertyi 503 kilometriä, joten lataushäviöt huomioituna kulutus oli 23,5 kWh/100 km. Ajotietokone kertoi 22,0 kWh/100 km, eli hyvin linjassa aiempien kokemusteni mukaan lataushäviöt huomioiden.
Hintaa latauksille kertyi julkisilla latauspisteillä suoritettuna seuraavasti: ensimmäinen suurteholataus 25snt/kwh, eli 11,66 euroa + toinen suurteholataus 25 snt/kWh, eli 6,84 euroa + loppulataus 20 snt/kWh, eli 9,25 euroa. Yhteensä 27,75 euroa. Tuo tarkoittaa liikenne-energian hintana 5,51 euroa/100 km. Vertailun vuoksi totean, että vastaavan kokoisella bensa- tai dieselautolla liikenne-energia olisi maksanut noin 66 euroa, eli 13,20 euroa/100 km. Kaasulla hintaa olisi kertynyt noin 35 euroa, eli 7 euroa/100 km.
Omasta näkökulmasta sähköautolla ajaminen oli jälleen kaikkein vaivattominta. Liikenne-energia kertyi normaalien taukojen aikana. Ainoa auton edellyttämä lataustauko 503 kilometrin matkalla oli Viitasaarella tehty noin 37 minuutin pikainen noutopöytälounas, josta jälkiruokakahvin jouduin jo ottamaan mukaan. Tuollaiseen 503 kilometrin työkeikan ajamiseen kuluu vääjäämättä aikaa noin kuusi tuntia. Itse en ainakaan suostu tuollaista ajorupeamaa tekemään tauotta. Tarvitsen ravintoa, pientä liikettä sekä vessataukoa.
Latauspaikkoja olisi ollut kymmeniä mistä valita reitillä. Olisin voinut myös valita useita eri matkareittejä ja aina olisi ollut riittävän joustavasti latausta tarjolla. Talven raskaimmilla keleillä tähän matkaan olisi tullut arvioni mukaan noin 30 minuuttia lisää latausaikaa hitaamman keskinopeuden lisäksi. Jokainen joutuu arvottamaan itse, että onko se ongelma vai mahdollisuus. Latauksen ajaksi esimerkiksi ajoittaa myös työn tekemistä tai palaveria.
Vaikka parhaisiin lataajiin verrattessa ID.4 on hidas lataamaan etenkin viileillä ilmoilla ja nykyisellä softaversiolla, ei 77 kWh:n akulla varustettu sähköauto ole enää minulle pidempienkään työkeikkojen hidaste. Hidaste olen minä itse.
Keskustelu
Ei kommentteja