08.07.2024

Sähköautolla matkailua Virossa kesällä 2024

Osoite kopioitu

Kesäkuussa 2024 ajoin toisen kerran Virossa sähköautollani. Viro on pieni maa vähäisillä korkeuseroilla. Jos haluaa ajaa Tallinnasta esimerkiksi eteläisimpään ainakin isomman tien rajanylityspaikkaan kohti Latviaa, eli Muratin rajanylityspaikalle, kertyy silloinkin matkaa ainoastaan 284 kilometriä. Useimmat maan läpi ajavat kuitenkin käyttävät esimerkiksi 4/E67 -tietä, jolloin Tallinnasta Latvian rajalle kertyy matkaa vain 191 kilometriä. Ehkä yksi pisimmistä reiteistä on lännestä Saarenmaan kärjestä koillisimpaan kolkkaan, Narvaan ja matkaa siinäkin kertyy vain noin 480 kilometriä. Viron korkein kohta Munanäen huippu kohoaa vain 318 m korkeuteen merenpinnasta. Myös matkanopeudet ovat maltillisia Virossa. Pääosin 70 - 90 km/h maanteillä sekä joillain moottoriteillä 110 km/h. Niinpä esimerkiksi 77 kWh akkukapasiteetin akku riittää Virossa pitkälle.

Tämä blogikirjoitus ei ole perinteiseen tapaani tarkka matkakertomus kulutus ja matkatietoineen, vaan enemmänkin yleiskatsaus kahdesta Viron matkastani sähköautolla. Samalla myös rohkaisuni ja kannustukseni suomalaisille sähköautoilijoille tutustua myös eteläiseen naapurimaahamme. 

Valmistautuminen Viron automatkalle sähköautolla

Riippumatta auton käyttövoimasta auton tulee tietenkin olla laillisessa sekä turvallisessa ja luotettavassa tieliikennekunnossa ennen ulkomaille matkan suuntaamista. Lisäksi on joitain asioita, mitkä on hyvä huomioida ennen ulkomaille autolla matkailua.

Listaan tähän muutamia seikkoja, jotka itse tiedostin tärkeiksi huomioida ennen Viroon ajamista. Vahvistetuilla kirjaimilla merkitsin seikat, mitkä minulla oli hoidettuna pakollisina Viroa varten. 

  • Paperinen rekisteröintitodistuksen 1. osa on oltava mukana. Minulla se olikin jo valmiiksi. 
  • Green card on oltava autossa tulosteena. Vihreä kortti kertoo kansainvälisesti auton vakuutuksista. Se on oltava mukana ja tulostin sellaisen mukaani jälleen itse vakuuutusyhtiöni sivustolta.
    • HUOM! Huomio vakuutuksista. Ainakin vakuutusyhtiössä, jossa oma automme on vakuutettu, on erityisehdoissa maininta useammankin maan korotetuista omavastuista. Tämä koskee myös Viroa ja vakuutusehdoissani lukeekin: "Pohjoismaiden ulkopuolella tapahtuneissa esinevahingoissa omavastuuna peritään vakuutuskirjaan merkitty omavastuu kaksinkertaisena. Jos varkausvahinko on tapahtunut Venäjällä, Valko-Venäjällä, Ukrainassa, Moldovassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa tai Puolassa, omavastuu on yksityiskäyttöisillä henkilöautoilla ja moottoripyörillä 20 % vahingon määrästä, kuitenkin aina vähintään 600 euroa. Oikeusturvan enimmäiskorvausmäärä jokaisessa vakuutustapahtumassa on 10.000 euroa Ulkomaan vastuuturvan enimmäiskorvausmäärä jokaisessa vakuutustapahtumassa on henkilövahingoissa yhteensä enintään 100.000 euroa ja esinevahingossa yhteensä enintään 50.000 euroa.". Esimerkiksi varkauden sattuessa, tuo 20 % on jo melkoisen merkittävä omavastuuosuus. Näissä maissa kannattaakin mielestäni panostaa mm majoittumisen pysäköintiin edes hieman.
  • Huomioliivit kaikille matkustajille tulee olla, koska lainsäädännön mukaan autosta poistuessa niitä on käytettävä. Nämäkin olivat jo edelliseltä matkalta autossa valmiina. Sijoitin ne vain helpommin käyttöönotettavaksi ovitaskuihin.
  • Henkilöiden matkustusasiakirjana Viroon käytimme jälleen luonnolisesti passejamme.
  • Mikäli auto on rahoitusyhtiön omistuksessa, tulee olla maastaviennistä kirjallinen lupa rahoitusyhtiöltä. Itselläni sille ei ollut tarvetta.
  • Virossa ei edellytetä Viron ulkopuolelle rekisteröidyssä autossa jauhesammutinta tai ensiapulaukkua, mutta sellaiset autossani oli mukana valmiiksi jo viime kesän pidemmältä automatkalta.

Edellä listaamieni juridisempien varustautumisten lisäksi tietenkin pesin ja puhdistin auton sisältä sekä ulkoa ja tyhjensin turhasta kertyneestä roinasta. Tilalle varustin auton takaistuimet kaatamalla mukavan noin 10 cm paksun patjan omaavan pedin lakanoineen tyynyineen sekä peittoineen. Kahden hengen matkalle matkatavarat sopivat turvallisesti kaadettujen takaselkänojien alle takajalkatiloihin. Tarkoituksemme ei ollut öitä majoittua autossa, mutta tuon pedin olen kokenut jo aiemmilla matkoila mukavaksi levähtämisen mahdolistavaksi tekijäksi automatkailussa. Päiväunet voi ottaa siinä melkein missä vain ja autossa on toimiva ilmastointi siksi aikaa.

Sähköutolla matkailuun kannattaa edelleen varautua myös hieman kansallisilla lataussovelluksilla, vaikka Virossakin on jo alkanut yleistyä mahdollisuus ladata sähköautoa maksamalla se suoraan kansainvälisillä maksukorteilla.

Minulla oli edellisen kesän matkoilta muutama lataussovellus jo valmiina matkapuhelimessani. Olin siis valmis lataamaan myös näillä sovelluksilla ja latauskorteilla:

  • Enefit Volt on minulla matkapuhelimessa sovelluksena. Olen sinne rekisteröitynyt käyttäjäksi ja lisännyt oman maksukorttini jo viime kesänä ja ne olivat edelleen voimissaan. Toisin kuin usein kuulen, ei Enefit Voltin käyttäjäksi rekisteröitymisessä ollut ainakaan minulla mitään vaikeuksia jo viime vuonna.
  • Circle K Charge on myös matkapuhelimessani sovelluksena. Sitä olen käyttänyt Viron lisäksi mm Ruotsissa aiemmin. Sinne myös olen rekisteröitynyt käyttäjäksi ja syöttänyt sovellukseen maksukorttini.
  • Ionity myös löytyy sovelluksena matkapuhelimestani. Tällä kertaa en käyttänyt Ionityn latausasemia, koska niille ei nyt ollut tarvetta tai ne eivät sattuneet reittini varrelle.
  • Volkswagen Elli on minulla käytettävissä matkapuhelimessa autoni sovelluksen kautta tai latauskorttina. Sillä voi käyttää mm Ionityä tai montaa muutakin latausasemaoperaattoria. Tällä matkalla kuitenkaan en käyttänyt kertaakaan Elliä. Viime kesän matkan latauksista tein lähes kaikki sillä.
  • Oman pankkini Debit / Credit -kortti on nopeasti yleistyvässä määrin käytettävissä oleva latauksen maksamisen keino. Tällä kertaa en kuitenkaan sillä ladannut kertaakaan, vaikka tarjolla olisi ollut tämäkin mahdollisuus käyttämissäni latauspakoissa ainakin osassa.
  • Lisäksi Virossa voi ladata myös Alexela-latureista. En ole itse nähnyt vielä tarpeelliseksi sen sovelluksen lataamista ja käyttäjäksi kirjautumista.
  • myös Nesteellä on jo latausta tarjolla Virossa.
  • vielä lisääkin operaattoreita löytyy, mutta en ole itse kokenut tarpeelliseksi niiden käyttöä.

Kesän 2023 Viron läpiajot

Itse suoritin viime kesänä Viron lähinnä läpiajona matkallamme kohti eteläisempää Eurooppaa. Silloin en edes ladannut kertaakaan Virossa menomatkalla. Paluumatkalla olimme hyötä Viru Hotellissa ja latasin yön aikana Virukeskuksen P4:ssä olevasta Enefit Voltin latausasemasta peruslatauksella.

Tuolloin kesällä 2023 tein jo havainnon, että heti Virosta alkaen maanteiden asfaltin laadussa on jokin merkittävä ero Suomeen. Autossamme alla silloin sekä tänä kesänä olevat Hankookit ovat hieman kovaääniset Suomen teillä, mutta heti Tallinnasta alkaen rengasmelu katoaa käytännössä kokonaan autosta. 

Toinen havainto, minkä tein Virossa jo viime kesänä oli liikennekulttuuri, johon suomalaisen on enimmäkseen helppo sopeutua. 

Kesän 2024 kohteena Pärnu sekä poikkeama Rakveren linnoituksessa

Tämän kesän kohteena kuoppukseni kanssa oli Pärnu ja siellä ennenkaikkea Valgerannan kiipeilypuisto. Suuntasimme Viroon Eckerölinen Finbo Cargo -lautalla, mikä oli perillä Muugan satamassa jonkin verran ennen puolta yötä. Tästä johtuen varasin ensimmäisen yön Virossa jo Tallinnan Sokos Hotel Viruun. Majoittumisen aikana hyödynsin tälläkin kertaa Virukeskuksen P4:ssä olevia Enefit Voltin peruslatauspaikkoja. Niissä lataus maksoi 29 snt/kWh ja kolmen tunnin latauksen jälkeen hintaan olisi lisätty 5 snt/minuutti. Niinpä latasin hetken illalla ennen nukkumaan menoa sekä toisen hetken aamulla aamukävelyn ja hotellista uloskirjautumisen välissä. Olimme muuten ainoat lataajat tuona yönä ja latauspisteitä kuitenkin oli useampi tarjolla, kuten myös tehokkaampaa DC-latausta.

Tallinnasta ajoimme seuraavan päivän aikana tyypillisimmän 4/E67 -reitin sijaan läntisempää pienempäää tiestöä maisemista nauttien. Pian Tallinnan jälkeen bongasimme Rummu Järven, minkä erikoisuutena on kirkkaan veden valtaan jääneet entisen vankilan rauniot. 

Pärnussa majoituimme vanhan puutalon yläkertaan. En ollut edes yrittänyt saada latausta majapaikkaan, koska Virossa tulee niin vähän kilometrejä ja latauspaikkoja siellä riittää. Latasin autoa hetken Coop-kaupassa asiointimatkan reitillä Pärnun laitamilla olevalla Circle K:n latausasemalla käyttäen Circle K:n mobiilisovellusta. Lataussähköllä oli hintaa täällä 45 snt/kWh.

Pärnun pääkohteemme oli Valgerannan kiipeilypuisto. Siellä totesin, että Virolaisten turvallisuuteen liittyvät vaateet olivat Suomessa esimerkiksi Flowparkeissa totuttumaani hiemanväljemmät. Reitille pääsi ilman kypärää ja varmistuköysien kiinni oleminen oli enemmän käyttäjän vastuulla. Nimittäin ne sai reitillä molemmat yhtäaikaa irti, kun Flowparkissa olen tottunut siihen, että niistä saa aina vain yhden kerrallaan auki. Nämä eivät kuitenkaan meidän kiipeilyämme haitanneet.

Parin yön ja päivän jälkeen suuntasimme Pärnusta aamupalan jälkeen poikittain maan halki kohti koillista Rakveren linnoitusta katsomaan. Circle K Mäo oli juuri sopivalla kohdalla nauttia hodari ja pitää vessatauko. Samalla latasin hetken samaisella 45 snt/kWh hinnalla, mitä maksoi lataus Pärnussakin.

Rakveren linnaa hetken ihmeteltyämme jatkoimme matkaamme Tallinnaan. Ensin keskustaan ja jälleen auto parkkiin Virukeskuksen P4:ään sekä lataamaan 29 snt/kWh sähköä. Tyttären shoppailut jatkuivat sen jälkeen Tallinnan Ülemiste keskuksessa ja laitoin tietenkin kokeeksi auton jälleen parkkipaikalla vapaana olleeseen Enefit Voltin peruslatauspisteeseen 29 snt/kWh hinnalla. Mitään tarvetta näille viimeisille latauksille ei olisi ollut, mutta miksi ei ladata, kun kerran voi.

Kotimaahan suuntasimme jälleen Eckcerö Linen samaisella lautalla, millä tulimmekin. Lähtö oli Muugan satamasta puolen yön tienoilla. 

Yhteenveto Viron sähköautomatkastamme 2024

Yhteenvetona totean, että Virossa sähköautoillessa auton kulutus pysyy maltillisena kohtuullisten ajonopeuksien takia. Lyhyiden välimatkojen takia sähkön kokonaiskulutus pysyy myös pienenä, mutta sitä saa hyvin lisää. Majapaikoissa latausta on yleisesti Suomeen verrattuna mielestäni huomattavan huonosti tarjolla, mutta en ainakaan itse edes rajoittanut sen perusteella majapaikkavalintaamme. Vahva kannustus tutustua Viroon sähköautolla, mikäli et vielä ole sitä tehnyt.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (32) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (2) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (248) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb